Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Joepjoep
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:01

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Joepjoep » 28 okt 2012 04:10

Cicero schreef:In mijn geval komt er zelfs nog een vraag oproepen, waarom moet God het dan zo moeilijk voor ons maken, hij is toch Almachtig en Alwijs, Alwetend en Alziend? Hij zou toch heel goed door moeten hebben dat wij er niks van begrijpen? Hij zou het boek toch zodanig geïnspireerd kunnen hebben dat wij als mensen met onze menselijke limieten eruit kunnen halen dat het daadwerkelijk van God is?

1. Je zou het ook andersom kunnen stellen. God is zo groot, dat als hij het voor ons makkelijk zou maken dat onherroepelijk een afgodsbeeld zou opleveren. Dat is wel makkelijk, maar daarmee zou je Gods onbegrijpelijkheid (dat is ook een eigenschap van God) tekort doen.


Heeft het dan geen afgodsbeelden opgeleverd? Ik zie overal Jezus aan de kruis hangen. Los daarvan, wat jij zegt klopt HELEMAAL NIET. Kijk maar naar de Islam. Daar vergeeft God je als je simpelweg berouw toont en afstand neemt van de betreffende zonde. Nog steeds geen afgodsbeelden, sterker nog helemaal geen beeldjes of talismannen, kettinkjes of iets dergelijks. Gewoon God, veel te superieur om als mens te kunnen bevatten. Echter wordt rechtvaardigheid daar niet betwijfelt. Sterker nog, geheel logisch.

Daarnaast heb je een heel stuk weggeknipt van wat ik geschreven heb, en dat was wel een belangrijk stukje. Want hoe jij het bekijkt, zo kan je het alleen bekijken mits je al gelooft. Ik wil eerst overtuigd worden, alvorens ik geloof.


2. Ander antwoord: God heeft het helemaal niet moeilijk gemaakt, want Jezus heeft God laten zien. Als je naar Jezus kijkt, zie je God.

Niets is minder waar, het meest verwarrende en moeilijkste aan heel het Christendom is de hele situatie met God, Jezus en de Heilige Geest.

Zo'n quote uit de Koran daar bestaan tientallen christelijke varianten van. De éénheid van God staat ook in het christendom niet ter discussie. (Dus ook geen drie goden.)


Je hebt een hele stuk overgeslagen, vragen die onbeantwoord bleven, maar goed dat is niet erg aangezien het gericht was naar JHM.

Maar goed, ik ga er even op in:
Het verschil tussen zo'n quote uit de Koran en de tientallen Christelijke varianten daarvan is dat in de Koran één gewoon één betekent. In het Christendom is het 1+1+1=1 Daarnaast zijn er geen 'varianten' in de Koran. God is de Enige en de Eeuwige, en daarmee klaar. Het Christendom maakt er een heel verwarrend iets van.

Ook vanuit christelijk oogpunt klopt de drie-eenheid niet hoor. Zelf zie ik het als een menselijke poging om het geheim van God te benaderen. Het specifieke christelijk komt natuurlijk doordat Jezus als Zoon van God in God is opgenomen. Daarom kun je als het om de christelijke God gaat niet om Jezus heen.


Als men weet dat het niet klopt, waarom dan aanhangen? Waarom een menselijke poging wagen op iets wat gedoemd is te mislukken? Het is juist door de menselijke invloeden dat het naar mijn smaak veel te gecorrumpeerd is.

Dat klopt. De drie-eenheid is niet noodzakelijk, maar wel een nuttig theologisch denkbeeld.


Waarom nuttig als het niet klopt?

Joepjoep
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:01

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Joepjoep » 28 okt 2012 05:43

beantsje schreef:Een profeet is ook maar een mens. Noach, Mozes en de andere profeten waren bepaald niet zonder zonden. Noach liet zich weleens goed vollopen en was vol wrok; Mozes was driftig.


Oke dat wist ik niet. Puntje voor beantsje haha.


Ik geloof niet in een Hel. Wie zou die hel hebben geschapen?

Hoe kan je als Christene niet geloven in de hel? Het staat zovaak vermeld in de Bijbel. En soms op zodanige manier, dat er geen ruimte is om het op een andere manier te interpreteren.
Kan je dat gewon zomaar doen? Gewoon de Bijbel voor een deel geloven, en dat wat je niet lekker ziet zitten gewoon niet geloven? Kan ik dan gewoon Christene zijn zonder te geloven dat Jezus geofferd is?
“Wie tot zijn broeder zegt: ‘Dwaas!’, zal vervallen aan het hellevuur” (Mattheüs 5:22, NBG).

“Het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde” (5:29).

“Weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel” (10:28).

“Zij [de engelen]zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars” (13:42).

“Zó zal het gaan bij de voleinding der wereld. De engelen zullen uitgaan om de bozen uit het midden der rechtvaardigen af te zonderen, en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars” (13:49,50).

“En indien uw oog u tot zonde verleidt, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog ten leven in te gaan, dan met twee ogen in het hellevuur geworpen te worden” (18:9).

“Slangen, adderengebroed, hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der hel?” (23:33).

“Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is” (25:41).

“En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven” (25:46).

Nu dat behandelt is, zie de vergelijking tussen de Islam en het Christendom nog eens.

Ik ken ook een vergelijking; die nog beter is, want in het geval van jouw voorbeeld is er geen relatie tussen rechter en moordenaar.

Oke, dan maken we van de moordenaar een tweelingbroertje van de onschuldige zoon. En nu? Wel rechtvaardig? Dacht t niet.

Een jongen raakt op het verkeerde pad en komt in de gevangenis. Zijn moeder neemt allerlei baantjes aan om de borgsom bij elkaar te verdienen en wast haar handen daarop stuk. Nu kan die jongen twee dingen doen; ofwel hij is onder de indruk van zijn moeders' offer, belooft haar om zijn leven te beteren (en als het weer eens mis zou gaan, helpt zijn moeder hem steeds weer uit de sh*t, ofwel hij sluit zich voor haar af, zegt dat ze weg moet gaan met haar moralistische gezeur, ja, dan zal hij zelf de gevolgen moeten dragen.
Natuurlijk, deze jongen zal een stukje trots opzij moeten zetten om onder ogen te zien dat hij zijn vrijheid niet zelf verdiend heeft.
Maar is deze liefdevolle moeder onrechtvaardig? Ik denk het niet.


Deze vergelijking klopt ook niet lieve schat. Het zou pas kloppen als de lieve moeder de jongen zelf heeft aangehouden, zelf schuldig heeft geacht en zelf heeft veroordeelt. Zo lief is die moeder opeens niet meer.


Omdat Jezus zonder zonde was, riep hij de (eeuwige) dood niet over zich af. De dood had geen vat op hem. Hij was gewoon sterker dan de dood en stond weer op.
Even een metafoor; zie de dood als een stromende rivier. Door onze zonden zijn wij verzwakt en kunnen we de rivier niet overzwemmen naar de hemel. Jezus was zonder zonden en was daardoor sterk genoeg om die rivier wèl op eigen kracht over te zwemmen en de overkant te halen. Van daaruit kan hij ons de hand reiken en helpt hij ons die rivier over.
Deze metafoor (in al zijn gebrekkigheid) geeft tevens aan waarom Jezus' offer echt noodzakelijk was. Hoe komen we anders aan de overkant?

Ehm, simpel. God vergeeft het je gewoon?

Nee, even serieus. Dit heb ik hier ergens boven ook behandeld in een van mijn vorige reacties. Geen zin om het opnieuw te doen haha.

Klopt; en dat had de mens ten tijde van de zondeval ook al. Als God de mens toen niet de keuze had gelaten, hadden we nu ook geen vrije keuze gehad. En daarmee mis je dan een heel wezenlijk stukje mens-zijn.
Ook dit heb ik hier ergens boven behandeld.

Ik heb respect voor je eerlijke manier van zoeken!

Nou, dank je wel voor de compliment! Ik ben soms bang dat ik overkom alsof ik het Christendom alleen wil aanvallen haha, dat is absoluut niet zo!

zie de metafoor boven; Eigenlijk is het inderdaad genoeg om Jezus dankbaar te zijn, mits je zijn handreiking maar aanneemt. Dat is de essentie van het christelijk geloof; je kunt het niet zelf verdienen en dat hoeft ook niet meer.
Maar als je Jezus' offer serieus neemt, kan het niet anders dan dat het effect heeft op je hele leven. Toch?

Jup, inderdaad. Haha ik ben het nog steeds niet eens met de kruis.

Daarin wijkt de bijbel niet heel erg af; de bijbelboeken werden overgeschreven en in de Joodse traditie werd dit overschrijven echt heel streng gecontroleerd. Zo werd het aantal letters geteld en klopte dat niet, dan ging alles over. Schrijffouten werden daardoor praktisch geëlimineerd. Dit lijkt mij persoonlijk minder foutgevoelig dan een heel boek uit je hoofd leren.


Maar niets is minder waar. Elke Bijbel claimt het dichtstbij de oorspronkelijke Bijbel te zitten. Maar geen Bijbelversie kan claimen dat het daadwerkelijk de oorspronkelijke Bijbel is. Elk jaar komt er ook een vernieuwde versie uit. Deze krijgt niet alleen een andere kaft, maar wordt gewoon compleet bewerkt.

Daarnaast is datgene wat je zegt, dat het je persoonlijk minder foutgevoelig vind dan het uit het hoofd te leren is klopt niet. Als honderden mensen hetzelfde boek uit het hoofd kennen, met niet alleen uitspraak maar ook nog eens de intonatie. Hoe wil je dat gaan vervalsen? Laat staan anno nu, wanneer er miljoenen moslims zijn die de Koran uit het hoofd kennen. Het is juist doordat de kennis van de Koran geopenbaard is aan de mensheid, en niet alleen voor de imam's gepreserveerd zijn dat het onmogelijk maakt om corrupt te worden. Dit in tegenstelling tot de Bijbel, dat in handen was van de kerkleden, en de massa maar moest luisteren naar wat de kerkleden te zeggen hadden. Hier valt geen mening over te treffen, misschien helaas, maar waar is het. Daarnaast breng je het over als 'een hele boek' uit het hoofd leren. Maar zo moeilijk is dat niet, het is namelijk niet gewoon een boek, het zijn verzen. Heb je weleens geluisterd naar hoe de Koran klinkt als je het reciteert? Hier heb je een linkje, het klinkt echt waar fantastisch trouwens haha:
http://www.youtube.com/watch?v=KUU7sdFIW3o

Wees er niet bang voor, ik wil alleen dat je het hoort zodat je begrijpt dat het niet moeilijk te onthouden is.

Gek he, vervang hier de Koran door de Bijbel en de stromingen door de christelijke stromingen, en vanuit het gezichtspunt van één stroming kan je exact hetzelfde zeggen....


Nou, niet exact het zelfde. Het verschil tussen de Koran en de Bijbel en de stromingen van de Islam en de Christelijke stromingen is bepalend.

De Christelijke stromingen weerleggen ELKAAR, en het lukt ze allebei (niet), omdat ze allebei om hun reden delen van de Bijbel erkennen of weigeren en omdat de Bijbel in zijn geheel niet gegarandeerd authentiek is.

In de Islam is het anders. In de Islam is er één groep die overduidelijk gelijk heeft, en de rest van de stromingen zijn in contradictie met de overleveringen of de Koran en het valt ook te bewijzen. Als het te bewijzen valt, is er niks meer te zeggen..


Het is denk ik ook om die reden dat ik me veiliger en vertrouwder voel bij de Islam.


...omdat je hier in dezelfde valkuil stapt als elke club, die claimt de meest zuivere te zijn. Jij hebt blijkbaar vooral contact met soennitische stromingen. Let wel, er zijn veel meer verschillen tussen soennieten en sjiiten, bijv. het aantal Imams dat er zijn geweest na Mohammed. Binnen beide hoofdstromingen zijn er ook weer verdere onderverdelingen. Het gekke is, dat jij vrij fel bent in het afwijzen van het shi'isme terwijl dat lang niet algemeen is.


Waarom ben ik dan niet in de valkuil gestapt van het Christendom? Ik ben er immers mee opgevoed. Ik ben het er niet met je eens wat dat betreft.

Mij gaat het ook niet om wie claimt het meest zuivere te zijn. Mij gaat het erom welk religie kan ONDERBOUWEN het meest zuivere te zijn.

Ik heb contact met één klasgenoot, maar hij is zeker niet mijn hoofd bron. Hij heeft me uiteraard begrip gegeven over de grote lijnen. Maar ik heb het bijvoorbeeld nooit met hem over sji'isme gehad. Daar heb ik toch echt zelf kennis over opgedaan. Juist omdat ik wil vermijden meegesleurd te worden in iets wat 1 persoon gelooft.

Dat wat jij trouwens zegt over sji'isme. Dat is slechts een bijzaak. De bepalende verschillen tussen sji'isme en sunnisme zijn voornamelijk de volgende twee punten:
- het synchroon of in tegenstrijd zijn met de Koran
- het verloop van de geschiedenis
- tegenstrijdigheden, of juist geen tegenstrijdigheden in de bronnen van overleveringen
- de bronnen en de authenticiteit van de bronnen van overleveringen

Ik kan hier heel inhoudelijk op ingaan, vergis je niet, ik weet veel meer over het verschil tussen sunnisme en sji'isme dan wikipedia je kan bieden.

Nu even een oncomfortabele vraag; kies jij voor de Waarheid die jou echt als waarheid voorkomt? Of die jou het beste uitkomt?
Het Jodendom komt jou klaarblijkelijk slecht uit. Mij ook overigens, hoewel ik van moederszijde nog ergens een paar drupjes joods bloed heb, dus misschien had ik nog een kans gemaakt. :wink:
Maar is dat een argument of het Joodse geloof waar is, of niet? Is de waarheid dat, wat jou het beste past (of waar jij het beste bij past)? Of is er een absolute Waarheid?


Haha, dat vind ik niet erg hoor, ik denk dat ik zelf continue oncomfortabele vragen stel. Dus ik ben er niet vies van om ze ook gesteld te krijgen. Ik moet wel zeggen toen ik las 'oncomfortabele vraag' had ik meer verwacht dan de vraag die je me stelt. Dat is namelijk een hele makkelijke. Sterker nog, deze ga ik terugkaatsen naar jou, dus pas maar op!

Als ik een Waarheid zou kiezen die mij het beste uit zou komen, dan zou ik gaan voor het Christendom! Dat is immers het religie die mij dan de garantie geeft dat hoe dan ook, ik vergeven wordt.
Als ik voor de Islam zou kiezen daar tegenover, dan zou ik moeten geloven dat ik zelfs als Moslim de Hel in kan belanden (uiteindelijk komt elke Moslim wel de hemel in, zie de reactie waar ik de vergelijking heb gesteld tussen de Islam en Christendom wat betreft God's oordeel) en om mijzelf daarvan te behoeden zou ik dus mijn verplichtingen als Moslim moeten naleven en van de verboden af blijven. Dat betekent dat ik dus verplicht ben om:
-5 keer per dag te bidden op de vastgestelde tijden en indien mogelijk alle vijf de gebeden in de moskee te verrichten
- de maand ramadan moet vasten
- een vastgesteld percentage van mijn inkomen als aalmoes geven
- de Koran uit het hoofd leren, en lessen volgen (kennis opdoen is een verplichting)
- minimaal een keer op pelgrimstocht naar Mekka gaan
en nog veel meer, en dat ik niet meer mag:
- drinken
- sexen
- naar muziek luisteren
- liegen
- naar vrouwen kijken
en nog veel meer.

Een Waarheid die mij uitkomt is een Waarheid die voor mij het makkelijkste is. Het Christendom dus.
Wat betreft het Jodendom, dat is niet een Waarheid dat mij 'slecht' uitkomt. Het is gewoon dat ik me niet voor kan stellen dat God zo zou zijn! Want ALS God zo zou zijn, dan is hij überslecht! En God is goed.

Ik geloof dat als God door middel van profeten de mens te kennen gegeven heeft dat Hij God is. Dat Hij dat met de Absolute Waarheid heeft gedaan. En dat die Waarheid zodanig in elkaar steekt, dat slechts de niet oprechten er afstand van nemen.

Nu wil ik de vraag terugkaatsen naar jou, is het niet zo dat het Christendom jou goed uitkomt? Heb je weleens de moeite genomen om de Islam te bestuderen vanuit Islamitische bronnen? Dus niet vanuit een Christelijke schrijver die de Islam onderuit probeert te halen. Zo ja, wat heeft jou doen geloven dat het Christendom wel het juiste religie is en dat Mohammed slechts een oplichter was? Hetzelfde geldt dan ook voor het Jodendom..

Joepjoep
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:01

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Joepjoep » 28 okt 2012 05:54

DDD schreef:@JoepJoep, JeeWee:

Hoewel Cicero al een antwoord heeft gegeven dat ik helemaal onderschrijf, blijf ik bij mijn mening dat de vragen simplistisch zijn. Dat zou ik niet zeggen als het IQ van betrokkene niet in de vraag vermeld stond. Maar de vragen doen me denken aan de vragen van Maarten 't Hart in zijn boek Wie God verlaat heeft niets te vrezen. Een heleboel vragen daarin zijn al met uitstekende antwoorden beantwoord. Maar ja, als je daar geen kennis van neemt kun je gewoon een boek volschrijven met zogenaamde problemen. Daarmee zeg ik niet dat de richting van de vragen niet begrijpelijk is.

Ik vind het ook onzin om te verwijten dat ik geen antwoord wil geven. Over die vragen zijn boeken vol geschreven, met soms meer en soms minder intelligente antwoorden. Maar als iemand zelf zijn IQ erbij haalt en zegt dat hij vanwege zijn havo/vwo-niveau zonder studie wel een antwoord op alle moeilijke vragen van het christendom moet kunnen bedenken dan mag ik daar best even op reageren.

Ik heb een boek geadviseerd, er zijn er nog twee genoemd. Als je die uit hebt dan kun je daarover meepraten. Maar je kunt niet verwachten dat via een forum als dit op iedere vraag wel een antwoord komt van iemand die er verstand van heeft. Natuurlijk zijn er veel goedwillende mensen, maar op een gegeven moment is de tijd op. Dan is het toch heel legitiem om naar literatuur over een onderwerp te verwijzen?

Bovendien bewijst bovenstaande discussie al dat je nooit zoveel onderwerpen in één keer kunt behandelen. Dat is onbegonnen werk. Sowieso zou ik je aanraden om maar enkele onderwerpen uit te kiezen om het christendom op te beproeven, en je daar dan goed in te verdiepen. Het christelijk geloof is voor niemand volledig te doorgronden, zelfs niet als je daar je beroep van maakt. Wel als het gaat om de kern natuurlijk, maar niet als het gaat om alle subtiele onderscheidingen die theologen hebben ontwikkeld. Dat geeft ook verder niet. Maar als je een weloverwogen oordeel wilt hebben kun je dat daarom niet op wat meningen van forumleden baseren.


Als het simplistische vragen zijn. Waarom lukt het niet om ze dan correct te beantwoorden?

Ik heb een hele simplistische vraag voor je. Wat maakt het Christendom de Ware religie?

Joepjoep
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:01

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Joepjoep » 28 okt 2012 05:59

mohamed schreef:Het zijn van die komische situaties, men stelt een vraag maar weigert zich te verdiepen in het antwoord. Als je geen kennis van het jodendom wilt nemen, prima, maar stel dan zulke vragen ook niet. Jezus was een jood en redeneerde als een jood en zo ook al zijn joodse apostelen. Het waren allemaal joden en om joden te kunnen begrijpen is het wellicht niet zo'n slecht idee om je in hun cultuur en religie te verdiepen. Waarom Jezus dood moest is een goede vraag, maar het antwoord is niet eenvoudig samen te vatten en ook vraagt het van jou dat je accepteert hoe het jodendom werkt. Het heeft te maken met het begrip zondebok wat diep geworteld is in de joodse cultuur. Het is als wanneer je met een vriend naar de bios gaat en bij de kassa geld te kort komt, maar doordat hij voor je betaalt mag je toch naar binnen. Verder is Google je vriend als je het echt wilt weten en ik hoop dat je het tot op de bodem uitzoekt. Om een jood te begrijpen moet je een jood worden en als je dat niet wilt, prima, maar stel dan niet deze vragen, want het antwoord zal je niet krijgen.


Hmm, als Jezus een Jood was puur omdat hij de Oude Testament bevestigde. Dan is Mohammed een Christene puur omdat hij de Oude Testament en de Nieuwe Testament bevestigde. Waarom wordt jij dan geen moslim? Want nu ben je voor Allah wat de Joden zijn voor God, Jezus en de Heilige Geest.

Als ik zeg, misschien wil ik een Jood worden, dus geef me eens wat informatie. En ik krijg al heel gauw te horen dat ik nooit een Jood kan worden. Moet ik dan gaan beginnen te geloven dat de Jodendom het ware religie van God is? Maak dat maar de kat wijs. Als ik al goed van kwaad kan onderscheiden, en weet dat goed hoort en kwaad niet hoort. Hoe kan het dan mogelijk zijn dat het God amper lukt om goed te zijn.

Je vertelt hier slappe excuses.

mohamed

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2012 12:02

Ik zeg niet dat je het nooit zal begrijpen, maar alleen dat je het nooit zal begrijpen als je je niet wilt verdiepen in het jodendom. Dat mag jij rustig een slap excuus vinden, werkelijk, het interesseert me geen zier.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor DDD » 28 okt 2012 12:21

Joepjoep schreef:
Als het simplistische vragen zijn. Waarom lukt het niet om ze dan correct te beantwoorden?

Ik heb een hele simplistische vraag voor je. Wat maakt het Christendom de Ware religie?



Hoewel het antwoord op je eerste vraag al in het geciteerde bericht door mij beantwoord is, vul ik het nog maar wat aan.

Als een vraag van simplisme getuigt wil dat nog helemaal niet zeggen dat het eenvoudig is een antwoord te geven. Over één schijnbaar eenvoudige vraag kunnen boeken worden volgeschreven. Simplistische vragen zijn niet eenvoudig, maar eigenlijk helemaal nooit goed te beantwoorden. Omdat de vraag reeds getuigt van een wat al te eenvoudige denktrant kun je ook nooit het juiste antwoord geven op de vraag.

Een simpele vraag is dus heel iets anders dan een simplistische vraag.

De vraag die je vervolgens stelt is er een van het genre "Wat maakt evolutie tot het juiste wetenschapsparadigma?". Een vraag die wanneer die serieus beantwoord zou worden jaren typen zou kosten. Daarover is genoeg geschreven. Als je het antwoord echt belangrijk vindt, dan kun je de eerder genoemde boeken lezen en daarna verder praten. Als je het alleen maar vraagt om jezelf in je mening te bevestigen dan vind ik het verspilde moeite om er een begin van een antwoord op te formuleren.

Daar komt nog eens bij dat je ook helemaal niet inhoudelijk ingaat op wat er in mijn bericht staat. Dat lijkt me een reden te meer om geen inhoudelijke discussie te beginnen. Een discussie voer ik graag met mensen die verstand van zaken hebben en serieus op andermans punten ingaan, anders is het een vervelende bezigheid.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Cicero » 28 okt 2012 13:21

Joepjoep schreef:Met andere woorden, niemand. Want alleen Jezus was daartoe in staat, wat heeft deze voorwaarde voor nut dan?
Dat alleen Jezus daartoe in staat was, is natuurlijk een reformatorisch verzinsel. Volgens veel joden en christenen en volgens veel Bijbelse geschriften kun je wel helemaal leven volgens de wil van God.
De opstanding is een directe gevolg van de offer, dus het maakt het nog steeds niet rechtvaardig.
Ik snap de logica van je antwoord niet echt. De logica van deze heilsweg staat helemaal los van een offer. Als je gelooft dat Jezus door God is opgewekt en dus recht gedaan is, stroomt die rechtvaardiging als het ware over naar wie bij Jezus hoort.

Als je het geloven dat Jezus de Zoon van God is je kan redden van het Hellevuur. Dan waarom moest Jezus nog geofferd worden? Want met de offer van Jezus zijn degenen die niet geloven in de Bijbel niet gered. Dat wil zeggen dat de offer van Jezus geen nut/betekenis had. Men zou toch al vergeven worden als ze de Bijbel geloofden, daar hoefde Jezus niet voor geofferd worden. Tegenstrijdigheid in de geloofsleer.
Bij Johannes heeft de dood van Jezus ook niet de betekenis van een offer en die dood is ook niet zo heel belangrijk in zijn theologie.


Dus de vraag is niet waarom God niet zomaar kan vergeven, maar wat wij moeten doen om Gods toorn te ontkomen.


Nee, de vraag is: Is God rechtvaardig?
Natuurlijk is God rechtvaardig. God eist nergens in de Bijbel het offer van Jezus.
Heeft het dan geen afgodsbeelden opgeleverd? Ik zie overal Jezus aan de kruis hangen. Los daarvan, wat jij zegt klopt HELEMAAL NIET. Kijk maar naar de Islam. Daar vergeeft God je als je simpelweg berouw toont en afstand neemt van de betreffende zonde. Nog steeds geen afgodsbeelden, sterker nog helemaal geen beeldjes of talismannen, kettinkjes of iets dergelijks. Gewoon God, veel te superieur om als mens te kunnen bevatten. Echter wordt rechtvaardigheid daar niet betwijfelt. Sterker nog, geheel logisch.
Volgens mij heb je een nogal rooskleurig beeld van de islam. Het gras bij de buren is altijd groener.
Maar goed, ook in het jodendom en christendom vergeeft God je als je simpelweg berouw toont en afstand neemt van de zonde. Zie bijvoorbeeld Johannes de Doper. Dat is in veel kerken wat ondergesneeuwd onder allerlei theologie, maar het is wel degelijk aanwezig in de Bijbel en de traditie.

Overigens zie ik een tegenspraak in "gewoon God" en "te superieur om te bevatten." Als dit laatste het geval is, is God helemaal niet gewoon. Trouwens, in het geval van de cartoonrellen en vergelijkbare voorvallen zie je dat islamieten niet in staat zijn om hun eigen denkbeeld van God te relativeren. Dat vind ik een afgodsbeeld. Dit geldt trouwens ook voor veel christenen hoor.

Niets is minder waar, het meest verwarrende en moeilijkste aan heel het Christendom is de hele situatie met God, Jezus en de Heilige Geest.
Staar je je niet blind op allerlei theologische haarkloverijen?
Als je gaat kijken waar het om gaat, komt het erop neer dat het christendom recht wil doen aan verschillende dimensies in de ervaring van God:
- De ervaring van God in de schepping en onderhouding, God de Vader;
- De ervaring van God in Jezus, leraar en verlosser, God de Zoon;
- De ervaring van God in de persoonlijke nabijheid, God de heilige Geest.

Het theologische concept dat hiervoor bedacht is, is dat de Vader, de Zoon en de Geest wezenlijk één zijn, maar onderscheiden in hun manifestatie ('persoon'). Het gaat er volgens mij niet om dat je dit concept keurig onderschrijft, maar dat je snapt waarom men het bedacht heeft. De drie-eenheid zou je wat mij betreft als volgt kunnen omschrijven:

In Jezus ervaren wij God.

Dan is het toch zeer eenvoudig?
Het verschil tussen zo'n quote uit de Koran en de tientallen Christelijke varianten daarvan is dat in de Koran één gewoon één betekent. In het Christendom is het 1+1+1=1 Daarnaast zijn er geen 'varianten' in de Koran. God is de Enige en de Eeuwige, en daarmee klaar. Het Christendom maakt er een heel verwarrend iets van.
Als je je erin zou verdiepen, zou blijken dat ondanks de catechisatieboekjes waar mogelijk zo'n dwaas rekensommetje staat, in het christendom geldt 1 = 1. De drieheid in God is daaraan ondergeschikt.

Als men weet dat het niet klopt, waarom dan aanhangen? Waarom een menselijke poging wagen op iets wat gedoemd is te mislukken? Het is juist door de menselijke invloeden dat het naar mijn smaak veel te gecorrumpeerd is.
Omdat het voor beperkte mensen nu eenmaal niet is weggelegd De Waarheid te aanschouwen. Je moet roeien met de riemen die je hebt.
En o ja, er zijn tientallen christelijke stromingen. Er is vast wel een stroming die aansluit bij wat jij als het ongecorrumpeerde christendom beschouwt.
Waarom nuttig als het niet klopt?
Omdat niet alles wiskunde is. Door het omschrijven van het geheim Gods met drie 'woorden' wordt de christen steeds maar herinnert dat God geen platte waarheid is.

mohamed

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2012 13:29

Cicero schreef:Omdat het voor beperkte mensen nu eenmaal niet is weggelegd De Waarheid te aanschouwen. Je moet roeien met de riemen die je hebt.

Nee, je draait de zaak om, het is voor wijzen en verstandigen niet weggelegd om de waarheid te aanschouwen (Mat 11,25) maar enkel voor de kinderen Gods.

'Want de wijsheid van deze wereld is dwaasheid bij God; want er is geschreven: Hij vat de wijzen in hun arglistigheid' (1 Kor 3,19)

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor hettys » 28 okt 2012 16:26

hettys schreef:Volgens mij moet je De bijbel gewoon niet altijd letterlijk opvatten, maar meer zoeken naar wat dingen te betekenen hebben, door de tijd heen. behalve dat de bijbel opgevat moet worden in het licht van tijd en cultuur, (zie bijvoorbeeld opvattingen over slavernij en vrouwen) Kun je ook op zoek gaan naar wat verschillen in de evangeliën wat daar de betekenis is per schrijver, in de zin "wat wil hij hier overbrengen? ".


Joepjoep schreef:Voordat je dat kan doen, moet je eerst geloven in de Bijbel, voordat je wil geloven in de Bijbel, moet het eerst bewezen worden dat het God's woord is.

In dat geval kun je niet één religieus, heilig boek accepteren als het woord van een god. In elk heilig boek staan fouten en tegenstrijdigheden.
Er hoeft maar één 'fout' in te staan en het is niet meer het woord van die god.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor janneke7337 » 29 okt 2012 08:52

Mortlach schreef:En hoe zit dat dan met die almacht van God? Hij kon blijkbaar niet zomaar vergeven, iets wat je wel zou verwachten bij een almachtige, liefhebbende God.

Nee maar dat zeg ik toch ook, God had van te voren gezegd dat de straf op ongehoorzaamheid de dood zou zijn, en God is consequent die gaat het niet terugdraaien.
Kijk, ik weet niet of je getrouwd of zoiets bent, maar stel van wel en jij zal tegen je vrouw zeggen, ik ga bij je weg als je vreemdgaat, en je vrouw zou vreemdgaan en jij blijft, dan klopt er iets niet, of je had niet moeten zeggen dat je weg zou gaan of je moet wel weggaan, als mens kun je er op terugkomen en zeggen dat was fout van mij om te zeggen, maar God doet niets fout, dus de uitspraak dat de dood het gevolg op ongehoorzaamheid is, blijft van kracht.

Er zijn veel voorbeelden, bijvoorbeeld een boom die 1 stam heeft maar uitloopt in 3 takken, ik zie het als 1 God die zich in verschillende staten in het hart van de mens kan openbaren.


Ik ben altijd bijzonder huiverig als mensen vergelijkingen gebruiken om de drieeenheid begrijpelijk te maken. In jouw geval zijn de drie takken individueel, en is er zelfs een 'vierde god' (de stam). De drieeenheid is simpelweg niet te begrijpen, omdat er niets is in de stoffelijke wereld dat die eigenschappen heeft. Het is eerder een mysterie wat je gewoon moet geloven al is er natuurlijk wel lang en goed over nagedacht door historische denkers.[/quote]
Ik gebruik het boomvoorbeeld zelf ook niet omdat ik er net als jij huiverig voor bent, en ik ben het met je eens dat het onbegrijpbaar is, het enige wat ik er aan begrijp is dat het 1 wezen is met 3 verschillende uitingen naar de mens toe, hoe dat zit, geen idee.

Wil je dat lijstje alfabetisch of chronologisch? Ja, als je per se wilt dat je Bijbel geen tegenstrijdigheden bevat, kun je alles wel 'rechtpraten', maar dat is voor mensen die kunnen leven met tegenstrijdigheden zelden overtuigend.

Ik heb er eerlijk gezegd nooit naar gezocht, ik ben dan ook benieuwd wat dat voor fouten zouden zijn, en dan niet vanuit de vertaling maar vanuit de grondtekst natuurlijk, maar waarschijnlijk zullen ze er dan wel zijn als jullie dat zo overtuigend zeggen, maar wat door sommigen als fouten word gezien word door anderen als waarheid gezien met een goede verklaring, daarom ben ik benieuwd naar een voorbeeld.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor janneke7337 » 29 okt 2012 09:14

Joepjoep schreef:Oke dat begrijp ik.

Maar goed, dus omdat ze offers moesten geven om vergeven te worden kan God niet overstappen op zomaar te vergeven zonder consequentie te verliezen dus heeft hij in principe zelf een overtreffende offer gegeven zodat de mens voor eeuwig vergeven kan worden? Mag ik wel even een bewijsje dat een van de eigenschappen van God is dat hij consequent is?

Dat heeft het trouwens niet gerechtvaardigd. Want nu hoeven Christenen geen haartje beter te zijn dan niet-Christenen. Zij die geloven in Allah of zij die geloven in Elah of andere Goden wat dat betreft is het enige verschil tussen Christenen en niet-Christenen. Maar de niet-Christenen gaan voor eeuwig naar de Hellevuur (al wordt er door Christenen altijd omheen gedraaid).

Jazeker wel, in het eerste deel zeg je een overtreffend offer, en dat is helemaal waar, door dat offer zijn de zonden van mensen die geloven weggenomen, en dat geeft gelijk antwoord op dat christenen wel beter moeten zijn, al vind ik het woord beter niet op z'n plaats maar meer dat God zegt, wie in Mij geloofd is behouden, geloof is dus wel een voorwaarde, wie niet in God geloofd heeft ook de consequenties te aanvaarden, dat staat duidelijk in de bijbel, degenen die geloven zijn behouden en hebben eeuwig geluk, degene die niet geloven zijn vervloekt, daar hoeft niet omheen gedraaid te worden lijkt me.
En consequent, dit is toch consequent?

Nu schuif je de schuld op Adam en Eva, terwijl je het tegelijkertijd goed praat door te zeggen dat ze geen robotten zijn.
Dus het is Adam en Eva de schuld, (klopt niet, het is Eva d'r schuld) dat de mens zondig is en waren het dus de offerdieren en als finaleklap Jezus die er maar onder moesten lijden. Dat rechtvaardigt het nog steeds niet.

Het lijkt mij vrij simpel, je maakt mensen met een eigen wil en eigen verantwoordelijkheid, die mensen hebben altijd een keus, links of rechtsom, het enige wat je als God kan doen is waarschuwen voor de verkeerde kant, en als de mens dan toch kiest voor de verkeerde kant, ja, dat is hun eigen schuld natuurlijk, daar kan God niets aan doen lijkt mij. Voor hetzelfde geld had God gezegd, bekijken jullie het allemaal maar, Ik bemoei Me niet meer met jullie, maar dat heeft hij juist niet gedaan, fijn he?

In hoeveel staten kan die God zich in de hart van de mens openbaren dan? Wel als Jezus, wel als de Heilige Geest maar niet als God Hemzelve? Die trouwens de enige van de drie die de eigenschappen als Almachtige in de Bijbel gekregen heeft het niet in Zijn macht heeft om als God hemzelve in het hart van de mens te openbaren? En waarom eerst een hele tijd door middel van profeten, vervolgens door middel van Jezus en tenslotte door middel van de Heilige Geest? Dat is toch niet consequent? Waarom zou God dan wel consequent moeten zijn als het gaat om het offeren en vooral in het offeren van de meest onschuldige der mensen?

Wel als God de vader, als God de zoon en God de heilige geest met alle 3 een eigen rol, God de vader word gezien als schepper van alles, tegen Hem is de zonde gedaan, God de zoon word gezien als de verlosser, die maakt de verbinding tussen de mens en God de Vader weer compleet, dus wie in God de Zoon geloofd heeft weer verbinding met God de Vader, en God de Heilige Geest die de mens bewust kan maken van de zonde en schuld die in het hart van de mens heerst en die gaven kan geven, 1 wezen, 3 persoonlijkheden.
De profeten waren geen plaatsvervanger van God, al deze profeten (als het goede waren tenminste) wezen heen naar Jezus Christus dat de verlosser komen zou. Israël had in het oude testament de wet met offerdieren, dat is iets wat God graag wilde en wat Hij mooi vond, maar in die offers lag geen zaligheid voor de mensen, dat lag en ligt toen en nu alleen in het offer van Jezus waar toen ook al op gewezen werd.

Dat maakt het toch juist erg dat de kruis als symbool en ketting wordt gebruikt!

Nee juist niet, het kruis ziet op de vervloekte dood die Jezus heeft geleden, maar dat is juist goed voor de mens want daar zit behoudenis in voor de mensen!
Zeker heeft Jezus geleden, maar dat is geen verdrietige zaak ofzo, dat is een geweldig mooie zaak, dus het is juist wel een symbool!

Dit brengt heel veel problemen met zich teweeg, bijvoorbeeld:
God kan niet verleid worden tot het kwaad

Klopt.
Jezus werd verleid tot het kwaad.
Klopt, door de duivel in de woestijn naar zijn menselijke natuur, Jezus had een menselijke en een Goddelijke natuur toen Hij hier op aarde was.
God is Alwetend.
Klopt.
Jezus weet niet wat God weet.
Zeker wel, waarom niet?
Jezus onderwierp zich tot God.
Klopt, zie menselijke en Goddelijke natuur.
God kan niet sterven.
Naar Zijn Goddelijke natuur inderdaad niet.
Jezus stierf.
Naar Zijn menselijke natuur.
God rees Jezus uit de dood. Als God al dood is hoe kan Hij zichzelf doen rijzen.
Jezus was dood naar Zijn menselijke natuur, niet naar zijn Goddelijke.
Jezus aanbad God. Hoe kan God zichzelf aanbidden?
JDat is een moeilijke, 3 uitingen in 1 wezen wat ik niet kan begrijpen, maar in de bijbel word het menselijke voorbeeld van Vader en Zoon gebruikt, net zoals een zoon hier op aarde eerbied aan z'n vader betuigd, hoe het echt in de hemel is, geen idee.
Jezus krijgt Eer en Glorie van God. Hoe kan Hij dat van God krijgen als Hij God zelf is?
Jezus heeft de toorn van God de Vader (vanwege de ongehoorzaamheid) teniet gedaan door zelf het offer te voldragen, dus door de Vader weer tevreden te stellen, en dat vind de Vader natuurlijk geweldig mooi.

Hmm, oke oke. Datzelfde geldt voor de Islam, dus dat kan ik inderdaad niet als bewijs gebruiken dat het mogelijk is omdat het t religie is van God. Alhoewel, hoe meer ik lees over de Islam hoe meer ik overtuigd wordt. Terwijl hoe meer ik me verdiep in het Christendom, hoe meer ik verward raak.

Tja, en dan ga je hier op een forum vragen stellen? :P ik ben helaas geen theoloog, ook ik zat eerst vol vragen, maar door veel te praten met mensen die er goed verstand van hebben en veel te lezen ben ik achter een hoop dingen gekomen.
Leestip, behoudend maar niet behouden bijvoorbeeld.

mohamed

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2012 11:28

De drieeenheid is simpelweg niet te begrijpen, omdat er niets is in de stoffelijke wereld dat die eigenschappen heeft. Het is eerder een mysterie wat je gewoon moet geloven al is er natuurlijk wel lang en goed over nagedacht door historische denkers.

Dit soort nonsens kan ik laaiend van worden. Wie waren de historische denkers? Ik wil hun namen en telefoonnummers. Wie hadden volgens jou dan het recht wél om over die zogenaamd mysterieuze drie-eenheid na te denken? Soms een superieur uitverkoren ras? :-oo

Wat een middeleeuwse nonsens, ik ben God dankbaar dat lieden zoals jij niks meer in te brengen hebben in deze tijden.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 11:46

Tegen wie heb je het?

mohamed

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2012 11:57

Wilsophie schreef:Tegen wie heb je het?

Tegen Mortlach, ons atheïstische knuffeldier.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor hettys » 29 okt 2012 13:04

janneke7337 schreef:Ik heb er eerlijk gezegd nooit naar gezocht, ik ben dan ook benieuwd wat dat voor fouten zouden zijn, en dan niet vanuit de vertaling maar vanuit de grondtekst natuurlijk, maar waarschijnlijk zullen ze er dan wel zijn als jullie dat zo overtuigend zeggen, maar wat door sommigen als fouten word gezien word door anderen als waarheid gezien met een goede verklaring, daarom ben ik benieuwd naar een voorbeeld.


Ik heb hier al één voorbeeld gegeven.

Matt 28
5 De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: ‘Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. 6 Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft. Kijk maar, dat is de plaats waar hij gelegen heeft. 7 En ga nu snel naar zijn leerlingen en zeg hun: “Hij is opgestaan uit de dood, en dit moeten jullie weten: hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zul je hem zien.” Dat is wat ik jullie te zeggen had.’

Diezelfde avond volgens Lucas 24:

49 Ik zal ervoor zorgen dat de belofte van mijn Vader aan jullie wordt ingelost. Blijf in de stad tot jullie met kracht uit de hemel zijn bekleed.’
50 Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen. 51 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. 52 Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, 53 waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden.


OF de discipelen bleven in Jeruzalem, OF ze gingen naar Galilea.

Overigens is dit geen kwestie van vertalen.
http://www.htmlbible.com/sacrednamebibl ... 40C028.htm

http://www.htmlbible.com/sacrednamebibl ... 42C024.htm
Ook gif is geschapen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten