evolutietheorie een geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Mens » 26 sep 2012 11:37

Floppie schreef:Volgens wie is dat onmogelijk, volgens Mens?


Nee, onmogelijkheden zijn onmogelijkheden. Een cirkel is per definitie rond, dus een cirkel met een hoek is onmogelijk.
Als ik het alleen bij Genesis 1 hou, is het onmogelijk dat dat er eerst een dag-nacht scheiding is en pas daarna de zon wordt gemaakt (de gebruikelijke tegenwerping dat God zelf licht is zorgt alleen maar voor nog problemen: hoe kon de aarde dan duister zijn toen God er wel was, en hoe kan er duisternis zijn als God alomtegenwoordig is, dus met die tegenwerping heb je opeens 2 onmogelijkheden ipv 1).
Een andere onmogelijkheid is dat er gras en bomen zijn voordat er een zon is, want grassen en bomen kunnen enkel leven indien er zonlicht is.

En op die manier staan er honderden, zo niet duizenden onmogelijkheden in de Bijbel. Dat wordt niet weggenomen indien iemand met een spitsvondigheidje of een mirakel-verklaring één of twee onmogelijkheden weet 'op te lossen'. Dat wil zeggen: onmogelijk indien je de verhalen letterlijk neemt.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Mens » 26 sep 2012 11:44

antoon schreef:Mens ik heb zelden zoveel onzin bij elkaar gelezen, ik heb totaal geen angst voor een theorie die onwetenschappelijk is, en daarentegen de schrift steeds gelijk krijgt.
Sterkte om tot zinnen tekomen voor jou :-&


Dank je voor het illustreren van mijn woorden. Voor mij had het niet gehoeven want het was me al duidelijk dat je geen tegenargumenten hebt tegenover anderen, noch argumenten hebt voor je eigen mening. Tenslotte schreef ik dat al.
Maar wellicht dat het een onoplettende lezer nog niet was opgevallen, dus vandaar mijn dank om precies zo te reageren zoals ik beschreef.

antoon schreef:Oja en dit nog
Ik neem aan dat jij de bijbelse uitleg bedoelt. mogelijk wil jij een voorbeeld geven, waarom kan het geen stand houden nogmaals sterkte je zal het hard nodig hebben.


Dat heb ik zojuist in mijn vorige bericht (gericht aan Floppie) gedaan.
Ik bedoel natuurlijk gewoon de letterlijke uitleg zoals ik ook al schreef. Een bijbelse uitleg bestaat niet, want de bijbel is een verzameling boeken. Het zijn mensen die daar uitleg aan proberen te geven.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Pcrtje » 26 sep 2012 12:12

@Mortlach, @Lock&Stoch en dier verwanten,
Ik volg deze discussie nu al een tijdje zonder er zelf aan deel te nemen (ik ben immers nog maar een eenvoudig studentje in de bètawetenschappen :-$ en tevens (oude aarde?)creationist), maar ik wil me even verontschuldigen voor het enorm lage gedrag van de creationisten hier, en dan met name Lichtzwaard en Antoon. Jullie zijn de enigen hier die fatsoenlijke, goedgespelde berichten plaatsen en de enigen die een mening keurig, goed en sterk onderbouwen. Als ik de discussie nog eens zo doorlees zijn jullie de enige partij die hier wint (de 'evolutiesprookjesgelovigen-partij' :D), ongeacht de daadwerkelijke waarheid van jullie theorie. Simpelweg omdat jullie iets relevants op tafel leggen. Iets wat ik van de creationisten hier -helaas- niet kan zeggen: ze laten het grondig afweten (voel je de woordgrap? :wink: )...

@Lichtzwaard en @Antoon, is het in kader van geloofsopvoeding niet heel belangrijk altijd het juiste te onderwijzen? Op basis van alleen deze discussie zou ik nu haast evolutionist worden omdat er nog geen enkel gegrond verweer te lezen is geweest van de creationistische kant. Zou je zoiets voor God kunnen verantwoorden? Of mag ik zoiets niet vragen omdat dat inspelen op het geweten is...

Mortlach schreef:Het idee is om de creationisten genoeg touw te geven om zichzelf mee op te hangen. In plaats van het eeuwige gezeur van hen over dat dit en dat niet klopt aan de evolutietheorie, blijft het meestal een stuk stiller als je ze vraagt naar hun eigen *kuch* model.

=D> Mortlach! =D>

Mortlach schreef:Ik heb het idee dat veel creationisten op leken-niveau zeer weinig kennis hebben van het eigen model. "God heeft het gedaan" en voor de rest richten populair-creationistische sites zich vooral op het bekritiseren van de gangbare wetenschap.
Maar als de wetenschap juist iets van de Bijbel bevestigd zijn creationisten weer helemaal enthousiast. Iets over selectief gebruik...
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2012 12:24

Pcrtje schreef: Maar als de wetenschap juist iets van de Bijbel bevestigd zijn creationisten weer helemaal enthousiast. Iets over selectief gebruik...


Ja. Ik schreef al eerder (in een soortgelijkig draadje) dat het pas een wonder zou zijn als er NIETS in de Bijbel zou staan dat zou kloppen - Jeruzalem bestaat écht, om eens wat te noemen. Dat betekent natuurlijk niet dat dan ook direct ALLES klopt. Maar goed, ik word dan ook niet gehinderd door het idee dat de Bijbel het letterlijke woord van God is en dus geen fouten kan bevatten...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 12:44

Pcrtje schreef:enorm lage gedrag van de creationisten hier, en dan met name Lichtzwaard en Antoon.


No worries Pcrtje, ik weet uit eigen ervaring dat niet alle creationisten zich zo gedragen ;)

Ken je Tod Wood? Ook al is hij "de tegenstander" in deze discussie (vanuit mijn perspectief dan), zijn blog is reuze interessant en daarnaast een verfrissend geluid uit de creationistische hoek;

http://toddcwood.blogspot.co.uk

Een van zijn sterkere blog berichten;

http://toddcwood.blogspot.co.uk/2009/09 ... ution.html

"Evolution is not a theory in crisis. It is not teetering on the verge of collapse. It has not failed as a scientific explanation. There is evidence for evolution, gobs and gobs of it. It is not just speculation or a faith choice or an assumption or a religion. It is a productive framework for lots of biological research, and it has amazing explanatory power. There is no conspiracy to hide the truth about the failure of evolution. There has really been no failure of evolution as a scientific theory. It works, and it works well."

....

"Creationist students, listen to me very carefully: There is evidence for evolution, and evolution is an extremely successful scientific theory. That doesn't make it ultimately true, and it doesn't mean that there could not possibly be viable alternatives. It is my own faith choice to reject evolution, because I believe the Bible reveals true information about the history of the earth that is fundamentally incompatible with evolution. I am motivated to understand God's creation from what I believe to be a biblical, creationist perspective. Evolution itself is not flawed or without evidence. Please don't be duped into thinking that somehow evolution itself is a failure. Please don't idolize your own ability to reason. Faith is enough. If God said it, that should settle it. Maybe that's not enough for your scoffing professor or your non-Christian friends, but it should be enough for you."

antoon

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor antoon » 26 sep 2012 13:07

@Lichtzwaard en @Antoon, is het in kader van geloofsopvoeding niet heel belangrijk altijd het juiste te onderwijzen? Op basis van alleen deze discussie zou ik nu haast evolutionist worden omdat er nog geen enkel gegrond verweer te lezen is geweest van de creationistische kant. Zou je zoiets voor God kunnen verantwoorden? Of mag ik zoiets niet vragen omdat dat inspelen op het geweten is...


Je leest volgens mij selectief, er is nog geen enkel bewijs voor evolutie, tot zolang is het een verhaal uit de 1000 en een nacht, bijbelgelovigen hoeven helemaal geen bewijs te geven, als evolutionisten een verhaal ophangen - en dat mag van mij- moeten ze ook bewijzen geven anders is het niet meer dan een lachertje.
Iedereen kan wel een verhaal gaan verzinnen, voor mijn part dat kabouters bestaan, als zij gegronde argumenten geven zou ik het niet meteen naast mij neerleggen, zo ook met de evolutie theorie de bewijslast ligt bij hen die het verhaal de wereld insturen, maar het is verdacht stil aan gene zijde de evolutie gelovigen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Pcrtje » 26 sep 2012 13:21

antoon schreef:bijbelgelovigen hoeven helemaal geen bewijs te geven, als evolutionisten een verhaal ophangen - en dat mag van mij- moeten ze ook bewijzen geven anders is het niet meer dan een lachertje.

Oei, dit had ik nog niet gezien. Mag ik weten waarom 'bijbelgelovigen' helemaal geen bewijs hoeven te geven voor de (letterlijke) scheppingstheorie?

Hoeven Bijbelgelovigen volgens jou dan ook geen bewijs aan te leveren om te kunnen zeggen dat Gods Woord gezaghebbend is?
"Een libelle zweeft over het water..."

Lock&Stock

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 13:26

antoon schreef:bijbelgelovigen hoeven helemaal geen bewijs te geven


Waarom claim je dan wel continu "bewijs" te hebben van "vooraanstaande" wetenschappers om vervolgens daar niet mee over de brug te komen als je dat wordt gevraagd? Zeg dan gewoon dat je geen bewijs hebt omdat je dat niet nodig hebt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2012 13:29

antoon schreef:Je leest volgens mij selectief, er is nog geen enkel bewijs voor evolutie,


Au, de ironie doet gewoon zeer...

tot zolang is het een verhaal uit de 1000 en een nacht, bijbelgelovigen hoeven helemaal geen bewijs te geven, als evolutionisten een verhaal ophangen - en dat mag van mij- moeten ze ook bewijzen geven anders is het niet meer dan een lachertje.


Nee, je hoeft geen bewijs te geven, maar het is wel zo handig als je wil dat anderen naar je verhaal luisteren...

Iedereen kan wel een verhaal gaan verzinnen, voor mijn part dat kabouters bestaan,


Of, noem eens wat, dat God bestaat die alles bij elkaar heeft getoverd :-)

als zij gegronde argumenten geven zou ik het niet meteen naast mij neerleggen, zo ook met de evolutie theorie de bewijslast ligt bij hen die het verhaal de wereld insturen, maar het is verdacht stil aan gene zijde de evolutie gelovigen.


Wel zo handig dat je 'gegronde argumenten' definieert als 'argumenten die de Bijbel onderschrijven', of iets dergelijks...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Flight
Mineur
Mineur
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 sep 2012 20:42

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Flight » 26 sep 2012 13:43

antoon schreef:Je leest volgens mij selectief, er is nog geen enkel bewijs voor evolutie, tot zolang is het een verhaal uit de 1000 en een nacht, bijbelgelovigen hoeven helemaal geen bewijs te geven, als evolutionisten een verhaal ophangen - en dat mag van mij- moeten ze ook bewijzen geven anders is het niet meer dan een lachertje.
Iedereen kan wel een verhaal gaan verzinnen, voor mijn part dat kabouters bestaan, als zij gegronde argumenten geven zou ik het niet meteen naast mij neerleggen, zo ook met de evolutie theorie de bewijslast ligt bij hen die het verhaal de wereld insturen, maar het is verdacht stil aan gene zijde de evolutie gelovigen.


Antoon, laat ik eens heel eerlijk zijn. Op allerlei fora waar jij actief bent ben je werkelijk om de oren geslagen met diverse bewijzen voor de ET. Ook hier op dit forum. Talrijke forumleden hebben met argumenten, met onderbouwingen, met voorbeelden en met bronverwijzingen laten zien dat de ET een wetenschappelijke theorie is die staat als een huis, een theorie die binnen wetenschappelijke kringen - en daarbuiten ook - volstrekt geaccepteerd wordt . Het is mij volstrekt helder dat jij, Antoon, enkel roept, roept en nog harder en vaker roept dat het allemaal niet waar is. Dat roepen van jou gaat irritant vaak gepaard met een volkomen gebrek aan onderbouwing, argumentatie en bronvermelding. En, zoals zo vaak door leden geschreven, enkel vaak iets roepen maakt iets niet waar. Ook op volstrekt valide vragen reageer jij nauwelijks.

Antoon, ik roep je op om je reacties te voorzien van argumentatie, je meningen goed te onderbouwen, naam en rugnummers te geven als je weer eens roept dat wetenschappers de ET zouden afvallen, aan bronvermelding te doen en vragen gewoon te beantwoorden. Are you up to it?

antoon

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor antoon » 26 sep 2012 16:52

Antoon, laat ik eens heel eerlijk zijn. Op allerlei fora waar jij actief bent ben je werkelijk om de oren geslagen met diverse bewijzen voor de ET. Ook hier op dit forum. Talrijke forumleden hebben met argumenten, met onderbouwingen, met voorbeelden en met bronverwijzingen laten zien dat de ET een wetenschappelijke theorie is die staat als een huis, een theorie die binnen wetenschappelijke kringen - en daarbuiten ook - volstrekt geaccepteerd wordt . Het is mij volstrekt helder dat jij, Antoon, enkel roept, roept en nog harder en vaker roept dat het allemaal niet waar is. Dat roepen van jou gaat irritant vaak gepaard met een volkomen gebrek aan onderbouwing, argumentatie en bronvermelding. En, zoals zo vaak door leden geschreven, enkel vaak iets roepen maakt iets niet waar. Ook op volstrekt valide vragen reageer jij nauwelijks.

Antoon, ik roep je op om je reacties te voorzien van argumentatie, je meningen goed te onderbouwen, naam en rugnummers te geven als je weer eens roept dat wetenschappers de ET zouden afvallen, aan bronvermelding te doen en vragen gewoon te beantwoorden. Are you up to it?



Argumenten geven voor ET. dat mag, al heb ik echt niets gezien wat ook maar enige waarde heeft, op welk forum dan ook, ik denk dat jij tussen de regels graag leest dat evolutie bewezen zou zijn.
Of jij en enkele anderen hier hebben gewoon tunnelvisie, de realiteit is nog steeds dat het een theorie is die niet ondersteund wordt door de feiten, ik heb een gedeelte uitgelegt, ik ga geen 10 keer herhalen.
Het zou van de gekke zijn als Bijbelgelovigen ineens tegen jullie tegen de ET, schepping moeten gaan bewijzen. Jullie komen in commissie met dat verhaal, jullie of hen die jullie vertegenwoordigen moeten bewijzen geven zo werkt dat in deze wereld.
Als ik kom met een variant in de geschiedenis die afwijkt van het gangbare, dan moet ik argumenten of bewijzen geven en dat doe ik dan, anders zouden het lege woorden zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2012 17:03

antoon schreef:...de realiteit is nog steeds dat het een theorie is die niet ondersteund wordt door de feiten,


Grinnik...

ik heb een gedeelte uitgelegt, ik ga geen 10 keer herhalen.


Wedden van wel? :-oo

Het zou van de gekke zijn als Bijbelgelovigen ineens tegen jullie tegen de ET, schepping moeten gaan bewijzen.


Nou, inderdaad, schandalig...

Als ik kom met een variant in de geschiedenis die afwijkt van het gangbare, dan moet ik argumenten of bewijzen geven en dat doe ik dan, anders zouden het lege woorden zijn.


En laat dat nou net zo zijn... JOUW variant van de geschiedenis wijkt af... de ironie is wederom ondraaglijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Pcrtje » 26 sep 2012 17:44

Antoon -- Mortlach schreef:Iedereen kan wel een verhaal gaan verzinnen, voor mijn part dat kabouters bestaan, --
Of, noem eens wat, dat God bestaat die alles bij elkaar heeft getoverd :-)


Antoon -- Mortlach schreef:als zij gegronde argumenten geven zou ik het niet meteen naast mij neerleggen, zo ook met de evolutie theorie de bewijslast ligt bij hen die het verhaal de wereld insturen, maar het is verdacht stil aan gene zijde de evolutie gelovigen. -- Wel zo handig dat je 'gegronde argumenten' definieert als 'argumenten die de Bijbel onderschrijven', of iets dergelijks...


Antoon -- Mortlach schreef:Het zou van de gekke zijn als Bijbelgelovigen ineens tegen jullie tegen de ET, schepping moeten gaan bewijzen. -- Nou, inderdaad, schandalig...


Haha, Mortlach, ik heb echt al honderd keer dubbel gelegen om je reacties :D
"Een libelle zweeft over het water..."

Mango

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Mango » 26 sep 2012 17:46

Antoon is niet constructief voor deze discussie?
Laten we meteen natuurlijk selectie toepassen zoals dat kan op dit forum: negeren

antoon

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor antoon » 26 sep 2012 17:51

En laat dat nou net zo zijn... JOUW variant van de geschiedenis wijkt af... de ironie is wederom ondraaglijk

Een voorbeeld zou prettig zijn, maar of je dat kan geven? het zal je in iedergeval niet meevallen.
waar ben ik in dan de fout
het laat mij beslist niet koud

Sinterklaas in aantocht he

Antoon is niet constructief voor deze discussie?
Laten we meteen natuurlijk selectie toepassen zoals dat kan op dit forum: negeren

Negeren, Ja daar zijn evolutionisten meesters in.
:D


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten