Is Jezus alleen mens?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor schaapje » 10 nov 2012 12:16

Zijn er velen niet heel erg of=topic ? :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor schelpje3 » 10 nov 2012 12:26

Tja.... komt door die lege holte :wink:

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor beantsje » 10 nov 2012 12:38

Ik heb globaal alles doorgelezen en ik moet zeggen dat ik ook best met het onderwerp worstel, vooral met het begrip drieëenheid.

Ik beleid dat Jezus volkomen God èn volkomen mens is, maar hoe ik de relatie Jezus/God moet duiden, weet ik niet. Want Jezus en God zijn niet hetzelfde; Jezus bidt tot God, heeft verlangens/gevoelens die botsen met de wil van God (hij bidt immers of deze beker aan hem voorbij mag gaan), ookal onderwerpt hij zich gehoorzaam aan Gods wil, hij weet niet alles wat God weet.

Ik vind dit een moeilijk punt want ik wil heel graag geloven zoals God het heeft bedoeld en me onderwerpen aan Hem. Ik bid dan ook vaak dat God me op de ware weg leidt.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Janvanverweg » 10 nov 2012 13:21

iemand zei ooit eens dat als de drie eenheid begrijpelijk wordt uitgelegd het een dwaalleer inhoud :-k

we zitten hier met paradoxen waar we niet uit komen. Jezus deel van God maar toch gescheden van God, rara hoe kan dat.

ikzelf wil altijd graag snappen en het frustreerd me als het net verklaarbaar is.
toch heb ik leren leven met paradoxen omtrent God. God is net zoal wij zijn. wij zijn als potten van klei terwjl God de potten-maker is. God laat zich kennen door beelden heen die voor ons kleien potjes herkenbaar zijn. maar God is geen kleien pot!
God laat zich kennen als een Vader en als Jezus, de Zoon van de Vader en als de Heilige Geest. Drie verschillende pot-vormen die we onmogelijk als een pot kunnen bezien. als potten zeggen we dan dat kan niet, of we bedenken truuks dat het ogenschijnlijk klopt.

door te accepteren dat God geheel anders is en door ons niet volkomen te bevatten, kwam er lucht in mijn benauwde denken. God laat zich kennen en zodoende ken ik God. Dat de beelden soms paradoxaal zijn, het zij zo.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 10 nov 2012 13:26

Ik denk dat juist door het dogma van de Drie-éénheid er veel verwarring is ontstaan, de Bijbel zegt:"Ik ben een enig God" of de Vader en Ik zijn één en nergens spreekt de Bijbel van drie.

Er zijn genoeg aanwijzingen vanuit de Bijbel dat God Zijn heerlijkheid of goddelijkheid heeft afgelegd om de mensen gelijk te worden, en als Hij God bleef dan is dat vreemd dat er een moeder Maria nodig was om een babietje te laten geboren worden zoals wij allen uit een moeder worden geboren, dan was Hij wel in gedaante van een jongeman van 12 afgedaald om Zijn bediening te voleindigen en was de hele lijn van het geslacht van David niet nodig.
Zowel de lijn van Maria als de lijn van Jozef wijzen naar de troon van David.

Zijn menswording was noodzakelijk om te kunnen sterven, want God is Geest en kan niet sterven dus heeft Hij een gestaltenis aangenomen als dienstknecht en je kunt mij niet wijsmaken dat de Allerhoogste een diensknecht moest worden als Hij ook God was.

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Trajecto » 10 nov 2012 22:34

Wilsophie schreef:
Ja dat begrijp je goed. Ken je de theorie?
Technisch vind ik het moeilijk uit te leggen en sommige dingen begrijp ik niet. Maar typologisch vind ik het beter te begrijpen dat God in het centrum woont van Zijn schepping en dat de buitenste duisternis dan buiten de korst valt dus buiten is ook beneden.
En er staat dat de Steen de hele aarde zal vullen. Er staat trouwens vaak dat de aarde vol zal zijn van de Heerlijkheid des HEEREN. Dus ik kan niet anders meer denken, ik keer gewoon de wereldbol binnenste buiten.
Snap je? Ik kan dan ook beter begrijpen dat de hemelen de begrenzing is van de aarde en v.v.
In het betreffende topic hierover ben ik ook heel erg belachelijk gemaakt, maar ik kan niet anders meer denken vanuit de Bijbel en vanuit mijn beperkte denken.

Nee, ik kende het niet.
Ik heb nu een beetje gegoogled en er schijnen zelfs wel twee verschillende ideeën te worden aangeduid als holle aarde theorie. Jij hangt vermoedelijk de idee aan van een holle aarde met openingen naar het binnenste bij de polen en mogelijk nog op andere plaatsen.
Maar goed, dit is hier off-topic dus ik houd het hierbij wat betreft het praten hierover. Misschien komt het elders nog wel weer eens ter sprake.
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2012 23:01

beantsje schreef:Ik heb globaal alles doorgelezen en ik moet zeggen dat ik ook best met het onderwerp worstel, vooral met het begrip drieëenheid.

Ik beleid dat Jezus volkomen God èn volkomen mens is, maar hoe ik de relatie Jezus/God moet duiden, weet ik niet. Want Jezus en God zijn niet hetzelfde; Jezus bidt tot God, heeft verlangens/gevoelens die botsen met de wil van God (hij bidt immers of deze beker aan hem voorbij mag gaan), ookal onderwerpt hij zich gehoorzaam aan Gods wil, hij weet niet alles wat God weet.

Ik vind dit een moeilijk punt want ik wil heel graag geloven zoals God het heeft bedoeld en me onderwerpen aan Hem. Ik bid dan ook vaak dat God me op de ware weg leidt.

Beste beantsje, zeer onzelfzuchtig van je om God te vragen jou te leiden op de ware weg! Ik heb bewondering voor jouw kijk op het leven en moge je gebeden verhoord worden.
Jij schreef dat Jezus niet alles weet wat de vader weet, maar ik ben dat ten dele met je eens en meen dat hij niet alles wist wat de vader weet zolang hij als mens op aarde was. Waarom ik dat geloof? Omdat de Bijbel er absoluut geen misverstand over laat bestaan dat Christus voor hij uit Maria geboren werd en na de menswording God was. Hebreeën 7 vers 3 leert ons dat duidelijk.

'Zonder vader, zonder moeder, zonder stamboom kent hij geen begin van dagen en ook geen levenseinde, maar aan de Zoon van God gelijkgemaakt, blijft hij in eeuwigheid priester.'

Er is dus een Christus mét stamboom (de mens) en een zonder (de Almachtige God de Vader en Jezus Christus). Christus in de gedaante van een mens was dus niet God, of beter gezegd: God in vernederde vorm. Daarom zei hij ook:

'Wanneer u de Zoon des mensen verhoogd zult hebben, zult u inzien dat Ik het ben...' (Joh 8,28)

mohamed

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2012 23:16

Wilsophie schreef:Zijn menswording was noodzakelijk om te kunnen sterven, want God is Geest en kan niet sterven dus heeft Hij een gestaltenis aangenomen als dienstknecht en je kunt mij niet wijsmaken dat de Allerhoogste een diensknecht moest worden als Hij ook God was.

God in de rol van dienstknecht is uiteindelijk nog steeds God.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2012 19:07

Zing dan eens het bekende lied: ' Stille nacht .." ik heb het net gezongen luidkeels in de auto met het koor van Hallelujah van Urk , prachtig.
En dan wordt er gezongen over Zijn eer danwel Zijn rijkdom, maar dat is Zijn eer die Hij moest ontzeggen.
Weet wat je zingt!!

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2012 19:10

God in de rol van dienstknecht is uiteindelijk nog steeds God.


Kijk nu praat jij over een rol, en dat lijkt dus op een toneelstukje.
En er is geen sprake van een "rol". Moest de Heer een script instuderen dan? Arm babietje Jezus!!

mohamed

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2012 19:38

God in de rol van dienstknecht is uiteindelijk nog steeds God.

Wilsophie schreef:Kijk nu praat jij over een rol, en dat lijkt dus op een toneelstukje.
En er is geen sprake van een "rol". Moest de Heer een script instuderen dan? Arm babietje Jezus!!

Jezus citeerde met grote regelmaat uit het OT zoals acteurs citeren uit hun script. Bovendien verklaarde hij zelfs dat hij niets van zichzelf sprak (Joh 12,49) dat wil dus zeggen dat zijn woorden gescript waren. Ja dus.
In dat opzicht was de vleeswording een rol van de Almachtige God. Wellicht was het onverstandig van mij om te denken dat je me lang genoeg kent om wel te weten dat ik niet denk dat de Bijbel fictief is en waar de vergelijking tussen rol en realiteit ophoudt.

Het feit dat Jezus in gelijkenissen sprak kun je ook beschouwen als poëzie en zijn citeren van de Schrift als toneel. Beide zijn vormen van hoge kunst en wat is er mis mee? Kijk jij nooit een film? Word je nooit geraakt door een pakkend citaat? Dat jij mijn suggestie in het belachelijke trekt is ten eerste een teken dat je nog voor geestelijke groei vatbaar bent en ook zou het zomaar kunnen zijn dat je een cultuurbarbaar bent. De Bijbel is een dankbare inspiratiebron voor vele musici en daar heb jij gewoon geen oog voor omdat je alleen maar geestelijke liedjes kent. Zing ook eens een andere melodie, want verandering van spijs doet eten en jij beloofde dat je zou koken. ;)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Lichtzwaard » 25 dec 2012 21:20

God en Mens is Hij gekomen in het Vlees ter verlossing van de mensheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 25 dec 2012 21:32

De gelijkenissen wijzen op het koninkrijk, daarom sprak de Heer opdat ZIJ het niet zouden begrijpen, maar de discipelen wel.
En die Zij zijn de Joden in Zijn dagen.
Vele gelijkenissen zijn toegeschreven aan de Gemeente, n.l. de bedeling der verborgenheid, zoals Paulus dat noemt.

Het is niet prozaisch maar profetisch.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 25 dec 2012 21:34

Lichtzwaard schreef:God en Mens is Hij gekomen in het Vlees ter verlossing van de mensheid.



Hoe verklaar je dan dat Hij Zijn Godheid had afgelegd? Staat in de Philippenzen brief, leest het maar na.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor JHM » 29 dec 2012 16:05

Wilsophie schreef:Hoe verklaar je dan dat Hij Zijn Godheid had afgelegd? Staat in de Philippenzen brief, leest het maar na.


Volgens mij gaat het in Filippenzen om de gestalte en niet de Geest. Dus zowel dienstknecht (in gestalte) als God (in Geest).
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 94 gasten