Wat is waarheid en wat is leugen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor xsidd » 22 dec 2012 23:18

Hoi allemaal,

Het is onmogelijk voor de mens om alle waarheid te kunnen vatten naar mijn mening. Maar wat ik zie, is dat vele mensen stukjes waarheid zien. Ik ook. De ene pakt dit op in de evoluthietheorie en laat zich meeslepen door bewijs(waarheden)...De andere laat zich meeslepen in het bewijs van dogma's. en leringen, of filisofieën... Of Atheisme? Religie?

Men kiest naar mijn idee wat men het beste lijkt...

Maar is dat de bedoeling ook?

In deze tijd is het een wirwar van waarheden en leugens door elkaar gemixt... In tekenprogramma's voor kinderen, in films voor volwassenen, in de media, in de kerk, in advertenties, in reclame's, in de uiting van de politiek, enz...

Wie weet de waarheid?

Iedereen denk onbewust dat men de zuivere waarheid weet, en ondertussen... Als je je zo opstelt, sta je niet meer open voor een andere zijn of haar mening. Dit is mijn mening. Ik maakte deze fout...

Dat heeft tot gevolg naar mijn mening, dat men alleen waarheid aanneemt die in de buurt komt van de eigen waarneming van de werkelijkheid van degene zelf.

Transparantie is naar mijn mening de basis waarop men vertrouwen kan krijgen naar elkaar, en waardoor er mogelijkheid is tot vertrouwen. Het is echter wel de bedoeling dat beide personen of meerdere personen, die instelling hanteren anders is het onbegonnen werk naar mijn mening.

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden?

Hartelijke groet
Laatst gewijzigd door xsidd op 22 dec 2012 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor Lichtzwaard » 22 dec 2012 23:29

Er is maar een Waarheid;Jezus Christus de Verrezen Heer en meer niet. :!: :!: :!: :!: :!: :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.

mohamed

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor mohamed » 22 dec 2012 23:30

Ik geloof dat de waarheid is zoals hij is, zo zei Jezus dat hij de waarheid is (Joh 14,6) en dat geloof ik. Wat hij daar precies mee bedoelde weet ik niet, maar ik vertrouw op zijn oordeel.

Ben het met je eens dat wij als mensen de totale waarheid niet kunnen bevatten en daarom moeten we vertrouwen hebben op degene die dat wel kan en dat is God.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor xsidd » 22 dec 2012 23:41

Ja, Jezus Christus is de Waarheid!!!

Hij heeft ons beloofd de waarheid te laten zien.

Ik wil dit met jullie delen, uit eigen ervaring omdat ik (dacht) veel waarheid te weten...

Degene die denkt die waarheid te kunnen weten, is naar mijn mening trots en hoogmoedig anders zou je niet tot deze conclusie komen voor jezelf... Ik ben tot deze conclusie gekomen... Ik was trots en hoogmoedig...

Dit is mijn mening over hetgeen hieronder staat.

De waarheid is dat de mens God in een hokje wil plaatsen... De waarheid is naar mijn mening dat wij in een hokje zitten, en God Alomtegenwoordig is.

Groet

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor Wilsophie » 22 dec 2012 23:58

De waarheid is dat de mens God in een hokje wil plaatsen... De waarheid is naar mijn mening dat wij in een hokje zitten, en God Alomtegenwoordig is.

Groet

Dat is dus nu juist een leugen, Christus en het Woord ìs de Waarheid, het is een zelfstandig naamwoord. Een Wezen die de Waarheid vertegenwoordigt en ìs!
Dat God alomtegenwoordig is, is niet aan de orde.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 00:20

@Willsophie

Ik respecteer je mening als zijnde van jou, maar zelf blijf ik het zien zoals ik het zie...

Elke Christen probeert in zijn of haar hart God te plaatsen in een hokje. Hij is zo of zo... Dit gebeurd in het hart als oorsprong is mijn mening... Maar dat je het anders ziet begrijp ik.

Hartelijke groet

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor Wilsophie » 23 dec 2012 11:55

Dit zeg ik omdat men denkt dat God nu de hele wereld in Zijn Hand houdt dus alom tegenwoordig is.
Romeinen leert dat God de wereld ( tijdelijk) heeft overgegeven in de handen van de tegenstander. Je kunt het niet waar maken aan de mensen dat God dus door jouw stelling verantwoordelijk is voor alle ellende.
Het licht is uitgegaan en pas voor de gelovige zal het Licht opgaan en is God voor de gelovige alom vertegenwoordigd of aanwezig.
Jezus is het Licht van de wereld, dat vieren we nu ook, maar een ieder die Hem afwijst bevindt zich in de duisternis waar God niet is.'
De wereld ligt in handen van de boze.
En toen Jezus stierf, stierf de hele mensheid inclusief zijn zonden en pas bij wedergeboorte staat men op uit die dood en dan pas zal Christus over hen lichten.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 12:25

@Willsophie

Weet je wat Jezus Christus Zelf zei?:)

Mij is gegeven ALLE Macht, in de hemel en op aarde.

De tegenstander is er... Maar kijk eens naar Job... Ook de tegenstander van God mag ver gaan, maar er is een grens. Door God gesteld.

Alles ligt in de Hand van God. Er valt nog geen haar van je hoofd zonder de Wil van de Hemelse Vader zegt Jezus. In Jesaja staat dat God de vernietiger schiep om te verwoesten...Jesaja 54 vers 16(HS). Nu iets anders. Kinderen van God vallen onder Zijn Hand. Kinderen van de wereld niet.. Dit zeg ik omdat het dus of wel of niet een kind van God is. Er bestaan geen halve Kinderen van God. Of je bent het wel of niet. Ik begrijp dat het bewustzijn soms niet is zoals je zou hopen, maar elke keer is er Genade.

God heeft de mens keuzevrijheid gegeven en alle engelen hebben of hadden dat ook. Zo lang de mens leeft kan men kiezen, en door keuzes word uw karakter gevormd. Ieder mens is zelf 100 % verantwoordelijk wat hij of zij doet.

God heeft dit willen geven, aan de mens door hem, zijn of haar eigen keus te kunnen laten maken. Echter in Psalmen staat dat God een ieder hart vormd. En er is geschreven over de Farao dat hij was verwekt zodat God Zijn Macht zou tonen aan Israël.

Dus we zijn 100 % verantwoordelijk, en toch staat er ook dat God een ieder hart vormt.

Ik kan dit niet uitleggen...

Maar dat hoeft ook niet.

Groet
Laatst gewijzigd door xsidd op 24 dec 2012 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor Wilsophie » 23 dec 2012 13:32

2 opmerkingen hierover, want je hebt gelijk, maar de macht die Hij krijgt in hemel en op aarde gebeurt pas als de Vader het Koninkrijk aan de Zoon heeft overgegeven en dat Koninkrijk is nu niet van deze aarde maar is verborgen in de hemelen.
Wij zijn burgers als gelovigen van een hemels onzichtbaar koninkrijk wat pas geopenbaard wordt als Hij geopenbaard wordt in Heerlijkheid en wij met Hem.

De andere tekst is ook prachtig, van het musje en jouw haren, maar die uitspraak is zoals ik eerder zei voor gelovigen.
God ziet alleen om naar hen die tot Leven zijn gekomen en de wereld is nog steeds dood in misdaden, en daarom zouden wij het evangelie predikene zodat en opdat men tot leven komt indien men wil.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor Boekenlezer » 24 dec 2012 11:55

Wat is waarheid?
Als ik die zin hoor van een Nederlander, klinkt mij dat in de oren als met de volgende vooronderstelling: waarheid is datgene wat overeenkomt met de feiten zoals ze zijn.
Dat is een bepaald waarheidsbegrip, dat al niet vanzelfsprekend is. In de Bijbel is waarheid (אֱמֶת, emet) niet puur feitelijkheid, maar heeft het ook alles van doen met trouw, betrouwbaarheid. Betrouwbaarheid, niet alleen theoretisch dus, maar ook persoonlijk bijvoorbeeld. Stabiliteit zit ook in de betekenis opgesloten.
De beperking tot het theoretische is nogal Grieks.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor Kvinna » 24 dec 2012 12:14

xsidd schreef:@Willsophie

Ik respecteer je mening als zijnde van jou, maar zelf blijf ik het zien zoals ik het zie...
(...)

Hartelijke groet


Waarom zo'n wazig topic openen als je toch al van plan bent alleen je eigen mening als juist te houden?

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2012 12:29

@Kvinna

Dat ik een ander zijn of haar mening respecteer lijkt me een goede zaak.

Je stelt dat het een wazig topic is...

Waaruit concludeer je dat?

Er staat toch heel duidelijk aangegeven wat er in deze tijd gebeurd, in het eerste bericht?


Mijn mening is veranderbaar, en dat is ook een goede zaak meen ik.

Wie gaat er nu van te voren vanuit dat zijn of haar mening onjuist is?

Of denk jij zo?:)

Hartelijke groet

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2012 12:36

@Boekenlezer

Bedankt voor je mening:)

Ik heb een vraag als dat mag...

Is het ook zo dan in de grondtaal die er was en is, het een taal was of is, wat is opgebouwd uit de gewoonten en tradities uit de tijd waarin men toen zo leefde?

De taal heeft toch als oorsprong bij de toren van Babel geloof ik. Of zie jij dat anders?

Groet

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor JHM » 24 dec 2012 16:56

mohamed schreef:Ik geloof dat de waarheid is zoals hij is, zo zei Jezus dat hij de waarheid is (Joh 14,6) en dat geloof ik. Wat hij daar precies mee bedoelde weet ik niet, maar ik vertrouw op zijn oordeel.

Ben het met je eens dat wij als mensen de totale waarheid niet kunnen bevatten en daarom moeten we vertrouwen hebben op degene die dat wel kan en dat is God.


Niets aan toe te voegen op 'amen' na.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor Boekenlezer » 24 dec 2012 17:58

xsidd schreef:Is het ook zo dan in de grondtaal die er was en is, het een taal was of is, wat is opgebouwd uit de gewoonten en tradities uit de tijd waarin men toen zo leefde?

De taal heeft toch als oorsprong bij de toren van Babel geloof ik. Of zie jij dat anders?

Die eerste zin is nogal cryptisch. Zou je dat duidelijker kunnen verwoorden?
Ik heb de indruk dat het een vrij lastige vraag is, ook.
Je lijkt iets te vragen van: dat waarheidsbegrip in de taal van de Tenach (= OT), heeft dat ook te maken met in gebruik zijnde gewoonten bij dat volk en in die tijd?
Tja, wat moet ik daarop zeggen... Ik heb eens gelezen, dat de taal het denken/denkkarakter van een volk weerspiegelt. Dus ja, dat zal dan wel. Al zit je met de Bijbel natuurlijk ook weer met een boodschap die niet van mensen komt. Maar er wordt natuurlijk wel gecommuniceerd in termen die bij de betreffende mensen in omloop waren. Dan is het geen probleem om te stellen, dat ze de term 'waarheid' bij de Israëlieten holistischer opvatten dan wij plegen te doen, en dat je dat in de Bijbel tegenkomt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten