Is Jezus alleen mens?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor JeeWee » 28 okt 2012 18:17

Afgelopen zaterdag was de Bondsdag van de hervormde mannenverenigingen binnen de PKN. Ds. M. Messemaker begon zijn lezing pittig: "De dwaling om Jezus van zijn godheid te ontdoen is springlevend. Er is een tendens onder gelovigen om Jezus te vermenselijken".

Ds. Messemaker noemde zijn collega ds. Klaas Hendrikse als voorbeeld van iemand ‘die onomwonden stelt dat Christus onmogelijk God is’. Maar ds. Messemaker trok het breder: hij ziet een tendens van vermenselijking onder gelovigen in het algemeen. Jezus heet ‘vriend, hulp, held, trooster of maatje’. Hij noemde dat ‘verplatting van het belijden van Christus’.

Hoe leeft dat hier op Refoweb? Geloof jij nog steeds dat Christus een menselijke en goddelijke natuur heeft die beide het volle pond moeten krijgen, omdat de zaligheid ermee in het geding is? Of herken jij wel iets wat er in veel kerken gaande is?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2012 18:34

Als Jezus nog steeds een mens zou zijn, waarom zien we hem dan niet? Soms is eenvoudig redeneren simpelweg het beste. :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor JeeWee » 28 okt 2012 19:18

mohamed schreef:Als Jezus nog steeds een mens zou zijn, waarom zien we hem dan niet? Soms is eenvoudig redeneren simpelweg het beste. :)

Om het simpel te houden: de gangbare reactie van mensen die zeggen dat Jezus alleen mens was, is dat hij dus ook een sterfelijk mens was en dus dood is.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2012 19:59

mohamed schreef:Als Jezus nog steeds een mens zou zijn, waarom zien we hem dan niet? Soms is eenvoudig redeneren simpelweg het beste. :)

JeeWee schreef:Om het simpel te houden: de gangbare reactie van mensen die zeggen dat Jezus alleen mens was, is dat hij dus ook een sterfelijk mens was en dus dood is.

Als ze dat na het lezen van het NT nog steeds zo zien dan kan ik daar weinig aan veranderen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor JeeWee » 28 okt 2012 22:14

Eigenlijk word ik een beetje boos om dit soort suffe reacties.
Jij kunt inderdaad niks veranderen en daar vraag ik ook niet om.
Ik snijd hier een onderwerp aan dat zelfs tot in de reformatorische kringen is doorgedrongen.
Niet voor niks was dit zo'n hot item op genoemde bondsdag.
Het blijkt ook in onze kringen voor sommigen moeilijk te bevatten dat Jezus mens is geworden.
Jezus verwordt tot een mooi voorbeeld, een bron van inspiratie...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor boer » 29 okt 2012 08:49

JeeWee schreef:Eigenlijk word ik een beetje boos om dit soort suffe reacties.
Jij kunt inderdaad niks veranderen en daar vraag ik ook niet om.
Ik snijd hier een onderwerp aan dat zelfs tot in de reformatorische kringen is doorgedrongen.
Niet voor niks was dit zo'n hot item op genoemde bondsdag.
Het blijkt ook in onze kringen voor sommigen moeilijk te bevatten dat Jezus mens is geworden.
Jezus verwordt tot een mooi voorbeeld, een bron van inspiratie...


Waar komt dat woord BOND in bondsdag eigenlijk vandaan?
Weet je dat?

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Boaz » 29 okt 2012 08:53

vertel!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor elbert » 29 okt 2012 09:01

boer schreef:Waar komt dat woord BOND in bondsdag eigenlijk vandaan?
Weet je dat?
Daar heb je een PB knop voor.
Het gaat in dit topic niet om een bond, maar om Jezus.
Ontopic dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor marin » 29 okt 2012 11:51

“Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond.” Joh. 1: 14

Geen woorden konden op duidelijker wijze aantonen dat Jezus zowel God als mens was.

Van oorsprong alleen God, nam Hij de menselijke natuur op Zich en wandelde onder de mensen als een gewone sterveling, tenzij bij tijden, zoals bij de reiniging van de tempel, Zijn Godheid doorbrak, of wanneer Zijn woorden de waarheid zelfs zijn vijanden ertoe dwongen om te belijden dat “nooit een mens sprak als deze mens”.

De woorden van Paulus aan de Filippenzen: “Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, die in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigt heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises.” Filipp. 2: 5-8.

De Here Jezus ontledigde zichzelf, ontdeed Zich van al Zijn heerlijkheid, en nam de natuur van de mens op Zich opdat Hij hen kon verlossen.
En op deze wijze kunnen wij de eenheid van Christus met de Vader verenigen met de verklaring; “Mijn Vader is meer dan Ik”.

Het is onmogelijk voor ons om te begrijpen hoe Christus, als God, Zichzelf vernederen kon tot de dood van het kruis, en het is nog erger om daarover te speculeren.

Alles wat wij doen kunnen is het aanvaarden van de feiten zoals zij ons voorgesteld worden in Gods Woord.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

mohamed

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2012 12:10

JeeWee schreef:Eigenlijk word ik een beetje boos om dit soort suffe reacties.
Jij kunt inderdaad niks veranderen en daar vraag ik ook niet om.
Ik snijd hier een onderwerp aan dat zelfs tot in de reformatorische kringen is doorgedrongen.
Niet voor niks was dit zo'n hot item op genoemde bondsdag.
Het blijkt ook in onze kringen voor sommigen moeilijk te bevatten dat Jezus mens is geworden.
Jezus verwordt tot een mooi voorbeeld, een bron van inspiratie...

Niet boos worden dat is nergens voor nodig hoor. Ook was mijn reactie niet suf maar juist kort en bondig. Ik geloof dat Jezus mens is geweest en nu een geestelijke hogepriester is geworden voor eeuwig (Ps 110,4) zoals Melchizedek.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 12:20

Het zou makkelijker zijn als deze Dominee met wat voorbeelden kwam.
De Here Jezus was volledig mens tijdens Zijn bediening op aarde echter zonder zonde.
Dat leert de Bijbel overduidelijk.
Maar als men begint te goochelen met het woord "ontledigd of vernietigd' beginnen de misverstanden.
Ook als men zomaar ervan maakt dat de Here Jezus God èn Mens tegelijk was in Zijn bediening op aarde want dat leert de Bijbel ook nergens.

Er is dus iets gebeurd wat er toe geleid heeft dat de Here Jezus nà Zijn menszijn, dus na Zijn sterven als Zoon des Mensen uitermate verhoogd is en geen mens meer is, maar wel het uitgedrukte Beeld Gods want er staat in de brieven van Paulus en denk ook aan Stefanus : "Wij zien Jezus met eer en heerlijkheid gekroond".
Jezus van Nazareth is Dezelfde als Jehovah, maar er is een uitzondering tijdens Zijn bediening op aarde.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 12:26

Van oorsprong alleen God, nam Hij de menselijke natuur op Zich en wandelde onder de mensen als een gewone sterveling, tenzij bij tijden, zoals bij de reiniging van de tempel, Zijn Godheid doorbrak, of wanneer Zijn woorden de waarheid zelfs zijn vijanden ertoe dwongen om te belijden dat “nooit een mens sprak als deze mens”.


Nu spreek je zelf de tekst uit Filippenzen tegen en dat bedoel ik precies.
Hoe kom je erbij dat Zijn Godheid doorbrak bij tijd en wijle.
Hij deed gewoon alles in de Kracht van Zijn Vader en dat doet iedereen die een wonder verricht.
De profeten en de discipelen waren geen godheden, maar deden dezelfde wonderen.
Er .."breekt geen Godheid door" dat staat ook nergens in de Bijbel.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 12:45

. Ik geloof dat Jezus mens is geweest en nu een geestelijke hogepriester is geworden voor eeuwig (Ps 110,4) zoals Melchizedek.


Dat geloof ik ook, naar de ordening van Melchizédek. Immers dit type was "Koning van Salem" ( Vredevorst) de Heer kon geen Hogepriester op aarde zijn want Hij was niet uit Levi, maar uit Juda.
Anders gesteld Hij werd tot Hogepriester aangesteld door God Zelf bij Zijn opstanding en dan niet naar de ordening van Aäron maar Melchizédek.
Daarom doet Hij als zodanig een werk aan gelovigen en niet aan de wereld want dat deed Hij in de hoedanigheid van volledig mens en als Jezus van Nazareth.
Tenzij dat je gelooft dat God als God stierf aan het kruis wat het ongeloofwaardig maakt want dat doet afbreuk aan het intense lijden als Mens.
Hij leed voor onze zonden namelijk en Hij stierf om ze in de dood te brengen.,
Maar prijst God, Hij stond op om onvergankelijk Leven aan het Licht te brengen en die Macht en kracht kreeg Hij door de opstandingskracht bewerkstelligt of gewrocht door God, de Vader.
Hij was niet God de Zoon toen,...Hij werd tot Zoon gesteld bij Zijn opstanding.
Hij werd de Christus dus de Gezalfde de Messias en Hogepriester en deze titels ontving Hij na Zijn diepste vernedering als beloning en werd daarom gesteld, ontving deze titels en werd uitermate verhoogd en geplaatst aan de Rechter ( hand) van de Vader.

Helaas door de leer van de Drie-éénheid gemaakt tot 1e en 2e en 3e Persoon van de Godheid, maar dat leert de Bijbel nergens.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor boer » 29 okt 2012 13:24

volgens mij vond deze benoeming tot Zoon al plaats bij het begin van Zijn priesterambt.
(Matt.17:5) "Dit is Mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde. Luister naar hem."

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 13:37

boer schreef:volgens mij vond deze benoeming tot Zoon al plaats bij het begin van Zijn priesterambt.
(Matt.17:5) "Dit is Mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde. Luister naar hem."


Deze woorden worden al gesproken in de Psalmen en zijn profetisch van aard.
Want "heden heb ik U gegenereerd" wordt gekoppeld aan deze "zoonstelling" en wordt vervuld in de opstanding.
"Gegenereerd" betekent dat immers!

Evenzo de uitspraak bij Zijn doop in de Jordaan want de duif daalde neder en er is pas sprake van uitstorting van de Heilige Geest nà de opstanding.
Pas nà de opstanding was "wedergeboorte" mogelijk en dit fenomeen heeft alles te maken met het Nieuwe onvergankelijke dus eeuwig leven wat bij de opstanding mogelijk werd gemaakt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten