Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor RogierV » 07 feb 2012 11:03

Maar misschien wil je ook even je hoofd draaien en de andere kant op kijken.


Oftwel je kop in het zand steken.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor benefietdiner » 07 feb 2012 11:08

RogierV schreef:Oftwel je kop in het zand steken.

Haha,
Nee dat is de verkeerde kant op, dat is weer zo donker hé.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor benefietdiner » 07 feb 2012 12:35

RogierV schreef:Leuke anekdote geen relevantie. nice try No cigar.

De anekdote geeft een relevantie op zien.
De één ziet het licht in het donker de ander niet.

Matteüs 6:23 Maar als je oog troebel is, zal er in heel je lichaam duisternis zijn. Als het licht in jezelf verduisterd is, hoe groot is dan die duisternis zelf!

Lucas 11:36 Als je hele lichaam verlicht is, zonder dat ook maar een deel in duisternis verkeert, dan is het zo licht als wanneer een lamp je met zijn stralen verlicht.’

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor RogierV » 07 feb 2012 13:04

De anekdote geeft een relevantie op zien.
De één ziet het licht in het donker de ander niet.


Ah de bekende ik zie gewoon een waarheid die jij niet doet stelling.
Lekker neerbuigend. Als ik me aan dat gedrag schuldig maak heb ik tenminste nog het voordeel dat ik het hard kan maken.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Mortlach » 07 feb 2012 13:23

RogierV schreef:Ah de bekende ik zie gewoon een waarheid die jij niet doet stelling.
Lekker neerbuigend. Als ik me aan dat gedrag schuldig maak heb ik tenminste nog het voordeel dat ik het hard kan maken.


Yup, je beroepen op speciale geopenbaarde kennis is een argument dat niet overtuigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor mohamed » 07 feb 2012 13:43

Vele christenen menen maar dat zij niet-gelovigen moeten bekeren, echter bereiken ze daar precies het tegendeel mee. Het oogt namelijk ontzettend goedkoop om het evangelie aan Jan en Alleman te willen slijten die je passeert. De mensen die niet in hem geloven kiezen daar weloverwogen voor dus vraag iemand a.u.b. nooit of hij Christus kent! Wie anderen wil overtuigen van zijn geloof moet een heilig leven leiden (Rom 6:19; 1 Tess 4:3-7; Heb 12:14; 1 Petr 1:15 vgl. Jes 4:3) en rechtlijnig zijn. Het houdt ook in de hand in eigen boezem steken, zelfs als we daarvoor helemaal overnieuw moeten beginnen met niets.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2012 15:02

Het is toch De Geest die de mens zal overtuigen, en dat gaat niet tegen de wil van een mens in.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2012 16:06

Willem3210 schreef:Ik keek vandaag een video waarin het beste argument om niet te geloven werd genoemd. Het gaat als volgt:

God is goed
God is almachtig

Omdat er veel lijden in de wereld is kan deze God niet bestaan, Hij kan immers ingrijpen omdat Hij almachtig is. Hij is dus of niet almachtig of Hij is niet goed.

Het zwakke punt van deze redenering is, dat die wel enorm veel vertrouwen (blind geloof) uitspreekt in het eigen cognitieve kunnen. Het gaat ervan uit dat wanneer ik geen reden kan zien voor Gods toelaten van het kwaad, dat die reden er dan ook niet is. De vraag is echter: waarom zou dat zo zijn?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Mortlach » 07 feb 2012 16:11

Boekenlezer schreef:Het zwakke punt van deze redenering is, dat die wel enorm veel vertrouwen (blind geloof) uitspreekt in het eigen cognitieve kunnen. Het gaat ervan uit dat wanneer ik geen reden kan zien voor Gods toelaten van het kwaad, dat die reden er dan ook niet is. De vraag is echter: waarom zou dat zo zijn?


Dat zwakke punt gaat twee kanten op. Ik zie het goede niet van 42 kinderen die door wilde berinnen worden verscheurd, maar het komt van God, dus MOET het wel goed zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2012 19:12

Mortlach schreef:Dat zwakke punt gaat twee kanten op. Ik zie het goede niet van 42 kinderen die door wilde berinnen worden verscheurd, maar het komt van God, dus MOET het wel goed zijn...

Is er in het door jou genoemde geval sprake van iemand, die het lot van zijn ziel verbindt aan een twijfelachtige redenering? Volgens mij niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Cathy » 07 feb 2012 19:44

Deze materie wordt door Rene van Woudenberg behandeld in zijn boek: 'Toeval en ontwerp in de wereld'.
Wat hij filosofisch beredeneert, o.a. het toelaten van het kwaad ( waar het in dit topic over gaat) en uitlegt in dat boek wordt samengevat in de laatste zinnen:

"Op een algemeen niveau kan een christen geloven dat God goede redenen heeft om het kwaad dat geschiedt toe te laten. Maar wat die redenen zijn in een concreet geval, daarvan, zo moet een christen toegeven, heeft hij meestal niet de minste notie. We kunnen ons vaak niet eens voorstellen wat in een concreet geval van kwaad een goede reden zou kunnen zijn om het toe te laten. Is dit nu erg? Betekent dit niet dat het christelijk geloof uiteindelijk toch onhoudbaar is? Mijn antwoord is een tegenvraag: waarom zouden we veronderstellen dat als God goede redenen heeft voor het toelaten van een bepaald concreet kwaad, christenen die redenen als eerste zouden moeten kennen? Dat een christen niet weet waarom God bepaald concreet kwaad toelaat, betekent echter, zoals ik in de voorgaande drie secties heb betoogd, niet dat het geloof van die christen dus intellectueel onhoudbaar is."
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor scheermes » 07 feb 2012 20:19

Cathy schreef:...
Mijn antwoord is een tegenvraag: waarom zouden we veronderstellen dat als God goede redenen heeft voor het toelaten van een bepaald concreet kwaad, christenen die redenen als eerste zouden moeten kennen? Dat een christen niet weet waarom God bepaald concreet kwaad toelaat, betekent echter, zoals ik in de voorgaande drie secties heb betoogd, niet dat het geloof van die christen dus intellectueel onhoudbaar is."

Maar op die manier is elk inconsistent verhaal intellectueel niet onhoudbaar. We kennen/snappen de rest gewoon niet die het verhaal weer logisch en consistent maken.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2012 21:47

Ik weet niet of je kwaad in een wereld, die aangetast is door de zonde, inconsistent kunt noemen met Gods goedheid en almacht. In een door de zonde aangetaste wereld hoort leed erbij. Dat zal niet meer opgaan pas na de herschepping. (Openbaring 21:4) Dan is er ook geen zonde meer.
Op zich is het begrijpelijk dat de mens graag een leven van alleen maar geluk heeft. Maar een wens is nog niet direct ook een recht. We hebben nogal snel de neiging erg goed van onszelf te denken, er vanuit te gaan dat wij goede mensen zijn die overal recht op hebben. Maar dat is niet het beeld wat de Bijbel van de mens geeft.
Daarbij heb je ook nog eens het feit, dat mensen die alles voor de wind gaat, daar behoorlijk arrogant van kunnen worden. Dat soort mensen zijn in de regel niet de prettigste mensen in de omgang, heb ik gehoord. En wel eens van verwennerij gehoord? En dat dat slecht uitwerkt in de opvoeding van kinderen? Terwijl moeilijke omstandigheden het karakter van een mens juist vormen. Dat zien we echter meestal achteraf pas. Een voorbeeldje daarvan is een tekst als Psalm 119:71. Het zijn maar even wat illustraties bij het eventuele nut van tegenslag en leed.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 07 feb 2012 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Willem3210
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2010 21:26

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Willem3210 » 07 feb 2012 21:53

Het is me opgevallen dat het lijden, ook het lijden uit het oude testament, voor enkele forumleden een reden is om niet te geloven.

- Daarbij valt me ook op dat men daarmee de tekst uit het oude testament voor waarheid en als Gods woord aanneemt om zich daar vervolgens op te beroepen.
- Men heeft een besef voor goed en kwaad en gebruikt die als maatstaf voor God.

Hier gaat het volgens mij mis #-o

Maar ik vraag me af in wat voor een God men wel zou geloven?

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor scheermes » 07 feb 2012 22:11

Boekenlezer schreef:Ik weet niet of je kwaad in een wereld, die aangetast is door de zonde, inconsistent kunt noemen met Gods goedheid en almacht. In een door de zonde aangetaste wereld hoort leed erbij. Dat zal niet meer opgaan pas na de herschepping. (Openbaring 21:4) Dan is er ook geen zonde meer.
Al het leed in de wereld wordt toch niet veroorzaakt door de zonde? Vele onschuldigen(bijv. ongeboren babies) zijn gestorven door natuurrampen.
Boekenlezer schreef:Op zich is het begrijpelijk dat de mens graag een leven van alleen maar geluk heeft. Maar een wens is nog niet direct ook een recht. We hebben nogal snel de neiging erg goed van onszelf te denken, er vanuit te gaan dat wij goede mensen zijn die overal recht op hebben. Maar dat is niet het beeld wat de Bijbel van de mens geeft.
Daarbij heb je ook nog eens het feit, dat mensen die alles voor de wind gaat, daar behoorlijk arrogant van kunnen worden. Dat soort mensen zijn in de regel niet de prettigste mensen in de omgang, heb ik gehoord. En wel eens van verwennerij gehoord? En dat dat slecht uitwerkt in de opvoeding van kinderen? Terwijl moeilijke omstandigheden het karakter van een mens juist vormen. Dat zien we echter meestal achteraf pas. Een voorbeeldje daarvan is een tekst als Psalm 119:71. Het zijn maar even wat illustraties bij het eventuele nut van tegenslag en leed.
Dus er moet af en toe een natuurramp gebeuren zodat we niet al te verwend raken?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten