Flavius schreef:Ik ben niet degene die een conclusie trekt, dat doe jij; ik vind je toon dan ook misplaatst.
Ik snap niet wat je bedoelt.
Ik zie overigens geen reden om mij slechts te gaan beperken tot enkele zinnen uit dit evangelie, en aan de hand van dat stukje oordelen of het anti-Joods is [hetgeen ik overigens eerder ook niet heb gedaan, ik gaf slechts aan dat het niet onwaarschijnlijk is].
Ik zie wel een reden, namelijk dat het het doel van het topic is om na te gaan welke criteria er zijn om een verhaal al dan niet historisch te noemen.
Het algemene criterium dat ik zou willen noemen is dat het verhaal moet passen bij de historische context van Palestina rond het begin van de jaartelling.
Als je het daarbij vergelijkt, is het schoolsysteem dat in het verhaal naar voren komt dubieus. Het is maar de vraag of ze in Galilea destijds iets als een schoolsysteem hadden, laat staan meerdere leraren in één dorp, laat staan dat men Grieks kreeg aangeleerd.
De bron die ik overigens gebruik is het boekje
The Apocryphal Gospels: A Very Short Introduction door
Paul Foster, daar wordt slechts een korte introductie gegeven in dit toch al korte boekje over de Apocriefe boeken. In dit kort boekje wordt het volgende gezegd: ...
Interessant. De criteria die ik eruit haal zijn de volgende: hoe wonderbaarlijker Jezus handelt, hoe aantrekkelijker destijds, maar hoe minder historisch geloofwaardig. En het al genoemde anti-Joodse element. En ook als het verhaal Jezus als 'superheld' neerzet is de kans groot dat het een later verzonnen sterk verhaal is.
Criteria:
[1] Een historisch verhaal moet passen bij wat we van Jezus weten.
[2] Een historisch verhaal moet passen bij de historische context van Galilea rond het begin van de jaartelling.
[3] De bron moet qua tijd zo dicht mogelijk bij het (vermeende) gebeuren zitten.
[4] Een verhaal is waarschijnlijk niet historisch als we het type verhaal doorgaans als latere legendevorming beoordelen. Deze verhalen zijn bijvoorbeeld:
[4a] Bijzondere verhalen over de kindertijd.
[4b] Verhalen met een hoog wondergehalte.
[4c] Verhalen die de 'held' aantrekkelijk willen maken.