Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor hubert » 21 jul 2012 07:02

Wat een stelling al niet te weeg kan brengen op dit prachtige forum. Mooi dat er nog mensen zijn die de waarheid willen verdedigen. De stelling: als het niet blijkt waar te zijn dan is dat ook niet erg want dan hebben we een getroost en mooi christelijk leven geleid, komt van bisschop Bär. Dat was voor mij een eyeopener, ik vond het toen vreemd van een charismatische voorganger, die ik hoog waardeerde, Maar bij later inzien vond ik toch dat hij gelijk had.
De absolute waarheid bestaat niet. Wij hoeven ook niets aan te tonen of te bewijzen. Wij moeten wel getuigen van de hoop die in ons is. Die hoop is wat mij betreft vooral gebaseerd op het leven. de leefwijze en leefregels van rabbi Jezus, die wij navolgen. En bovenal moeten wij vertrouwen hebben in de vreugdevolle toekomst (nieuwe hemel en aarde) die blijkbaar voor ons is weggelegd. En in de tussentijd beoefenen wij de liefde zoals samengevat in het grote gebod (God liefhebben en je naaste als jezelf).
En die andere geloven dan? Die hebben toch minstens ook een deel van de waarheid. We moeten niet te snel oordelen. Laten we nog maar eens zien wat de uiteindelijke waarheid blijkt te zijn. Wij hebben goede papieren (letterlijk dit keer), maar de anderen gaan wij respectvol tegemoet, getuigende van de hoop die in ons is.

mohamed

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2012 10:22

Mortlach schreef:Het lijkt mij ook totaal belachelijk dat mensen zichzelf opblazen in een bus of zich met een vliegtuig in een wolkenkrabber boren om een sprookje te verdedigen in plaats van de Waarhied [sic]...

Oftewel: overtuiging is geen enkele, maar dan ook geen enkele graadmeter voor waarheid.

Het christelijke martelaarschap vergelijken met hedendaagse zelfmoordterroristen getuigt van bijzonder weinig inzicht in het Israël Palestina conflict. Als jouw vrouw en kinderen zijn uitgeroeid denk je misschien wel heel anders over een zelfmoordaanslag en dat heeft ALLES te maken met overtuiging en NIETS met religie.

maaarten

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor maaarten » 21 jul 2012 10:46

Mortlach schreef:Daarom zeg ik dus dat geloof ook positief moet zijn, zelfs als het niet waar is. Dat als morgen blijkt dat je toch geen gelijk hebt, dat er dan eigenlijk niets in je leven zou veranderen. Zou dat niet mooi zijn?


Misschien wel mooi, maar ook volstrekt onmogelijk.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Mortlach » 21 jul 2012 13:09

maaarten schreef:Misschien wel mooi, maar ook volstrekt onmogelijk.


Wat jammer. Ik heb niet het idee dat er wat aan mijn leven zou veranderen namelijk...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor maaarten » 21 jul 2012 13:16

Mortlach schreef:Wat jammer. Ik heb niet het idee dat er wat aan mijn leven zou veranderen namelijk...


Ervan uitgaande dat wat je met je leven doet voortkomt uit wat je gelooft, kan ik mij niet voorstellen dat wanneer je iets anders gaat geloven, er niets in je leven verandert; al was het maar het motief waarmee je dingen doet :-k

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Mortlach » 21 jul 2012 13:34

maaarten schreef:Ervan uitgaande dat wat je met je leven doet voortkomt uit wat je gelooft, kan ik mij niet voorstellen dat wanneer je iets anders gaat geloven, er niets in je leven verandert; al was het maar het motief waarmee je dingen doet :-k


Goed, je motief zal wellicht wat veranderen, maar de daden zouden (hopelijk) hetzelfde blijven. Ik doe wat ik doe omdat ik geloof dat dat goed is, niet omdat mijn geloof zegt dat het goed is. Ergo, mocht mijn geloof door de mand vallen, dan blijven mijn daden onveranderd, omdat die 'goedheid' het geloof overstijgt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor hettys » 21 jul 2012 18:23

Hier argumenten om vooral wel te geloven.

http://www.refdag.nl/opinie/als_god_nie ... s_1_600849


Welk leven is dan zinvol als wij geloven?? Ook dat van een olifant?
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor JHM » 21 jul 2012 18:58

Goed artikel hettys, dank.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor hettys » 21 jul 2012 19:25

JHM schreef:Goed artikel hettys, dank.


Ik vond het zelf iets minder...

Kun jij me dan ook uitleggen wat voor zin het leven van olifant dan heeft?
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Mortlach » 21 jul 2012 19:26

Ik begon halverwege al te vermoeden dat dat artikel van William Craig was. Irritante man met 1 sleets stokpaardje.

Dus als iets eindig is, is het automatisch zinloos? Wat een nonsens. Daarbij zou je net zo goed kunnen beargumenteren dat het leven pas echt zinloos wordt in het hiernamaals.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor boer » 21 jul 2012 19:44

[quote="Mortlach"]

Het lijkt mij ook totaal belachelijk dat mensen zichzelf opblazen in een bus of zich met een vliegtuig in een wolkenkrabber boren om een sprookje te verdedigen in plaats van de Waarhied [sic]...

Oftewel: overtuiging is geen enkele, maar dan ook geen enkele graadmeter voor waarheid.

[quote]
Als vertaler moet jij weten dat getuigen en overtuigen 2 heel verschillende begrippen zijn.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor boer » 21 jul 2012 20:00

Mortlach schreef:
Echt? Dan mag jij mij het graf van de Boeddha eens aanwijzen dan... Jezus is echt niet de enige met een wonderlijke sterfsituatie. Leer eerst je geschiedenis kennen voordat je dit soort dingen aanneemt.


Het is niet alleen de sterfscene die wonderlijk was, maar het hele leven.
Hij is de enige mens geweest die zonder zonden leefde en dus geen doel miste.
Boeddha liet vrouw en kind in de steek en deed aan zelfkastijding en marteling, een lichamelijker voorbeeld om je schuld zelf te vereffenen bestaat er nauwelijks.
Hij had in elk geval een sterfdatum, Jezus werd opgewekt..en betaalde voor ons, Hij is de Enige die dat kón, omdat hij Zelf het smetteloze offer was, wat zelfs op de dag af, tegen alle gewoonten en regels in, het zinnebeeldige Paaslam werd in verwezenlijkte vorm.
Kun je je voorstellen dat dit van zo een hoge orde is, dat dit echt niet zomaar even een in elkaar geflansd verhaal is.
Ik zou ook niet weten wat iemand er mee op zou schieten!?
macht verkrijgen, Onmogelijk, want hierarchie en onderwerping past niet bij de christelijke vrijheid.
Echt alles past te goed in elkaar en is te nobel, om het van een of andere menselijke orde te doen komen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Mortlach » 21 jul 2012 20:09

boer schreef:Het is niet alleen de sterfscene die wonderlijk was, maar het hele leven.


Dat is bijzonder, want volgens mij is er 0,0 bekend over het leven van Jezus tussen pak m beet zijn 1ste levensjaar en zijn 30ste.

Boeddha liet vrouw en kind in de steek en deed aan zelfkastijding en marteling, een lichamelijker voorbeeld om je schuld zelf te vereffenen bestaat er nauwelijks.


Dan moet je wel compleet zijn en erbij zeggen dat de Boeddha er vrij snel achterkwam dat zelfkastijding en extreem ascetisme geen weg naar bevrijding waren. Het heeft in ieder geval niets met zijn Verlichting te maken.

En daarbij was de Boeddha inderdaad een echt mens en geen kloon die zonder voorgeschiedenuis uit de hemel is komen vallen.

Hij had in elk geval een sterfdatum,


Ah, en Jezus stierf niet aan het kruis op Goede vrijdag? Bijzonder theologische stelling, dat moet ik zeker zeggen,

Jezus werd opgewekt..en betaalde voor ons, Hij is de Enige die dat kón, omdat hij Zelf het smetteloze offer was, wat zelfs op de dag af, tegen alle gewoonten en regels in, het zinnebeeldige Paaslam werd in verwezenlijkte vorm.
Kun je je voorstellen dat dit van zo een hoge orde is, dat dit echt niet zomaar even een in elkaar geflansd verhaal is.


Ik kan me voorstellen dat dat is wat jij gelooft. Ik geloof dan weer in de kracht van de menselijke geest die zo'n verhaal inderdaad 'zomaar even' in elkaar flanst.

Ik zou ook niet weten wat iemand er mee op zou schieten!?
macht verkrijgen, Onmogelijk, want hierarchie en onderwerping past niet bij de christelijke vrijheid.
Echt alles past te goed in elkaar en is te nobel, om het van een of andere menselijke orde te doen komen.


LOL. Dat alles zo goed past komt door het wonder der redactiewerk. En je wilt serieus naar je eigen (kerk)geschiedenis kijken en beweren dat het NIET om macht draait?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor boer » 21 jul 2012 22:27

Je moet wel verschil maken tussen christen en wie zich christen noemt.
Ik vind het ombrenegen van 100 miljoen mensen in Zijn naam ook weerzinwekkend, katholieken en protestanten hebben heel wat uit te leggen en moeten zich schamen, ja.
De opdracht was het evangelie te verspreiden , en niet met het zwaard, maar met liefde en verdraagzaamheid, en wie niet wilde luisteren , moest met rust gelaten worden, want liefde dwingt niet.
We hadden de joden alsnog jaloers moeten maken, maar we hebben ze omgebracht.

In Openbaring 18:24 staat hoe Jezus aan het einde der tijden denkt over deze zogenaamde ''christenen''.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor JHM » 21 jul 2012 23:32

Mortlach schreef:Dus als iets eindig is, is het automatisch zinloos? Wat een nonsens.


Wat is de zin ervan dan?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten