'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor JeeWee » 16 jan 2012 15:56

Vroeger hoorde je in de kerk nog wel eens de term 'boezemzonde'. Misschien nog wel maar veel minder. Ik denk echter dat het fenomeen niet uitgestorven is. Herken jij dat, hoe ga je er mee om of 'wandel je fluitend in de vrijheid van de kinderen van God'. Ik werd er bij bepaald door dat ik daar een stukje over las van Dirk van Genderen.

‘Here God, ik belijd mijn zonde, dit was de laatste keer, ik zal het nooit meer doen. Help me.’ Toch gaat het een week later weer mis. Opnieuw val je in diezelfde zonde. En weer ga je vol schaamte naar de Here toe. ‘O Here, wees me genadig, vergeef mijn zonde’. Hoe kom je er ooit vanaf? Je vindt jezelf zo slecht. Is er overwinning mogelijk? De Bijbel spreekt daar immers over, maar in je eigen leven merk je er niets van.

Sommigen zullen zich hebben neergelegd bij het feit dat ze telkens weer onderuit gaan in de strijd tegen een specifieke zonde. Anderen blijven strijden, maar zijn de wanhoop nabij. Ze schamen zich, voor hun omgeving en het meest nog wel voor de Here. Heb jij er last van? Praat je er met anderen over? Is er overwinning mogelijk en hoe dan?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schaapje
Generaal
Generaal

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor schaapje » 16 jan 2012 16:09

quote="JeeWee"Vroeger hoorde je in de kerk nog wel eens de term 'boezemzonde'. Misschien nog wel maar veel minder. Ik denk echter dat het fenomeen niet uitgestorven is. Herken jij dat, hoe ga je er mee om of 'wandel je fluitend in de vrijheid van de kinderen van God'. Ik werd er bij bepaald door dat ik daar een stukje over las van Dirk van Genderen. [/b]

‘Here God, ik belijd mijn zonde, dit was de laatste keer, ik zal het nooit meer doen. Help me.’ Toch gaat het een week later weer mis. Opnieuw val je in diezelfde zonde. En weer ga je vol schaamte naar de Here toe. ‘O Here, wees me genadig, vergeef mijn zonde’. Hoe kom je er ooit vanaf? Je vindt jezelf zo slecht. Is er overwinning mogelijk? De Bijbel spreekt daar immers over, maar in je eigen leven merk je er niets van.

Sommigen zullen zich hebben neergelegd bij het feit dat ze telkens weer onderuit gaan in de strijd tegen een specifieke zonde. Anderen blijven strijden, maar zijn de wanhoop nabij. Ze schamen zich, voor hun omgeving en het meest nog wel voor de Here. Heb jij er last van? Praat je er met anderen over? Is er overwinning mogelijk en hoe dan?

Heel herkenbaar JeeWee, hier zien we dat een mens in zichzelf (oude natuurlijke mens) geen zonden kan overwinnen met het voornemen "dit is de laatste keer"
De overwinning kan alleen door je bewust te zijn dat de Heilige Geest in ons kan overwinnen, door je bewust te zijn van de aanwezigheid van God, dus niet bidden voor of na maar... tijdens de verzoeking.

Ik vind het een beetje moeilijk uit te leggen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 jan 2012 16:13

Ik zie toch vaak met verbazing hoe mensen heel goed met 'ingesleten zonden' kunnen doorleven.
Ook bij mezelf zie ik wel iets onbegrijpelijks. Je weet dat het niet goed is, maar het 'stoort' je niet zo erg meer.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jan 2012 16:52

quote="JeeWee"Ik zie toch vaak met verbazing hoe mensen heel goed met 'ingesleten zonden' kunnen doorleven.
Ook bij mezelf zie ik wel iets onbegrijpelijks. Je weet dat het niet goed is, maar het 'stoort' je niet zo erg meer.

Dan heeft het denk ik wel te maken hoe dicht je met God leeft, hoe je intieme relatie is met Hem,
of je bereidt bent je te laten corrigeren.
Ik denk dat er steeds weer van dat soort perioden in elk leven voorkomen, ik herken het wel hoor.
Maar echt door blijven leven met ingesleten zonden, zoals jij schrijft ...ik weet het niet hoor, God is een werk begonnen en dat maakt Hij af, en als de mens niet luisteren wil, dan komen er omstandigheden waardoor je "wakker' wordt geschut, tenminste dat is mijn ervaring.
Heeft denk ik iets met tuchtiging te maken.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 jan 2012 17:00

Ik denk dat het ook belangrijk is om de zonde(n) waar je mee worstelt in het licht te brengen, vertel het aan een paar mensen die je vertrouwd.
Spreek af dat de ander je mag bevragen en bidt met en voor elkaar.

En ik geloof dat het werk van de Heilige Geest ook te weinig bekend is in veel traditionele kerken.
Het werk van de Heilige Geest wordt wel gepreekt m.b.t. de wedergeboorte, maar hoe we kunnen leven door Zijn kracht nadat je tot geloof gekomen bent, daar hoor je maar weinig over.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jan 2012 17:09

@Jeewee

Vind het trouwens prettig dat er eindelijk weer eens over ons persoonlijk geloof aanbod komt, het gaat vaak zo over "schriftgeleerdheid" ook belangrijk natuurlijk, maar het is wel opvallend dat de persoonlijk noot niet ter sprake komt, in de oude topics kwam dat regelmatig voor en daar lees je zoveel fijne dingen in.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 jan 2012 17:53

Ik merkte dat veel mensen de term 'boezemzonden' niet eens kennen. Jammer, want het is zo sprekend: je koestert bepaalde zonden aan je boezem. Ze zijn zo eigen geworden.

Je raakt aan bepaalde zonden gewend. We gaan het vergoeilijken. Het is net als met roken: je wilt er van af, je zit vol goede voornemens, je bidt om kracht, vraagt om vergeving en daar ga je weer. Heel vaak zijn het seksuele zonden, maar ook belastingontduiken, zwartwerken, ontrouw aan je partner. Je gaat in twee werelden leven.
Terwijl God recht heeft op héél je leven.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jan 2012 19:28

quote="JeeWee"Ik merkte dat veel mensen de term 'boezemzonden' niet eens kennen. Jammer, want het is zo sprekend: je koestert bepaalde zonden aan je boezem. Ze zijn zo eigen geworden.

Je raakt aan bepaalde zonden gewend. We gaan het vergoeilijken. Het is net als met roken: je wilt er van af, je zit vol goede voornemens, je bidt om kracht, vraagt om vergeving en daar ga je weer. Heel vaak zijn het seksuele zonden, maar ook belastingontduiken, zwartwerken, ontrouw aan je partner. Je gaat in twee werelden leven.
Terwijl God recht heeft op héél je leven.

Nou ben ik in verwarring want in je eerste bericht schreef je dat een mens kan worstelen met zonden die hij niet wil doen, en maar niet kan overwinnen, als je ze keer op keer belijdt dan kan ik dat niet zien als "boezemzonden" dit laatste is in mijn ogen iets wat je juist niet wil loslaten.
Dus ik heb je helemaal verkeerd begrepen.

haagwinde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor haagwinde » 16 jan 2012 19:55

Schaapje, volgens mij klopt het juist wel.

Ik zie de boezemzonde als een zonde die zo dicht bij jezelf (je karakter bijv.) ligt dat je er telkens in valt en er hard tegen moet strijden. En anderzijds als ook díe zonde (naast alle andere) die je met wortel en tak zou willen uitroeien omdat je verlangt om voor de Heere te leven.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 jan 2012 20:57

haagwinde schreef:Schaapje, volgens mij klopt het juist wel.

Ik zie de boezemzonde als een zonde die zo dicht bij jezelf (je karakter bijv.) ligt dat je er telkens in valt en er hard tegen moet strijden. En anderzijds als ook díe zonde (naast alle andere) die je met wortel en tak zou willen uitroeien omdat je verlangt om voor de Heere te leven.

Precies! Ds. E. Gouda heeft het hier op Refoweb een keer zo uitgelegd:

Wat is een boezemzonde? Van Dale (Groot Woordenboek) noemt het een "lang gekoesterde, ingewortelde zonde". Het is dus en dat stellen we in de eerste plaats vast "(een)zonde". En "zonde" gebruiken wij om het zedelijk kwaad aan te duiden, en dan het kwaad, dat wij tegenover God bedrijven. De boezemzonde, het woord zegt het al, koesteren, voeden en onderhouden we. Deze zonde wordt als een kind vertroetelt. Waarom? Omdat we er niet mee kunnen breken, het is ons een lief ding waard om die zonde aan de hand te houden. Maar blijft staan: het is zonde! Het strijdt tegen Gods wet en recht.

Heeft iedereen deze zonde? Een boezemzonde is als een boezemvriend: een innig geliefde, beste vriend. Het is dus een zonde waarvan je je bewust bent. In dit geval betekent het dat je voor jezelf na moet gaan of er iets is wat je graag koestert, en tegelijkertijd als een belemmering werkt in je verhouding naar God toe. Wie leeft als christen zal heilig door het leven willen gaan, en zal dus ook breken met datgeen wat daaraan afbreuk doet. Niet iedereen hoeft een boezemzonde te hebben, hoewel voor iedereen geldt -ook na bekering- dat iedereen zondaar is en zonden doet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jan 2012 20:58

quote="haagwinde"Schaapje, volgens mij klopt het juist wel.

Ja er zit wat in haagwinde wat je zegt, dat is de strijd van het vlees wat in gaat tegen de Geest.
Ik ga er eens over nadenken.
Maar JeeWee had het er over dat je die zonden koestert, daarom raakte ik in verwarring, en snap ik het niet meer.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jan 2012 20:59

@ JeeWee

Niet mee kunnen breken of niet mee willen breken, dat is het verschil wat ik bedoel.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 jan 2012 21:39

schaapje schreef:@ JeeWee

Niet mee kunnen breken of niet mee willen breken, dat is het verschil wat ik bedoel.

De juf op school zei altijd: "kan-niet ligt op 't kerhof en wil-niet ligt er naast"...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jan 2012 22:05

quote="JeeWee"

De juf op school zei altijd: "kan-niet ligt op 't kerhof en wil-niet ligt er naast"...

:lol: Kan je dat Bijbels onderbouwen 8)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2012 22:49

schaapje schreef:@ JeeWee

JeeWee schreef:De juf op school zei altijd: "kan-niet ligt op 't kerhof en wil-niet ligt er naast"...

Dat is een sterke!

Maar al te vaak vullen mensen zelf naar eigen goeddunken in wat allemaal wél en niet mag van God, maar de vraag is: wat is zonde? Dat moeten we eerst glashelder hebben alvorens er daadwerkelijk sprake is van zondigen in de ware Bijbelse betekenis.

De wet waaronder men is bepaalt de overtreding.

Terug naar “[Religie] - Open forum”