Is toeval Bijbels?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2012 15:42

Wat is toeval? We lezen in de Bijbel:

1 Sam 6
7 Nu dan, neem een nieuwe wagen, maak die gereed, en neem twee zogende koeien, waarop nog geen juk gekomen is; span de koeien voor de wagen en breng hun kalveren achter hen vandaan terug naar huis.
8 Neem dan de ark van de HEERE, zet hem op de wagen, en leg de gouden voorwerpen die u Hem als schuldoffer doet toekomen, in een kistje ernaast. Stuur hem vervolgens terug en laat hem gaan.
9 Let dan op: als de ark de weg naar het gebied van Beth-Semes inslaat, heeft Híj ons dit grote kwaad aangedaan. Maar zo niet, dan weten wij dat niet Zijn hand ons getroffen heeft; dan is het ons toevallig overkomen.

Volgens de dikke van Dale betekent toeval een niet te voorspellen geval. Doch vraag ik me af of er iets voorvallen kan zonder dat de alwetende het weet. Hoe dan ook, ongeacht logica is toeval dus toevallig wel Bijbels.

Vreemd of niet? Zo nee, hoezo niet, zo ja, waarom?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jan 2012 19:43

Ik denk dat het feit dat hier over toeval gesproken wordt, niet zo vreemd is. In dit hoofdstuk zijn namelijk de Filistijnen met hun waarzeggers en priesters in gesprek. Het zijn de priesters en waarzeggers die het hier over toeval hebben.
Je bevindt je hier dus volop in het heidendom. Dan is het niet vreemd dat er dingen worden gezegd die wij niet als christelijk (of eventueel joods) herkennen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor hettys » 17 jan 2012 21:56

Boekenlezer schreef:Ik denk dat het feit dat hier over toeval gesproken wordt, niet zo vreemd is. In dit hoofdstuk zijn namelijk de Filistijnen met hun waarzeggers en priesters in gesprek. Het zijn de priesters en waarzeggers die het hier over toeval hebben.
Je bevindt je hier dus volop in het heidendom. Dan is het niet vreemd dat er dingen worden gezegd die wij niet als christelijk (of eventueel joods) herkennen.


Nou. toeval bestaat wel hoor.
Ook gif is geschapen.

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Noir » 18 jan 2012 08:42

Toeval kan voor de mensen bestaan maar voor God zijn er geen toevalligheden.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor schaapje » 18 jan 2012 09:08

Helemaal eens met Noir, toeval lijkt er te zijn er voor mensen, die niet in God geloven.
Alle dagen en gebeurtenissen zijn bij God al bekend.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor tulp » 18 jan 2012 09:50

Toch komt het in de Bijbel wel voor:

Ruth 2,3
Zo ging zij heen, en kwam en las op in het veld, achter de maaiers; en haar viel bij geval voor, een deel van het veld van Boaz, die van het geslacht van Elimélech was.

2 Sam 1,6
Toen zeide de jongen, die hem de boodschap bracht: Ik kwam bij geval op het gebergte van Gilbóa; en ziet, Saul leunde op zijn spies; en ziet, de wagens en ritmeesters hielden dicht op hem.

2 Sam 20,1
Toen was daar bij geval een Belials man, wiens naam was Seba, een zoon van Bichri, een man van Jemini; die blies met de bazuin, en zeide: Wij hebben geen deel aan David, en wij hebben geen erfenis aan den zoon van Isaï, een iegelijk naar zijn tenten, o Israël!


1 Sam 6,9
Geeft acht: indien zij de weg naar haar gebied opgaat, naar Bet-Semes, dan is Hij het, die dit grote onheil over ons gebracht heeft. En zo niet, dan weten wij, dat niet zijn hand ons getroffen heeft; dan is het ons toevallig overkomen.

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Noir » 18 jan 2012 09:56

Dat zeg ik toch ook ;) Toeval bij mensen... Dat is in de situaties die je beschrijft ook zo. God staat boven alles en weet alle dingen. Bij Hem gebeurt niets bij toeval.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor elbert » 18 jan 2012 14:30

Moderator opmerking: hier zijn een aantal berichten weggehaald, omdat de discussie een weinig verheffende richting op ging. Graag met inhoudelijke argumenten posten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Atro

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Atro » 18 jan 2012 14:40

Spreuken 16:33 "Het lot wordt in den schoot geworpen; maar het gehele beleid daarvan is van den HEERE"

Mattheüs 10:29 "worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? en niet één van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader"

Niks gebeurt geval, maar alle dingen komen ons toe van Zijn Vaderlijke hand! 'HC zondag 10, vraag en antwoord 27'

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2012 15:01

mohamed schreef:Is dat zo? Prediker heeft het ook over toeval:

'Opnieuw zag ik onder de zon dat niet de snellen de wedloop winnen, en ook niet de helden de strijd, ook dat niet de wijzen brood hebben, en ook niet de verstandigen rijkdom, en evenmin de kenners gunst. Tijd en toeval overkomen hun immers allen.' (Pred 9,11)

Puur vanuit menselijk perspectief zul je wel over toeval kunnen spreken, denk ik. Zo ziet het eruit voor ons. Zeker een boek als Prediker is sterk vanuit een menselijk perspectief geschreven.
Maar of er dan van God uit ook sprake is van toeval, is nog een andere vraag. In Spreuken 16:33 worden het lot en het beleid van God met elkaar verbonden. Die tekst is dan ook een van de gronden waarop vraag en antwoord 27 van de Heidelbergse Catechismus steunt:

Vraag 27: Wat verstaat u onder Gods voorzienigheid?

Antwoord:
De almachtige en tegenwoordige kracht van God, waardoor Hij hemel en aarde, met alle schepselen, als met zijn hand in stand houdt en zó regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, eten en drinken, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen, niet bij toeval, maar uit zijn vaderhand ons ten deel vallen.


Het zal te vergelijken zijn met wanneer we zeggen: de zon gaat onder. Dan bedoelen we ook niet dat de zon om de aarde draait, maar gebruiken we een manier van spreken waarbij we ons niet bekommeren om de wetenschappelijke nauwkeurigheid.

mohamed schreef:Nou nee, want jij beweert dat toeval niet christelijk is terwijl het wel in de Bijbel staat, dus wie bevindt zich nou volop in het heidendom, jij of ik?

Je begrijpt me verkeerd.
Wie bevindt zich in het heidendom? Dan heb ik het niet over een van ons, maar over de situatie van het bijbelverhaal waarnaar je verwees. Die Filistijnen daar, die zitten in het heidendom.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor learsi » 18 jan 2012 15:26

Dit is dan de vraag die de Filistijnen hebben:....... heeft dat wat ons overkomt een gewone natuurlijke oorzaak of is er direct verband met de aanwezigheid van de ark des Heeren(zodat we weten dat Hij ons dit groot kwaad gedaan heeft).

En op die vraag krijgen ze antwoord.

Dit woord "toeval" wordt ook in Deut.23:10-11 gebruikt. Daar is er een verband met Deut.15 de eerste verzen. Er wordt daar gedacht aan een spontane zaadlozing tijdens het slapen(die de man onrein maakt) Die zaadlozing is een natuurlijk iets. Iets dat zal gaan gebeuren. Het woordje wijst dus op iets dat op een natuurlijke wijze tot stand komt.

Zo kan iets wat ons overkomt een volstrekt natuurlijke oorzaak hebben, maar ook iets zijn dat de Heere met een bijzonder doel in ons leven toelaat.


h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor learsi » 18 jan 2012 15:41

Atro schreef:Spreuken 16:33 "Het lot wordt in den schoot geworpen; maar het gehele beleid daarvan is van den HEERE"


Het Hebr. woord dat hier met "lot" vertaald is betekent bij ons zoveel als het "loten", zoals bij het begin van een voetbalwedstrijd, wie mag kiezen aan welke kant er begonnen wordt. Zoiets als het gooien van kruis of munt.Er steekt de gedachte achter, dat ik door kruis of munt te gooien,bepaal welke van de twee mogelijkheden ik kies om te gaan doen.
Het woordje schoot betekent zoveel als "een plooi in het kleed" van de toenmalige dracht.
Kruis en munt gooien in de plooi van het kleed dat ik draag.

h.g. Learsi

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 18 jan 2012 16:37

learsi schreef:Dit is dan de vraag die de Filistijnen hebben:....... heeft dat wat ons overkomt een gewone natuurlijke oorzaak of is er direct verband met de aanwezigheid van de ark des Heeren(zodat we weten dat Hij ons dit groot kwaad gedaan heeft).

En op die vraag krijgen ze antwoord.

Dit woord "toeval" wordt ook in Deut.23:10-11 gebruikt. Daar is er een verband met Deut.15 de eerste verzen. Er wordt daar gedacht aan een spontane zaadlozing tijdens het slapen(die de man onrein maakt) Die zaadlozing is een natuurlijk iets. Iets dat zal gaan gebeuren. Het woordje wijst dus op iets dat op een natuurlijke wijze tot stand komt.

Zo kan iets wat ons overkomt een volstrekt natuurlijke oorzaak hebben, maar ook iets zijn dat de Heere met een bijzonder doel in ons leven toelaat.


h.g. Learsi

Het ontkennen van het bestaan van toeval kan pijnlijke scenario's ten gevolge hebben. Zo zag ik laatst een docu waarin iemand die recent wees was geworden, zei dat God daar een plan mee had. Dat vond ik heel erg om te horen, echter is dat hoe veel protestanten er helaas over denken.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2012 18:27

mohamed schreef:Het ontkennen van het bestaan van toeval kan pijnlijke scenario's ten gevolge hebben. Zo zag ik laatst een docu waarin iemand die recent wees was geworden, zei dat God daar een plan mee had. Dat vond ik heel erg om te horen, echter is dat hoe veel protestanten er helaas over denken.

Ik kan mij goed voorstellen dat het zeer onaangenaam is als er heel erge dingen gebeuren, en dat je dan aan Gods raad denkt, dat Hij daar zijn hand in heeft. Dat is niet zo'n fijne combinatie.
Maar de gedachte van zaken die buiten Gods controle om gaan, lijkt mij evenmin vertroostend. Dan kan je van alles gebeuren tegen Gods wil in. Welke bescherming heb je dan nog? Is er dan een garantie dat God uiteindelijk al het kwaad zal overwinnen?
Dan vind ik de gedachte aan een God, die weliswaar erge dingen toelaat in mijn leven (ook al weet ik niet waarom), maar de boel wel goed onder controle heeft, beschermender.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Noir » 19 jan 2012 08:38

mohamed schreef:Het ontkennen van het bestaan van toeval kan pijnlijke scenario's ten gevolge hebben. Zo zag ik laatst een docu waarin iemand die recent wees was geworden, zei dat God daar een plan mee had. Dat vond ik heel erg om te horen, echter is dat hoe veel protestanten er helaas over denken.


Waarom vond je dat heel erg ? Ik denk er ook zo over maar het geeft me juist tot troost. Alles heeft een plan en een bestemming. En alles wordt bestuurd. Nogmaals, bij God vandaan is er geen toeval mogelijk omdat alle dingen al beslist waren.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten

cron