Waar was je voor je geboorte?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Waar was je voor je geboorte?

Berichtdoor marcel081276 » 02 mei 2012 19:41

waar was je voordat je geboren was? Ik ben heel benieuwd hoe hier over gadacht word.
Ik heb er zelf wel een mening over maar ben heel benieuwd hoe een christen hier over denkt.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Lock&Stock

Re: waar was je..

Berichtdoor Lock&Stock » 02 mei 2012 19:44

Waarschijnlijk nergens, net zoals na je dood...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 mei 2012 19:48

1) Deels in de zaadbal van mijn vader en deels in de eierstok van mijn moeder :roll:
2) In de Ommelebommelestien :mrgreen:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 mei 2012 19:53

marcel081276 schreef:waar was je voordat je geboren was? Ik ben heel benieuwd hoe hier over gadacht word.
Ik heb er zelf wel een mening over maar ben heel benieuwd hoe een christen hier over denkt.

vertel anders ook hoe jij erover denkt!

zelf denk ik dat ik nog niet bestond maar God mij al wel kende.

gravo
Majoor
Majoor

Re: Waar was je voor je geboorte?

Berichtdoor gravo » 02 mei 2012 19:58

Een moeilijke vraag. Ik ben als christen geneigd om allereerst de nuchterheid te bewaren. Voor mijn geboorte was ik er eigenlijk niet. Het christelijk geloof moet het over het algemeen niet hebben van allerlei spectaculaire zaken of van speculaties over wat we niet kunnen zien of weten.

Toch is er wel wat meer over te zeggen, denk ik. Christenen beschouwen het leven als een geschenk van God. De verhouding is die van schepsel - Schepper. Als je dit beeld doortrekt, zou je kunnen zeggen dat wij voor onze geboorte in Gods gedachten aanwezig zijn geweest. De Bijbel geeft wel aanleiding voor dit geloof: God kent ons reeds van eeuwigheid. God schept de mens helemaal vanuit Zijn eigen verlangen en wil: "Laat Ons mensen maken". Dit scheppingswoord kun je denk ik ook persoonlijk maken: "Laat Ons die en die persoon maken". Wij worden niet bij toeval geboren. God heeft ons bewust doen leven.
Iets dergelijks geldt ook voor ons overlijden. Nuchter bezien zijn wij niet meer wie wij waren: zonder lichaam zijn we niet compleet, een schepping van God komt ten einde.

Maar zoals je weet heeft de diepste kern van het christelijk geloof te maken met de sterke band tussen Schepper en schepsel, tussen God en mens. Die band wordt heel nadrukkelijk een liefdesband genoemd. Die liefde overwint de dood (de levensweg van Jezus). Na onze dood houdt Gods liefde voor ons dus niet op. Gods verlangen naar ons blijft in stand. Hoe we ons deze eeuwige liefde en dit eeuwige leven moeten voorstellen is niet duidelijk. Het is een geloof: mijn diepste overtuiging is dat wij altijd al in Gods gedachten zijn geweest en dat wij nooit meer uit Gods gedachten weggerukt kunnen worden. Nooit meer uit Gods oog, nooit meer uit Gods hart, nooit meer uit Gods handpalmen.
God verbindt Zich in een eeuwige trouw aan de mens. Daarom wordt deze liefdesband ook wel een huwelijk genoemd. En ons eeuwig thuis: het Vaderhuis. Van Jezus hebben we geleerd dat het een familieband is: een Vader en Zijn Zoon, een Vader en Zijn kinderen. Elk kind is een gewenst kind, een liefdeskind (al van voor de geboorte) en een kind blijft altijd een kind (ook na diens dood).

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 02 mei 2012 20:12

meribel schreef:
vertel anders ook hoe jij erover denkt!

zelf denk ik dat ik nog niet bestond maar God mij al wel kende.

ik wil even wachten met mijn visie omdat daar anders weer menngen over komen en ik wil juist graag weten hoe chrsitenen
over denken

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 03 mei 2012 15:45

Leef om te leven, zo is je ondertiteling, eigenlijk kan vriezen kan dooien.
Nu je er dan eenmaal bent, de vraag "hoe sta je in het leven".Vertel eens.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 03 mei 2012 15:52

in de baarmoeder van mijn moeder :P
en daarvoor was ik er gewoon niet

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mei 2012 15:57

marcel081276 schreef:waar was je voordat je geboren was? Ik ben heel benieuwd hoe hier over gadacht word.

Je bent op deze wereld geboren en je afvragen waar je was en vandaan komt is in mijn ogen niet zo belangrijk, het gaat om het hier en nu waarom, en straks.

Je kan je beter afvragen waar ga ik naartoe als ik deze wereld verlaat.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 03 mei 2012 16:53

schaapje schreef:Je bent op deze wereld geboren en je afvragen waar je was en vandaan komt is in mijn ogen niet zo belangrijk, het gaat om het hier en nu waarom, en straks.

Je kan je beter afvragen waar ga ik naartoe als ik deze wereld verlaat.

ik vind het jammer dat christenen hier zo over denken, waarom sla je dit vreselijk belangrijke stuk over?
omdat je er geen antwoord op heb of durf je het je niet af te vragen omdat je anders tot misschien wel antwoorden komt die niet stroken met het geloof?

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 03 mei 2012 16:58

marin schreef:Leef om te leven, zo is je ondertiteling, eigenlijk kan vriezen kan dooien.
Nu je er dan eenmaal bent, de vraag "hoe sta je in het leven".Vertel eens.

het betekend "leef je leven tot het uiterste" dat probeer ik dus ook te doen, zonder anderen te schaden of mezelf.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 03 mei 2012 17:44

Mijn kleindochter van 6 zei: "Dus ik kom uit een ei!" :roll:
Waarom is dit een vreselijk belangrijke vraag?
Als het zo belangrijk is zou Gods Woord er wel een antwoord op hebben.
Alles wat belangrijk is om zalig te worden staat duidelijk beschreven.
Dus...........

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 03 mei 2012 17:58

Marloes1g schreef:Mijn kleindochter van 6 zei: "Dus ik kom uit een ei!" :roll:
Waarom is dit een vreselijk belangrijke vraag?
Als het zo belangrijk is zou Gods Woord er wel een antwoord op hebben.
Alles wat belangrijk is om zalig te worden staat duidelijk beschreven.
Dus...........

tsja.. dit kom ik bij zoveel christenen tegen.. vooral niet nadenken..

en waarom is het belangrijk? stel dat je bij god vandaan komt op deze aarde, dan weet god dus wat er van je leven word en weet hij dus ook dat pietje zalig word en keesje gaat verloren, dat maakt god dan tot een ziekelijke sadist.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 03 mei 2012 18:05

@marcel081276

God weet inderdaad wat er met iedereen gaat gebeuren, maar ik snap niet waarom hij dan een sadist zou zijn?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 mei 2012 18:15

Zoveel christenen, zoveel meningen, helaas. Ook hierover. Wat mij betreft: voor de geboorte was je nog nergens. Als je er anders over denkt, geloof je op een of andere manier ook in reïncarnatie. Ik niet. In de uitverkiezingsleer geloof ik ook niet. Toch gelovig. Helaas velen die zich ook gelovig noemen en geheel anders denken. Wie heeft de Waarheid? Ik weet het niet. Er kan er immers maar één zijn. Als er 100 verschillende kerken en groeperingen zijn, zijn er 99 op een fout spoor.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”