Een zegen vragen voor het eten, onbijbels?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Een zegen vragen voor het eten, onbijbels?

Berichtdoor boer » 13 mei 2012 18:57

De bijbel is meer een excuus-boek geworden voor al onze gewoonten, die vaak helemaal niet bijbels meer zijn.
Zoals de bede om de zegening van het eten.
mensen en God worden gezegend, niet eten of dingen.
Het eten wat we tot ons mogen nemen IS de zegen, en daar danken we voor God voor.
Maar goed, dat zal wel weer te joods en te bijbels gevonden worden.

.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Re: Is de Bijbel een geschiedkundig boek of is het anders?

Berichtdoor Trajecto » 13 mei 2012 19:54

Ik weet niet of het zo is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat die gewoonte stamt uit tijden toen het voedsel nog wel eens minder betrouwbaar was dan nu. De noodzaak voor hygiëne kende men nog niet echt en besmet of bedorven voedsel zal nog wel eens voorgekomen zijn. Het bidden om de zegen over het voedsel zal dan dus duidelijk het vragen om het in orde zijn ervan geweest zijn. Men wilde natuurlijk niet dat men onwel werd van het eten, of nog erger.
Nulla aetas ad discendum sera

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 mei 2012 22:31

Trajecto schreef:Ik weet niet of het zo is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat die gewoonte stamt uit tijden toen het voedsel nog wel eens minder betrouwbaar was dan nu. De noodzaak voor hygiëne kende men nog niet echt en besmet of bedorven voedsel zal nog wel eens voorgekomen zijn. Het bidden om de zegen over het voedsel zal dan dus duidelijk het vragen om het in orde zijn ervan geweest zijn. Men wilde natuurlijk niet dat men onwel werd van het eten, of nog erger.

Hoe krijg je het verzonnen :-)
In Jezus' tijd zal het eten ook niet al te betrouwbaar geweest zijn, denk je wel?
Toch zei Hij de aloude joodse dankzegging, zoiets als de ''say grace'', wat engelstalige landen ook hebben..

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 mei 2012 00:09

boer schreef:Hoe krijg je het verzonnen :-)
In Jezus' tijd zal het eten ook niet al te betrouwbaar geweest zijn, denk je wel?
Toch zei Hij de aloude joodse dankzegging, zoiets als de ''say grace'', wat engelstalige landen ook hebben..

Ja, maar dat was dan toch meer de dankzegging voor het eten en niet hetgene waaraan jij je zo stoort, namelijk als iemand bidt en daarin God om de zegen over het eten vraagt?
Ik dacht dat je zei dat het danken ervoor Bijbels is maar het vragen om een zegen erover niet. (Een Heere zegene deze spijze zou dus volgens jou niet mogen, heb ik begrepen.)

Dus..., vertel het maar... Begrijp ik je verkeerd?
Nulla aetas ad discendum sera

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 mei 2012 07:26

Ja, dat klopt, wat moet een mens zich voorstellen bij het zegenen van een paar boterhammen, b.v?
Alleen mensen of God kunnen gezegend worden, geen dingen.
dat zijn de zegeningen, waarvoor we dankzeggen.
NERGENS in de bijbel worden dingen gezegend, volgens mij, anders hoor ik het graag :-)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 mei 2012 07:51

boer schreef:Ja, dat klopt, wat moet een mens zich voorstellen bij het zegenen van een paar boterhammen, b.v?
Alleen mensen of God kunnen gezegend worden, geen dingen.
Toch vreemd dat Jezus dan wel het eten zegent:
Matth. 14:19 ...,en Hij nam de vijf broden en de twee vissen, en terwijl Hij opkeek naar de hemel, zegende Hij ze.
Zie ook Mark. 6:41, Luk. 9:16 en 24:30.

Waarom kan Jezus wel het eten zegenen en mogen we niet om die zegen vragen?

Maar dit is uiteraard geheel offtopic, dus graag weer ontopic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2012 09:30

elbert schreef:Waarom kan Jezus wel het eten zegenen en mogen we niet om die zegen vragen?

Dit was niet zomaar wat bakkersbrood Elbert, of ken jij een bakker die ook van een brood meerdere kan maken?
boer schreef:De bijbel is meer een excuus-boek geworden voor al onze gewoonten, die vaak helemaal niet bijbels meer zijn.
Zoals de bede om de zegening van het eten.
mensen en God worden gezegend, niet eten of dingen.
Het eten wat we tot ons mogen nemen IS de zegen, en daar danken we voor God voor.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar ben het er roerend mee eens!
boer schreef:Maar goed, dat zal wel weer te joods en te bijbels gevonden worden.

Niet zo negatief over jezelf.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 mei 2012 11:37

mohamed schreef:Dit was niet zomaar wat bakkersbrood Elbert
Dat was het wel en het waren ook nog eens gewone vissen. Dat er wat bijzonders mee gedaan werd (in het geval van de vermenigvuldiging, niet bij het avondmaal), is een andere zaak.
Maar daar ging de opmerking van boer niet over.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 mei 2012 15:00

elbert schreef:Toch vreemd dat Jezus dan wel het eten zegent:
Matth. 14:19 ...,en Hij nam de vijf broden en de twee vissen, en terwijl Hij opkeek naar de hemel, zegende Hij ze.
Zie ook Mark. 6:41, Luk. 9:16 en 24:30.

Waarom kan Jezus wel het eten zegenen en mogen we niet om die zegen vragen?

In Zijn opzien naar de hemel, zegende Jezus Zijn Vader.
Verdiep je maar eens in de joodse gebeden, daar wordt ook God gezegend als Schepper van het heelal en Die alles laat groeien
Jezus sprak DE zegen uit, zegt de Schrift.
Het lijdend voornaamwoord ''ze'', wat je gebruikt is een onbijbelse toevoeging!

Gaarne een reaktie mbt deze ernstige zaak, welke voor de zoveelste keer een verschil blootlegt tussen traditie en wat er nu eigenlijk écht staat.
Laatst gewijzigd door boer op 14 mei 2012 22:55, 3 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2012 18:19

mohamed schreef:Dit was niet zomaar wat bakkersbrood Elbert

elbert schreef:Dat was het wel en het waren ook nog eens gewone vissen. Dat er wat bijzonders mee gedaan werd (in het geval van de vermenigvuldiging, niet bij het avondmaal), is een andere zaak.
Maar daar ging de opmerking van boer niet over.

Dat is helemaal geen andere zaak, jij rukt de boel uit zijn verband om je eigen tradities mee te rechtvaardigen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 mei 2012 07:38

boer schreef:In Zijn opzien naar de hemel, zegende Jezus Zijn Vader.
Verdiep je maar eens in de joodse gebeden, daar wordt ook God gezegend als Schepper van het heelal en Die alles laat groeien
Jezus sprak DE zegen uit, zegt de Schrift.
Het lijdend voornaamwoord ''ze'', wat je gebruikt is een onbijbelse toevoeging!

Gaarne een reaktie mbt deze ernstige zaak, welke voor de zoveelste keer een verschil blootlegt tussen traditie en wat er nu eigenlijk écht staat.
Als je het heel letterlijk wilt nemen, staat er het volgende:

"en nam de vijf broden en de twee vissen, opziende naar de hemel, zegenende en brekende gaf aan de discipelen de broden"

Als je zegt dat hiermee bedoeld wordt dat Jezus Zijn Vader zegent (wat er niet staat), moet je ook zeggen dat niet alleen het zegenen op de Vader slaat, maar ook het breken.
Dit is natuurlijk onzin.
Zegenen en breken worden in 1 adem genoemd en slaan dus op hetzelfde zelfstandig naamwoord.
Zowel het zegenen als het breken slaat op de broden. Dat komt in vrijwel elke vertaling zo naar voren en ik zie geen reden om hier van af te wijken, enkel omdat je tegen een bepaald bijbels gebruik bent.

Verder zeg je dat het lijdend voornaamwoord "ze" niet in de grondtekst staat. Dat is in Matth. 14:19 inderdaad zo, maar uit het verband weten we dus dat dit niet nodig is, omdat het zegenen op het brood slaat. Bovendien staat het lijdend voornaamwoord "ze" weldegelijk in de grondtekst in Luk. 9:16:
Luk. 9:16 En nadat Hij de vijf broden en de twee vissen genomen had, keek Hij op naar de hemel, en Hij zegende ze, brak ze en gaf ze aan de discipelen om aan de menigte voor te zetten.

Bovendien is je opmerking dat alleen mensen of God gezegend kunnen worden, Bijbels gezien onjuist.
In de Bijbel vinden we o.a.:
Ex. 23:25 U moet de HEERE, uw God, dienen. Dan zal Hij uw brood en uw water zegenen. Ik zal ziekte uit uw midden doen wijken.
Deut. 7:13 Hij zal de vrucht van uw schoot zegenen en de vrucht van uw land, uw koren, uw nieuwe wijn en uw olie, de dracht van uw koeien en de jongen van uw kleinvee,
Deut 28:4 Gezegend zal zijn de vrucht van uw schoot, de vrucht van uw land en de vrucht van uw vee, de dracht van uw koeien en de jongen van uw kleinvee.
5 Gezegend zal zijn uw korf en uw baktrog.
Deut. 28:12 De HEERE zal voor u Zijn rijke schatkamer, de hemel, openen, door uw land regen te geven op zijn tijd en door al het werk van uw handen te zegenen.
Psalm 132:15 Haar voedsel zal Ik rijk zegenen, haar armen met brood verzadigen.
1 Kor. 10:16 De drinkbeker der dankzegging, die wij met dankzegging zegenen, is die niet de gemeenschap met het bloed van Christus?
enzovoorts

Ook een belangrijke tekst in dit verband:
1 Sam. 9:13 Wanneer u de stad binnenkomt, zult u hem vinden voor hij de hoogte opgaat om te eten. Het volk zal immers niet eten totdat hij komt, want hij zegent het offer en daarna eten de genodigden. Ga dan nu, want u zult hem dadelijk vinden.

Lees je je Bijbel wel?

mohamed schreef:Dat is helemaal geen andere zaak, jij rukt de boel uit zijn verband om je eigen tradities mee te rechtvaardigen.
Het lijkt me goed om minder grote woorden te gebruiken en meer te beargumenteren of, en zo ja, hoe ik zaken uit elkaar ruk. Op grond waarvan kom je tot de conclusie dat het bijzondere zit in de broden en de vissen en niet in Degene die ze vermenigvuldigt?

elbert
Moderator

Re: Een zegen vragen voor het eten, onbijbels?

Berichtdoor elbert » 15 mei 2012 08:31

Bovendien vraag ik me af wat er onbijbels is aan het aan God vragen om een goede maaltijd, dat het eten mag dienen tot versterking en voeding van het lichaam en daarmee voor een goede gezondheid, terwijl je Hem dankt voor het feit dat je dit voedsel op je bord mag hebben.
Als de apostel Paulus ons vermaant om zonder ophouden te bidden (1 Thess. 5:17), zou dat dan niet mogen voor het eten?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2012 08:45

elbert schreef:Bovendien is je opmerking dat alleen mensen of God gezegend kunnen worden, Bijbels gezien onjuist.
In de Bijbel vinden we o.a.:
Ex. 23:25 U moet de HEERE, uw God, dienen. Dan zal Hij uw brood en uw water zegenen. Ik zal ziekte uit uw midden doen wijken.
Deut. 7:13 Hij zal de vrucht van uw schoot zegenen en de vrucht van uw land, uw koren, uw nieuwe wijn en uw olie, de dracht van uw koeien en de jongen van uw kleinvee,
Deut 28:4 Gezegend zal zijn de vrucht van uw schoot, de vrucht van uw land en de vrucht van uw vee, de dracht van uw koeien en de jongen van uw kleinvee.
5 Gezegend zal zijn uw korf en uw baktrog.
Deut. 28:12 De HEERE zal voor u Zijn rijke schatkamer, de hemel, openen, door uw land regen te geven op zijn tijd en door al het werk van uw handen te zegenen.
Psalm 132:15 Haar voedsel zal Ik rijk zegenen, haar armen met brood verzadigen.
1 Kor. 10:16 De drinkbeker der dankzegging, die wij met dankzegging zegenen, is die niet de gemeenschap met het bloed van Christus?
enzovoorts

Ook een belangrijke tekst in dit verband:
1 Sam. 9:13 Wanneer u de stad binnenkomt, zult u hem vinden voor hij de hoogte opgaat om te eten. Het volk zal immers niet eten totdat hij komt, want hij zegent het offer en daarna eten de genodigden. Ga dan nu, want u zult hem dadelijk vinden.

Lees je je Bijbel wel?

mohamed schreef:Dat is helemaal geen andere zaak, jij rukt de boel uit zijn verband om je eigen tradities mee te rechtvaardigen.

elbert schreef:Het lijkt me goed om minder grote woorden te gebruiken en meer te beargumenteren of, en zo ja, hoe ik zaken uit elkaar ruk. Op grond waarvan kom je tot de conclusie dat het bijzondere zit in de broden en de vissen en niet in Degene die ze vermenigvuldigt?

Tja, kennelijk was hetgeen boer beweerde dus toch te joods! ;)

Ja, je hebt aangetoond dat het vragen om een zegen voor het eten onder het oude verbond inderdaad Bijbels was. Doch heeft Christus ook gezegd dat we niet moeten werken om de spijs die vergaat (Joh 6,27) en dat de vaderen het Manna in de woestijn aten (Joh 6,49) maar toch zijn gestorven. Van mij mag jij rustig vragen om een zegen voor de spijs die vergaat, maar als die toch niet ten eeuwige leven is wat voor zin heeft het dan?
We dienen nu het ware brood te eten (Joh 6,55) wat van zichzelf heilig is en derhalve geen zegen behoeft. Toch geloof ik best dat er christenen zijn die liever bidden voor een boterham met pindakaas, al is het alleen maar om de anderen te laten zien hoe vroom zij zijn.

boer
Majoor
Majoor

Re: Een zegen vragen voor het eten, onbijbels?

Berichtdoor boer » 15 mei 2012 09:10

Het probleem is, beste Elbert, dat ik wereldwijd nergens mensen, christenen , tegenkom , die bidden én danken, maar slechts dankzeggen, voor wat zij mogen ontvangen.
Wat stel je je voor bij een gezegende varkenshaas ?
In het oude testament was alles nog stoffelijk, nu geestelijk.
Wat je aanhaalt uit het NT, (1cor 10:6) is correct.
Het is alles geestelijk geworden.
Wat je aanhaalt uit Sam 9:13 , probeer dat nu eens geestelijk en voorafschaduwend te zien !!!!
Want het Offer IS gekomen, en daarna hebben wij ons dagelijks brood ontvangen
.Dát brood doet leven.
En IS de zegening.
Dank daarvoor.
Al ken je je Bijbel uit je hoofd, niet de letter, maar de Geest maakt levend.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 mei 2012 09:24

mohamed schreef:Ja, je hebt aangetoond dat het vragen om een zegen voor het eten onder het oude verbond inderdaad Bijbels was. Doch heeft Christus ook gezegd dat we niet moeten werken om de spijs die vergaat (Joh 6,27) en dat de vaderen het Manna in de woestijn aten (Joh 6,49) maar toch zijn gestorven. Van mij mag jij rustig vragen om een zegen voor de spijs die vergaat, maar als die toch niet ten eeuwige leven is wat voor zin heeft het dan?
We dienen nu het ware brood te eten (Joh 6,55) wat van zichzelf heilig is en derhalve geen zegen behoeft. Toch geloof ik best dat er christenen zijn die liever bidden voor een boterham met pindakaas, al is het alleen maar om de anderen te laten zien hoe vroom zij zijn.
Ik vind je bijdrage een prachtige verzameling van redeneringen in de categorie non sequitur. [-(
Ik noem niet alleen teksten uit het oude testament, maar ook het nieuwe. Dus is het niet alleen iets voor onder het oude verbond.
Verder: aan de bijbeltekst dat we niet moeten werken om de spijs die vergaat, verbind je de onnavolgbare conclusie dat je daar dus geen zegen om hoeft te vragen. Van die redenatie begrijp ik niets, want het volgt er niet uit: non sequitur. Bedoel je daarmee dat het je niet uitmaakt of je van het eten ziek wordt? Tja, je lichaam vergaat toch een keer, dus wat maakt het uit of het nu of over 60 jaar is? Mij maakt het wel uit, want mijn lichaam is een tempel van de Heilige Geest (1 Kor. 6:19), waar ik niet achteloos tegenover dien te staan.

De apostel Paulus zegt bovendien in 1 Tim. 4:3-5 (nieuwe verbond) dat we ons niet van voedsel hoeven te onthouden en dat we dat onder dankzegging mogen doen, omdat het geheiligd is door het Woord van God en door het gebed. Maar je wil er blijkbaar niet voor bidden. Jammer. Bovendien bidden we als het goed is niet voor ons eten om vroom te willen zijn, maar om God te vragen om een goede maaltijd.

boer schreef:Het probleem is, beste Elbert, dat ik wereldwijd nergens mensen, christenen , tegenkom , die bidden én danken, maar slechts dankzeggen, voor wat zij mogen ontvangen.
Wat stel je je voor bij een gezegende varkenshaas ?
Beste boer, je mag wel een keertje bij me komen eten, dan heb je tenminste iemand ontmoet die zowel bidt als dankt voor het eten. Er zijn tienduizenden mensen alleen al in ons land die dat ook doen. Er zijn ook mensen die bidden en danken in hetzelfde gebed doen. Ook prima, want op de ene plaats staat dat Jezus zegende (o.a. Matth. 14:39) en in het andere dat Hij dankte (o.a. Joh. 6:11). Dat gaat dus samen.
Wat ik me voorstel bij een gezegende varkenshaas? Dat is voedsel dat God gebruikt om ons in leven te houden, dat ons levenskracht en gezondheid geeft, net als bijvoorbeeld een boterham met pindakaas. Het is hetzelfde voedsel dat ons lichaam kracht geeft om God te loven en onze naaste te dienen. Dat we er niet ziek van zullen worden, maar dat we er gezond en gevoed door mogen worden, tot Gods eer. Dat is de zegen waar we om mogen vragen en je moet niet zeggen dat je die zegen niet nodig hebt. Want het voedsel dient voor het lichaam en het lichaam is er om God mee te loven en dienen en ook anderen mee te dienen. Dat is dus niet alleen stoffelijk, maar ook geestelijk bedoeld.

Terug naar “[Religie] - Open forum”