Wilsophie schreef:@Jaapo, mijn afstandelijkheid heeft te maken dat men mij kabbalisme verweet en dat is zeer onterecht.
Ik heb genoeg van je gelezen om te weten dat je geen kabbalist bent, maar dat getallensymboliek uit de kabbala komt is wel waar. Dat is ook waarom rabbijn Evers er zo vol lof over is, maar het zijn verzinsels van mensen die alleen maar bedoeld zijn om hun eigen begeerlijkheden te bevredigen. Niets is zo veranderlijk als cijfers want als men de cijfers niet veranderen kan dan veranderen ze wel de substantie. Vind je het niet bijzonder toevallig dat de uitslagen van dergelijke verzinsels het bestaansrecht van de staat Israëls altijd onderbouwen en nooit bekritiseren? Hierop is van betrekking dat er valse Christussen in de wereld zijn, want Eén is onze rabbijn en zijn uitverkoren vat Paulus onze paus.
'Want er zijn ook veel opstandigen, mensen die zinloos praten en misleiders, vooral die van de besnijdenis zijn....en zich niet zullen bezighouden met Joodse verzinsels en geboden van mensen die zich van de waarheid afkeren. Alle dingen zijn wel rein voor hen die rein zijn, maar voor hen die bezoedeld en ongelovig zijn, is niets rein, maar hun verstand en ook hun geweten zijn bezoedeld. ' (Tit 1,10+14-15)
Beste Wilsophie, ik neem aan dat je het met me eens bent dat we op onze hoede moeten zijn voor mensen en met name de zogenaamde wijsheid van diezelfden uit de besnijdenis die Christus hebben verworpen, zoals rabbijn Evers bijvoorbeeld. De getallensymboliek bedreven en uitgelegd door dergelijke lieden is niets dan een van de vele rookschermen die ze opwerpen om in het geniep de aspecten van het jodendom te praktiseren die het daglicht niet verdragen kunnen.