Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:Het antwoord, wat Jezus met Job verbindt, is voor mij in nevelen gehuld.
jaapo schreef:Het geeft geen duidelijke reactie op de probleemstelling. Het tweede deel van het antwoord is ook al mistig: ik ben belijdend lid van de PKN.
jaapo schreef:@mohamed: Met alle respect, maar deze verklaring is zo krom als een hoepel. Ik ben het er 100% mee oneens.
nette schreef:ik ben het niet me jullie eens,
ik zie het als een beproeving voor Job
nette schreef:elk kind van God word beproeft,
zo ook Job, en Job blijkt sterk te zijn dat hij ondanks alles toch op God blijft vertrouwen.
Trajecto schreef:Onder de Joden wordt het boek Job niet door iedereen als historische beschrijving opgevat, maar er is ook de opvatting dat het niet zo bedoeld is.
Zo hield bijvoorbeeld Rabbi Simeon ben Lakish die in de 3e eeuw leefde het erop dat Job nooit echt geleefd heeft, maar hij ging uit van het volgende:
Hij zag Job als een literaire creatie van een profeet -- die zou deze vorm van schrijven gebruikt hebben om een goddelijke boodschap over te brengen. In deze opvatting is het boek Job geschreven onder goddelijke inspiratie teneinde theologische waarheden te leren. Maar het zou nooit bedoeld zijn geweest om als letterlijk juist in een historische zin te worden verstaan.
Ik moet zeggen dat deze opvatting wel als een aannemelijke visie klinkt.
Trajecto schreef:Wat betreft de betekenis van de naam Job kwam ik niet helemaal gelijkluidende informatie tegen maar iets als iemand die vervolgd/getroffen wordt kwam ik wel tegen, en dat lijkt dan aardig te passen in hetgeen in het boek Job verteld wordt.
(De betekenis hij die weent ben ik niet tegengekomen.)
mohamed schreef:Dat kan zo zijn en ik wil dat ook best geloven, maar het zegt niet zo veel over het Dillema van het verhaal.
Ik had dat op Wikipedia gelezen, maar inderdaad kan ik het elders ook nergens vinden. Voortaan toch maar even dubbelchecken dus! Wat ik elders las is dat Job betekent hij die gehaat wordt.
mohamed schreef:Dat kan zo zijn en ik wil dat ook best geloven, maar het zegt niet zo veel over het Dillema van het verhaal.
Trajecto schreef:Wat ik zei loste niet het probleem op dat de rechtvaardige lijdt, als je dat bedoelt.
Trajecto schreef:Nee dat deed het niet, maar het leek me nuttig om eerst vast te stellen dat het boek waarschijnlijk niet over historische personen gaat. Veeleer kan het boek gezien worden als stof die tot denken aanzet -- meer filosofisch van aard. Je kunt er ook overeenkomst vinden met wat in jezelf gebeurt, met de (woorden-)strijd die een mens in zichzelf kan hebben. Hem (of haar) "overkomt" vanalles en hij(/zij) begrijpt het niet.
mohamed schreef:Ik had dat op Wikipedia gelezen, maar inderdaad kan ik het elders ook nergens vinden. Voortaan toch maar even dubbelchecken dus! Wat ik elders las is dat Job betekent hij die gehaat wordt.
Trajecto schreef:Ja, ik was elders ook al hij die gehaat wordt als een mogelijkheid tegengekomen. Een vreemde mogelijkheid zo op het eerste gezicht. Een naam met die bedoeling is maar moeilijk voor te stellen als eentje die je als ouder aan je kind gaat geven. Dus lijkt het eerder een bijnaam of een naam die in het literaire geheel van een verhaal past met denkbeeldige personages -- een verhaal waarbij in de stijl van het geheel (en in de boodschap wellicht) het past om de hoofdpersoon zo'n naam te geven. Maar voor dit soort dingen moet je behoorlijk diep in de taal gaan duiken.
Trajecto schreef:Ik heb er nog wat over proberen te vinden. In de naam schijnt een hele zin te horen te zijn, althans in een oud-babylonische parallel; die staat voor Waar is de (goddelijke) vader?
Dat is dus weer wat anders dan hij die gehaat wordt. Maar dat komt dan mogelijk eerder door associatie voor Hebreeuwse luisteraars; die horen dan ook weer een verwantschap/gelijkenis met het woord voor vijand en zo is een connectie met gehate (door God) te maken.
Allemaal een beetje speculatief lijkt me, maar best interessant natuurlijk. Van zulke dingen kun je een studie op zich gaan maken.
In ieder geval geeft dit verhaal wel een illustratie hoe men kan zoeken in "de kwestie naam".
mohamed schreef:Ja, het verhaal Job staat vol symboliek en leert ons een theologische waarheid, daar ben ik het helemaal mee eens, maar of daarmee is aangetoond dat Job niet heeft bestaan vind ik nog wel een brug te ver. De rabbijn leefde in de 3e eeuw na Christus, dus hij heeft niet kunnen zien of Job heeft geleefd.
Zo somt Ezechiel Job op samen met Noach en Daniel (Ez 14,14) en Jakobus noemt Job in een adem met de profeten (Jak 5,10-11) dus het lijkt mij dat de figuur Job even fictief is als Noach en Daniel. En volgens Jezus heeft Daniel gesproken (Mat 24,15) dus had hij een mond. En voor de komst van de mensenzoon zou het zijn zoals de dagen van Noach (Luk 17,26) dus als Noach een fictief figuur was dan eveneens de mensenzoon.
Daarom ben ik van mening dat Job echt heeft bestaan, maar daarmee ontken ik de symboliek geenszins en ook wil ik best geloven dat iemand anders het verhaal geschreven heeft.
Ook ik vind dat uiterst interessant gespeculeer en ik denk zelfs dat die kwalificatie te negatief is. De Bijbel is een zeer symbolisch boek maar de symbolische betekenis neemt de letterlijke niet per definitie weg. Denk hierbij aan Hoséa 1, een letterlijke gebeurtenis die een symbolische betekenis heeft. God zei tegen de profeet:
Ga heen, neem u een vrouw der hoererijen, en kinderen der hoererijen; want het land hoereert geheel en al van achter de HEERE af.
Oftewel een letterlijke gebeurtenis die een symbolische betekenis heeft, maar dat betekent niet dat Hosea niet heeft bestaan. Zo is het ook met de andere verhalen in de Bijbel die vaak een diepe symbolische betekenis hebben, maar daarom nog niet perse minder waar hoeven zijn.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten