Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mw » 24 mar 2012 22:07

Oké, duidelijk :wink: Ik voel me echter niet bevoegd om daar een oordeel over te gaan geven.

1 bijbeltekst:
Handelingen 20 En op de eerste dag van de week, toen de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, sprak Paulus hen toe



En een antwoord uit de vragenrubriek:
Een uitdrukkelijk gebod dat de rustdag voortaan op zondag gehouden moet worden, is in de Bijbel niet te vinden. Bepalend blijkt wel te zijn dat de Heere Jezus op de eerste dag van de week opstond. Hij heeft daarmee een ontwikkeling in gang gezet, waarbij het accent van de sabbat op de zondag kwam te liggen. Dit gebeurde ook mede daardoor dat Hij -een week later- weer opnieuw aan de discipelen verscheen, op de eerste dag van de nieuwe week.

Later blijkt ook de praktijk te zijn dat men op de eerste dag van de week bijeen komt. In Handelingen 20:7 staat: “En op de eerste dag der week, toen de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken...”. En in 1 Kor. 16:2 wordt gezegd: “Op elke eerste dag der week, legge ieder van u iets bij zichzelf weg, vergaderende een schat, naardat hij welvaren verkregen heeft; opdat de inzamelingen niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn.” In Openbaring 1:10 was Johannes in de geest “op de dag des Heeren”, en dat is dag van Christus, omdat Christus op die dag is opgestaan.

Zo is de zondag voor ons een herdenkingsdag. We gedenken elke zondag de opstanding van Christus. Dat geeft een bijzonder karakter aan de zondag. We mogen weten dat Christus de rust heeft aangebracht én tevens als de levende Heere en Heiland in de rust doet delen.

Tevens is de zondag een door God geheiligde dag. Elementen van de rustdag -zoals die in het Oude Testament gevierd werd- zijn overgegaan op de zondag. Ook voor ons gaat erom dat we rusten van onze arbeid. En dat Psalm 92 praktijk is: “Laat ons de rustdag wijden met psalmen tot Gods eer. ’t Is goed o Opperheer dat w’ons in U verblijden.”
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 22:22

Ik heb 30 jaar als verpleegkundige gewerkt en op zondag vrij zijn was destijds tamelijk uniek.
Dus Nederland plat leggen op zondag vind ik een kortzichtige visie.

Hier op Urk is het echt zondag en ik vind die rust heerlijk enerzijds, maar als je afhankelijk bent van Openbaar vervoer is het weleens lastig.

Het ritueel dat heel zo een dorp op zondag twee keer naar de kerk gaat en het bijna file is op weg naar de kerk, omdat de mensen die tegen autorijden zijn weer voor de auto's gaan lopen is toch wel merkwaardig.

Ik vind het prima wat iedereen doet op die dag, maar het veroordelen, en het openlijk afwijzen van andersdenkenden leidt onder elkaar toch vaak tot veel wrijving en onbegrip.
Hoedjes bij wind in de plastic tas en dan vlak voor de kerk opzetten, behoren dus bij die zondagse rustdag of herdenkingsdag.
22 kerken op 17000 mensen is uitzonderlijk natuurlijk. Bij elke kerkscheuring wordt er een nieuwe kerk gebouwd.
En hier gaat men echt na de kost ( middageten) een paar uur naar bed.
En dan luiden de klokken weer.
Dus ja, je kunt vinden wat je wilt, dus een echte rustdag!

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 22:31

Om de link te trekken naar de zondag: is 1 dag 'terug geven' aan God, 1 dag rusten een last?

Het is niet wat de Bijbel vraagt.
Er staat geschreven dat God ons hele leven wilt hebben.
Wij zouden ons hele leven, wijden aan Zijn dienst.

Wat mij zo verbaast, is dat men de "Dag des Heeren" toepast op de Zondag terwijl dat nergens in de Bijbel staat.
Sterker nog daar waar in de Bijbel deze term genoemd wordt vult men de zondag in.

Kan iemand uitleggen, hoe en waar die gedachte vandaan komt

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 22:43

"=Ewan"In christelijke zin vinden we latreia enkel figuurlijk in Romeinen 12:1 waar Paulus spreekt over onze redelijke eredienst. Maar daarmee bedoelt hij niet een zondagse kerkdienst, maar ons dagelijkse leven: in het vervolg van Romeinen 12 en 13 gaat het over ethiek en politiek! Daarin moeten we God eren: niet één dag in de week, maar alle zeven dagen; niet enkel in de kerk, maar in heel ons leven en de hele samenleving!

In de Statenvertaling staat geen "eredienst" maar godsdienst.
Een uurtje per week samenkomen is heel weinig.
Er zijn toch in een actief gemeenteleven de hele week activiteiten?
"In mijn tijd" was het Dinsdag Bijbelbespreking, Woensdag was er straatevangelisatie dat heette openluchtdienst. Donderdag was er oefenen met het koor en Vrijdag was er bidstond.
Nou dan mag je Zondags wel uitrusten denk ik. :wink:

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mw » 24 mar 2012 22:45

Ach Wilsophie, je bent een ster in offtopic gaan. We komen uit hetzelfde dorp. Ik weet heel goed wat er speelt, en ben ook iemand die mijn hoed net voor de kerk uit een plastic zak haalt en opzet. Geen idee wat er mis mee is. Maar wat ik inmiddels wel weet is dat jij ook anderen veroordeelt en je blijkbaar heel blij bent dat je anders bent/gelooft. Hopelijk ga je nog eens ontdekken wat er in de kerken op Urk van binnenuit aan het veranderen is.
En o ja, het zijn 22 kerken op 19000 zielen ipv 17000. :mrgreen: Ipv daar naar te kunnen kijken zouden we ons er ook over kunnen verbazen dat ze alle 22 vol zitten en dat Gods genade er nog verkondigd wordt.

Overigens werk ik zelf ook als verpleegkundige en het is zo klaar als wat dat er ook zaken zijn die op zondag niet plat kunnen gaan liggen. Maar het is belachelijk dat de supermarkten en woonboulevards open zijn op zondag. Overigens zou ik het geweldig vinden als ziekte ook een rustdag zou nemen, zou betekenen dat ik ook eens vaker dat 1x per 2 wkn rustdag kan nemen. Dat zou goed zijn voor mijn ziel en ziel :mrgreen:
Overigens vind ik het wel grappig om te weten wie jij bent. Dat is overduidelijk.

Het is niet wat de Bijbel vraagt.
Er staat geschreven dat God ons hele leven wilt hebben.
Wij zouden ons hele leven, wijden aan Zijn dienst.

Wat mij zo verbaast, is dat men de "Dag des Heeren" toepast op de Zondag terwijl dat nergens in de Bijbel staat.
Sterker nog daar waar in de Bijbel deze term genoemd wordt vult men de zondag in.

Kan iemand uitleggen, hoe en waar die gedachte vandaan komt


Johannes was op de dag des Heeren in de geest. Ergens staat vermeld dat het de eerste dag vd week is. Nu ga ik slapen, als ik tijd heb zal ik opzoeken waar het staat. Voel je vrij om het zelf op te gaan zoeken :mrgreen:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2012 22:48

Welterusten mw, uurtje korter :wink:
Gezegende zondag!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2012 22:49

Dat zal wel lukken A.K.H. heeft daar vast wel een bijbelstudie over.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 22:53

mw schreef:
Handelingen 20 En op de eerste dag van de week, toen de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, sprak Paulus hen toe

Daarvoor is een verklaring, ik copy/paste even een stukje:
Omdat vertalers gewoon waren om de zondag te vieren en geen oogstfeest met zeven daaraan voorafgaande sabbatten kenden, (want er staat eigenlijk eerste der sabbatten, ipv eerste dag der week) zijn de verwijzingen naar het wekenfeest in hun vertalingen niet meer te herkennen. Vertalers uit de volken hebben over het algemeen te weinig oog gehad voor de Joodse achtergrond van het Nieuwe Testament. Als er in het Nieuwe Testament over "de eerste dag der week" gesproken wordt, dan staat er in werkelijkheid: "één der sabbatten" of "de eerste der sabbatten". De sabbatten in kwestie zijn de zeven sabbatten van het wekenfeest. De voorschriften die Paulus voor de collecte ten bate van Jeruzalem gaf, komen overeen met de voorschriften uit de Torah voor dit Joodse feest.
Deut.16:10 "naar de mate van de gaven, die gij vrijwillig geven zult, naar dat de HERE, uw God, u gezegend heeft"
2 Kor.9:7 "een ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen..."
1 Kor.16:2 "In elk der sabbatten legge ieder van u bij zichzelf [terzijde] en sla op naar hij verworven heeft".
Na zeven sabbatten werd het wekenfeest gevierd, dat ook wel Pinksterfeest wordt genoemd. Het woord Pinksteren is afgeleid van "Pentecosta" dat "vijftig" betekent, en heeft betrekking op de vijftig dagen uit Lev.23:16. Daarom schreef Paulus aan de Korinthiërs, dat ze "in elk der sabbatten" van hun inkomsten iets apart moesten leggen, en dat hijzelf nog "tot Pinksteren" in Efeze zou blijven (1 Kor.16:8). De sabbatten in kwestie waren de zeven sabbatten (of weken) die aan het Pinksterfeest voorafgingen.

De dag waarop de gemeente van Troas naar Paulus was komen luisteren viel binnen de reeks van sabbatten voorafgaande aan het wekenfeest. Vandaar dat er in het Grieks staat dat de christenen "in één der sabbatten" samengekomen waren. Paulus wilde de volgende dag vertrekken en Efeze voorbijvaren omdat hij op de Pinksterdag in Jeruzalem wilde zijn (Han.20:8, 16). Uit de vermelding van het Pinksterfeest blijkt opnieuw, dat de uitdrukking En de te mia toon sabbatoon betrekking heeft op de zeven sabbatten die in Deut.16:9 worden genoemd.

Binnen de gemeente van Rome bestond er ten aanzien van het houden van bepaalde dagen verschil van mening, waarschijnlijk tussen messiasbelijdende Joden en gelovigen uit de volken (vgl. Rom.15:7-9). Naar aanleiding van dit meningsverschil schreef Paulus:
"Deze immers [d.i. de messiasbelijdende Jood] stelt de ene dag boven de andere, gene [d.i. de gelovige uit de volken] stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.... Gij echter [messiasbelijdende Jood], wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij [gelovige uit de volken], wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods... Zo zal [dan] een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven [aan God]"
(Rom.14:5-6, 10, 12).
Voor gelovigen uit de volken is er geen bijbels gebod om de sabbat of de zondag te heiligen, laat staan dat het onderhouden van zulke dagen essentieel zou zijn voor hun behoud of dat zij elkaar op grond van het al-dan-niet houden van een bepaalde dag zouden mogen veroordelen.
Hiermee is echter niet alles over dit onderwerp gezegd. Paulus heeft immers ook geschreven:
"Laten wij dan niet langer elkander oordelen, maar komt liever tot dit oordeel: uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven... Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert... Wij, die sterk zijn, moeten de gevoeligheden der zwakken verdragen en niet onszelf behagen. Ieder onzer trachte zijn naaste te behagen, ten goede, tot opbouwing"
(Rom.14:13, 19; 15:1-2).
Als wij in Israël zouden wonen, dan zouden we op sabbat behoren te rusten om onze omgeving geen aanstoot te geven. En als we in een streek wonen waar rigoureuze opvattingen over de zondag worden gehuldigd, dan is het goed om op de eerste dag der week af te zien van aktiviteiten waaraan onze omgeving zich ergert. De eis der liefde weegt zwaarder dan de christelijke vrijheid (Rom.14:15).
Wat zou de apostel echter hebben gezegd, als hij had kunnen gadeslaan hoe predikanten en politici op grond van "Gods wet" voor handhaving van de zondagsrust aan het actievoeren waren? Ik vermoed dat Paulus het volgende ingezonden stuk in het Reformatorisch Dagblad zou hebben laten plaatsen:
"Zij willen leraars der wet zijn, zonder ook maar te beseffen wat zij zeggen of waarover zij zo stellig spreken. Laat toch niemand u oordelen inzake…rustdagen, die een schaduw zijn van toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus. Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar. Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb"
(1 Tim.1:7, Kol.2:16-17, Gal.4:10-11).

(bron:hetbestenieuws)

Bovenstaande uitleg spreekt komt me het meest bijbelgetrouw over.
Maar als iemand denkt/vindt dat er iets onbijbels aan is, hoor ik het wel.
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 22:55

mw schreef:Ach Wilsophie, je bent een ster in offtopic gaan.
We komen uit hetzelfde dorp. Ik weet heel goed wat er speelt, en ben ook iemand die mijn hoed net voor de kerk uit een plastic zak haalt en opzet. Geen idee wat er mis mee is.

Helemaal niks mis mee, het is een ritueel en ik draag ook een hoed, dus waarom je dit zo negatief oppakt is mij onduidelijk.

Maar wat ik inmiddels wel weet is dat jij ook anderen veroordeelt en je blijkbaar heel blij bent dat je anders bent/gelooft. Hopelijk ga je nog eens ontdekken wat er in de kerken op Urk van binnenuit aan het veranderen is.

Hoe kom je bij deze ideetjes. Hoezo geloof ik "anders", waar haal je dit vandaan?
Leg dat eens uit.
Proef ik enige rancune? Ik ben heel gelukkig op Urk en geniet van alles wat hier plaatsvindt.
En o ja, het zijn 22 kerken op 19000 zielen ipv 17000. :mrgreen: Ipv daar naar te kunnen kijken zouden we ons er ook over kunnen verbazen dat ze alle 22 vol zitten en dat Gods genade er nog verkondigd wordt.

Ben ik dat niet dan?

Overigens werk ik zelf ook als verpleegkundige en het is zo klaar als wat dat er ook zaken zijn die op zondag niet plat kunnen gaan liggen.

Dat wist ik daarom begreep ik je opmerking niet.



Maar het is belachelijk dat de supermarkten en woonboulevards open zijn op zondag. Overigens zou ik het geweldig vinden als ziekte ook een rustdag zou nemen, zou betekenen dat ik ook eens vaker dat 1x per 2 wkn rustdag kan nemen. Dat zou goed zijn voor mijn ziel en ziel :mrgreen:
Overigens vind ik het wel grappig om te weten wie jij bent. Dat is overduidelijk.

Ik ben het helemaal met je eens, ik ben er fel tegen dat die winkels open zijn.
Had ik iets anders gezegd dan?
Weet jij wei ik ben en wat is daar grappig aan?
En wat is overduidelijk.
Zeg gewoon even wat je bedoelt.

Het is niet wat de Bijbel vraagt.
Er staat geschreven dat God ons hele leven wilt hebben.
Wij zouden ons hele leven, wijden aan Zijn dienst.

Wat mij zo verbaast, is dat men de "Dag des Heeren" toepast op de Zondag terwijl dat nergens in de Bijbel staat.
Sterker nog daar waar in de Bijbel deze term genoemd wordt vult men de zondag in.

Kan iemand uitleggen, hoe en waar die gedachte vandaan komt


Johannes was op de dag des Heeren in de geest. Ergens staat vermeld dat het de eerste dag vd week is. Nu ga ik slapen, als ik tijd heb zal ik opzoeken waar het staat. Voel je vrij om het zelf op te gaan zoeken :mrgreen:


Nee dat staat er helemaal niet. En ik weet ook waar het staat.
Ga je naar bed nadat je dit hebt uitgegoten?
Voelt dat goed?
Je hoeft het niet op te zoeken, maar misschien kun je wel mijn vragen beantwoorden en uitleggen waar ik offtopic ben, en waarom je zegt dat ik daar een ster in ben.
Dat lijkt me wel zo eerlijk als je zulke dingen uitspreekt.
Welterusten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2012 22:59

quote: Als wij in Israël zouden wonen, dan zouden we op sabbat behoren te rusten om onze omgeving geen aanstoot te geven. En als we in een streek wonen waar rigoureuze opvattingen over de zondag worden gehuldigd, dan is het goed om op de eerste dag der week af te zien van aktiviteiten waaraan onze omgeving zich ergert. De eis der liefde weegt zwaarder dan de christelijke vrijheid (Rom.14:15). unquote

Juist! Wanneer wij nu in Israël zouden zijn, zouden we vandaag niet hier op RW hebben gezeten en was de rustdag bijna voorbij. Dat respecteren wij daar ook. Is het dan teveel gevraagd om het hier ook te respecteren, i.p.v. continue diezelfde riedel voorbij te laten komen?
Wees blij dat we nog in de gelegenheid gesteld worden om in rust en vrede naar de kerk te kunnen! Er zal misschien een tijd komen, waar we in het geheim, ver buiten de stad, bij elkaar moeten komen! Of zelfs dat wordt ons onmogelijk gemaakt. Luister eens naar Corrie ten Boom, wanneer zij vertelt dat zij de ene zondag in een samenkomst aanwezig is en de week erna is een derde van de gemeente doodgeschoten, om des geloofs wil! Maar het geloof van die gemeenteleden bleef desondanks standvastig en vurig, vertrouwend op hun God! Dan laat je het wel om steeds die strijd over sabbath of zondag (of dinsdag of donderdag) te voeren.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 23:06

mw schreef:
Johannes was op de dag des Heeren in de geest. Ergens staat vermeld dat het de eerste dag vd week is. Nu ga ik slapen, als ik tijd heb zal ik opzoeken waar het staat. Voel je vrij om het zelf op te gaan zoeken :mrgreen:

Johannes werd in den geest meegevoerd naar de dag des Heeren.De bazuin klonk !!Ik heb het al voor je opgezocht:

Dit is altijd de oordeelsdag, de rest van dit hele bijbelboek is een beschrijving van dit visioen.
Zie ook 1 Thess 5:2 (voorafgaand daaraan diezelfde bazuin in 1Thess 4;16!), hand 2:20, 2 Petr 3:10
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor elbert » 25 mar 2012 09:53

Ewan schreef:Johannes werd in den geest meegevoerd naar de dag des Heeren.De bazuin klonk !!Ik heb het al voor je opgezocht:

Dit is altijd de oordeelsdag, de rest van dit hele bijbelboek is een beschrijving van dit visioen.
Zie ook 1 Thess 5:2 (voorafgaand daaraan diezelfde bazuin in 1Thess 4;16!), hand 2:20, 2 Petr 3:10
Nee, de uitdrukking in het grieks in Openbaring 1 is een andere dan die in de door jou genoemde teksten worden genoemd. Van die teksten is duidelijk dat het om de oordeelsdag gaat, van de tekst uit Openbaring wordt algemeen aangenomen dat het om de eerste dag van de week gaat, waarop de christenen gewoonlijk pleegden samen te komen (Hand. 20:7, 1 Cor. 16:2).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 25 mar 2012 10:28

elbert schreef:Nee, de uitdrukking in het grieks in Openbaring 1 is een andere dan die in de door jou genoemde teksten worden genoemd. Van die teksten is duidelijk dat het om de oordeelsdag gaat, van de tekst uit Openbaring wordt algemeen aangenomen dat het om de eerste dag van de week gaat, waarop de christenen gewoonlijk pleegden samen te komen (Hand. 20:7, 1 Cor. 16:2).


Ach , als er in het grieks staat, één der sabbatten, of eerste (proto) der sabbatten, het werd altijd ook allemaal vertaald door ''eerste dag der week''.
ALLE gelegenheden waar dit gebeurde, vonden plaats tijdens de dagen der ongezuurde broden (door God ingesteld), als je de context leest, in hand 20:6!!!
Het vermelden van de bazuin in Op 1:10 draagt ook bij aan het feit dat de ''algemene aaname door sommigen'' misschien maar eens beter bestudeerd moet worden, want of Johannes nu meegevoerd werd in den geest naar de Dag des Heeren op een woensdag of een zondag, lijkt me helemaal niet relevant, maar het lijkt me veel logischer dat dit als inleiding tot het Boek Openbaring gezien wordt.
Laatst gewijzigd door Ewan op 25 mar 2012 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor elbert » 25 mar 2012 10:53

Ewan schreef:Ach , als er in het grieks staat, één der sabbatten, of eerste (proto) der sabbatten, het werd altijd ook allemaal vertaald door ''eerste dag der week''.
ALLE gelegenheden waar dit gebeurde, vonden plaats tijdens het joodse (door God ingestelde)wekenfeest, als je de context leest!!
Nee, dat klopt niet. Want ook bij de gebeurtenissen rond de opstanding van Jezus staat precies hetzelfde (o.a. Mark. 16:8, Joh. 20:1) en daar is sprake van de zondag. Want het was Pasen en kon het dus niet het wekenfeest zijn, dat immers met Pinksteren gevierd wordt. Schrift met Schrift vergelijken levert dus op dat het niet per definitie om een sabbat tijdens het wekenfeest gaat, maar ook eerste dag van de week kan betekenen.
Want het woord sabaton kan ook week betekenen, zie bijv. Lukas 18:20: "ik vast tweemaal per week (sabaton)".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor RogierV » 25 mar 2012 11:23

En o ja, het zijn 22 kerken op 19000 zielen ipv 17000.


Gaan alle 19000 mensen naar een kerk?
Tjonge wat veel :D
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten