Mortlach schreef:Ach, ook het christelijke geloof is hard werken, maar dat mag je natuurlijk niet zo zeggen, want dat ondergraaft dat genade-concept zo...
In principe niet, en dat weet jij ook wel. Hard werken is niet nodig (om het "nirvana" te bereiken; om een vergelijkbare boedisten-term te gebruiken). Hard werken is een mogelijkheid om dankbaarheid te tonen vanwege die genade. Het ondergraaft dat concept dus niet, het is er een logisch gevolg van .
Blijft erbij dat je jezelf dus eerst zaken moet aanleren. Waarschijnlijk is dat behoorlijk karakter-afhankelijk. Ten diepste blijft het bij boedhisme zo dat je bepaalde dingen moet doen, wil je "gered" kunnen worden.Mortlach schreef:Dat lijkt me uiteraard geen goede voorstelling van het Boeddhisme. Om te beginnen, zo lang je nog 'probeert' je geest leeg te maken, zal dat niet lukken. Pas als je het weet los te laten, volgt de geest vanzelf. Dat laat zich niet forceren.
Dat 'de geest op orde brengen' snijdt trouwens niet in je beschikbare tijd, omdat je elke activiteit tot meditatie kunt maken. Daarbij is er een min of meer bekend Zen-gezegde: Mediteer elke dag een half uur, tenzij je geen tijd hebt; mediteer dan een uur.
Het idee dat er één en slechts één zuivere leer zou zijn, vind ik best grappig. En het zich boven de wereld verheffen is een concept dat christenen hebben geperfectioneerd, lijkt het wel.
Een leer is altijd menselijk. Zuivere menselijke leringen zullen we in de mensenwereld niet tegenkomen. Ik vind het ook wel grappig dat er slechts 1 wetenschappelijke verklaring voor alles is. Enkele wetenschappers plaatsen zich in dat geval net zo goed boven de wereld door te suggereren alsof ze alles al begrijpen. Het idee dat er maar 1 oorsprong voor alles is, vind ik aannemelijk, en dat dat een Godheid is, geloof ik , en jij niet.