Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Joepjoep
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:01

Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Berichtdoor Joepjoep » 25 okt 2012 21:02

En dat terwijl Psyq mijn iq heeft geschat op 121

1 Waarom moest Jezus perse dood, kan God niet de mensen gewoon vergeven? Moet daar een onschuldige voor gestraft worden?
2 Waarom liet God de zondeval toe, als er uiteindelijk zoveel gebeurt is dat God het middels Jezus moest herstellen. En is dat niet een fout die God gemaakt heeft als dat zo zou zijn?
3 Hoe zit de Drie Eenheid nou echt in elkaar. Want hoe het wordt uitgelegd komt heel erg over als iets proberen te verklaren wat gewoon niet klopt..
4 Waarom zitten er zo veel tegenstrijdigheden in de Bijbel? Deed de heilige geest niet genoeg zijn best om de Bijbel te bewaren? En wat als de fouten nog verder gaan dan we door hebben, wat als de Drie Eenheid bijvoorbeeld een van de fouten is. Ik bedoel gezien de feit er toch al meer dan 1000 fouten gevonden zijn, laat dat heel veel ruimte over dat er veel meer fouten in kunnen zitten dan we denken.
5 Waarom wordt de kruis als iets goeds gezien?
6 Waarom was het nodig voor God om nog 2 Goden erbij te halen, als God alle volkeren ervoor door middel van profeten opriep tot het niet aanbidden van beeldjes en meerdere goden maar alleen tot 1 God?

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor DDD » 25 okt 2012 21:21

Over deze vragen zijn al proefschriften vol geschreven. Misschien kun je er één uitzoeken die je het meest interesseert en daar gewoon eens een paar boeken over lezen. De vragen komen op mij een beetje simpel gedacht over, eerlijk gezegd. Dus dat IQ is meer voor andere dingen gereserveerd of je bent gewoon een beetje gemakzuchtig?

Over de eerste vraag zijn theologen het bijvoorbeeld al helemaal niet met elkaar eens, en dat geldt vermoedelijk voor alle vragen.

Als het gaat om de fouten in de bijbel dan weet ik daar weer wat meer van. Ik kan je het boek De geloofwaardigheid van de bijbel van dr. B. Loonstra aanbevelen. Er is ook een tweede verdiepend boekje van hem over verschenen.

Joepjoep
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:01

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Joepjoep » 25 okt 2012 21:33

DDD schreef:Over deze vragen zijn al proefschriften vol geschreven. Misschien kun je er één uitzoeken die je het meest interesseert en daar gewoon eens een paar boeken over lezen. De vragen komen op mij een beetje simpel gedacht over, eerlijk gezegd. Dus dat IQ is meer voor andere dingen gereserveerd of je bent gewoon een beetje gemakzuchtig?

Over de eerste vraag zijn theologen het bijvoorbeeld al helemaal niet met elkaar eens, en dat geldt vermoedelijk voor alle vragen.

Als het gaat om de fouten in de bijbel dan weet ik daar weer wat meer van. Ik kan je het boek De geloofwaardigheid van de bijbel van dr. B. Loonstra aanbevelen. Er is ook een tweede verdiepend boekje van hem over verschenen.


Moet je dan perse een afgestudeerde theoloog zijn om het idee van het Christendom te begrijpen? Of heb je de antwoorden wel maar wil je ze me niet geven?

Ik ben kritisch ingesteld, en dat bijvoorbeeld wat betreft de Drie Eenheid, ja de discussie is vaak gevoerd over hoe de Drie Eenheid in elkaar zit, maar de discussie is nooit gevoerd of de Drie Eenheid in zijn totaal uberhaupt wel klopt. De proefschriften die volgeschreven zijn, dat is nou net het probleem. Want dan blijven er 3 mensjes over die de Drie Eenheid wel begrijpen, en die drie zijn het niet eens met elkaar eens?

Dan kan je wel doen alsof ik niet slim genoeg, of gemakzuchtig ben met die vragen.. maar het zijn wel de vragen die de 99 procent van ons geen antwoord op hebben, maar ook nog eens te blind zijn om de vragen te stellen.

Misschien is dit ook gemakzuchtig maar waarom zijn er zo weinig bekeerlingen naar het Christendom die vanuit het Islamitische Sunnisme komen, of sterker nog, waarom zijn er zo weinig vrijwillige bekeerlingen in het Christendom, terwijl Christenen, Joden en Atheisten wel massaal bekeren naar de Islam? Het zijn al die dingetjes die mij sterk doen geloven dat het Christendom inderdaad gecorrumpeerd is en dat als er een God is dat het waarschijnlijker de God van de Islam het is..

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor JeeWee » 25 okt 2012 22:21

DDD schreef:De vragen komen op mij een beetje simpel gedacht over, eerlijk gezegd.

Kijk, om zo'n opmerking kan ik dus best pissig worden.
"Worden als een kind", zegt de Bijbel toch?
Wij zijn er kennelijk al zo gewend aangeraakt dat we voor elke vraag een prachtig gemodelleerd antwoord hebben gekneed. Maar ik weet zeker dat velen zich deze zaken afvragen.
Dat heeft niks met simplisme te maken, maar meer met basaal en logisch denken.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 12:24

Joepjoep schreef:En dat terwijl Psyq mijn iq heeft geschat op 121


De hoogte van het IQ zegt niet zoveel over het begrijpen van de Schrift. Ik ben er van overtuigd hoe hoger het IQ hoe problematischer het aannemen van Gods Waarheid. Simpelweg omdat de Schrift vele gebeurtenissen beschrijft die het IQ ver te boven gaat en mensen met een hoog IQ lijken veelal een verklaring te willen die past binnen menselijke (natuur)wetten.

Joepjoep schreef:1 Waarom moest Jezus perse dood, kan God niet de mensen gewoon vergeven? Moet daar een onschuldige voor gestraft worden?


Waar ieder ander mens kwaad in zijn hart draagt was en is Jezus rein, daarom kon Hij de zonden van de wereld op zich nemen. Neem daarbij in acht dat God een God van levende is en niet van doden (Matt 22,32). Jezus leeft, door Hem kunnen ook wij leven. Daarom sprak Jezus dat wie Zijn woord bewaart de dood niet zal zien (Joh 8,51).

Joepjoep schreef:2 Waarom liet God de zondeval toe, als er uiteindelijk zoveel gebeurt is dat God het middels Jezus moest herstellen. En is dat niet een fout die God gemaakt heeft als dat zo zou zijn?


Omdat de wereld door en door slecht was. Hoe dat er uit zag kunnen wij ons geen beeld van maken denk ik maar als je leest dat zelfs na de zondeval mensen hun kinderen offerder aan hun goden zoals Moloch hebben we een idee dat het voor de zondeval nog erger moest zijn. Het begon bij de mens die God ongehoorzaam was, God biedt hem een kans op verzoening. Als de mens geen vrije wil had was het geen vrije keuze, God is rechtvaardig.

Joepjoep schreef:3 Hoe zit de Drie Eenheid nou echt in elkaar. Want hoe het wordt uitgelegd komt heel erg over als iets proberen te verklaren wat gewoon niet klopt..


De drie-eenheid is een discussie waar de meningen over verdeeld zijn. De term drie-eenheid komt niet voor in de Bijbel en het is een discussie waarbinnen men andere opvattingen heeft. Peroonlijk geloof ik dat God voor ons mensen niet te bevatten is en de drie-eenheid een poging is tot een menselijke verklaring om Zijn Goddelijkheid te verwoorden / begrijpen waarmee we Hem tekort doen, daar is Hij te groot voor.

Joepjoep schreef:4 Waarom zitten er zo veel tegenstrijdigheden in de Bijbel? Deed de heilige geest niet genoeg zijn best om de Bijbel te bewaren? En wat als de fouten nog verder gaan dan we door hebben, wat als de Drie Eenheid bijvoorbeeld een van de fouten is. Ik bedoel gezien de feit er toch al meer dan 1000 fouten gevonden zijn, laat dat heel veel ruimte over dat er veel meer fouten in kunnen zitten dan we denken.


Die vraag is te breed om een goed antwoord te kunnen geven. Zie ook uitleg drie-eenheid hierboven.

Joepjoep schreef:5 Waarom wordt de kruis als iets goeds gezien?


Goed in welke zin? Het leed wat Christus heeft doorstaan moet verschrikkelijk geweest zijn, bij het kruis wordt stilgestaan bij Zijn dood, waar Hij Zijn laatste adem uitblies voor ons.

Joepjoep schreef:6 Waarom was het nodig voor God om nog 2 Goden erbij te halen, als God alle volkeren ervoor door middel van profeten opriep tot het niet aanbidden van beeldjes en meerdere goden maar alleen tot 1 God?


Deze vraag is me onduidelijk.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Cicero » 26 okt 2012 16:33

Moet je dan perse een afgestudeerde theoloog zijn om het idee van het Christendom te begrijpen? Of heb je de antwoorden wel maar wil je ze me niet geven?

Nee, je hoeft geen afgestudeerd theoloog te zijn. Maar als je even nadenkt: als God het hoogste en verhevenste is, en zelfs uitstijgt boven het hoogste wat wij mensen kunnen denken, zou het dan mogelijk zijn kant en klare antwoorden op een presenteerblaadje aan te reiken? De uiteindelijke antwoorden zijn misschien best eenvoudig, maar 'onder de moterkap' gebeurt er veel meer. Jij hebt kennelijk belangstelling voor het naadje van de kous. Dan moet je ook niet te benauwd zijn om een beetje kennis op te doen! :)

De vragen die je stelt zijn goede en interessante vragen. Ik zou je willen aanraden daar een paar goede boeken over te lezen. Te weten:
- H. Berkhof, Christelijk geloof.
- G van den Brink en C van der Kooi, Christelijke Dogmatiek.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor beantsje » 26 okt 2012 18:17

Joepjoep schreef:En dat terwijl Psyq mijn iq heeft geschat op 121

1 Waarom moest Jezus perse dood, kan God niet de mensen gewoon vergeven? Moet daar een onschuldige voor gestraft worden?

Zoals eerder in een ander topic; in de bijbel staat dat de dood het gevolg is van de zonde. Ik geloof niet in een God die ervoor kiest om mensen met teveel 'strafpunten' voor eeuwig te pijnigen. Als iemand jouw auto aan gort heeft gereden, kan hij wel 'sorry' zeggen, maar daarmee is die auto nog niet weer klaar. Iemand moet de schade toch gaan herstellen.
In het geval van de mens de zonde en de dood, was alleen Jezus in staat om de dood te verslaan.
2 Waarom liet God de zondeval toe, als er uiteindelijk zoveel gebeurt is dat God het middels Jezus moest herstellen. En is dat niet een fout die God gemaakt heeft als dat zo zou zijn?
Omdat liefde zich niet laat dwingen. Een schepsel zonder vrije keuze kan niet liefhebben. Dan ben je net een marionet. En God wil dat de mens Hem ook liefheeft.
3 Hoe zit de Drie Eenheid nou echt in elkaar. Want hoe het wordt uitgelegd komt heel erg over als iets proberen te verklaren wat gewoon niet klopt..
Dit is iets waar ik ook ontzettend mee worstel. Op zich is de leer van de Drieëenheid niet echt bijbels, maar is die conclusie in de vroege christelijke kerk getrokken. Gevoelsmatig heb ik minder moeite met God de Vader en de Heilige Geest en wat meer met Jezus. Ja Jezus is volledig God en volledig mens, dat belijd ik zeker, maar hoe het dan kan dat Jezus met God sprak, andere wensen had dan God, daar kom ik ook niet uit.
4 Waarom zitten er zo veel tegenstrijdigheden in de Bijbel? Deed de heilige geest niet genoeg zijn best om de Bijbel te bewaren? En wat als de fouten nog verder gaan dan we door hebben, wat als de Drie Eenheid bijvoorbeeld een van de fouten is. Ik bedoel gezien de feit er toch al meer dan 1000 fouten gevonden zijn, laat dat heel veel ruimte over dat er veel meer fouten in kunnen zitten dan we denken.
Zoals gezegd, de bijbel is door de Heilige Geest geïnspireerd maar door mensen geschreven. Daardoor zou je de bijbel kunnen zien als een verzameling blikken op God. En al die blikken zijn gekleurd; de één legt het accent weer wat anders dan de ander. Maar het gaat om het totaalbeeld en de totale boodschap van het geheel.
Verder geloven wij dat de Heilige Geest Zijn kerk leidt. Ja, ik weet, dat klinkt een beetje als 'wij van WC eend adviseren WC eend...' maar toch.
5 Waarom wordt de kruis als iets goeds gezien?
Gelukkig, toch nog een gemakkelijke vraag. Omdat door het offer van Jezus wij allen behouden kunnen worden.

6 Waarom was het nodig voor God om nog 2 Goden erbij te halen, als God alle volkeren ervoor door middel van profeten opriep tot het niet aanbidden van beeldjes en meerdere goden maar alleen tot 1 God?

2 andere Goden? Nee, dat is niet juist. God is één. Vandaar de term drieëenheid. Het zijn geen losse persoonlijkheden.

Joepjoep schreef:Misschien is dit ook gemakzuchtig maar waarom zijn er zo weinig bekeerlingen naar het Christendom die vanuit het Islamitische Sunnisme komen, of sterker nog, waarom zijn er zo weinig vrijwillige bekeerlingen in het Christendom, terwijl Christenen, Joden en Atheisten wel massaal bekeren naar de Islam? Het zijn al die dingetjes die mij sterk doen geloven dat het Christendom inderdaad gecorrumpeerd is en dat als er een God is dat het waarschijnlijker de God van de Islam het is..


O ongetwijfeld zal het christendom gecorrumpeerd zijn. Maar denk je dat dat niet voor de Islam geldt, dan?
En ik ben ervan overtuigd, dat beide godsdiensten dezelfde God aanbidden, al hebben ze een verschillend beeld van Hem.
Over die bekeringen ben ik tamelijk sceptisch; kom eens met cijfermatige onderbouwingen van je stellingen. Bovendien spelen cultuurgerelateerde elementen daar ook in mee.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor janneke7337 » 26 okt 2012 18:57

Ik weet niet of ik wat kan toevoegen aan de al eerder gegeven antwoorden, maar ik zal m'n best doen.

Joepjoep schreef:En dat terwijl Psyq mijn iq heeft geschat op 121

1 Waarom moest Jezus perse dood, kan God niet de mensen gewoon vergeven? Moet daar een onschuldige voor gestraft worden?

Zoals m'n voorganger al zei, God had beslist dat de straf op de zonde, dus ongehoorzaamheid in het paradijs, de dood zou zijn, dat stond van te voren al vast, toen Adam en Eva ongehoorzaam waren, was er dus alleen maar dood, en die dood heeft Jezus overwonnen door op te staan uit de dood, zo zijn mensen ook geestelijk dood, er was een navelstreng met God, en door de dood van Jezus, kunnen wij ook de geestelijke dood overwinnen zodat de navelstreng met God weer hersteld word en wij ook in Jezus de geestelijke dood overwonnen hebben en eeuwig leven hebben. Zomaar vergeven gaat niet, God is consequent.
2 Waarom liet God de zondeval toe, als er uiteindelijk zoveel gebeurt is dat God het middels Jezus moest herstellen. En is dat niet een fout die God gemaakt heeft als dat zo zou zijn?

Als er iemand bij jou op de koffie is, en je weet als die persoon naar buiten loopt springt hij onder de auto, wat kun jij dan doen, hem waarschuwen natuurlijk, hem steeds wijzen op het gevaar, maar als hij toch naar buiten loopt en onder een auto springt, is dat dan jou schuld? Nee toch? Dat is de eigen keus, dat was het ook van Adam en Eva, God heeft geen robot's geschapen.
3 Hoe zit de Drie Eenheid nou echt in elkaar. Want hoe het wordt uitgelegd komt heel erg over als iets proberen te verklaren wat gewoon niet klopt..

Er zijn veel voorbeelden, bijvoorbeeld een boom die 1 stam heeft maar uitloopt in 3 takken, ik zie het als 1 God die zich in verschillende staten in het hart van de mens kan openbaren.
4 Waarom zitten er zo veel tegenstrijdigheden in de Bijbel? Deed de heilige geest niet genoeg zijn best om de Bijbel te bewaren? En wat als de fouten nog verder gaan dan we door hebben, wat als de Drie Eenheid bijvoorbeeld een van de fouten is. Ik bedoel gezien de feit er toch al meer dan 1000 fouten gevonden zijn, laat dat heel veel ruimte over dat er veel meer fouten in kunnen zitten dan we denken.

Wijs maar een fout aan? De bijbel is op meerdere plaatsen multi interpretabel, oftewel meerdere antwoorden cq mogelijkheden, maar dat hoeft toch geen fout te zijn? Daarnaast moet je de fouten dan niet gaan zoeken in een vertaling maar rechtstreeks uit het Grieks, Aramees en Hebreeuws.

5 Waarom wordt de kruis als iets goeds gezien?

In de tijd van Jezus was de kruisdood één van de ergste manieren om dood te gaan, het was een vervloekte dood, Jezus heeft dus een hele zware en vervloekte dood doorstaan en opgestaan, voor de mensen!
6 Waarom was het nodig voor God om nog 2 Goden erbij te halen, als God alle volkeren ervoor door middel van profeten opriep tot het niet aanbidden van beeldjes en meerdere goden maar alleen tot 1 God?

Nee, er is 1 God, maar die God heeft meerdere naturen, je moet hem niet vergelijken met een mens of met menselijke begrippen, het is 1 God.
Misschien is dit ook gemakzuchtig maar waarom zijn er zo weinig bekeerlingen naar het Christendom die vanuit het Islamitische Sunnisme komen, of sterker nog, waarom zijn er zo weinig vrijwillige bekeerlingen in het Christendom, terwijl Christenen, Joden en Atheisten wel massaal bekeren naar de Islam? Het zijn al die dingetjes die mij sterk doen geloven dat het Christendom inderdaad gecorrumpeerd is en dat als er een God is dat het waarschijnlijker de God van de Islam het is..

Die zijn er zeker wel, in Nederland is dit niet zo zichtbaar, als je het zien wilt wel, maar wat dacht je van het zendelingenwerk in Afrika en Zuid Amerika bijvoorbeeld? Ga maar eens praten met evangelist Dooijeweerd die nu in Peru is volgens mij, wat een bekeerlingen zijn er daar!

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor hettys » 26 okt 2012 20:27

Joepjoep schreef:En dat terwijl Psyq mijn iq heeft geschat op 121

1 Waarom moest Jezus perse dood, kan God niet de mensen gewoon vergeven? Moet daar een onschuldige voor gestraft worden?
2 Waarom liet God de zondeval toe, als er uiteindelijk zoveel gebeurt is dat God het middels Jezus moest herstellen. En is dat niet een fout die God gemaakt heeft als dat zo zou zijn?
3 Hoe zit de Drie Eenheid nou echt in elkaar. Want hoe het wordt uitgelegd komt heel erg over als iets proberen te verklaren wat gewoon niet klopt..
4 Waarom zitten er zo veel tegenstrijdigheden in de Bijbel? Deed de heilige geest niet genoeg zijn best om de Bijbel te bewaren? En wat als de fouten nog verder gaan dan we door hebben, wat als de Drie Eenheid bijvoorbeeld een van de fouten is. Ik bedoel gezien de feit er toch al meer dan 1000 fouten gevonden zijn, laat dat heel veel ruimte over dat er veel meer fouten in kunnen zitten dan we denken.
5 Waarom wordt de kruis als iets goeds gezien?
6 Waarom was het nodig voor God om nog 2 Goden erbij te halen, als God alle volkeren ervoor door middel van profeten opriep tot het niet aanbidden van beeldjes en meerdere goden maar alleen tot 1 God?



Volgens mij moet je De bijbel gewoon niet altijd letterlijk opvatten, maar meer zoeken naar wat dingen te betekenen hebben, door de tijd heen. behalve dat de bijbel opgevat moet worden in het licht van tijd en cultuur, (zie bijvoorbeeld opvattingen over slavernij en vrouwen) Kun je ook op zoek gaan naar wat verschillen in de evangeliën wat daar de betekenis is per schrijver, in de zin "wat wil hij hier overbrengen? ".

Bijvoorbeeld:
In het evangelie van Lucas blijven de discipelen na de opstanding in Jeruzalem, op nadrukkelijk verzoek van Jezus. Er is in het evangelie van Lucas geen enkele ruimte (in de tijd) om ook nog, zoals Jezus in Marcus en Mattheus vraagt, naar Galilea te reizen. Dit kun je fouten noemen.

Je kunt ook zoeken naar wat een verblijf in Jeruzalem precies betekent voor Lucas, Hoe belangrijk de stad Jeruzalem is in de hele bijbel. Anderzijds hebben Jezus en de apostelen elkaar ontmoet in Galilea, wat voor de andere apostelen weer zwaar woog om elkaar na de opstanding daar te ontmoeten.

Beide versies zijn historisch niet te verenigen, maar het betekent wel wat. Nico ter Linden heeft een mooie serie geschreven genaamd "het verhaal gaat", waarin de meeste bijbelboeken behandeld worden.

Het is op zich heel leerzaam en interessant om je es op een heel andere manier te verdiepen in de bijbelse boodschap.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2012 20:33

janneke7337 schreef:Zoals m'n voorganger al zei, God had beslist dat de straf op de zonde, dus ongehoorzaamheid in het paradijs, de dood zou zijn, dat stond van te voren al vast, toen Adam en Eva ongehoorzaam waren, was er dus alleen maar dood, en die dood heeft Jezus overwonnen door op te staan uit de dood, zo zijn mensen ook geestelijk dood, er was een navelstreng met God, en door de dood van Jezus, kunnen wij ook de geestelijke dood overwinnen zodat de navelstreng met God weer hersteld word en wij ook in Jezus de geestelijke dood overwonnen hebben en eeuwig leven hebben. Zomaar vergeven gaat niet, God is consequent.


En hoe zit dat dan met die almacht van God? Hij kon blijkbaar niet zomaar vergeven, iets wat je wel zou verwachten bij een almachtige, liefhebbende God.

Er zijn veel voorbeelden, bijvoorbeeld een boom die 1 stam heeft maar uitloopt in 3 takken, ik zie het als 1 God die zich in verschillende staten in het hart van de mens kan openbaren.


Ik ben altijd bijzonder huiverig als mensen vergelijkingen gebruiken om de drieeenheid begrijpelijk te maken. In jouw geval zijn de drie takken individueel, en is er zelfs een 'vierde god' (de stam). De drieeenheid is simpelweg niet te begrijpen, omdat er niets is in de stoffelijke wereld dat die eigenschappen heeft. Het is eerder een mysterie wat je gewoon moet geloven al is er natuurlijk wel lang en goed over nagedacht door historische denkers.

Wijs maar een fout aan? De bijbel is op meerdere plaatsen multi interpretabel, oftewel meerdere antwoorden cq mogelijkheden, maar dat hoeft toch geen fout te zijn? Daarnaast moet je de fouten dan niet gaan zoeken in een vertaling maar rechtstreeks uit het Grieks, Aramees en Hebreeuws.


Wil je dat lijstje alfabetisch of chronologisch? Ja, als je per se wilt dat je Bijbel geen tegenstrijdigheden bevat, kun je alles wel 'rechtpraten', maar dat is voor mensen die kunnen leven met tegenstrijdigheden zelden overtuigend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2012 21:38

Waarom Jezus dood moest is omdat er geen vergeving geschied zonder bloedstorting (Heb 9,22) en dat is ook waarom Mozes het volk en het boek met bloed van kalveren en bokken besprenkelde (Heb 9,19) nadat al de geboden waren uitgesproken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2012 21:43

mohamed schreef:Waarom Jezus dood moest is omdat er geen vergeving geschied zonder bloedstorting (Heb 9,22) en dat is ook waarom Mozes het volk en het boek met bloed van kalveren en bokken besprenkelde (Heb 9,19) nadat al de geboden waren uitgesproken.


Want God is niet machtig genoeg de zaken zo te regelen dat dat niet nodig is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2012 21:48

mohamed schreef:Waarom Jezus dood moest is omdat er geen vergeving geschied zonder bloedstorting (Heb 9,22) en dat is ook waarom Mozes het volk en het boek met bloed van kalveren en bokken besprenkelde (Heb 9,19) nadat al de geboden waren uitgesproken.

Mortlach schreef:Want God is niet machtig genoeg de zaken zo te regelen dat dat niet nodig is?

Daar gaat het niet om, want natuurlijk is God daar machtig genoeg voor. Doch heeft hij er voor gekozen om ons zelf te laten kiezen, zodat onze liefde voor hem oprecht is. Als jij een vrouw zou kunnen maken die je liefheeft zou je dat dan doen? Of zou je liever gaan voor iemand die echt voor je kiest?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Cicero » 26 okt 2012 22:50

En hoe zit dat dan met die almacht van God? Hij kon blijkbaar niet zomaar vergeven, iets wat je wel zou verwachten bij een almachtige, liefhebbende God.

Goeie vraag. :) Als je even de dood van Jezus als heilsmoment weglaat, blijven er nog 3 manieren over om met God in het reine te komen.

Maar allereerst: volgens de vroege christenen is de wereld verdorven, zijn de mensen slecht en zal Gods toorn spoedig losbranden. In dit licht moet je de vraag zien naar vergeving: hoe zullen we die komende toorn ontvlieden?

Naast het geloof in de heilsbetekenis van Jezus' dood zijn er nog 3 manieren:
1. Navolging van Jezus: wie de wil doet van de Vader zal het koninkrijk binnengaan (Mt. 7:21-22).We moeten niets anders dan heilig en rechtvaardig leven (2 Clem. 5:6).
2. Geloven in de opstanding van Jezus: Paulus (Rom. 10:9-10). Ook in Handelingen is er dankzij de opstanding mogelijkheid vergeving van zonden.
3. Het geloof dat Jezus de Zoon van God is. Aldus Johannes 3:16 en vele andere plaatsen in dat evangelie.

Dus de vraag is niet waarom God niet zomaar kan vergeven, maar wat wij moeten doen om Gods toorn te ontkomen.

En o ja, ik weet wel dat er nu reacties gaan komen in de trant van dat de bovenstaande heilswegen niet los van elkaar en van de dood van Jezus gezien kunnen worden. Mijn antwoord daarop is alvast: jammer voor jullie mooie systeempjes, maar die zijn allemaal later bedacht.

Joepjoep
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:01

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Joepjoep » 27 okt 2012 02:09

JHM schreef:De hoogte van het IQ zegt niet zoveel over het begrijpen van de Schrift. Ik ben er van overtuigd hoe hoger het IQ hoe problematischer het aannemen van Gods Waarheid. Simpelweg omdat de Schrift vele gebeurtenissen beschrijft die het IQ ver te boven gaat en mensen met een hoog IQ lijken veelal een verklaring te willen die past binnen menselijke (natuur)wetten.


Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik zal het met een voorbeeld uitleggen:

Stel je bent geboren als niet-Christene, en je gaat op zoek naar de vraag of er een God bestaat. Je komt een heel eind door te kijken naar de natuur, de planeet, de sterren en de zon. Ik vind het normaal om dan te denken, hey, dit is niet de resten van een simpele explosie. Dit is ontworpen.

Oké dan ben je die stap al voorbij, nu nog afvragen of er een religie is die van de ware God is. In de zoektocht naar God ga je niet zomaar de eerste beste religie volgen waar je mee in contact komt. Om echt de leiding te vinden van God, moet je eerst naar je intentie kijken.

Wat is het beste intentie? Simpel, je wilt God vinden om erachter te komen waarom je geschapen bent, rust te vinden in je leven, en erachter te komen wat God van je verlangt als mens, mocht het zo zijn dat God iets van je verlangt. Let vooral op het woord VINDEN. Want nu is het niet zo dat je zomaar alles accepteert wat je voorgekauwd wordt, aangezien iedereen je wat anders voorkauwt. Je gaat dus kritisch zijn, kritische vragen stellen, zodat je zeker weet dat je het bij de juiste einde hebt.

Intelligentie komt dan toch zeker wel van te pas. Ik bedoel, je hoeft niet de slimste op de wereld te zijn, maar zolang je geen complete idioot bent zou je het, mits je oprecht bent, op een soortgelijke manier bekijken. Als je dan te horen krijgt als ongelovige die vragen stelt over het Christendom, dat het allemaal ons IQ ver te boven gaat, dan heb je al meteen de vraag: Waar kan ik dan aan zien dat dit de absolute waarheid en het woord van God is. Simpelweg omdat het in de Bijbel staat?

In mijn geval komt er zelfs nog een vraag oproepen, waarom moet God het dan zo moeilijk voor ons maken, hij is toch Almachtig en Alwijs, Alwetend en Alziend? Hij zou toch heel goed door moeten hebben dat wij er niks van begrijpen? Hij zou het boek toch zodanig geïnspireerd kunnen hebben dat wij als mensen met onze menselijke limieten eruit kunnen halen dat het daadwerkelijk van God is?

Met alle respect, maar dat antwoord is voor mij als weldenkend en hopelijk oprecht mens op zoek naar de waarheid precies het antwoord dat mij niet uitnodigt, maar eerder wegduwt van het Christendom. Ik hoop dat je begrijpt waar ik naartoe wil met wat ik hierboven geschreven heb.


Waar ieder ander mens kwaad in zijn hart draagt was en is Jezus rein, daarom kon Hij de zonden van de wereld op zich nemen. Neem daarbij in acht dat God een God van levende is en niet van doden (Matt 22,32). Jezus leeft, door Hem kunnen ook wij leven. Daarom sprak Jezus dat wie Zijn woord bewaart de dood niet zal zien (Joh 8,51).


Was alleen Jezus rein? Noach, Mozes en alle andere profeten van God, waren hun dan niet rein?
Nog neemt het niet weg, dat Jezus (al kon hij door zijn reinheid de zonden van de wereld op zich nemen) onschuldig heeft moeten leiden zodat de rest van de mensen lekker konden doen en laten wat ze willen zonder er voor gestraft te worden, met het voorwaarde natuurlijk dat ze Jezus, de Heilige Geest en God als God namen. Sterker nog, JUIST omdat Jezus zo rein was en is, maakt het het nog VEEL erger, want nu heeft God niet gewoon een van zijn zonen opgeofferd zodat de rest zondig kon zijn, nee.. God heeft zijn ALLERBESTE Zoon opgeofferd, om de zondige mens te redden.

Either way, mijn vraag blijft onbeantwoord, namelijk kan God niet de mens gewoon vergeven? Als dat buiten zijn macht is, vervalt daarmee automatisch zijn Almacht. En als dat niet buiten Zijn macht is, dan roept het de vraag op, hoe goed is God? Niet heel erg..

De alinea hierboven is slechts speculatie, en het rationeel doordenken van de betreffende vraag, ik bedoel niet te zeggen dat God niet goed is, maar ik probeer uit te leggen waarom mijn logica dat onderhevig is aan de 'natuurwetten' dat niet wil accepteren. Of je moet met een SUPER-antwoord kunnen komen.

Omdat de wereld door en door slecht was. Hoe dat er uit zag kunnen wij ons geen beeld van maken denk ik maar als je leest dat zelfs na de zondeval mensen hun kinderen offerder aan hun goden zoals Moloch hebben we een idee dat het voor de zondeval nog erger moest zijn. Het begon bij de mens die God ongehoorzaam was, God biedt hem een kans op verzoening. Als de mens geen vrije wil had was het geen vrije keuze, God is rechtvaardig.


Ook deze antwoord is niet bevredigend, want hiermee impliceer je dat God een fout gemaakt heeft door de mens zondig te creëren, en toen dat uit de hand liep, dat heeft hersteld door Jezus op te offeren. En als God fouten maakt, is er niet veel Goddelijks aan God. Ook hiermee beweer ik niet dat God niet Goddelijk is of fouten maakt, maar slechts dat als het zo zou zijn dat jouw antwoord daadwerkelijk het juiste antwoord is op mijn vraag.

De drie-eenheid is een discussie waar de meningen over verdeeld zijn. De term drie-eenheid komt niet voor in de Bijbel en het is een discussie waarbinnen men andere opvattingen heeft. Peroonlijk geloof ik dat God voor ons mensen niet te bevatten is en de drie-eenheid een poging is tot een menselijke verklaring om Zijn Goddelijkheid te verwoorden / begrijpen waarmee we Hem tekort doen, daar is Hij te groot voor.


En daarom kijk ik naar de Islam. Omdat Allah in de Koran zegt:
1. Zeg: "Allah is de Enige.

2. Allah is zichzelf genoeg, Eeuwig.

3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.

4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."

Hoofdstuk 112. Zuiverheid van geloof

Als je daarnaar kijkt zie je meteen dat God veel te Groot en Machtig is dat wij mensen het nooit zouden kunnen bevatten. Maar het roept geen vragen op, duidelijk, rechtdoorzee, en heel makkelijk om te begrijpen.

En dan komen wij met de Drie Eenheid in een poging om iets te begrijpen, wat in principe niet te begrijpen valt, omdat het eigenlijk, als je het vanuit een kritisch, niet-Christelijk oogpunt bekijkt gewoon niet klopt.

Puntje bij paaltje, was dit wel een reactie, maar eigenlijk helemaal geen antwoord op mijn vraag.

Die vraag is te breed om een goed antwoord te kunnen geven. Zie ook uitleg drie-eenheid hierboven.


Oke, ik zal het kort houden. Waarom zitten er zoveel tegenstrijdigheden en fouten in de Bijbel terwijl het God's Woord is?

Goed in welke zin? Het leed wat Christus heeft doorstaan moet verschrikkelijk geweest zijn, bij het kruis wordt stilgestaan bij Zijn dood, waar Hij Zijn laatste adem uitblies voor ons.


Zoals ik in een andere topic zei:
Als je moeder doodgeslagen wordt met een hamer, ga je toch geen hamer als ketting gebruiken. Laat staan de kruis overal op kerken, boeken en dergelijke. Ik ben het daar helemaal niet mee eens, en ik zal er denk ik nooit mee eens zijn.

Deze vraag is me onduidelijk.


Oke ik zal het anders stellen.

God heeft allemaal profeten gestuurd om God ALLEEN te aanbidden, en afstand te nemen van afgodsbeelden en dergelijken. En vervolgens liet God de Heilige Geest als God optreden EN Jezus als God optreden, wat de eenheid van God ongeldig maakte. (Vervolgens krijg je de verwarrende drie-eenheid in een poging om er toch een van te maken) En worden er nu alweer beeldjes aanbeden die Jezus moeten voorstellen. Waarom de mens het zo moeilijk maken? Waarom niet gewoon God blijven en klaar?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten