Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor JeeWee » 09 nov 2012 11:26

Op CIP.nl staat een bijzondere vraagstelling over de toegang tot het Heilig Avondmaal. En ik wil die vraag ook graag hier neerleggen en om reacties vragen. In sommige kerken gaan er slechts twee handen vol mensen aan het Heilig Avondmaal, terwijl er op zondagmorgen wel 100 mensen in de kerk zitten. In andere kerken gaat bijna iedereen aan het Avondmaal, inclusief kinderen. Wanneer mag je eigenlijk aan het Heilig Avondmaal deelnemen? Willem Ouweneel denkt hier over na. Hij gaat onder andere in op de vraag hoe het toch komt dat er in veel kerken zo weinig mensen aan het Avondmaal gaan. Volgens hem kun je aan het Avondmaal wanneer je je niet op een goddeloze weg bevindt en God toegewijd dient.

CIP. nl heeft HIER een youtubefilmpje geplaatst met de uitleg van Willem Ouweneel:
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor Wilsophie » 09 nov 2012 12:37

Helaas is de vraag niet: "Wat houdt het avondmaal in?" Want mijn ervaring is dat velen dan zeggen: "Het gedenken van de dood des Heren". Terwijl de Bijbel dat niet zegt.
Dus hier laat ik het bij om des topicswille.

Dan ben ik het met de uitleg van deze broeder eens, dit keer.
Het is opmerkelijk dat ook op dit forum het woord "zekerheid" of "zeker weten" of geloofszekerheid want dat bedoel ik uiteraard een onheus woord schijnt te zijn.
Het wordt neergesabeld als zijnde arrogant, indivualistisch, ketters enz...
Je moet meelopen in een massa, die nooit zeker kunnen weten ( blijkbaar) en je mag niet zeggen dat je geloofszekerheid hebt.
En dat je de Waarheid navolgt.
Ik ben blij dat Willem Ouweneel deze term goed uitlegt. "in de hope des eeuwigen levens" is beslist NIET mijn zeker weten dat ik nu al eeuwig leven HEB ontvangen.
Dat ik dus één brood deelachtig ben moge duidelijk zijn.
Jammer dat hij niet ingaat over de deelname van jonge kinderen aan het avondmaal. Daar had ik graag iets over vernomen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor schelpje3 » 09 nov 2012 15:25

W.O.is als reisleider een boeiende verteller, maar als predikant zou ik hem niet graag iedere week horen.
Hij is nogal aan het katten op die andere kerken, die maar regeltjes stellen en de mensen geloofszekerheid zouden ontnemen.
Topictitel lijkt mij trouwens niet helemaal correct. Volgens mij moet het zijn: HEILIG Avondmaal.
Opmerkelijk, als je bedenkt dat het tijdens de morgendienst gehouden wordt! (in verreweg de meeste kerken)

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor hubert » 09 nov 2012 16:01

Citaat Schelpje3:
Topictitel lijkt mij trouwens niet helemaal correct. Volgens mij moet het zijn: HEILIG Avondmaal.


Bij mij in de kerk wordt ook wel over het Heilig Avondmaal gesproken, maar in de Bijbel lees ik dat begrip nergens. Tegenwoordig spreekt men ook wel van de Dienst van de Tafel. Dat lijkt mij al beter.
Wanneer aan het Avondmaal? Als je daartoe uitgenodigd wordt toch? Iedereen is welkom! Geen beperkingen. Voor de kinderen is er sap.
Ik wist niet dat er in de refokerken nog steeds zo vreemd over gedacht werd. Vroeger (40 jaar geleden) werd er eerst een lang stuk gelezen wie allemaal wel en wie niet aan mocht komen. Sinds die tijd heb ik de maaltijd van de Heer ook maar gemeden, want ik was het daar toen al niet mee eens en had geen zin in al die stompzinnige discussies. Gelukkig ben ik nu lid van een kerk zonder dogma's die de Bijbel op een niet-historische manier wil lezen en uitleggen. Zo leer ik nog eens wat nieuws!
Laatst gewijzigd door hubert op 09 nov 2012 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor schelpje3 » 09 nov 2012 16:03

hubert schreef:
Bij mij in de kerk wordt ook wel over het Heilig Avondmaal gesproken, maar in de Bijbel lees ik dat begrip nergens. Tegenwoordig spreekt men ook wel van de Dienst van de Tafel. Dat lijkt mij al beter.
Wanneer aan het Avondmaal? Als je daartoe uitgenodigd wordt toch? Iedereen is welkom! Geen beperkingen. Voor de kinderen is er sap.

Nu weet ik zeker dat wij niet in dezelfde kerk zitten. :?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor hubert » 09 nov 2012 16:12

Nu weet ik zeker dat wij niet in dezelfde kerk zitten. :?


Dat hoeft toch ook niet, maar wel jammer want je zou een hoop bij kunnen leren (en afleren). Alles komt 50 jaar later bij de refo's, maar ik leef nu en had geen zin daar op te wachten. Er zijn trouwens meer wegen die naar Rome leiden. Het maakt voor het uiteindelijke doel niet uit, als we God en de naaste maar van harte liefhebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor schelpje3 » 09 nov 2012 16:18

hubert schreef:
Dat hoeft toch ook niet, maar wel jammer want je zou een hoop bij kunnen leren (en afleren). Alles komt 50 jaar later bij de refo's, maar ik leef nu en had geen zin daar op te wachten. Er zijn trouwens meer wegen die naar Rome leiden. Het maakt voor het uiteindelijke doel niet uit, als we God en de naaste maar van harte liefhebben.

Ik weet nog goed dat ik PKNers hoorde zeggen: als er kinderen mogen deelnemen aan het H.A. stap ik op en ga naar een andere kerk.
Toen het zover was, gleed de goegemeente gewoon mee in dit besluit.
Ook voor andere vernieuwingen geldt dit vaak. Het lijkt eerst een principekwestie, maar men wordt kennelijk overgehaald. Slechte zaak.
Heb jij gelezen dat er anderen, bijv. kinderen, dan de discipelen, deelnamen aan het H.A. met de Heere Jezus?

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor boer » 09 nov 2012 16:22

Doop en Avondmaal hebben het bijvoeglijk naamwoord heilig gekregen, toen de kerk deze zaken tot sacramenten heeft verklaard.
Sacraal is heilig, tenslotte.
Voor mij zijn beide gebeurtenissen gedenktekenen van de gelovige, die zich bekleed heeft met Christus en niet een of andere mystieke gebeurtenis waarbij genade wordt ingestort of dat soort fysieke taal die theologen of kerken verzonnen hebben destijds.
Of is er een schriftuurlijke onderbouwing voor?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor hubert » 09 nov 2012 16:28

ook geen vrouwen Schelpje 3! Daar gaat het dus niet om. Als wij een ritueel houden om het leven en sterven van Christus te gedenken en te vieren dan hoort iedereen daar toch bij? Wie denk je dat de gastheer van deze tafelviering is? En mag je dan weigeren te komen? Hoe leg je dat uit aan bv je kinderen? Wat is het getuigenis richting mede kerkgangers? Jezus liet de kinderen al bij hem komen. Jij zou ze weg willen houden? Kom op zeg! 'Voor dezulken is het koninkrijk!'
Zelfs in andere kerken ga ik alleen daarom al aan! Ook al hanteren zij een andere zienswijze. De handeling blijft nl. hetzelfde..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor schelpje3 » 09 nov 2012 17:17

hubert schreef:ook geen vrouwen Schelpje 3! Daar gaat het dus niet om. Als wij een ritueel houden om het leven en sterven van Christus te gedenken en te vieren dan hoort iedereen daar toch bij? Wie denk je dat de gastheer van deze tafelviering is? En mag je dan weigeren te komen? Hoe leg je dat uit aan bv je kinderen? Wat is het getuigenis richting mede kerkgangers? Jezus liet de kinderen al bij hem komen. Jij zou ze weg willen houden? Kom op zeg! 'Voor dezulken is het koninkrijk!'
Zelfs in andere kerken ga ik alleen daarom al aan! Ook al hanteren zij een andere zienswijze. De handeling blijft nl. hetzelfde..

Geen vrouwen? :shock:
En aan kinderen hoef je niets uit te leggen, tenzij je wijsneuzen aan het opvoeden bent.
Terug naar mijn vraag: wie zaten er aan, met de Heere Jezus?

maaarten

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor maaarten » 09 nov 2012 17:39

hubert schreef:Gelukkig ben ik nu lid van een kerk zonder dogma's die de Bijbel op een niet-historische manier wil lezen en uitleggen. Zo leer ik nog eens wat nieuws!


Tsja, zo leer je vast een hoop nieuws, maar zo laat je tegelijkertijd het christelijke geloof heel ver achter je.

Maar even on-topic;

Het lijkt me dat je aan het avondmaal mag aangaan, wanneer je bekeerd bent. Iedereen die deel heeft aan het offer van de Heere Jezus, wat met het HA herdacht, wordt dient aan te gaan.

Toen ik van de PKN naar de CGK was overgestapt kon ik ineens niet meer aan het avondmaal, omdat ik nog geen belijdenis had gedaan. In de PKN was ik altijd, ook als klein kind, gewoon aan het avondmaal gegaan. Toen ik er net kwam vond ik dat een beetje vervelend, maar eigenlijk ben ik onderhand van overtuigd dat het op die manier beter is, dan dat jan en alleman maar aangaat.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor Jess » 09 nov 2012 18:20

schelpje3 schreef:Terug naar mijn vraag: wie zaten er aan, met de Heere Jezus?


De discipelen, ook Judas. Dus geen vrouwen.

Denk wel dat in de eerste Christengemeente de vrouwen aan het H.A. gingen.

Elke keer tijdens de nodiging zit ik te bibberen maar durf nooit aan te gaan.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor Wilsophie » 09 nov 2012 19:34

schelpje3 schreef:W.O.is als reisleider een boeiende verteller, maar als predikant zou ik hem niet graag iedere week horen.
Hij is nogal aan het katten op die andere kerken, die maar regeltjes stellen en de mensen geloofszekerheid zouden ontnemen.
Topictitel lijkt mij trouwens niet helemaal correct. Volgens mij moet het zijn: HEILIG Avondmaal.
Opmerkelijk, als je bedenkt dat het tijdens de morgendienst gehouden wordt! (in verreweg de meeste kerken)


Het woord komt niet voor in de Bijbel in de zin van het delen van brood en beker, maar zo ingeburgerd dat je dat niet meer kunt veranderen.
Het was gewoon de paasmaaltijd.
Het belangrijkste gerecht was het lam, maar dat was het niet alleen, er was meer.
Het bloed van het paaslam kwam niet op tafel te staan, het werd aan de deurpost gestreken, ( zodat het leven van het paaslam overging op de Deur)dan was er ongezuurd brood, wijn, zout en bittere saus en wat kruiden.
Waarom brak de Heer het brood? Gewoon om het te delen. Het werd niet ineens zijn lichaam of zoiets.
Het is een uitbeelding van het Lichaam van Christus en dat is de Gemeente en dat is één brood deelachtig dus niet verdeeld. 1 Kor. 10 vers 17.


De wijn die wij drinken bevat geest van alcohol en dat is een beeld van Zijn Leven en niet van Zijn dood want Hij had de geest gegeven en stierf.
De wijn onder het nieuwe verbond is een beeld van het bloed waarmee Hij de hemelen is doorgegaan.
Het is "het bloed des nieuwe testaments". Matth. 26 vers 28
Als de wijn en het brood analoog zijn aan Zijn Lichaam, wat is dan de betekenis van het paaslam en het bloed van het paaslam?
Nou dat is nu juist een beeld van het lijden en sterven dat bloed typeert het gestorte bloed op Golgotha.
Onder het oude verbond.
En dat is het verschil.

Het paaslam een beeld van de Gekruisigde en brood en beker een uitdrukking van het lichaam en het leven onder het nieuwe verbond dus beelden van de Opgewekte Christus.
Daarom eten wij geen paaslam ook de Joden niet. Het Lam is geslacht voor de zonden van de hele wereld.

Helaas ziet men bij het Avondmaal achterom en dat leidt tot trieste zaken dat men omziet in zonden.
Men ziet op het Paaslam, maar dat is nu juist niet de betekenis van het delen van brood en beker.

Het is immers de levende Heiland die ons reinigt nu. Hebr. 7 vers 25

Tot gelovigen wordt juist gezegd : "Ik zal niet meer van de vrucht des wijnstoks drinken tot op dien dag wanneer ik met u dezelve nieuw zal drinken." Nieuwe wijn dus!!
En waar drinkt Hij dat? Dat staat er achter, "in het Koninkrijk van Zijn Vader?
Vader en Zoon hebben immers dezelfde bezittingen, en waar Hij is daar zijn wij ook!!

Wij zijn door één Geest ( de wijn) tot één Lichaam ( het ongezuurde brood) gedoopt en wij drinken als gelovigen allen aan Dezelfde Geest en dezelfde wijn.
En wij doen dat binnen het verborgen Koninkrijk, wat straks geopenbaard wordt.
En dat bereiden gebeurde op de 14e nisan de dag van ongehevelde broden. Marcus 14 vers 14b , 16.
Deze viering was in de opperzaal, een beeld van de hemelse dingen.

Als we dat vieren als hemelburgers in de opperzaal en wij zijn geredde zondaars en wij worden gereinigd van dag tot dag door de Hogepriester dan zijn zonden helemaal niet aan de orde?
Wij zijn immers in de hemel waar Christus is en daar is geen plaats voor de zonden.
Dat we dit doen tot Zijn gedachtenis, lijkt me logisch want wij zijn daar waar Hij ook is.

Nu is er een tekst die altijd wordt gebruikt om te laten zien dat de evangeliën tegenstrijdig zijn en dat is Joh. 13 vers 1.
Want men denkt dan dat die maaltijd op de 13e nisan word gehouden in Johannes evangelie.
Wel het gaat daar niet over het feest van Pascha want dat is nooit een feest geweest, de vertalers hadden dit woord niet mogen invoegen.
Maar dit terzijde;.

Zuurdesem spreekt over het deeg van de vorige dag, de zonde van de vorige dag, uit Genesis 1 vers 3 en die zonden zijn uitgewist en daarom ongezuurd brood als een beeld van de Gemeente.

Het kenmerk voor wijn is danook dat het uitgezuurd is en uitgegist en in plaats daarvan is er geest gekomen in de fles.

Het lichaam van Christus is niet gebroken integendeel, ook niet aan het kruis.
Er zou geen been van Hem gebroken worden. Num 9 vers 16, Ex 12 vers 46 en Joh. 19 vers 33.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor Wilsophie » 09 nov 2012 19:40

Tsja, zo leer je vast een hoop nieuws, maar zo laat je tegelijkertijd het christelijke geloof heel ver achter je.


Hoe kun je zoiets stellen? Triest hoor!

En Jess, ik hoop dat je mijn post goed leest en dat je dan de vrijmoedigheid hebt om deel te hebben aan brood en beker van het nieuwe verbond.

Het is geen medelijden of een offer brengen in de zin van een slachtoffer,, het is delen in Zijn opstanding.
LÇhaim!!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor JeeWee » 09 nov 2012 19:46

Als ik zo het merendeel van der reacties lees, beginnen we weer te koeren of de man die het zegt wel zuiver is, of het avondmaal of HEILIG Avondmaal is, of het 's morgens of 's avonds moet...

Makkelijk hè, praten óver het geloof en daarmee lekker voorbijgaan aan je persoonlijke geloof...

Dit is zo'n belangrijk onderwerp omdat er in onze kerken nog steeds zoveel mensen geen deel WILLEN hebben aan het lichaam en bloed van de Heere Christus...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten