Cursus Nieuwe Testament verder in 2013-2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

CursusNT
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2012 13:51

Cursus Nieuwe Testament verder in 2013-2014

Berichtdoor CursusNT » 22 aug 2012 14:05

Cursus Nieuwe Testament krijgt vervolg in 2013-2014
“Leren luisteren naar Evangelisten en Apostelen”

Onder deze titel startte in het najaar 2012 een nieuwe cursus met prof. dr. J. van Bruggen als docent.
De cursus is bedoeld om ons inzicht in het NT te vergroten en ons te helpen bij het persoonlijk Bijbellezen en ons mondiger te maken bij het Bijbelgebruik in onze tijd. Mede vanwege de grote belangstelling krijgt deze cursus in het seizoen 2013-2014 een vervolg met een nieuw thema. De cursus omvat dan ook weer een najaars- en een voorjaarsmodule van elk 3 cursusavonden en opnieuw zal prof. dr. J. van Bruggen de docent zijn.

Het 1e cursusjaar was gewijd aan de inhoud van het evangelie.
In het 2e cursusjaar zal de blik gericht zijn op de ontvangers van het evangelie: waarom leidde dit evangelie tot confrontatie tijdens Jezus’ leven op aarde? Voor welke vragen kwamen de Joden te staan door het evangelie? Hoe verhoudt het evangelie zich tot de wereld van de Grieken en de andere volken?

In het najaar van 2013 is het thema Het evangelie eerst voor de joden, met de onderwerpen:
(a) Jodendom en evangelie
(b) Wet en evangelie
(c) Het gelovige Israël en de onbesneden christenen.

En in het voorjaar van 2014 is het vervolgthema Het evangelie voor de volken, met de onderwerpen:
(a) Teruggeroepen tot de Schepper
(b) Verlost van de doodswet
(c) Ingelijfd in Israël: Gods voortgaande werk.

Cursusdata najaar 2013 & voorjaar 2014:
Groningen: 15 oktober, 05 en 19 november & 18 februari, 11 en 25 maart
Apeldoorn: 16 oktober, 07 en 20 november & 26 februari, 13 en 26 maart
Ridderkerk: 10 en 31 oktober, 14 november & 13 februari, 06 en 20 maart

Zie voor uitgebreidere informatie de website van de cursus: http://www.cursusnt.nl.
Daar kun je je ook aanmelden voor deelname, uiteraard zolang er nog ruimte is; voor beide modules - met name die in het najaar - zijn al veel aanmeldingen binnengekomen. Via dezelfde site kun je eventuele vragen, opmerkingen e.d. over deze nieuwe cursus mailen naar cursusnt@gmail.com.
Laatst gewijzigd door CursusNT op 16 jul 2013 14:03, 5 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor boer » 22 aug 2012 14:49

CursusNT schreef:Een nieuwe cursus Nieuwe Testament:
“Leren luisteren naar Evangelisten en Apostelen”

Onder deze titel wordt vanaf het najaar 2012 een cursus Nieuwe Testament aangeboden.
De cursus is bedoeld om ons inzicht in het NT te vergroten en ons te helpen bij het persoonlijk Bijbellezen en ons mondiger te maken bij het Bijbelgebruik in onze tijd.

Prof. dr. J. van Bruggen start met een module rond `Het begin van het evangelie’.
De 2e module, gepland in het voorjaar van 2013, heeft als thema `Het evangelie van het koninkrijk’. Elke module omvat 3 cursusavonden van 20:00 – 22:00 uur.

De onderwerpen voor de 1e module zijn:
1. Het evangelie van het begin (Marcus)
2. De profeet van het begin (Johannes de Doper)
3. De geboorte aan het begin (Jezus’ geboortegeschiedenis volgens Mattheüs en Lucas)

En voor de 2e module:
4. Lucas als evangelie van woord en daad
5. De bergrede als wet van het koninkrijk
6. De wonderen van Jezus

De cursusplaatsen en cursusdata voor de 1e module zijn:
- regio noord: Groningen 6, 20 en 27 november
- regio midden: Apeldoorn 2 31 oktober, 21 en 28 november
(1e groep is vol)
- regio west: Ridderkerk 1, 8 en 15 november

En idem voor de 2e module:
- regio noord: Groningen 12, 26 februari en 12 maart
- regio midden: Apeldoorn 1 13, 27 februari en 14 maart;
Apeldoorn 2 20 februari, 6 en 20 maart
- regio west: Ridderkerk 21 februari, 7 en 21 maart

Voor meer informatie én aanmeldingen kunt u terecht op de website: http://www.cursusnt.nl
Via dezelfde site of rechtstreeks kunt u eventuele vragen, opmerkingen e.d. over deze nieuwe cursus mailen naar cursusnt@gmail.com.

Toch opmerkelijk dat datgene het Evangelie genoemd wordt, wat speelde VOOR dat het Koninkrijk, vooralsnog in verborgen vorm,begon, en de gemeente er nog niet eens was.
De welaangename tijd, nadat Hij alles volbracht had, en dat in eerste instantie voor de schapen israels, moest nog beginnen.
Noem het dan ten minste de aankondiging van het Evangelie.Want alles voor die tijd , daar was het pude verbond nog van op toepassing.
In feite hoort het nog gewoon bij het Oude Testament.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor elbert » 23 aug 2012 09:52

boer schreef:Noem het dan ten minste de aankondiging van het Evangelie.
Zeg je dat nu tegen de Bijbelschrijvers (o.a. Markus 1)?
Ik neem aan dat je interesse hebt voor de cursus?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor TheKeimpe » 23 aug 2012 10:19

Ik denk dat boer veel kan leren op deze cursus ;)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 10:22

TheKeimpe schreef:Ik denk dat boer veel kan leren op deze cursus ;)

Of doceren :-oo

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor boer » 25 aug 2012 19:36

Elbert en Keimpe, wat verstaan jullie eigenlijk onder evangelie?
Ik merk slechts op dat beide ''modules'' handelen over de tijd die nog onder de oude bedeling viel.
Toen de zaterdag/sabbat nog gold, zeg maar.
En het handschrift dat tegen ons was, nog niet was weggedaan.
De tijd, dat de Heilige Geest nog niet was uitgestort, welke de belofte, het evangelie was, waar alles om draait.
De modules zeggen dus het nieuwe testament te behandelen, maar het nieuwe verbond moest nog komen, gedurende die tijd, het was de tijd van de voorbereiding daarvan.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor elbert » 26 aug 2012 12:44

boer schreef:Elbert en Keimpe, wat verstaan jullie eigenlijk onder evangelie?
Het evangelie is alles wat de Bijbel ons over Jezus vertelt: het goede nieuws dat van God komt, ondanks onze val in het paradijs. Het gaat dus over een God die de mens opzoekt (in Gen. 3 al) om hem/haar te redden.

De cursus gaat als ik het goed begrepen heb vooral over de begintijd van Jezus' optreden op aarde, of, zoals de evangelist Markus het ons vertelt: "Het begin van het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God." (Mark. 1:1). Vandaar de module met als titel "het begin van het evangelie". Gewoon een kwestie van de eerste woorden van het evangelie naar Markus.
boer schreef:De modules zeggen dus het nieuwe testament te behandelen, maar het nieuwe verbond moest nog komen, gedurende die tijd, het was de tijd van de voorbereiding daarvan.
Het nieuwe verbond is met Jezus gekomen, dus wat dat betreft zijn die modules spot-on.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor boer » 26 aug 2012 19:33

Dan vind ik de volgende link wat duidelijker.

http://www.bijbelengeloof.com/index.php ... &Itemid=86

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor elbert » 27 aug 2012 07:14

boer schreef:Dan vind ik de volgende link wat duidelijker.
Duidelijk en fout.
Maar laat ik het daar maar niet verder over hebben, daar heb ik in o.a. dit topic al genoeg over gezegd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor boer » 27 aug 2012 09:26

elbert schreef:Duidelijk en fout.
Maar laat ik het daar maar niet verder over hebben, daar heb ik in o.a. dit topic al genoeg over gezegd.


''Fout''...
Einde discussie.
Wel opvallend dat op het geweldig goede en bijbels onderlegde stukje van Madel, in dat topic, geen reactie meer is gekomen.
dan ''hebben we het er maar liever niet meer over''...
Meestal kun je er dan van uit gaan dat er niets tegen in te brengen is, omdat het bijbels is.
Terwijl Abraham en Israel als volk rijkdom en vee wordt beloofd, is de gemeente slechts haat, vervolging en ellende voorspeld.
Bovendien zegt de Heere Jezus Zijn Gemeente te ZULLEN gaan bouwen, dus wel degelijk iets nieuws, het geheimenis waar Paulus in Efeze over schrijft.
Wat denk je van Efeze 3:5-13?
Of is Paulus een valse profeet?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor elbert » 27 aug 2012 09:34

boer schreef:''Fout''...
Einde discussie.
Niet einde discussie, wel: offtopic. Dus als je in dat topic verder wilt, prima. :)
Dit topic gaat over de cursus dat over "het begin van het Evangelie" (Mark. 1:1) gaat.
boer schreef:Wel opvallend dat op het geweldig goede en bijbels onderlegde stukje van Madel, in dat topic, geen reactie meer is gekomen.
dan ''hebben we het er maar liever niet meer over''...
Meestal kun je er dan van uit gaan dat er niets tegen in te brengen is, omdat het bijbels is.
Terwijl Abraham en Israel als volk rijkdom en vee wordt beloofd, is de gemeente slechts haat, vervolging en ellende voorspeld.
Bovendien zegt de Heere Jezus Zijn Gemeente te ZULLEN gaan bouwen, dus wel degelijk iets nieuws, het geheimenis waar Paulus in Efeze over schrijft.
Wat denk je van Efeze 3:5-13?
Of is Paulus een valse profeet?
Het gaat er niet om dat er met de komst van de Heere Jezus geen nieuwe bedeling zou zijn aangebroken, dat gelooft nl. vrijwel iedereen. Het probleem is wel dat er soms zo'n enorme tegenstelling wordt gemaakt tussen oude en nieuwe bedeling, dat het lijkt alsof God 2 (of nog meer) gezichten zou hebben. Dan heb ik het nog niet eens over de meerdere Evangeliën, meerdere Koninkrijken, meerdere heilswegen enz. die gepropageerd worden, waardoor de Bijbel een onontwarbare kluwen wordt van allerlei bedelingen.
Bijvoorbeeld: er wordt gezegd dat er verschil is tussen het Koninkrijk der hemelen en het Koninkrijk van God, terwijl eenvoudigweg parallelteksten naast elkaar leggen (bijv. Matt. 8:11-12 en Luk. 13:28-29) ons leert dat er geen verschil tussen beide is. Hetzelfde geldt voor de tientallen (!) verschillende benamingen van hetzelfde Evangelie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor schaapje » 27 aug 2012 10:19

pfft, wat ingewikkeld, er is teveel informatie ineens.

@boer ik lees toch vreemde zaken zoals...." wij verwachten Hem niet als Koning, wij verwachten Hem in de lucht".

Dat is wel een erg magertjes, is de Here Jezus niet Koning over het hart van de heiden die tot geloof gekomen is, het zelfde zal gelden voor de Jood die tot bekering komt.

2 evangelien ....waar heb ik meer gehoord ..... :-k
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor boer » 27 aug 2012 10:36

schaapje schreef:pfft, wat ingewikkeld, er is teveel informatie ineens.

@boer ik lees toch vreemde zaken zoals...." wij verwachten Hem niet als Koning, wij verwachten Hem in de lucht".

Dat is wel een erg magertjes, is de Here Jezus niet Koning over het hart van de heiden die tot geloof gekomen is, het zelfde zal gelden voor de Jood die tot bekering komt.

2 evangelien ....waar heb ik meer gehoord ..... :-k


Nu ben ik natuurlijk niet Madel,(en ik heb niet haar hele post gelezen, moet ik eerlijk zeggen) maar inderdaad, de vroege gemeente keek al uit naar Zijn wederkomst, op de wolken, in de lucht, hoewel Paulus zei dat eerst de afval nog moest komen.
1 Thess 4:16,17

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Een nieuwe cursus over het Nieuwe Testament

Berichtdoor schaapje » 27 aug 2012 10:41

Dan verwachten wij de wederkomst van de Koning die al reeds Koning is over ons, hetzelfde geldt voor de bekeerde Jood.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten