Wat is precies anti-semitisch?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Wat is precies anti-semitisch?

Berichtdoor Wilsophie » 20 nov 2012 14:43

N.a.v. een topic waar iemand mij een anti-semiet noemde ben ik gaan zoeken hoe men aan dat woord is gekomen en of het een juiste omschrijving is.

Ik ken het begrip uit de krant en van horen zeggen, maar wat houdt het dan in?
Iemand zei, dan ben je tegen Israël, mijn vraag is danweer, waarom heet het dan niet anti-israëlitisch?
Dan zegt men vervolgens dat Israël een "semitisch volk" is en dat is ook zo, maar zijn er dan meer semitische volkeren?

Ooit bij Noach bleven er maar 8 mensen over op de hele wereld.
Dat is heel weinig.

We lezen in Genesis 9 dat toen Noach van de wijn dronk en dronken werd van zijn eigen wijngaard en zijn naaktheid werd bedekt met een kleed dan gebeurd dat door Cham, namelijk Kanaäns vader.

Cham zo wordt gezegd is een vervloekt geslacht en daarnaast zijn Sem en Jafeth gezegend.
Als je goed leest wordt Cham niet vervloekt maar Kanaän.
Jafeth wordt volgens vers 27 geplaatst in Sem's tenten. Dus we hebben een vervloekt volk namelijk Kanaän en een vervloekt geslacht n.l. Sem en Jafeth.
Het gezegende Semietische geslacht n.l. Kanaän en het vervloekte Chammitisch geslacht.
( genoemd in Gen. 10 vers 6)
We weten dat de zoon van Cush de man is die Babel bouwde "Nimrod"
Midzraim is Egypte. ( verdeeld in de volken die in vers 12 staan)
Zoals Egypte een verzamelnaam van volkeren is, zo ook Kanaän, want de volgorde is hen genoemd in vers 15.

Vers 19 geeft aan hoe de grenzen zijn, vanaf Sidon ( LIbanon) tot Gaza toe dus helemaal tot aan het zuiden.
Trek je een lijn naar rechts dan ligt /lag daar Sodom en Gomorra dan weer naar boven en zo kun je zien hoe de nageslachten van Cham zich gevestigd hebben.

Maar nu het nageslacht van Sem.
Genesis 11 vers 12, weten we dat Selah , hetzelfde is al Petra, en Heber waar Abraham naar genoemd is en dan Nahor de vader van Terah, de vader van Abraham.
En dan zijn we bij Abraham en is het nageslacht van Sem gekomen bij Abraham als vader van alle gelovigen.

De beloften aan Abraham zijn tweeledig, want uit hem zou de Messias geboren worden.
Die zegen kreeg Sem mee. Eigenlijk het eerstgeboorterecht.
Dus niet Cham maar Sem.

Vaak in de Bijbel ging het eerstgeboorterecht niet naar de oudste, de eerste , maar de tweede.
Je ziet dat bij Ismaël, bij Ezau, Efraim en Manasse en ook nu zien wij dat Israël onze grote broer is ,dat toch de zegeningen naar de Gemeente zijn gegaan.
God riep Abraham om naar Kanaän te gaan, dat is toch vreemd, om hem te sturen naar het land van de Chammieten?
Een vervloekt volk.
Abraham heeft daar niets anders gedaan dan gewoond en is via Egypte weer terug gekomen in het land Kanaän en zowel voor Izak als voor Jacob werd er een vrouw gezocht maar NIET in Kanaän, het werd uitdrukkelijk verboden.

Ga terug waar ik vandaan kom en zoek daar een vrouw, zei Abraham tegen zijn knecht.
Eliëzer had die opdracht duidelijk gekregen.
Abraham wist heel goed dat God een plan had.
Ook Rebekka mocht niet komen uit het land Kanaän.
Tegen haar werd gezegd : "O onze zuster wordt gij tot duizenden miljoenen en uw zaad bezitte de poort Zijner haters".
En Rebekka en Izak krijgen daar 2 zonen Ezau en Jacob .....en in Mesopotamie trouwt Jacob dan met Rachel en ze krijgen 12 zonen.

Even terug naar de uittocht, want in Egypte is het volk dus uitgegroeid tot een volk wat wij Israël noemen ondanks de strijd om de jongetjes uit te roeien. Een strijd tussen satan en God.
Maar Gods plan gaat altijd gewoon door.
Die plagen hebben veel levens gekocht en die oudste zonen ook van Egypte werden in 1 nacht gedood.
Inclusief de Farao en zijn legermacht in de Rode Zee.

Kortom dit alles betreft de Semitische volkeren.
Wat is dan de reden?
Wel het volk moest het land Kanaän in bezit nemen via Jericho na een periode in de woestijn.
Israël had de opdracht om de volkeren die er woonden te verdelgen.
Exodus 23 vers 23 geeft dat wee want zij mochten zich niet mengen met die volkeren.
God zou ze verdelgen staat er. En dat zijn de Amorieten, de Hethieten, de Ferizieten, en de Hevieten, de Jebusieten en de Kanaänieten!!
Ze mochten zich dus niet vermengen, want dan zouden zij dezelfde goden aanbidden.
Numeri 24 vers 8 woorden van Bileam.

Ook waren er volkeren waar ze niet tegen mochten vechten, n.l. de Edomieten, maar ook niet vermengen want het was een Semitisch volk en ook de Amorieten, want dat was het volk van Lot, ook een Semitisch volk.

Kortom zijn er dus heel wat volkeren vermengd, en ik kan dus niet meer goed onderscheiden wanneer je anti-semitisch bent.
Als de Here Jezus een Semiet is, en dat is zo en de Bijbel zegt op verschillende wijzen dat wij IN Hem zijn.
Dan ben ik van afkomst geen Jood, maar ben ik dan een Semiet?
En zijn de huidige Joden dan allen Semieten?
Misschien heeft iemand daar een gedachte over?
Graag alleen vanuit de Bijbel.

Faramir

Re: Wat is precies anti-semitisch?

Berichtdoor Faramir » 20 nov 2012 15:00

Wat een anti-semiet is?
Daar verschillen de meningen nogal over. Volgens sommige mensen ben je al een anti-semiet als je vraagtekens zet bij het buitenlandbeleid van de staat Israel. Het schijnt een ideaal woord te zijn in bepaalde kringen om elk kritisch geluid jegens de staat Israel of het jodendom gelijk de kop in te drukken.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 20 nov 2012 15:22

Tja, en in sommige kringen zijn de woorden racist/fascist, xenofoob etc woorden om iemand gelijk in een hoek te zetten. Oh ja, en ook het gebruik van "neo" doet het goed: Neo-Liberaal, Neo-Conservatief....Associaties met Neo-Nazi zijn nooit ver weg in dat geval.

En in sommige kringen is het bon ton om wat antisemitisch te zijn, hoewel je dat natuurlijk niet hardop zegt. Je sist tenslotte gewoon mee met de rest van de demonstranten.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 nov 2012 11:41

Nu dat de Bijbel zegt dat er een vloek over de chamitische volkeren zijn uitgesproken en nooit herroepen voor zover ik weet en de vrouwen van Izak en Jacob niet uit Kanaän mochten komen om vermenging te voorkomen, kun je je afvragen of het huidige Israël wel een Semitisch volk is.
Er is in de loop tegen Gods wil in gehandeld en daar stond een sanctie op.

Ook de holocaust was een moordactie tegen dat volk. En God heeft het toegestaan, en nog steeds heeft het beloofde land niet de voorstelling van zaken die de Bijbel erover geeft, overvloeiend van melk en honing, ( de Bijbel legt de betekenis van beiden consumptie producten toe) .

Dat wil niet zeggen dat God niet tot het doel komt die i.o. zijn met Zijn beloften.
Maar het blijkt maar weer dat Gods beloften wat anders is dan Gods wil, of Gods plan.

Ik geloof dat alles zich toespitst in het Midden-Oosten op het bezit van Jeruzalem de stad van David.
Je kunt toch niet meer stellen dat dat allemaal al vervuld is of vervuld wordt in de kerk van deze dagen.
Zelfs al stel je dat het in de plaats van de 12 stammen is gekomen dan nog kan ik de vervulling van de profetieën niet terugvinden in onze dagen of in het verleden.

Ik volg niet heel goed de politiek aldaar, maar hoor wel van moordaanslagen waar veel onschuldige kinderen vermoord worden, en die acties liggen in handen van een aantal partijen.
De VN kijkt toe want iedereen weet dat bij een grondoorlog de wereld in brand staat.

En ik vraag me af of je als gelovige dan partij moet kiezen voor de Semieten/Jafethieten, en aan de andere kant de Chammieten, want Palestijnen is een ander verhaal.
Als je de Bijbel leest dan is het voorzegd, door vele profeten en kan ik alleen maar lezen dat die voorzeggingen vervuld gaan worden, en alles wat mensenlevens kost is heel erg en kan geen enkel normaal denkend mens verkroppen.
Ik zag gister een man die als bewijs door de straten werd gesleurd dood, en gebonden aan een bromfiets, en ze juichden erbij.
Beelden die je doen rillen.
Dus ik ben geen anti-semiet, ik ben ook geen pro-semiet, ik ben geen anti-chammiet en ook niet tegen de Palestijnen, ik vertrouw op de Here Jezus Christus dat de vrede die beloofd is zal komen, maar er gaat nog een hele "benauwdheid" aan vooraf.
En ik kan de profetiën aangezegd aan de 2 stammen, de 10 stammen, de volkeren en de Gemeente van Jezus Christus niet uit mijn Bijbel scheuren.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 21 nov 2012 12:12

De term 'semitisch' heeft te maken met de taal die iemand spreekt.

Iemand die een semitische taal spreekt is een semiet. En hebreeuws is een semitische taal. (met nog vele anderen)
Het gaat dus niet om een bepaald volk uit de Bijbel.

Antisemitisme (zonder -) zou je dus breder kunnen opvatten als haat en discriminatie tegen mensen die een semitische taal spreken. Arabisch is ook een semitische taal.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 nov 2012 12:36

Ik wil je graag geloven, maar wat is je bron om dit te stellen?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 21 nov 2012 12:42

Wilsophie schreef:Ik wil je graag geloven, maar wat is je bron om dit te stellen?

Education.
Maar google maar eens om semiet of semitisch.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 nov 2012 12:43

Wat mij opviel in de Bijbel is dat de naam Israël betekent "medestrijder Gods" en dat deze naam in Genesis voor Jakob gebruikt wordt als hij Jozef en zijn kleinkinderen Efraim en Manasse bij zich heeft en de andere 11 zonen niet.
Genesis 48 vers 12-21.
Tevens zie je dat bij de zegeningen die Jakob uitsprak over zijn twee kleinkinderen de jongste van de twee, n.l. Efraim de grootste zegen kreeg. Zie ook Jeremia 31 vers 20-21.

D.w.z. dat de beloften door God aan de aartsvaders gedaan, overgegaan zijn op Jozef en Efraim.
Zie ook Kronieken 5 vers 2, en bovendien kreeg Jozef in Genesis 49 vers 24 de steen toegewezen.
De steen die Jacob "het huis Gods" noemde.

Het volk dat de Steen bezit, moet Efraim zijn.

Je komt dan heel dicht bij de vervangingsleer, maar via een andere kant en heel goed te verdedigen.

Het begrip "Jood" is pas ontstaan na de Babylonische ballingschap.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 21 nov 2012 21:09

Mee eens, dat het woord vraagtekens oproept. Het is ook geen goed woord om een bepaald gevoel te omschrijven. Je moet er ook zeer voorzichtig mee zijn. Persoonlijk maak ik onderscheid tussen het gebruik van het woord in een forum als deze en in een forum wat over politiek gaat. In een forum als dit ben je enigszins anti-semitisch als je de Joodse godsdienst (die Jezus ook aanhing), als niet het Ware Geloof beschouwt, vindt dat ze zich bekeren moeten tot het Christendom, en als ze dat niet doen, dat ze dan niet behouden zullen worden. Sommigen gaan zo ver, dat alle Joden, die niet in Christus geloven, verloren zijn, ook de kinderen, ook alle slachtoffers van Jodenvervolging door de eeuwen heen. Anti-semitisch in politieke zin is racistisch. Wie HIER anti-semitisch genoemd wordt, is n.m.m. absoluut niet vergelijkbaar met bijv. de nazi's. Om het nog ingewikkelder te maken: anti-Israel nu, iv.m. de Palestijnse kwestie is geen anti-semitisme in beide betekenissen.
PERSOONLIJKE OPVATTING: Jezus was 100% Jood, ook in Zijn godsdienstige opvattingen. Hij vierde het Joodse Pascha en leerde als een Joodse rabbi. Hij heeft Zijn Jood-zijn nooit herroepen. Ook de apostelen, incl. Paulus, waren zoals Jezus volledig Joods in alles. Wel was Jezus en waren de apostelen tegen bepaalde opvattingen uit het Joodse geloof. Ook de eerste christen-gemeenten bestonden voor een groot deel uit Joden en daarbij ook "heidenen" (betekent gewoon niet-Joods), die christen geworden waren. Christelijke Kerken zijn eeuwen later gesticht, gaandeweg steeds meer als instituten met dogma's, regels en machtsverdeling. Met alle gevolgen van dien.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 nov 2012 22:04

blijblij schreef:De term 'semitisch' heeft te maken met de taal die iemand spreekt.

Iemand die een semitische taal spreekt is een semiet. En hebreeuws is een semitische taal. (met nog vele anderen)
Het gaat dus niet om een bepaald volk uit de Bijbel.

Antisemitisme (zonder -) zou je dus breder kunnen opvatten als haat en discriminatie tegen mensen die een semitische taal spreken. Arabisch is ook een semitische taal.

Dan was Hitler dus geen antisemiet, want de meeste joden die hij liet opruimen spraken Jiddisch. Zeker je education bij de L.O.I. opgedaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 nov 2012 22:10

Wilsophie schreef:N.a.v. een topic waar iemand mij een anti-semiet noemde ben ik gaan zoeken hoe men aan dat woord is gekomen en of het een juiste omschrijving is.

De laatste die dat tegen mij zei wees ik er op dat Jezus ook een jood was en dat iemand die Jezus haat dus antisemiet en antichrist is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 nov 2012 00:14

Vreemde conclusie..

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 23 nov 2012 13:31

mohamed schreef:Dan was Hitler dus geen antisemiet, want de meeste joden die hij liet opruimen spraken Jiddisch. Zeker je education bij de L.O.I. opgedaan.

Ik kan er verder ook weinig aan doen dat de term nu eenmaal die oorsprong heeft. De meest bekende betekenis is inderdaad etnisch van aard.

Maar als jij Hitler wilt zien als een anti-minderhedeniet: be my guest.
Van de LOI krijg ik alleen reclame binnen, geen diploma's.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 nov 2012 21:51

blijblij schreef:Maar als jij Hitler wilt zien als een anti-minderhedeniet: be my guest.

Ik kan Hitler niet zien want hij is dood immers. ;)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 23 nov 2012 22:34

Antisemitisme is een politiek begrip om tegenstellingen van haat te maken tussen volken der halve bestaat het alleen in politieke zin;en hen die daar mee bezig zijn en deze vraag stellen zijn al zo vervuld van haatgevoelens tegen hun medemensen . ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “[Religie] - Open forum”