Wilsophie schreef:Kun je me uitleggen wat je bedoelt met "innerlijk komen zij wel overeen."
Ik heb uitgelegd wat ik geloof over de wet en haar functie, dus als je bedoelt dat wet en genade hand in hand moeten gaan is dat niet wat zij overeenkomen.
Wat ik bedoel met dat ze innerlijk wel overeenkomen is o.a.:
- dat Christus in het OT wordt voorzegd en in het NT wordt geopenbaard
- het OT is de belofte, het NT de vervulling -> het OT de bol, het NT de bloem die er in zit en er uit komt
- dat we alleen uit genade zalig worden, een gave van God
- dat we alleen door het geloof zalig worden
- dat God door de hele Schrift tot ons spreekt
- dat het om de vernieuwing van ons hart en leven gaat, om waarheid in het binnenste, de inwoning van Gods Geest (Ps. 51:8, Jer. 31, Rom. 2:29 enz. enz.)
- om liefde tot God en de naaste (het grote gebod)
enz. enz.
Ewan schreef:''....in het lezen van het oude Testament, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus TENIET gedaan wordt.''(2Cor 3:14-18)
Teniet, foetsie, verdwenen, weg !
Hetwelk slaat in dit vers op de bedekking, niet op het Oude Testament. Dit is in de Nederlandse zin zo, het is ook in het grieks zo.
Daarom vertaalt de HSV ook terecht met:
2 Kor. 3:14 Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die
bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
Ewan schreef:Daarom is dat oude verbond helemaal niet voor ons, het was trouwens ook voor joden en proselieten destijds.
Als je daarmee bedoelt dat we niet joods hoeven te worden en dus niet alle spijs-, besnijdenis- en offerwetten hoeven te volgen: helemaal mee eens.
Als je ermee bedoelt dat we ons niets gelegen hoeven te laten liggen aan wat er uit het OT aan geestelijk onderwijs tot ons komt: helemaal mee oneens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)