Berichtdoor Wilsophie » 20 nov 2012 14:43
N.a.v. een topic waar iemand mij een anti-semiet noemde ben ik gaan zoeken hoe men aan dat woord is gekomen en of het een juiste omschrijving is.
Ik ken het begrip uit de krant en van horen zeggen, maar wat houdt het dan in?
Iemand zei, dan ben je tegen Israël, mijn vraag is danweer, waarom heet het dan niet anti-israëlitisch?
Dan zegt men vervolgens dat Israël een "semitisch volk" is en dat is ook zo, maar zijn er dan meer semitische volkeren?
Ooit bij Noach bleven er maar 8 mensen over op de hele wereld.
Dat is heel weinig.
We lezen in Genesis 9 dat toen Noach van de wijn dronk en dronken werd van zijn eigen wijngaard en zijn naaktheid werd bedekt met een kleed dan gebeurd dat door Cham, namelijk Kanaäns vader.
Cham zo wordt gezegd is een vervloekt geslacht en daarnaast zijn Sem en Jafeth gezegend.
Als je goed leest wordt Cham niet vervloekt maar Kanaän.
Jafeth wordt volgens vers 27 geplaatst in Sem's tenten. Dus we hebben een vervloekt volk namelijk Kanaän en een vervloekt geslacht n.l. Sem en Jafeth.
Het gezegende Semietische geslacht n.l. Kanaän en het vervloekte Chammitisch geslacht.
( genoemd in Gen. 10 vers 6)
We weten dat de zoon van Cush de man is die Babel bouwde "Nimrod"
Midzraim is Egypte. ( verdeeld in de volken die in vers 12 staan)
Zoals Egypte een verzamelnaam van volkeren is, zo ook Kanaän, want de volgorde is hen genoemd in vers 15.
Vers 19 geeft aan hoe de grenzen zijn, vanaf Sidon ( LIbanon) tot Gaza toe dus helemaal tot aan het zuiden.
Trek je een lijn naar rechts dan ligt /lag daar Sodom en Gomorra dan weer naar boven en zo kun je zien hoe de nageslachten van Cham zich gevestigd hebben.
Maar nu het nageslacht van Sem.
Genesis 11 vers 12, weten we dat Selah , hetzelfde is al Petra, en Heber waar Abraham naar genoemd is en dan Nahor de vader van Terah, de vader van Abraham.
En dan zijn we bij Abraham en is het nageslacht van Sem gekomen bij Abraham als vader van alle gelovigen.
De beloften aan Abraham zijn tweeledig, want uit hem zou de Messias geboren worden.
Die zegen kreeg Sem mee. Eigenlijk het eerstgeboorterecht.
Dus niet Cham maar Sem.
Vaak in de Bijbel ging het eerstgeboorterecht niet naar de oudste, de eerste , maar de tweede.
Je ziet dat bij Ismaël, bij Ezau, Efraim en Manasse en ook nu zien wij dat Israël onze grote broer is ,dat toch de zegeningen naar de Gemeente zijn gegaan.
God riep Abraham om naar Kanaän te gaan, dat is toch vreemd, om hem te sturen naar het land van de Chammieten?
Een vervloekt volk.
Abraham heeft daar niets anders gedaan dan gewoond en is via Egypte weer terug gekomen in het land Kanaän en zowel voor Izak als voor Jacob werd er een vrouw gezocht maar NIET in Kanaän, het werd uitdrukkelijk verboden.
Ga terug waar ik vandaan kom en zoek daar een vrouw, zei Abraham tegen zijn knecht.
Eliëzer had die opdracht duidelijk gekregen.
Abraham wist heel goed dat God een plan had.
Ook Rebekka mocht niet komen uit het land Kanaän.
Tegen haar werd gezegd : "O onze zuster wordt gij tot duizenden miljoenen en uw zaad bezitte de poort Zijner haters".
En Rebekka en Izak krijgen daar 2 zonen Ezau en Jacob .....en in Mesopotamie trouwt Jacob dan met Rachel en ze krijgen 12 zonen.
Even terug naar de uittocht, want in Egypte is het volk dus uitgegroeid tot een volk wat wij Israël noemen ondanks de strijd om de jongetjes uit te roeien. Een strijd tussen satan en God.
Maar Gods plan gaat altijd gewoon door.
Die plagen hebben veel levens gekocht en die oudste zonen ook van Egypte werden in 1 nacht gedood.
Inclusief de Farao en zijn legermacht in de Rode Zee.
Kortom dit alles betreft de Semitische volkeren.
Wat is dan de reden?
Wel het volk moest het land Kanaän in bezit nemen via Jericho na een periode in de woestijn.
Israël had de opdracht om de volkeren die er woonden te verdelgen.
Exodus 23 vers 23 geeft dat wee want zij mochten zich niet mengen met die volkeren.
God zou ze verdelgen staat er. En dat zijn de Amorieten, de Hethieten, de Ferizieten, en de Hevieten, de Jebusieten en de Kanaänieten!!
Ze mochten zich dus niet vermengen, want dan zouden zij dezelfde goden aanbidden.
Numeri 24 vers 8 woorden van Bileam.
Ook waren er volkeren waar ze niet tegen mochten vechten, n.l. de Edomieten, maar ook niet vermengen want het was een Semitisch volk en ook de Amorieten, want dat was het volk van Lot, ook een Semitisch volk.
Kortom zijn er dus heel wat volkeren vermengd, en ik kan dus niet meer goed onderscheiden wanneer je anti-semitisch bent.
Als de Here Jezus een Semiet is, en dat is zo en de Bijbel zegt op verschillende wijzen dat wij IN Hem zijn.
Dan ben ik van afkomst geen Jood, maar ben ik dan een Semiet?
En zijn de huidige Joden dan allen Semieten?
Misschien heeft iemand daar een gedachte over?
Graag alleen vanuit de Bijbel.