schelpje3 schreef:W.O.is als reisleider een boeiende verteller, maar als predikant zou ik hem niet graag iedere week horen.
Hij is nogal aan het katten op die andere kerken, die maar regeltjes stellen en de mensen geloofszekerheid zouden ontnemen.
Topictitel lijkt mij trouwens niet helemaal correct. Volgens mij moet het zijn: HEILIG Avondmaal.
Opmerkelijk, als je bedenkt dat het tijdens de morgendienst gehouden wordt! (in verreweg de meeste kerken)
Het woord komt niet voor in de Bijbel in de zin van het delen van brood en beker, maar zo ingeburgerd dat je dat niet meer kunt veranderen.
Het was gewoon de paasmaaltijd.
Het belangrijkste gerecht was het lam, maar dat was het niet alleen, er was meer.
Het bloed van het paaslam kwam niet op tafel te staan, het werd aan de deurpost gestreken, ( zodat het leven van het paaslam overging op de Deur)dan was er ongezuurd brood, wijn, zout en bittere saus en wat kruiden.
Waarom brak de Heer het brood? Gewoon om het te delen. Het werd niet ineens zijn lichaam of zoiets.
Het is een uitbeelding van het Lichaam van Christus en dat is de Gemeente en dat is één brood deelachtig dus niet verdeeld. 1 Kor. 10 vers 17.
De wijn die wij drinken bevat geest van alcohol en dat is een beeld van Zijn Leven en niet van Zijn dood want Hij had de geest gegeven en stierf.
De wijn onder het nieuwe verbond is een beeld van het bloed waarmee Hij de hemelen is doorgegaan.
Het is "het bloed des nieuwe testaments". Matth. 26 vers 28
Als de wijn en het brood analoog zijn aan Zijn Lichaam, wat is dan de betekenis van het paaslam en het bloed van het paaslam?
Nou dat is nu juist een beeld van het lijden en sterven dat bloed typeert het gestorte bloed op Golgotha.
Onder het oude verbond.
En dat is het verschil.
Het paaslam een beeld van de Gekruisigde en brood en beker een uitdrukking van het lichaam en het leven onder het nieuwe verbond dus beelden van de Opgewekte Christus.
Daarom eten wij geen paaslam ook de Joden niet. Het Lam is geslacht voor de zonden van de hele wereld.
Helaas ziet men bij het Avondmaal achterom en dat leidt tot trieste zaken dat men omziet in zonden.
Men ziet op het Paaslam, maar dat is nu juist niet de betekenis van het delen van brood en beker.
Het is immers de levende Heiland die ons reinigt nu. Hebr. 7 vers 25
Tot gelovigen wordt juist gezegd : "Ik zal niet meer van de vrucht des wijnstoks drinken tot op dien dag wanneer ik met u dezelve nieuw zal drinken." Nieuwe wijn dus!!
En waar drinkt Hij dat? Dat staat er achter, "in het Koninkrijk van Zijn Vader?
Vader en Zoon hebben immers dezelfde bezittingen, en waar Hij is daar zijn wij ook!!
Wij zijn door één Geest ( de wijn) tot één Lichaam ( het ongezuurde brood) gedoopt en wij drinken als gelovigen allen aan Dezelfde Geest en dezelfde wijn.
En wij doen dat binnen het verborgen Koninkrijk, wat straks geopenbaard wordt.
En dat bereiden gebeurde op de 14e nisan de dag van ongehevelde broden. Marcus 14 vers 14b , 16.
Deze viering was in de opperzaal, een beeld van de hemelse dingen.
Als we dat vieren als hemelburgers in de opperzaal en wij zijn geredde zondaars en wij worden gereinigd van dag tot dag door de Hogepriester dan zijn zonden helemaal niet aan de orde?
Wij zijn immers in de hemel waar Christus is en daar is geen plaats voor de zonden.
Dat we dit doen tot Zijn gedachtenis, lijkt me logisch want wij zijn daar waar Hij ook is.
Nu is er een tekst die altijd wordt gebruikt om te laten zien dat de evangeliën tegenstrijdig zijn en dat is Joh. 13 vers 1.
Want men denkt dan dat die maaltijd op de 13e nisan word gehouden in Johannes evangelie.
Wel het gaat daar niet over het feest van Pascha want dat is nooit een feest geweest, de vertalers hadden dit woord niet mogen invoegen.
Maar dit terzijde;.
Zuurdesem spreekt over het deeg van de vorige dag, de zonde van de vorige dag, uit Genesis 1 vers 3 en die zonden zijn uitgewist en daarom ongezuurd brood als een beeld van de Gemeente.
Het kenmerk voor wijn is danook dat het uitgezuurd is en uitgegist en in plaats daarvan is er geest gekomen in de fles.
Het lichaam van Christus is niet gebroken integendeel, ook niet aan het kruis.
Er zou geen been van Hem gebroken worden. Num 9 vers 16, Ex 12 vers 46 en Joh. 19 vers 33.