theologie studeren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

't honkie

theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 29 feb 2012 15:08

Hallo allemaal,

Momenteel studeer ik theologie via de LOI. Erg vrijzinnig, maar de enige academische opleiding die digitaal is. Zijn er echter onder jullie mensen die ook een dergelijke studie doen of van plan zijn te gaan doen? We kunnen steun aan elkaar hebben.
Of misschien als er genoeg studenten zijn is er een digitale variant van een bestaande bijbelgetrouwe opleiding mogelijk?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: theologie studeren

Berichtdoor schelpje3 » 29 feb 2012 15:14

Is het dan niet beter om er mee te stoppen? :-k

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: theologie studeren

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 feb 2012 15:24

Wat versta je onder 'vrijzinnig' en 'bijbelgetrouw'?

't honkie

Re: theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 29 feb 2012 15:32

Tante Pollewop schreef:Wat versta je onder 'vrijzinnig' en 'bijbelgetrouw'?


Vrijzinnig: de bijbel is een boek van beneden over boven, schriftkritiek, gelijkschakeling van spiritisme in oosterse religies met het werk van de Heilige Geest (dit was ook hier wat extreem)
Bijbelgetrouw: De Bijbel is de maatstaf voor het leven en van kaft tot kaft het woord van God dat tot ons komt van God zelf.

Dat is het kader we zo ongeveer. Best breed dus nog.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: theologie studeren

Berichtdoor blijblij » 29 feb 2012 15:33

een academische studie is niet vrijzinnig, die is neutraal (als het goed is).
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een Bijbelgetrouwe academische opleiding, maar dat kan volgens mij niet.

Maar om je een tip te geven: aan reguliere theologieopleidingen zijn vaak disputen verbonden. Sommige daarvan (bv Voetius in Utrecht) zullen orthodox zijn. Wellicht kun je je daar bij aansluiten. (al weet ik natuurlijk niet hoe oud je bent)

@schelpje3: volgens jou moeten alle reformatorische studenten stoppen met studeren, aangezien in elke studie zaken geleerd worden die in strijd zullen zijn met de Bijbel.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: theologie studeren

Berichtdoor blijblij » 29 feb 2012 15:37

't honkie schreef:
Vrijzinnig: de bijbel is een boek van beneden over boven, schriftkritiek, gelijkschakeling van spiritisme in oosterse religies met het werk van de Heilige Geest (dit was ook hier wat extreem)
Bijbelgetrouw: De Bijbel is de maatstaf voor het leven en van kaft tot kaft het woord van God dat tot ons komt van God zelf.

Dat is het kader we zo ongeveer. Best breed dus nog.


De Bijbel moet natuurlijk in een academische studie net zo benaderd worden als elk ander (religieus) geschrift uit het verleden, want de wetenschap kan geen uitspraken doen over eventuele inspiratie van een goddelijk wezen.

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Re: theologie studeren

Berichtdoor Luke. » 29 feb 2012 15:42

@Blijblij en dat is dus het verschil tussen theologie en theologie.

De ene opleiding wil graag in kaart brengen waar religie "vandaan komt", welk effect het op mensen heeft, hoe oud bepaalde geschriften zijn en wat de voor en nadelen van religie zijn. Ik denk dat Honkie dit bedoelt met "vrijzinnig". De theologische opleiding die de PTHU en de LOI bieden, vallen wat mij betreft hier onder.

De andere soort opleiding gaat er vanaf het begin al vanuit dat de Bijbel Gods Woord is, waar van kaft tot kaft, en het uitgangspunt van alle theologie. Dan ga je meer de richting op van de TUA en de TUK.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: theologie studeren

Berichtdoor schelpje3 » 29 feb 2012 15:43

blijblij schreef:een academische studie is niet vrijzinnig, die is neutraal (als het goed is).
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een Bijbelgetrouwe academische opleiding, maar dat kan volgens mij niet.

Maar om je een tip te geven: aan reguliere theologieopleidingen zijn vaak disputen verbonden. Sommige daarvan (bv Voetius in Utrecht) zullen orthodox zijn. Wellicht kun je je daar bij aansluiten. (al weet ik natuurlijk niet hoe oud je bent)

@schelpje3: volgens jou moeten alle reformatorische studenten stoppen met studeren, aangezien in elke studie zaken geleerd worden die in strijd zullen zijn met de Bijbel.

Nee dat zeg ik niet! Maar het is nogal een verschil als je studeert op een academie/universiteit of je volgt een schriftelijke cursus.
Tijdens een college kun je vragen stellen en opmerkingen maken! Schriftelijk gaat dat een stuk lastiger.

't honkie

Re: theologie studeren

Berichtdoor 't honkie » 29 feb 2012 16:05

Ik denk dat de scope nu wel duidelijk is, nu terug naar mijn initiele vraag.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: theologie studeren

Berichtdoor Cathy » 29 feb 2012 16:57

t'honkie schreef:Momenteel studeer ik theologie via de LOI. Erg vrijzinnig, maar de enige academische opleiding die digitaal is.

Deze staat toch onder auspiciën van de PThU?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: theologie studeren

Berichtdoor Petra777 » 29 feb 2012 17:23

t'honkie schreef:Momenteel studeer ik theologie via de LOI. Erg vrijzinnig, maar de enige academische opleiding die digitaal is.


Cathy schreef:Deze staat toch onder auspiciën van de PThU?


De PThU hier in Kampen is behoorlijk vrijzinnig, heb ik van een huisgenootje die daar studeert begrepen.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: theologie studeren

Berichtdoor boer » 29 feb 2012 17:27

*off topic*

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: theologie studeren

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 18:16

*off topic*

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: theologie studeren

Berichtdoor Mortlach » 29 feb 2012 23:51

Luke. schreef:De andere soort opleiding gaat er vanaf het begin al vanuit dat de Bijbel Gods Woord is, waar van kaft tot kaft, en het uitgangspunt van alle theologie. Dan ga je meer de richting op van de TUA en de TUK.


Toch vind ik dat best raar. Tijdens een studie moet er ruimte zijn om alles te bevragen, te onderzoeken en te betwijfelen. Van te voren al uitgaan van van kaft tot kaft, dat komt op mij over als zorgvuldig paaltjes slaan om het gebiedje waar vragen over mag worden gesteld...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: theologie studeren

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 mar 2012 07:52

Volgens mij is dat ook de bedoeling van dergelijke studies.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten