evolutietheorie een geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor nette » 27 aug 2012 16:56

ja wij geloven in een god en we redeneren daar vanuit

en jullie geloven niet in een god en redeneren daar uit

niemand is helemaal objectief

evolutietheorie is ook een geloof

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Flavius » 27 aug 2012 17:58

Blabla.

Evolutietheorie is geen geloof. Misschien moet je je wat meer verdiepen in de wetenschap om te begrijpen hoe zij werkt, dan zou je ook niet aankomen met 'evolutietheorie is een geloof'.

Wikipedia schreef:Bij de empirische wetenschappen als natuurkunde, scheikunde en biologie wordt vooral gebruikgemaakt van inductieve methoden. Hierbij gaat men van het bijzondere naar het algemene volgens de empirische methode. Het bijzondere bestaat uit waarnemingen, metingen, voorspellingen en experimenten en hieruit wordt geprobeerd tot een zo algemeen mogelijke hypothetische verklaringstheorie te komen waaruit vervolgens de waarnemingen gededuceerd kunnen worden. Bevestiging volgt als andere wetten of waarnemingen overeenkomen met de theorie, weerlegging als dit niet het geval is.

In plaats van alleen deductie of alleen inductie worden deze vaak gecombineerd, zoals in de empirische cyclus. Ook statistische waarheid wordt hier gebruikt.
Tevens vind ik het complete onzin dat jij hier een splitsing tracht te creëren tussen gelovigen en zogenaamde evolutionisten. Genoeg gelovigen die de evolutietheorie zeer aannemelijk vinden.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2012 22:21

nette schreef:ja wij geloven in een god en we redeneren daar vanuit

en jullie geloven niet in een god en redeneren daar uit

niemand is helemaal objectief

evolutietheorie is ook een geloof


Ha, fijn dat het verplaatsen gelukt is.

Goed, ik vermoed dat we een paar vragen duidelijk moeten krijgen voordat we hier goed in kunnen duiken.

1) Wat versta je precies onder 'geloof'? (ik vermoed iets als 'voor waar aannemen zonder dat je bewijs hebt).

2) Wat versta je precies onder evolutie en evolutietheorie? Hoe denk jij dat die theorie in elkaar zit?

Ik zal je alvast mijn definitie van evolutie geven: Het veranderen van allel-frequenties in een populatie door de tijd heen. Allelen zijn alle varianten van hetzelfde gen. Bijvoorbeeld het gen dat oogkleur regelt heeft een stuk of 4 allelen (Blauw, bruin, grijs, groen). Wat dit precies inhoudt, daar kom ik ongetwijfeld nog op terug. Evolutietheorie is het idee dat door mutatie en overerving van eigenschappen verschillen ontstaan in een populatie (we zijn niet allemaal kloons van elkaar) en dat die verschillen merkbaar effect hebben over de 'fitness' (de aangepastheid) van de organismen. Natuurlijke selectie zorgt ervoor dat de fitste organismen statistisch het meeste nageslacht krijgen en dat soorten op die manier kunnen aanpassen en zelfs opsplitsen.

In de loop van het gesprek zullen er ongetwijfeld talloze zaken worden bijgehaald als de Big Bang (dit is geen evolutie) enzo, en dat is niet erg, maar laten we proberen de zaken gescheiden te houden.

3) Vind je dat alle aannames gelijkwaardig zijn?

4) Wat versta je onder 'objectiviteit'? Denk je dat een proces wel objectief kan zijn?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Katlheen » 28 aug 2012 13:34

Ik denk dat je hooguit kunt spreken van "evolutietheorie is een geloof", wanneer een "evolutionist" zonder bewijzen gaat roepen dat iets wetenschappelijk bewezen is. Dan kan je zeggen: het is een geloof, daar je de argumenten niet hebt. Zolang er bewijzen zijn, lijkt me dat niet kunnen. En bewijzen als in meetbaar, objectief etc etc.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lock&Stock

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Lock&Stock » 29 aug 2012 10:03

Katlheen schreef:En bewijzen als in meetbaar, objectief etc etc.


Die zijn er gelukkig genoeg mbt de evolutietheorie. Zo uit mn hoofd;

- Grote overeenkomsten tussen het fossielenbestand, de theorie en geologie; http://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_time_scale
- Genetische informatie uit projecten zoals bijvoorbeeld de Human Genome Project ( http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Genome_Project ) of de versmelting van chromosoon 2 bij de mens ( http://en.wikipedia.org/wiki/Chromosome_2_(human) )
- Overblijfselen van evolutionaire ontwikkeling in vrijwel alle organismen, zoals de kleine teen, staartbeen, verstandskiezen, slokdarm bij de mens, en bijvoorbeeld het bekken in een walvis of het onlogische zenuwstelsel van een giraffe
- Praktische toepassingen van de evolutietheorie die de theorie valideren, zoals; http://www.talkorigins.org/indexcc/CA/CA215.html
- Het lang lopende E. coli experiment van Richard Lenski waarin hij nieuwe soorten E. coli heeft laten ontstaan door evolutie; http://en.wikipedia.org/wiki/E._coli_lo ... experiment


etc..etc..etc

Zet daar tegenover de onderbouwing van bijvoorbeeld het creationisme; alleen de bijbel...

Wat mij betreft is evolutietheorie alles behalve een geloof. Als de evolutietheorie een geloof is, dan is genetica namelijk ook een geloof, en geologie ook, en sterrenkunde ook, en biologie ook, en dan was natuurkunde ook maar een geloof geweest.

Met andere woorden, dan hadden we nu geen medicijnen gehad, geen schoon water uit de kraan, geen televisie, internet en telefoon, dan hadden we letterlijk nog in grotten gewoond. Want als een theorie als de evolutietheorie maar een geloof zou zijn, dan werkt de wetenschappelijke methode ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode ) niet, staan ALLE wetenschappelijke theorieen op losse schroeven en waren we nooit verder gekomen dan een beetje vuur maken, beetje jagen en ons verbazen over alles om ons heen...

Lock&Stock

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Lock&Stock » 29 aug 2012 10:05

nette schreef:en jullie geloven niet in een god en redeneren daar uit


FOUT, fout fout fout en nog eens fout!!

Wetenschap zegt helemaal niets over het al dan niet bestaan van een god! Dus daar wordt ook niet uit geredeneerd beste nette. Deze fout maken christenen en andere gelovigen echt voortdurend, wetenschap is niet bezig god te ondermijnen of te ontkrachten, wetenschap is namelijk bezig met zinvolle dingen. Zoals onderzoek naar het medicijnen voor kanker of schone energie....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2012 10:29

Lock&Stock schreef:FOUT, fout fout fout en nog eens fout!!

Wetenschap zegt helemaal niets over het al dan niet bestaan van een god! Dus daar wordt ook niet uit geredeneerd beste nette. Deze fout maken christenen en andere gelovigen echt voortdurend, wetenschap is niet bezig god te ondermijnen of te ontkrachten, wetenschap is namelijk bezig met zinvolle dingen. Zoals onderzoek naar het medicijnen voor kanker of schone energie....


Je hebt wel gelijk, maar laten we het proberen laagdrempelig en vriendelijk te houden. We willen immers toch dat mensen naar onze argumenten luisteren? Dat doen we niet door hen ermee om de oren te slaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor parsifal » 29 aug 2012 10:48

Lock&Stock schreef:
FOUT, fout fout fout en nog eens fout!!

Wetenschap zegt helemaal niets over het al dan niet bestaan van een god! Dus daar wordt ook niet uit geredeneerd beste nette. Deze fout maken christenen en andere gelovigen echt voortdurend, wetenschap is niet bezig god te ondermijnen of te ontkrachten, wetenschap is namelijk bezig met zinvolle dingen. Zoals onderzoek naar het medicijnen voor kanker of schone energie....


Een goede wetenschapper doet dat niet, in ieder geval niet onder het mom van een wetenschappelijke uitspraak. Er zijn echter genoeg wetenschappers die hun boekje te buiten gaan en werkelijkheid beperken tot het meetbare (Dawkins is daar effectief een voorbeeld van).

Zelf geloof ik ook niet zo in de tegenstelling tussen wetenschap en geloof en als ik in mijn kerk rondkijk dan zie ik daar ook aardig wat mensen met PhD's van top-universiteiten in biologie, natuurkunde, geneeskunde of wiskunde. De tegenstelling hoeft er niet te zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2012 10:52

Het is misschien ook belangrijk te beseffen dat het bovennatuurlijke (en daarmee God) uitsluiten geen doel, maar een gevolg is van de wetenschappelijke methode.

Wetenschappers doen er vanalles aan om zorgvuldige metingen te doen aan allerlei zaken. Het probleem met het bovennatuurlijke is dat je dan nooit meer kunt zeggen of iets een eigenschap van de natuur zelf is, of dat het bovennatuurlijke je meting beïnvloedt.

Is de zwaartekracht (valversnelling) op Aarde 9,81m/s^2 omdat de natuurwetten zou zijn, of omdat er onzichtbare engelen zijn die voorwerpen met die versnelling naar de aarde duwen? In het laatste geval kun je dus niets zeggen over de natuur, en dat probeer je net te onderzoeken. Waarom is de baan van planeten om de zon zoals die is? Zwaartekracht of onzichtbare engelen? Geen idee... het kan allebei.

Nu zullen christenen misschien zeggen: Ja maar God heeft de natuurwetten geschapen en houdt zich daaraan want God is... etc, etc. Zie je hoeveel theologie er al bij die aanname komt kijken? Je neemt niet alleen aan WELKE bovennatuurlijke kracht er is, maar ook nog eens allerlei karaktereigenschappen van die kracht.

Om die reden sluit de wetenschap het bovennatuurlijke uit. Misschien bestaat het wel, maar het heeft geen invloed op de natuur en de metingen. Het is simpelweg irrelevant. En als je naar de successen van de wetenschappelijke methode kijkt, lijkt dat een redelijk geslaagde keuze te zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Lock&Stock » 29 aug 2012 11:55

parsifal schreef:Een goede wetenschapper doet dat niet, in ieder geval niet onder het mom van een wetenschappelijke uitspraak. Er zijn echter genoeg wetenschappers die hun boekje te buiten gaan en werkelijkheid beperken tot het meetbare (Dawkins is daar effectief een voorbeeld van).


Ow zeker, en bij Dawkins denk ik ook vaak genoeg dat ie sommige dingen simpelweg niet kan zeggen, ik ben ook agnost en geen atheist zoals Dawkins.

Maar wetenschappers staat niet gelijk aan wetenschap, ik ben me niet bewust van een geaccepteerde wetenschappelijke theorie waar claims over het al dan niet bestaan van god in staan.

Lock&Stock

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Lock&Stock » 29 aug 2012 11:57

Mortlach schreef:maar laten we het proberen laagdrempelig en vriendelijk te houden. We willen immers toch dat mensen naar onze argumenten luisteren? Dat doen we niet door hen ermee om de oren te slaan.


Uiteraard heb je gelijk Mortlach, ik zal er op letten. Dit argument doet alleen mijn bloed bijna altijd koken omdat het getuigt van zo'n onkunde en ontwetenheid van wat wetenschap nu eigenlijk is.

Dat schetsen van een kariktuur maar wel de hele dag gebruiken van de vruchten van de wetenschap, daar kan ik erg slecht tegen.

Maar excuus nette!

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor nette » 29 aug 2012 13:45

oke laat ik eerst duidelijk maken, dit topic heb geopend, omdat deze discussie al gaande was alleen in een ander topic wat niks met dat topic te maken had.

en verder laten ik de stellen wat zachter maken want micro-evollutie is bewezen.

maar mij gaat het om de macro-evolutie die ik niet bewezen acht. en ik merk dat er in de wetenschap steeds minder ruimte word geboden voor de schepping.

ik hoorde zelfs dat iemand wilde promoveren. een onderzoek had gedaan bij bijen(over dat onderzoek weet ik verder niet zoveel).waar uit bleek dat (macro)evolutietheori vaalde, gevolg hij werd eruit gegooid. want dat mag natuurlijk niet daarbuiten komen.

Lock&Stock schreef:Die zijn er gelukkig genoeg mbt de evolutietheorie. Zo uit mn hoofd;

- Grote overeenkomsten tussen het fossielenbestand, de theorie en geologie; http://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_time_scale


Bewijs van radiometrische datering geeft aan dat de Aarde is ongeveer 4,54 miljard jaar oud

het grootste bewijs word deze tijdsaanduiding gegeven, zeg het maar als ik dat mis heb.

waren ze erbij dat ze dat zeiden? waar slaat dat nou op zal je denken.

hier een niet zelfbedachte casus:

je loopt de keuken in en ziet je moeder de grond boenen. in de wasbak staat een emmer. druppels vallen regelmatig uit de kraan en vullen beetje bij beetje de emmer. je vraagt je af. hoelang moeder al aan het schrobben bezig is.

om dit vast te stellen kun je een paar dingen doen.

1. je meet hoe groot de tussenpozen zijn waarmee de druppel in de emmer valt. Op basis daarvan kun je berekenen hoelang het duurt voordat de emmer gevuld is tot het peil dat je aantreft

2. je kijkt naar de schrobsnelheid van moeder. als je weet hoeveel steentjes ze in een minuut boent, kun je bij benadering uitrekenen hoelang ze bezig is geweet met het boenen van de reeds glimmende steentjes.

3. je kunt ook zoeken naar een ooggetuige, bijvoorbeeld je vader in de huiskamer, hij kan wellicht zeggen wanneer moeder aan haar werk begon. als je dan aan je moeder vraagt hoelang ze al bezig is, kun je haar antwoord vergelijken met je vader.

wat is het meest betrouwbaar denk je?

als je hier antwoord op heb gegeven, dan zal ik uitleggen wat dat hier mee te maken heeft.


verder Mount saint helens barstte in 1980 uit. (als dat mis is moet je het zeggen)
daarna zijn er dateringen op het gesteente uitgevoerd, en wat bleek het moest tussen de 0,35 tot 2,8 miljoen jaar oud zijn.

hetzelfde voor de uitbarsting in hawaii in 1800. allerlei radiometrische dateringen op het gesteente geven echter 160 tot 3300 miljoen jaar geleden moeten zijn gevormd

- Genetische informatie uit projecten zoals bijvoorbeeld de Human Genome Project ( http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Genome_Project ) of de versmelting van chromosoon 2 bij de mens ( http://en.wikipedia.org/wiki/Chromosome_2_(human) )

omdat we dingen gemeen hebben stammen we af elkaar?
in de winkel zie ik veel precies dezelfde dingen zoals vazen. dus komen uit elkaar?
volgens mij zijn door dezelfde persoon ontworpen.

zo is in het de schepping ook(geloof ik) we zijn geschapen door een schepper, die hetzelfde bouwplan heeft gebruikt.

- Overblijfselen van evolutionaire ontwikkeling in vrijwel alle organismen, zoals de kleine teen, staartbeen, verstandskiezen, slokdarm bij de mens, en bijvoorbeeld het bekken in een walvis of het onlogische zenuwstelsel van een giraffe
- Praktische toepassingen van de evolutietheorie die de theorie valideren, zoals; http://www.talkorigins.org/indexcc/CA/CA215.html

sorry deze site word door mijn filter kliksafe geblokkeerd.
- Het lang lopende E. coli experiment van Richard Lenski waarin hij nieuwe soorten E. coli heeft laten ontstaan door evolutie; http://en.wikipedia.org/wiki/E._coli_lo ... experiment


etc..etc..etc

Zet daar tegenover de onderbouwing van bijvoorbeeld het creationisme; alleen de bijbel...

Wat mij betreft is evolutietheorie alles behalve een geloof. Als de evolutietheorie een geloof is, dan is genetica namelijk ook een geloof, en geologie ook, en sterrenkunde ook, en biologie ook, en dan was natuurkunde ook maar een geloof geweest.

Met andere woorden, dan hadden we nu geen medicijnen gehad, geen schoon water uit de kraan, geen televisie, internet en telefoon, dan hadden we letterlijk nog in grotten gewoond. Want als een theorie als de evolutietheorie maar een geloof zou zijn, dan werkt de wetenschappelijke methode ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode ) niet, staan ALLE wetenschappelijke theorieen op losse schroeven en waren we nooit verder gekomen dan een beetje vuur maken, beetje jagen en ons verbazen over alles om ons heen...
de laatste van ecoli is dat een bewijs voor macro-evolutie?
dat creatonisten geen onderbouwing hebben. is onzin!
zoals ik bezig ben met argumeteren. hebben creationisten ook hun onderbouwing. en ik kan er nog heel veel argumenten noemen. bijvoorbeeld dat er een boom door verschillende aardlagen gevonden is, is dat zo mee geevalueerd( spel ik dat goed?) of kan het niet zijn dat er een groot overstroming is geweest waar de hele aarde mee is omgespit(zondvloed)? en tussenvormen van aap-mens bijvoorbeeld en dieren die uit elkaar zijn geevuleerd zijn ook niet gevonden, en heel veel tussenvormen kunnen gewoon bestaan om de overlevingskans erg klein of niet zijn

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor nette » 29 aug 2012 13:50

Mortlach schreef:Het is misschien ook belangrijk te beseffen dat het bovennatuurlijke (en daarmee God) uitsluiten geen doel, maar een gevolg is van de wetenschappelijke methode.

Wetenschappers doen er vanalles aan om zorgvuldige metingen te doen aan allerlei zaken. Het probleem met het bovennatuurlijke is dat je dan nooit meer kunt zeggen of iets een eigenschap van de natuur zelf is, of dat het bovennatuurlijke je meting beïnvloedt.

Is de zwaartekracht (valversnelling) op Aarde 9,81m/s^2 omdat de natuurwetten zou zijn, of omdat er onzichtbare engelen zijn die voorwerpen met die versnelling naar de aarde duwen? In het laatste geval kun je dus niets zeggen over de natuur, en dat probeer je net te onderzoeken. Waarom is de baan van planeten om de zon zoals die is? Zwaartekracht of onzichtbare engelen? Geen idee... het kan allebei.

Nu zullen christenen misschien zeggen: Ja maar God heeft de natuurwetten geschapen en houdt zich daaraan want God is... etc, etc. Zie je hoeveel theologie er al bij die aanname komt kijken? Je neemt niet alleen aan WELKE bovennatuurlijke kracht er is, maar ook nog eens allerlei karaktereigenschappen van die kracht.

Om die reden sluit de wetenschap het bovennatuurlijke uit. Misschien bestaat het wel, maar het heeft geen invloed op de natuur en de metingen. Het is simpelweg irrelevant. En als je naar de successen van de wetenschappelijke methode kijkt, lijkt dat een redelijk geslaagde keuze te zijn.


de wetenschap neemt net zo goed aannames aan om daar op door te gaan.
de hele wiskunde is daarop gebaseerd, anders kom je gewoon niet verder

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor nette » 29 aug 2012 13:52

Lock&Stock schreef:
Wetenschap zegt helemaal niets over het al dan niet bestaan van een god! Dus daar wordt ook niet uit geredeneerd beste nette. Deze fout maken christenen en andere gelovigen echt voortdurend, wetenschap is niet bezig god te ondermijnen of te ontkrachten, wetenschap is namelijk bezig met zinvolle dingen. Zoals onderzoek naar het medicijnen voor kanker of schone energie....


correctie: ik had het over de evolutietheorie niet over de wetenschap!

want die is heel breed

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor nette » 29 aug 2012 14:00

Mortlach schreef:Ha, fijn dat het verplaatsen gelukt is.

Goed, ik vermoed dat we een paar vragen duidelijk moeten krijgen voordat we hier goed in kunnen duiken.

1) Wat versta je precies onder 'geloof'? (ik vermoed iets als 'voor waar aannemen zonder dat je bewijs hebt).

2) Wat versta je precies onder evolutie en evolutietheorie? Hoe denk jij dat die theorie in elkaar zit?

Ik zal je alvast mijn definitie van evolutie geven: Het veranderen van allel-frequenties in een populatie door de tijd heen. Allelen zijn alle varianten van hetzelfde gen. Bijvoorbeeld het gen dat oogkleur regelt heeft een stuk of 4 allelen (Blauw, bruin, grijs, groen). Wat dit precies inhoudt, daar kom ik ongetwijfeld nog op terug. Evolutietheorie is het idee dat door mutatie en overerving van eigenschappen verschillen ontstaan in een populatie (we zijn niet allemaal kloons van elkaar) en dat die verschillen merkbaar effect hebben over de 'fitness' (de aangepastheid) van de organismen. Natuurlijke selectie zorgt ervoor dat de fitste organismen statistisch het meeste nageslacht krijgen en dat soorten op die manier kunnen aanpassen en zelfs opsplitsen.

In de loop van het gesprek zullen er ongetwijfeld talloze zaken worden bijgehaald als de Big Bang (dit is geen evolutie) enzo, en dat is niet erg, maar laten we proberen de zaken gescheiden te houden.

3) Vind je dat alle aannames gelijkwaardig zijn?

4) Wat versta je onder 'objectiviteit'? Denk je dat een proces wel objectief kan zijn?



1. ik denk dat wat jij vermoed wel een goede definitie is
2. laten we het maar op houden dat micro-evolutie wel bewezen is
maar macro-evolutie niet
3. nee
4. alleen naar feiten kijkend, als het alleen over meetbare dingen gaan wel. denk ik


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 17 gasten