Kabbala, een joodse fabel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Kabbala, een joodse fabel?

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 10:06

Dit is een reactie op de aantijgingen dat Wilsophie de leer van de kabbala zou aanhangen. Dan zou ze allereerst Christus als Vader, Zoon en Heilige Geest dienen te verwerpen, maar dat heeft ze juist bevestigd dus is ze geen kabbalist.
Wilsophie schreef:@Jaapo, mijn afstandelijkheid heeft te maken dat men mij kabbalisme verweet en dat is zeer onterecht.

Ik heb genoeg van je gelezen om te weten dat je geen kabbalist bent, maar dat getallensymboliek uit de kabbala komt is wel waar. Dat is ook waarom rabbijn Evers er zo vol lof over is, maar het zijn verzinsels van mensen die alleen maar bedoeld zijn om hun eigen begeerlijkheden te bevredigen. Niets is zo veranderlijk als cijfers want als men de cijfers niet veranderen kan dan veranderen ze wel de substantie. Vind je het niet bijzonder toevallig dat de uitslagen van dergelijke verzinsels het bestaansrecht van de staat Israëls altijd onderbouwen en nooit bekritiseren? Hierop is van betrekking dat er valse Christussen in de wereld zijn, want Eén is onze rabbijn en zijn uitverkoren vat Paulus onze paus.

'Want er zijn ook veel opstandigen, mensen die zinloos praten en misleiders, vooral die van de besnijdenis zijn....en zich niet zullen bezighouden met Joodse verzinsels en geboden van mensen die zich van de waarheid afkeren. Alle dingen zijn wel rein voor hen die rein zijn, maar voor hen die bezoedeld en ongelovig zijn, is niets rein, maar hun verstand en ook hun geweten zijn bezoedeld. ' (Tit 1,10+14-15)

Beste Wilsophie, ik neem aan dat je het met me eens bent dat we op onze hoede moeten zijn voor mensen en met name de zogenaamde wijsheid van diezelfden uit de besnijdenis die Christus hebben verworpen, zoals rabbijn Evers bijvoorbeeld. De getallensymboliek bedreven en uitgelegd door dergelijke lieden is niets dan een van de vele rookschermen die ze opwerpen om in het geniep de aspecten van het jodendom te praktiseren die het daglicht niet verdragen kunnen.
Laatst gewijzigd door mohamed op 29 mar 2012 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Kabbala, een joodse fabel?

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2012 10:19

http://www.stichting-promise.nl/artikel ... abbala.htm

Hier kan men nog eens goed nalezen, wat het is en uit welke hoek het komt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 mar 2012 10:19

mohamed schreef:....maar dat getallensymboliek uit de kabbala komen is wel waar.

Ik weet dat Wiki dat beweerd maar heb je andere serieuze bronnen waaruit dat blijkt?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 10:39

mohamed schreef:....maar dat getallensymboliek uit de kabbala komen is wel waar.

Cathy schreef:Ik weet dat Wiki dat beweerd maar heb je andere serieuze bronnen waaruit dat blijkt?

Deze joodse getallensymboliek is genaamd gematria waarover bijvoorbeeld hier een artikel staat van rabbijn Evers.

Ook nog twee citaten van Wiki:

Moderne numerologie baseert zich eerder op gematria, het kabbalistische systeem, dan op de getallenleer van Pythagoras. Toch wordt in leerboeken over numerologie naar zijn opvattingen verwezen als deel uitmakend van de theorieën achter de verborgen betekenissen van getallen.

De kabbalistische gematria is een magisch-filosofische leer die gebruikmaakt van de tweeëntwintig letters van het Hebreeuwse alfabet en hun bijhorende getallen om verborgen betekenissen in de heilige schrift te ontdekken of om iemands lot en karakter te bepalen op grond van bijvoorbeeld een naamanalyse.

-bron-

Kortom, de huidige moderne numerologie is kabbalistisch en gematria al helemaal, het zijn slechts joodse verzinsels die alleen maar rookgordijnen opwerpen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 10:43

Achteraf bezien had de titel beter kunnen zijn: gematria, een joodse fabel?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 mar 2012 14:05

Dat denk ik ook want over de kabbala zijn we het denk ik, wel eens.
Maar dat getallen een grote rol in het verstaan van de Bijbel spelen valt toch niet te ontkennen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 14:27

Dat ontken ik ook zeker niet, maar dat is heel wat anders dan er mee goochelen, want dat lees ik in de Bijbel nergens. Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien en weet jij meer dan ik?

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 29 mar 2012 14:55

Van internet geplukt:

Dat de bijbel verborgen boodschappen bevat is een simpel feit wat iedereen zelf kan natellen.

Het eerste woord in de Torah is "bereshiet". Dat betekent "In het begin". En als je nou van die T van bereshiet 50 letters opschuift, dan kom je op een O. Weer 50 letters verder kom je op een R. Weer 50 letters verder kom je op een H: Torah.

Hetzelfde verschijnsel doet zich voor in het tweede boek van de Torah, Exodus. Als je daar vanaf de eerste T in de eerste zin van dat boek gaat tellen, en telkens 49 letters overslaat en de vijftigste pakt, dan kom je ook weer op "Torah".

In het derde boek, Leviticus, als je daar van de eerste J gaat tellen, en dan telkens zeven letters overslaat, dan krijg je "J-H-W-H".

In het vierde boek, Nummeri, daar begint in de eerste zin een code die "Torah" spelt, met een interval van 49 letters, alleen nu achterstevoren: "haroT".

Hetzelfde verschijnsel zien we in het laatste boek van de Torah, Deuteronimium. Daar begint in vers 5 het woord "Torah"
achterstevoren, met een skip van 48.

De woorden "Torah" 'kijken' als het ware naar de naam van God gecodeerd in het middelste boek van de Torah.

Dit verschijnsel kan hier bekeken worden: [www.ancient-hebrew.org]

Twijfelaars kunnen het zelf natellen in een andere hebreeuwse tekst, hier is er bijvoorbeeld één te vinden:
[www.scripture4all.org]

De hebreeuwse letters kunnen hier gevonden worden:
[nl.wikipedia.org]

Met die info kan een ieder zichzelf overtuigen dat die codes een feit zijn, en geen verzinsel.

En dit simpele verbeeld van Torah codes is al in geen enkele andere tekst te vinden.

Maar waar het natuurlijk om gaat, is dat bepaalde zinvolle informatie in een tekst gecodeerd blijkt te zitten tegen een kans in van minimaal 1 op 1000.
En dat is alleen in de Torah het geval.

Het is zo dat als je maar lang genoeg blijft zoeken in een tekst, je in elke tekst dingen kan vinden. Waar het natuurlijk om gaat, is om een VAN TE VOREN BEPAALDE CODE te gaan zoeken in een tekst, zoals bijvoorbeeld gedaan is met het Grote Rabbijenen Experiment, wat gepubliceerd is in het wetenschappelijk peer reviewed magazine Statistical Science.

Daarbij werd eerst uit een encyclopdie een lijst met rabbijnen opgesteld, met de data van hun geboorte en/of sterven, en die data ging men zoeken in de Torah, en dat werd gevonden. En toen ging men kijken of die data ook in andere teksten te vinden was, en dat bleek alleen in 1 op 62.500 gevallen te vinden te zijn.

Dus de kans dat dat toevallig in de Torah gecodeerd is, is 1 op 62.500.

En dat is zo frappant, dat, nadat ze dat 6 jaar lang bestudeerd hadden bij de redactie, en er geen verklaring voor kon vinden, men besloot het te publiceren in Statiscal Science.

Dingen die je stomweg in elke tekst tegenkomt worden niet gepubliceerd in wetenschappelijke peer reviewed magazines.

De discussie over de codes speelt zich dan ook af op een heel ander nivo.

Maar zoals professionele codebreker Harold Gans dan ook zegt: "In 2006, op het 18e Internationale Patroon Herkennings Congres wat plaats vond in Hong Kong, daar werden zes artikelen gepubliceerd die de Torah codes ondersteunen. Al deze artikelen waren onderworpen aan peer review, wat betekent dat twee collega's in hetzelfde vakgebied de artikelen eerst beoordelen en zij de kans krijgen om alle fouten in het onderzoek of in de logica aan de kaak te stellen die zij maar kunnen vinden. Als zij één fout zouden vinden die onherstelbaar is, dan zou het artikel niet gepubliceerd worden. Eén van de artikelen waarvan ik mede auteur was bewees dat het originele artikel over het “Grote Rabijnen Experiment” geen vervalsing was, en dat het experiment met de rabbijnen en de steden van geboorte en overlijden echt was.

Volgens de regels der wetenschap, als een criticus de Torah codes willen weerleggen, dan zouden ze fatale fouten moeten vinden in elk van de zes artikelen die elk een andere benadering en een andere code hadden. Dit gebeurde vijf jaar geleden, en tot de dag van vandaag is er geen enkele fout gevonden in elk van deze artikelen. Daarom zijn, volgens alle gangbare maatstaven, de Torah codes bewezen, en is het debat er over afgelopen."

Wanneer wetenschappers naar me toe komen en proberen de geldigheid van de Torah codes te betwisten, dan vraag ik: “Heb je een fatale fout kunnen vinden?” Dan is het even stil, en dan zeggen ze: “Nee.” en is het dus einde discussie.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2012 15:09

Als mensen zich wetenschapper noemen die zich met dergelijke verzinsels bezighouden ben ik ook even stil.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 apr 2012 01:10

Volgens mij weet iedereen toch dat de getallen van 1 tot 10 voortkomen uit het Arabische schrift
dus naast het alfabet kennen we dus een decimaal stelsel

Dan is mijn vraag?
Hoe wordt er geteld in het oud-Hebreeuws? (modern Hebreeuws heeft wel het decimale stelsel)
wordt daar gebruik gemaakt van een (arabisch)numeriek stelsel?

Bij mijn weten bestaat er totaal geen decimaal-stelsel in het oud-Hebreeuws van getallen
maar wel één van letters uit het alfabet
net zoals in het romeinse tellen, dat opgebouwd is uit letters
ter illustratie met ons decimale en het romeinse stelsel

NL..........Romeins
a=1..........I = 1
b=2..........V = 5
c=3..........X = 10

Dus getallen reeksen komen voor in letters,
en letters kunnen ook weer woorden vormen
Daar is helemaal niets occult aan

b.v "aarde" kan zo maar uitkomen op: 1+1+18+4+5= 29
maar dan doe ik dit ter illustratie op de decimale manier die wij hanteren (maar bij ons bestaat dit gewoon niet)

Het cruciale punt waar het een foute kant op gaat is dat mensen soms geneigd zijn, er zelf een betekenis+waarde aan te geven of het juist als enige of als bepalende waarheid gaan hanteren!
Maar dat is in mijn ogen hetzelfde als bij een engel, ze kunnen ontzettend van betekenis zijn
maar ze zijn nooit betekenisvoller dan God en zijn bedoelingen met ons!en al helemaal niet bepalend!
Slecht, op een unieke wijze, ter ondersteuning

Weer in tegenstelling, hierdoor ligt er geen focus meer op God en zijn Woord maar op getallenreeksen die zo alles bepalend worden en dat lijkt mij een complete valstrik
M.i wordt het hierdoor juist (toekomst)voorspellend gebruikt....
En voorspellende zaken zijn precies hetzelfde als waarzeggerij & toverij
De occulte duisternis die uiteindelijk voor je eigen karretje uit loopt, om antwoorden te verkrijgen of de praktijk in voorspellende modus laten resulteren, etc.

Dus ook in het oud Hebreeuws tellen kan interessante lettercombinaties (woorden) geven en vise versa
Woorden kunnen zo weer interessante getallenreeksen zijn
en m.i. kunnen deze waarheden verduidelijken

M.i niets kabbalistisch aan, ook al zouden zij dit op deze manier voor hun eigen doeleinden gebruiken....
maar misschien heeft iemand in het oud-hebreeuws een sluitend antwoord?
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2012 08:13

adriano313 schreef:Dus ook in het oud Hebreeuws tellen kan interessante lettercombinaties (woorden) geven en vise versa
Woorden kunnen zo weer interessante getallenreeksen zijn
en m.i. kunnen deze waarheden verduidelijken

Als dat zo zou zijn waarom heeft de Heilige Geest daar dan niets over gesproken? Immers de Waarheid en het Leven heeft zelf gezegd:

'....de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.' (Joh 14,26)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 apr 2012 08:41

mohamed schreef:Dit is een reactie op de aantijgingen dat Wilsophie de leer van de kabbala zou aanhangen. Dan zou ze allereerst Christus als Vader, Zoon en Heilige Geest dienen te verwerpen, maar dat heeft ze juist bevestigd dus is ze geen kabbalist.

En waarom zou een kabbalist Jezus moeten verwerpen? De Kabbala is een studie van het systeem van de spirituele achtergronden die uit de hogere wereld voortvloeien met als doel de openbaring van de grootheid van de Schepper. Het doen van een dergelijke studie zou moeten leiden tot spirituele verheffing.

Dat is ook waarom rabbijn Evers er zo vol lof over is, maar het zijn verzinsels van mensen die alleen maar bedoeld zijn om hun eigen begeerlijkheden te bevredigen.

Blijkbaar heb je er niet genoeg over gelezen. Het gaat helemaal niet om bevredigen van eigen behoeftes, maar het gaat om spiritualiteit waarbij eigen behoeftes en wensen juist los gelaten moeten worden zodat een hoger niveau van spiritualiteit kan worden bereikt om uiteindelijk een te worden met de Schepper.

Niets is zo veranderlijk als cijfers want als men de cijfers niet veranderen kan dan veranderen ze wel de substantie. Vind je het niet bijzonder toevallig dat de uitslagen van dergelijke verzinsels het bestaansrecht van de staat Israëls altijd onderbouwen en nooit bekritiseren? Hierop is van betrekking dat er valse Christussen in de wereld zijn, want Eén is onze rabbijn en zijn uitverkoren vat Paulus onze paus.

Waarom praat je over dingen en ben je zo stellig als je er überhaupt niets van weet en iets beperkt tot louter wat getallensymboliek?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2012 09:29

Ik heb al gezegd dat de titel anders had moeten wezen, want de kabbala is inderdaad meer dan getallensymboliek helaas.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 apr 2012 09:48

Als dat zo zou zijn waarom heeft de Heilige Geest daar dan niets over gesproken? Immers de Waarheid en het Leven heeft zelf gezegd:

'....de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.' (Joh 14,26)

Dag Mohamed
Ook al ben je vanuit het oud-hebreeuws niet aanvullend, gelukkig ben je vandaag wel heel scherp....

Dank je, want het is absoluut de heilige Geest die leiding en richting geeft en onderwijst
ik kan er alleen maar amen op zeggen want, geen h.Geest betekend geen leiding, richting en onderwijs
en dan blijft er khaos over (denk maar eens aan het drankje van monster)

Ondanks dit negatieve voorbeeld van monster (frappant genoeg 3 x de 6e hebr. letter "wav") betekend dit dus nog steeds dat de taal is opgebouwd uit letters, en dat getalcombinaties woorden vormen en vise versa
Vervelend is dat ik even geen goed positief voorbeeld heb om het te verduidelijken vandaar mijn vraag ook

Misschien moet ik wat ik bedoelde gewoon anders opschrijven;
Woorden hebben een numerieke waarde en deze numerieke waarde kunnen een gemene deler hebben
En deze deler kan je toetsen of het op "waarheid" (getalswaarde) klopt.

B.v Babylon betekend verwarring (balal) en verwarring (balal) heeft dus dezelfde numerieke waarde als van datgene wat je nog meer aanduid met "verwarring" => n.l. Mixen

Dus ja het klopt, de numerieke waarde is niet "de weg, de waarheid en het leven" maar is wel een getalswaarde van een som, die je kunt toetsen of het klopt dat babylon hetzelfde is als verwarring en mixen!
En de h.Geest als parakletos is dus de onderwijzer, het kompas en degene die elke sec. leidt. Dus bij deze, laat je niet leiden door getallen, ze dienen m.i. slecht ter ondersteuning van de uitdrukkingen....

Laten we dus niet verzanden in een discussie, hopelijk kan je in het oud-hebreeuws verder aanvullen
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 apr 2012 10:10

mohamed schreef:Ik heb al gezegd dat de titel anders had moeten wezen, want de kabbala is inderdaad meer dan getallensymboliek helaas.

Ik vind het wel de richting op gaan, die het uit moet gaan gezien je verhaal over wilsophie, nl dat getallen niets met kabbala van doen heeft.

Appels hebben ook niets met satanisten te maken terwijl ze misschien wel elke dag een appel eten...
Numerieke waarde heeft dan ook niet als definitie "kabbalistiek"

Luther zei dat er maar 1 een na-aper van God is...

Dus je topic draagt m.i bij dat mensen het kunnen begrijpen en dat het hierdoor duidelijker wordt!
Punt is dat binnen het joodse geloof er geen Heilige Geest aanwezig is die richting, onderwijzing en leiding kan geven. Want alleen door geloof in- en aanvaarding van Jezus Christus wordt je wedergeboren en aan de H.G. verzegeld. Hierdoor wordt je geest levend gemaakt en kan je ook onderwijzing, richting en leiding ontvangen...

tja, een mens blijft een mens, vlees blijft vlees, daarom zie je dat er druk naar een manier wordt gezocht die de H.Geest en zijn werking na-aapt bij gebrek aan richting...

Terug naar “[Religie] - Open forum”