Hoofddoek?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 21:51

Joepjoep schreef:In hoeverre kan een mening kwetsend zijn? En in hoeverre moet het gezegd worden? Ik was bijvoorbeeld altijd van mening dat Jezus het licht was en dat Mohammed een slechterik was, puur omdat ik er van huis uit mee geindoctrineerd werd. Maar ik heb altijd Moslims in mijn klas gehad, en Moslims als buren, en heb ik ook nooit gesproken over Mohammed in hun aanwezigheid, maar ook niet als de gesprek met mij erover werd gelokt. Omdat ik van mezelf wel altijd heb gehad dat als het onderwerp kwetsend zou zijn ik het bij mezelf zou houden. Maar ik heb het wel altijd gehad over Jezus en hoe geweldig hij is. Omdat dat dat niemand kan kwetsen...


Je zou verbaasd staan over wat mensen allemaal als kwetsend ervaren...

Nou, hier ben ik wel sceptisch over, ik bedoel noem een voorbeeld van een mening die je hebt die mensen kan kwetsen, en je het perse MOET zeggen? Ik kan er geen enkel vinden..

...

Zoals ik hierboven zei, geef me 1 enkele voorbeeld, want ik kan er niet op komen.


Stel, ik zit in de politiek en fundamentalistiche christenen hebben een dusdanige meerderheid dat ze elke wet kunnen doordrukken. En nu willen ze een wet doorvoeren die onderwijs over evolutie verbiedt en jonge-aardecreationisme als enige wettelijk toegestane alternatief invoeren op alle onderwijsniveau's inclusief WO.

Ik, als oppositielid, kan dan zeggen dat ik meen dat je alleen in een 6000-jaar oude aarde kunt geloven als je oogkleppen ophebt die tot aan de horizon reiken, dat je alleen kunt geloven dat evolutie NIET waar is, als je er totaal niets vanaf weet en enkel religieus gemotiveerd handelt in de zorgvuldige selectie van feiten die je wenst te erkennen of te negeren. Dat die wet niet alleen dom, maar ronduit schadelijk is voor het land.

Ik heb zo'n vermoeden dat er daardoor wel wat mensen zich gekwetst zouden voelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joepjoep
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:01

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor Joepjoep » 25 okt 2012 22:19

Mortlach schreef:Je zou verbaasd staan over wat mensen allemaal als kwetsend ervaren...

Stel, ik zit in de politiek en fundamentalistiche christenen hebben een dusdanige meerderheid dat ze elke wet kunnen doordrukken. En nu willen ze een wet doorvoeren die onderwijs over evolutie verbiedt en jonge-aardecreationisme als enige wettelijk toegestane alternatief invoeren op alle onderwijsniveau's inclusief WO.

Ik, als oppositielid, kan dan zeggen dat ik meen dat je alleen in een 6000-jaar oude aarde kunt geloven als je oogkleppen ophebt die tot aan de horizon reiken, dat je alleen kunt geloven dat evolutie NIET waar is, als je er totaal niets vanaf weet en enkel religieus gemotiveerd handelt in de zorgvuldige selectie van feiten die je wenst te erkennen of te negeren. Dat die wet niet alleen dom, maar ronduit schadelijk is voor het land.

Ik heb zo'n vermoeden dat er daardoor wel wat mensen zich gekwetst zouden voelen.


Aah de evolutietheorie. Ik zeg niet dat de aarde 6000 jaar oud is. Sterker nog dat zie ik als NOG een fout in de Bijbel. Maar de evolutietheorie is nog corrupter.

Laten we niet vergeten dat de missing link, die de evolutietheorie houvast zou geven nog steeds "missing" is. Toen Darwin aan zijn evolutieleer werkte, rekende hij erop dat er tussen toen en 100 jaar die missing link gevonden zou zijn, dat is nooit gebeurt.

Sterker nog, enige bewijzen die te voren gekomen waren zijn bewijzen die juist de evolutieleer keihard omver geworpen heeft. Al wordt het alsnog gevoed aan de leerlingen aan basisscholen als de absolute waarheid. Waarom dat gedaan wordt? Daar heb ik mijn theorieen over.. Maar feit is wel:

1 Evolutieleer is een theorie, zonder houvast als de missing link niet gevonden is.
2 Wetenschap heeft aangetoond dat de evolutieleer totaal niet klopt, maar het wordt wel aangehouden als absolute waarheid.

En de atheisten die dat alsnog proberen te verdedigen, geloven even blind in de evolutietheorie als hoe blind de meeste christenen geloven dat de aarde 6000 jaar oud is.

http://www.youtube.com/watch?v=VDRGp-VcBJI
http://www.youtube.com/watch?v=7Wr-lXLGCxQ&feature=related

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 07:02

Joepjoep schreef:... als hoe blind de meeste christenen geloven dat de aarde 6000 jaar oud is.


Wat zo vreemd niet is daar Jezus Genesis interpreteerde als geschiedenis, niet als metafoor.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2012 07:49

Joepjoep schreef:Laten we niet vergeten dat de missing link, die de evolutietheorie houvast zou geven nog steeds "missing" is. Toen Darwin aan zijn evolutieleer werkte, rekende hij erop dat er tussen toen en 100 jaar die missing link gevonden zou zijn, dat is nooit gebeurt.


Hier!.

Sterker nog, enige bewijzen die te voren gekomen waren zijn bewijzen die juist de evolutieleer keihard omver geworpen heeft. Al wordt het alsnog gevoed aan de leerlingen aan basisscholen als de absolute waarheid. Waarom dat gedaan wordt? Daar heb ik mijn theorieen over.. Maar feit is wel:

1 Evolutieleer is een theorie, zonder houvast als de missing link niet gevonden is.
2 Wetenschap heeft aangetoond dat de evolutieleer totaal niet klopt, maar het wordt wel aangehouden als absolute waarheid.


Wat ik me dan altijd toch afvraag, is waarom wetenschappers - toch over het algemeen niet de domste mensen - dan toch steeds maar weer toepassingen weten te vinden van evolutietheorie in bijvoorbeeld farma- en medische industrie.

En wat betreft die filmpjes... tja, er zijn wel wat betere filmpjes op youtube te vinden die precies uitleggen waarom Genski ernaast zat met zijn halootjes.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor beantsje » 26 okt 2012 18:00

JHM schreef:Wat zo vreemd niet is daar Jezus Genesis interpreteerde als geschiedenis, niet als metafoor.


Onderbouwing...?


Persoonlijk zie ik het zeker niet als een metafoor maar als poëzie. Compleet met strofen en een refrein.

Ik zou overigens graag van de creationisten horen of ze het eerste scheppingsverhaal als letterlijk gebeurd beschouwen, of het tweede?

maaarten

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor maaarten » 26 okt 2012 19:30

Joepjoep schreef:Nu ik er over nadenk, waarom wordt er dan een probleem van gemaakt in een Christelijk land als Nederland wanneer de moslim vrouwen wel hun hoofddoek dragen?


De tijd dat Nederland een Christelijk land genoemd zou kunnen worden is inmiddels al een tijdje geleden. Een fout die ik veel moslims zie maken is dat ze ervan uitgaan dat het westen Christelijk is; dat was het oorspronkelijk misschien maar tegenwoordig speelt het Christendom nog maar een marginale rol in de westerse samenleving; in ieder geval in Nederland.

Wanneer je naar wat orthodoxere kerken kijkt zie je dat er genoeg zijn waar vrouwen bij de kerkdienst wel het hoofd bedekken. Er staat overigens ook niet in de Bijbel dat vrouwen altijd een hoofddoek moeten dragen, zoals de moslims dat gewoon zijn, er staat dat vrouwen het hoofd moeten bedekken wanneer zij bidden of profeteren; en er zijn genoeg kerken waar dat nog gedaan wordt.

Je hebt ook moslims die het niet zo nauw nemen met alle geboden in de Koran; het hoeft geen wonder te heten dat je net zo goed Christenen hebt die zich niet houden aan alles wat er in de Bijbel staat.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 19:52

beantsje schreef:Onderbouwing...?


Persoonlijk zie ik het zeker niet als een metafoor maar als poëzie. Compleet met strofen en een refrein.

Ik zou overigens graag van de creationisten horen of ze het eerste scheppingsverhaal als letterlijk gebeurd beschouwen, of het tweede?


Als Christen vertrouw ik op Jezus. Jezus leert er van voor Abraham te zijn (Joh 8,58), door Hem is de wereld geschapen (Joh 1:1-4). Jezus, de Schepper en Instandhouder van onze wereld zegt dat vanaf het begin van de Schepping de mens als man en vrouw geschapen zijn (Mark 10,6), dus niet als eencelligen. Bovendien haalt Jezus in Matteüs 19,5 letterlijk een citaat uit Genesis 2,24 aan. Het moge duidelijk zijn dat Genesis voor Jezus alles behalve poëzie is.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2012 20:34

Dat ben ik zeker met je eens JHM.

Aanvullend, er staat geschreven dat Eva de moeder is van alle levenden (Gen 3,20) en hoe zouden wij nu kunnen leven als onze moeder nooit heeft bestaan? Vast staat dat we het scheppingsverhaal symbolisch dienen op te vatten, want dat leerde Paulus (Ef 5,32) maar waarom zou de symbolische betekenis de letterlijke moeten uitsluiten? Het OT staat boordevol met letterlijke verhalen waarvan men de historiciteit geenszins betwist die een symbolische betekenis hebben.
Laatst gewijzigd door mohamed op 26 okt 2012 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor Faramir » 26 okt 2012 20:39

Op poëzie kun je natuurlijk best wel voortborduren.
Ik zie nog geen bewijs dat Jezus het scheppingsverhaal wel letterlijk beschouwde.

mohamed

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2012 20:41

Faramir schreef:Op poëzie kun je natuurlijk best wel voortborduren.
Ik zie nog geen bewijs dat Jezus het scheppingsverhaal wel letterlijk beschouwde.

Dus wij zijn gestraft door God vanwege de zonde van een fictief persoon (Adam) wou je zeggen? En feitelijk offerde God dan zijn eigen zoon omdat een mens die nooit bestaan heeft van een verkeerde boom at? :shock:

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 20:47

Faramir schreef:Op poëzie kun je natuurlijk best wel voortborduren.
Ik zie nog geen bewijs dat Jezus het scheppingsverhaal wel letterlijk beschouwde.


Dan mag jij vertellen wat uit mijn toelichting duidt dat Jezus genesis niet als letterlijk beschouwde?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Faramir

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor Faramir » 26 okt 2012 20:50

JHM schreef:Dan mag jij vertellen wat uit mijn toelichting duidt dat Jezus genesis niet als letterlijk beschouwde?

Jij kwam ermee aanzetten dus wat mij betreft ligt de bewijslast bij jou. Ik wens je daarin heel veel succes want volgens mij zijn beide niet steekhoudend te onderbouwen en is het toch echt de interpretatie van het individu of het kerkgenootschap.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 20:53

mohamed schreef:Dat ben ik zeker met je eens JHM.

Aanvullend, er staat geschreven dat Eva de moeder is van alle levenden (Gen 3,20) en hoe zouden wij nu kunnen leven als onze moeder nooit heeft bestaan? Vast staat dat we het scheppingsverhaal symbolisch dienen op te vatten, want dat leerde Paulus (Ef 5,32) maar waarom zou de symbolische betekenis de letterlijke moeten uitsluiten? Het OT staat boordevol met letterlijke verhalen waarvan men de historiciteit geenszins betwist die een symbolische betekenis hebben.


Inderdaad, en met die aanvulling ben ik het op mijn beurt eens. Bovendien laat ook Paulus geen misverstand over de schepping bestaan (Han 17,26). Helaas wilt menig een maar al te graag zijn eigen sausje in de Schrift mengen om zijn eigen wetten te rechtvaardigen.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 20:55

Faramir schreef:Jij kwam ermee aanzetten dus wat mij betreft ligt de bewijslast bij jou. Ik wens je daarin heel veel succes want volgens mij zijn beide niet steekhoudend te onderbouwen en is het toch echt de interpretatie van het individu of het kerkgenootschap.


Dat doe ik hier, dus ik hoor graag wat jouw inziens niet klopt aan mijn schrijven beste faramir.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Faramir

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor Faramir » 26 okt 2012 20:58

JHM schreef:Dat doe ik hier, dus ik hoor graag wat jouw inziens niet klopt aan mijn schrijven beste faramir.

Ik zeg niet dat het klopt of dat het niet klopt. Ik zeg dat je evengoed op poëzie gewoon kan voortborduren met dezelfde gelijkenissen enz enz. Zo onduidelijk was ik niet volgens mij. En ook je laatste citaat bewijst gewoon helemaal niets, althans niet meer of minder dan je eerdere citaten.

Ooit is een spreekwoord over splinters en balken in ogen verzonnen. Althans ik neem aan dat je er niet vanuit gaat dat er echt mensen rondliepen met een balk in het oog en dat niet doorhadden of negeerden. En vandaag de dag gebruiken we nog steeds dat prachtige spreekwoord. En ook nu weten we dat het niet op geschiedkundige waarheid gebaseerd is. Evengoed kan het scheppingsverhaal aangehaald worden in het NT om met dezelfde bewoording een niet geschiedkundige gebeurtenis poëtisch uit te drukken.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten