De Cirkel van het Evangelie (Samenvatting van het geloof)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mavos
Verkenner
Verkenner

De Cirkel van het Evangelie (Samenvatting van het geloof)

Berichtdoor mavos » 29 mei 2012 18:40

- In het begin schiep God de hemel en de aarde, en de mens zijn zijn gelijkenis. Man en vrouw schiep Hij. God en de mens hielden van elkaar.
- De mens met zijn eigen wil rebelleerde tegen God. God in zijn rechtvaardigheid kon dit niet ongestraft laten. De mens moest sterven.
- De mens stierf geestelijk, en later ook lichamelijk. De mens zou voor altijd van God gescheiden zijn.
- maar God hield nog steeds van de mens. Als hun maker kon Hij niet anders dan van hen houden.
- Hierdoor kwam God in de wereld om de straf voor de mens te dragen. Hij wandelde op aarde om de mens te tonen hoe te leven. Toen stierf Hij voor de mens en stond weer op want Hij is God.
- Hij vertelde zijn volgelingen dat Hij weer terug zou gaan naar waar Hij vandaan gekomen was en dat Hij weer zou komen. Net voor Hij vertrok gaf Hij hen de opdracht om aan iedereen te vertellen dat Hij de straf gedragen had voor iedereen die het wilde geloven.
- Als ze het zouden geloven dan zouden ze een levende Geest ontvangen. Dan zouden ze het ook kunnen begrijpen en bovendien weerstand bieden aan het verkeerde.
- Zij die Hem geloofden gingen van Hem houden en gingen Zijn voorbeeld volgen.
- Door dit proces van discipelschap begonnen zij steeds meer op Hem te lijken.
- Uiteindelijk wanneer Hij terugkomt zal het beter zijn als het was in het begin.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: De Cirkel van het Evangelie (Samenvatting van het geloof

Berichtdoor Mortlach » 29 mei 2012 23:47

Goed, en wat is je punt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mavos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mavos » 01 jun 2012 10:23

mijn punt is dat ik een samenvatting neerzet van het evangelie waarvan ik geloof dat dit de kern is.
ben benieuwd naar discussie hierover.

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 01 jun 2012 13:10

mavos schreef:mijn punt is dat ik een samenvatting neerzet van het evangelie waarvan ik geloof dat dit de kern is.

Geen discussie over mogelijk toch? Die samenvatting laat kort en duidelijk de inhoud van ons geloof in! Mooi!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 01 jun 2012 16:42

@vamos zegt, Hierdoor kwam God in de wereld om de straf voor de mens te dragen. Hij wandelde op aarde om de mens te tonen hoe te leven. Toen stierf Hij voor de mens en stond weer op want Hij is God.

Ben je het met mij eens dat God Zijn Zoon gezonden heeft tot redding van de mens, wil je vertellen wie Jezus was en is geworden voor onze redding.
Om tot de kern te komen zullen we moeten weten in welke omstandigheden de Here Jezus die redding tot stand kon brengen.
Was Hij volkomen mens en heeft Hij Zijn Godheid als Zoon voor de mens afgelegd?
Is Hij Zoon voor de mens geworden? Waar moest de Zoon tijdelijk afstand van doen? Wanneer zal de Zoon het Koningschap weer aanvaarden?

@vamos zegt, Door dit proces van discipelschap begonnen zij steeds meer op Hem te lijken.

Wil je dat levensproces op Hem lijken meer verduidelijken, van de Here Jezus aanvaarden tot het uitzien naar de komst van onze Heiland.
Ik weet dat is niet in een paar woorden te zeggen, maar …..toch.
Geloofservaringen kunnen zo verschillend zijn zonder tot de kern van het geloof te komen.

Het is een leerzaam onderwerp dat een persoonlijk geloofsleven kan verduidelijken.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

mavos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mavos » 02 jun 2012 09:48

@marin (1)
God de Zoon kwam op de aarde om voor ons de straf te dragen. Hij kwam als mens naar de aarde. Hij heeft tijdens zijn verblijf op aarde geen gebruik gemaakt van zijn goddelijkheid. alles wat hij hier op aarde deed had Hij van de vader. In zijn mensheid zondigde Hij niet. Daardoor was Hij toen Hij zichzelf offerde aan het kruis een onbevlekt offer, waar in het oude testament al veel verwijzingen naar gemaakt waren. Op het moment dat de Zoon aan het kruis hing was de band tussen de Zoon en de Vader verbroken. God had Hem verlaten. Dat is voor mij één van de diepste dingen van de hele bijbel. God had de mensen en de Liefde van de mens niet nodig. God is Liefde en in de drie-eenheid was de perfecte liefdesrelatie. Maar op dat moment aan het kruis had God de liefde in de drie-eenheid blijkbaar tijdelijk losgelaten om de relatie met de mens te herstellen. Toen Hij was overleden en begraven stond Hij weer op. Toen was er definitief betaald en overwonnen. God zelf was als mens voor de mensheid gestorven. En de dood had niet het laatste woord gehad.

@marin(2)
Als je gelooft in Jezus Christus en Zijn dood, begraven en opstanding voor jou, heb je de Geest van God ontvangen. Die Geest zal je leren wie God is, zal je zonden laten inzien, en je helpen om te leven vanuit Hem. Op dat moment ben je dood voor de zonden en leef je niet meer vanuit de boom van kennis van goed en kwaad, maar vanuit de boom des levens. Door het bloed van Christus ziet God je vanaf dat moment als puur en onbevlekt. Gods Geest zal ervoor zorgen dat je karakter meer en meer gaat lijken op dat van Christus.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 02 jun 2012 12:11

@mavos in het verlossingsplan is duidelijk geworden dat de Here Jezus (als volkomen mens) de wil van Zijn Vader heeft volbracht, tijdens Zijn leven en sterven en opstanding.

Is dat ook niet een voorbeeld voor een christen om op de eerste plaats te willen weten wie God werkelijk is, een Liefdevolle Vader die Zijn kinderen een weg ten leven heeft voorbereidt.

De Here Jezus heeft de macht van de zonde teniet gedaan (gebroken) door volledig Zijn Leven in te richten naar de wil van Zijn Vader.

Het is wel een vereiste dat een christen het verlossingsplan terdege gaat onderzoeken vanuit Gods Woord, want daar wordt heel verschillend over nagedacht en gesproken.

@elbert vat het kort samen. vr mei 25, 2012 8:33 am
Juist het antinomianisme wil wel de lusten, maar niet de lasten: "we zijn toch gered door Christus, dus hoe we leven doet er nu niet meer toe".
Maar de apostel Jakobus vertelt ons dat het geloof zonder de werken dood is. De apostel Paulus zegt het zo, dat we de nieuwe mens aan moeten doen (Kol. 3:10 e.v.). Dat is dus nog onvoltooid. Heeft dat iets met de wet te maken? Ja, niet met de rituelen van de wet, maar wel met waar de wet naar wijst, nl. Christus en Wie Hij is. Want zoals Hij is, zo wil de gelovige ook worden: tot Zijn beeld vernieuwd worden. Daarin is dus groei/de vernieuwende kracht van de Heilige Geest nodig, in ons. Die zegen hebben we dagelijks nodig.

Mijn inziens worden met “de werken” bedoelt de wil van God te doen, maar niet onze “menselijke werken”, dat wordt nog al eens aangehaald met foute motieven, om maar niet aan de vervulling van de wet toe te komen nl. Christus ons tot voorbeeld.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 02 jun 2012 15:19

marin schreef:@mavos in het verlossingsplan is duidelijk geworden dat de Here Jezus (als volkomen mens) de wil van Zijn Vader heeft volbracht, tijdens Zijn leven en sterven en opstanding.

Is dat ook niet een voorbeeld voor een christen om op de eerste plaats te willen weten wie God werkelijk is, een Liefdevolle Vader die Zijn kinderen een weg ten leven heeft voorbereidt.

De Here Jezus heeft de macht van de zonde teniet gedaan (gebroken) door volledig Zijn Leven in te richten naar de wil van Zijn Vader.

Het is wel een vereiste dat een christen het verlossingsplan terdege gaat onderzoeken vanuit Gods Woord, want daar wordt heel verschillend over nagedacht en gesproken.

@elbert vat het kort samen. vr mei 25, 2012 8:33 am
Juist het antinomianisme wil wel de lusten, maar niet de lasten: "we zijn toch gered door Christus, dus hoe we leven doet er nu niet meer toe".
Maar de apostel Jakobus vertelt ons dat het geloof zonder de werken dood is. De apostel Paulus zegt het zo, dat we de nieuwe mens aan moeten doen (Kol. 3:10 e.v.). Dat is dus nog onvoltooid. Heeft dat iets met de wet te maken? Ja, niet met de rituelen van de wet, maar wel met waar de wet naar wijst, nl. Christus en Wie Hij is. Want zoals Hij is, zo wil de gelovige ook worden: tot Zijn beeld vernieuwd worden. Daarin is dus groei/de vernieuwende kracht van de Heilige Geest nodig, in ons. Die zegen hebben we dagelijks nodig.

Mijn inziens worden met “de werken” bedoelt de wil van God te doen, maar niet onze “menselijke werken”, dat wordt nog al eens aangehaald met foute motieven, om maar niet aan de vervulling van de wet toe te komen nl. Christus ons tot voorbeeld.

Wat bedoel je met: ''Het is wel een vereiste dat een christen het verlossingsplan terdege gaat onderzoeken vanuit Gods Woord, want daar wordt heel verschillend over nagedacht en gesproken''?
Bedoel je daarmee de verschillen in mening op welke wijze God de mensen tot Zijn kinderen maakt?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2012 18:18

mavos schreef:mijn punt is dat ik een samenvatting neerzet van het evangelie waarvan ik geloof dat dit de kern is.

Grappig, want voor mij is de kern van het evangelie "Heb uw naasten lief als uzelf". De rest, AL de rest, is bijzaak.

sis
Mineur
Mineur

Berichtdoor sis » 02 jun 2012 20:19

Grappig, want voor mij is de kern van het evangelie "Heb uw naasten lief als uzelf". De rest, AL de rest, is bijzaak.

"God boven alles" zet ik er altijd nog voor

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 03 jun 2012 10:49

@..... zegt, Wat bedoel je met: ''Het is wel een vereiste dat een christen het verlossingsplan terdege gaat onderzoeken vanuit Gods Woord, want daar wordt heel verschillend over nagedacht en gesproken''?
Bedoel je daarmee de verschillen in mening op welke wijze God de mensen tot Zijn kinderen maakt?

@...., laat ik het zo formuleren, als de mens de Here Jezus aanvaard als zijn persoonlijke Verlosser en Zaligmaker en door Hem gered is van de macht van de zonde (ook in de mens, als zij of hij dat wil) dan wil de Here Jezus door in een persoonlijke relatie met Hem je helpen verkeerde gewoonten en gedachten te helpen overwinnen.
Geloven in Hem is niet alleen dat Jezus geleefd heeft, maar de weg inslaan die Hij ook gewandeld heeft, in Zijn voetsporen wandelen, daar heeft de mens moeite mee, vaak wil de mens een andere weg inslaan terwijl de Here Jezus (de mens die wil) de macht van die andere weg weerstand kan bieden door in Het Geloof leiding over de keus van de mens laat maken.
Hij is niet alleen de Verlosser maar ook de Herschepper van de mens die in het geloof tot Hem gaat en aanvaard dat Hij leiding over de mens mag nemen om Zijn kind rechtvaardig te verklaren aan Zijn Vader, dat betekend dat de mens Het Leven van Jezus moet aanvaarden tot zijn redding, anders kan de mens niet bij God blijven en valt weer terug in de oude gewoonten en gaat schipperen wat wel en niet mag naar menselijk denken en gewoonten.
Natuurlijk is dat een levensproces dat zo verschillend kan zijn door het karakter of gewoonten wat de mens eigen was, maar de liefde van de Here Jezus de Christus kan alles overwinnen om bij God te kunnen blijven.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 jun 2012 11:57

@Marin,

Je hebt een lang verhaal, maar je bedoelt gewoon de wedergeboorte, de Heilige Geest die de gelovige mens na bekering ontvangt.
Herschepping=....nieuwe schepping
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 jun 2012 14:34

Het verhaal staat inmiddels op 4 forums waar voornamelijk gelovigen posten.
Misschien een idee om het op een forum te zetten, waar men het evangelie nog niet kent?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2012 13:24

Wilsophie schreef:Het verhaal staat inmiddels op 4 forums waar voornamelijk gelovigen posten.
Misschien een idee om het op een forum te zetten, waar men het evangelie nog niet kent?

Laat mij dan even weten waar, want dat geeft ongetwijfeld een gezellige discussie. :-)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 jun 2012 13:38

Wat ik me afvraag: als je dan toch een korte, maar krachtige samenvatting van het christelijk geloof wilt geven, waarom dan niet de 12 artikelen van het geloof?
Daar zit ook de lijn in van schepping tot eeuwig leven.
Bovendien zijn de 12 artikelen als samenvatting van het geloof algemeen aanvaard door alle christenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”