De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor mohamed » 04 jan 2012 19:49

Op RKK.nl staat het volgende:

Het doopsel drukt in de ziel van de dopeling een 'onuitwisbaar geestelijk merkteken'. Daarom ontvangt iemand het doopsel slechts éénmaal en kan het niet herhaald worden.

-bron-

Hoezo is dat merkteken onuitwisbaar? Hoeft iemand zich dan niet meer als een christen te gedragen om een christen te zijn?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jan 2012 21:49

Gedoopt zijn en ook leven overeenkomstig Gods verbond zijn volgens mij twee verschillende dingen. Iemand kan gedoopt zijn, maar zich later ervan afkeren. Dan blijft hij echter toch een gedoopt mens, die het teken van Gods verbond ontvangen heeft. Dat verbond wordt niet opgeheven. Dat blijft van kracht, hetzij tot zegen, hetzij tot oordeel. Dat is volgens mij in korte bewoordingen de gereformeerde leer over de doop.

De Rooms-Katholieke Kerk zal er wel iets anders tegenaan kijken. Die leren meer zoiets als: de doop is de vergeving van de zonden zelf, in dit geval nader bepaald: de erfzonde. Besluit je daarna om toch alles te gaan doen wat God verboden heeft, dan ben je uiteraard niet zonder zonde. Maar de doop blijft van kracht, ook al wordt je er niet zalig door, want je hebt je goddeloos gedragen.

Ik zie op die manier wel een bepaalde overeenkomst tussen de gereformeerde en de roomse leer over de doop, ook al zijn er verschillen. Vanuit die overeenkomst moet ik als gereformeerde constateren, dat ik het wel eens ben met die geciteerde zinnen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor meribel » 04 jan 2012 22:54

mohamed schreef:Op RKK.nl staat het volgende:

Het doopsel drukt in de ziel van de dopeling een 'onuitwisbaar geestelijk merkteken'. Daarom ontvangt iemand het doopsel slechts éénmaal en kan het niet herhaald worden.

-bron-

Hoezo is dat merkteken onuitwisbaar? Hoeft iemand zich dan niet meer als een christen te gedragen om een christen te zijn?


ik zie dat gewoon heel concreet. natuurlijk is een doop , welke dan ook, onuitwisbaar. Het is een gebeurtenis die is gebeurt en niet is terug te draaien.
Als jij je voet stoot, is dat dan nog terug te draaien of uit te wissen? We kunnen toch de tijd niet terugdraaien?
Als je ooit gedoopt ben dan ben je ooit gedoopt.

voor de persoon zelf kan het wel zijn dat voor hem de betekenis van de doop en de geestelijke waarde ervan volledig verdwijnt natuurlijk.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor boer » 04 jan 2012 23:02

Boekenlezer schreef:Gedoopt zijn en ook leven overeenkomstig Gods verbond zijn volgens mij twee verschillende dingen. Iemand kan gedoopt zijn, maar zich later ervan afkeren. Dan blijft hij echter toch een gedoopt mens, die het teken van Gods verbond ontvangen heeft. Dat verbond wordt niet opgeheven. Dat blijft van kracht, hetzij tot zegen, hetzij tot oordeel. Dat is volgens mij in korte bewoordingen de gereformeerde leer over de doop.

De Rooms-Katholieke Kerk zal er wel iets anders tegenaan kijken. Die leren meer zoiets als: de doop is de vergeving van de zonden zelf, in dit geval nader bepaald: de erfzonde. Besluit je daarna om toch alles te gaan doen wat God verboden heeft, dan ben je uiteraard niet zonder zonde. Maar de doop blijft van kracht, ook al wordt je er niet zalig door, want je hebt je goddeloos gedragen.

Ik zie op die manier wel een bepaalde overeenkomst tussen de gereformeerde en de roomse leer over de doop, ook al zijn er verschillen. Vanuit die overeenkomst moet ik als gereformeerde constateren, dat ik het wel eens ben met die geciteerde zinnen.


Niet de doop, maar de beker is het teken van het nieuwe Verbond.
Jezus zegt het Zelf in Lucas 22:20
Een geestelijk verbond van een toekomstige bruid en haar Heer, geen ceremonieel ritueel op een wezentje wat niet eens weet wat er gebeurt.
Dopen is onderdompelen en niet besprenkelen, de betekenis EN het gedenkteken zelf zijn totaal veranderd, door de kerk.
Gelukkig heeft de engelse taal wel de verschillen tussen christening and baptizing laten bestaan.
Wie God ernstig zoekt, zal zeker beloond worden.
God ziet het hart aan, niet een pasgeboren onbewust wezentje, wat het verschil tussen goed en kwaad nog niet eens kent.
EN voor mensen die zeggen dat er een uitverkiezing is van een paar uitverkorenen, zou het al helemaal niet uit kunnen maken.
Of denken we stiekem toch nog wat bij te kunnen dragen tot onze uitverkiezing?

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor mw » 05 jan 2012 04:05

Het lijkt mij niet de bedoeling om hier een discussie over de doop zelf te houden. De discussie is of het onuitwisbaar is of niet. Hoe en wie er gedoopt worden is al vaak genoeg besproken hier.

Eens beloofd, blijft beloofd. God verzegeld Zijn beloften aan de mens bij de doop. En God trekt nooit Zijn beloften in. De mens zelf kan wel minder/geen waarde gaan hechten aan die beloften, maar dat wil dus niet zeggen dat God Zich ineens er niet meer houd. (eerbiedig gesproken)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor boer » 05 jan 2012 06:08

mw schreef:Het lijkt mij niet de bedoeling om hier een discussie over de doop zelf te houden. De discussie is of het onuitwisbaar is of niet. Hoe en wie er gedoopt worden is al vaak genoeg besproken hier.

Eens beloofd, blijft beloofd. God verzegeld Zijn beloften aan de mens bij de doop. En God trekt nooit Zijn beloften in. De mens zelf kan wel minder/geen waarde gaan hechten aan die beloften, maar dat wil dus niet zeggen dat God Zich ineens er niet meer houd. (eerbiedig gesproken)

Ok, ik hou al op.
Nog wel een graag een vraagje op je opmerking dat de doop een zegel van een belofte zou zijn.
Waar lees ik dat in de Schrift?
Het enige wat ik kan vinden en wat er enigszins op lijkt is dat God de gave van de Heilige Geest belooft aan hen, die zich laten dopen in Hand 2:38 etc.

mohamed

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor mohamed » 05 jan 2012 12:03

mw schreef:Het lijkt mij niet de bedoeling om hier een discussie over de doop zelf te houden. De discussie is of het onuitwisbaar is of niet. Hoe en wie er gedoopt worden is al vaak genoeg besproken hier.

Ik vond zijn opmerking over dat de beker het teken van het nieuwe verbond is zeer waardevol.
Eens beloofd, blijft beloofd. God verzegeld Zijn beloften aan de mens bij de doop. En God trekt nooit Zijn beloften in. De mens zelf kan wel minder/geen waarde gaan hechten aan die beloften, maar dat wil dus niet zeggen dat God Zich ineens er niet meer houd. (eerbiedig gesproken)

Laatst verweet je me dat Christus niet zichtbaar is in mij en ik ben nota bene als zuigeling gedoopt! Nee, dat je nu je eigen glazen ingooit met je bewering is zo pijnlijk duidelijk dat men de scherven kan horen rinkelen, waarvan akte! :lol:

mohamed

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor mohamed » 05 jan 2012 12:08

Boekenlezer schreef:Gedoopt zijn en ook leven overeenkomstig Gods verbond zijn volgens mij twee verschillende dingen. Iemand kan gedoopt zijn, maar zich later ervan afkeren. Dan blijft hij echter toch een gedoopt mens, die het teken van Gods verbond ontvangen heeft. Dat verbond wordt niet opgeheven. Dat blijft van kracht, hetzij tot zegen, hetzij tot oordeel. Dat is volgens mij in korte bewoordingen de gereformeerde leer over de doop.

Interessante zienswijze. Brengt de doop dan ook meer verantwoordelijkheid met zich mee?

mohamed

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor mohamed » 05 jan 2012 12:12

boer schreef:God ziet het hart aan, niet een pasgeboren onbewust wezentje, wat het verschil tussen goed en kwaad nog niet eens kent.

God ziet het hart aan betekent dat geen enkele doop zaligmakend is, want door wat doopwater verandert het hart niet. Daarom zeg ik weer: mensen die hangen aan de waterdoop hebben geen oog voor waar het echt om draait.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor elbert » 05 jan 2012 12:52

mohamed schreef:God ziet het hart aan betekent dat geen enkele doop zaligmakend is
Sterker nog: dat zou betekenen dat er helemaal geen zaligheid zou zijn, want "de gedachtespinsels van het hart van de mens zijn immers slecht, van zijn jeugd af" (Gen. 6:5, 8:21).
Gelukkig is dat niet het enige dat gezegd kan worden: God is genadig op grond van Zijn barmhartigheid en niet op grond van iets in ons.
De doop is daar een teken van. De doop is dus niet zaligmakend, maar is wel belangrijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor JHM » 05 jan 2012 14:58

mohamed schreef:mensen die hangen aan de waterdoop hebben geen oog voor waar het echt om draait.


Wat versta jij onder 'hangen'? De doop is naar mijn inzien zeker belangrijk, het is onderdeel van ons geloof en onze getuigenis.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor mohamed » 05 jan 2012 16:10

mohamed schreef:mensen die hangen aan de waterdoop hebben geen oog voor waar het echt om draait.

JHM schreef:Wat versta jij onder 'hangen'? De doop is naar mijn inzien zeker belangrijk, het is onderdeel van ons geloof en onze getuigenis.

Paulus schreef:

'Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen...' (1 Kor 1,17)

Wat is belangrijk?

Faramir

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Faramir » 05 jan 2012 16:17

Boekenlezer schreef:Gedoopt zijn en ook leven overeenkomstig Gods verbond zijn volgens mij twee verschillende dingen. Iemand kan gedoopt zijn, maar zich later ervan afkeren. Dan blijft hij echter toch een gedoopt mens, die het teken van Gods verbond ontvangen heeft. Dat verbond wordt niet opgeheven. Dat blijft van kracht, hetzij tot zegen, hetzij tot oordeel. Dat is volgens mij in korte bewoordingen de gereformeerde leer over de doop.

De Rooms-Katholieke Kerk zal er wel iets anders tegenaan kijken. Die leren meer zoiets als: de doop is de vergeving van de zonden zelf, in dit geval nader bepaald: de erfzonde. Besluit je daarna om toch alles te gaan doen wat God verboden heeft, dan ben je uiteraard niet zonder zonde. Maar de doop blijft van kracht, ook al wordt je er niet zalig door, want je hebt je goddeloos gedragen.

Ik zie op die manier wel een bepaalde overeenkomst tussen de gereformeerde en de roomse leer over de doop, ook al zijn er verschillen. Vanuit die overeenkomst moet ik als gereformeerde constateren, dat ik het wel eens ben met die geciteerde zinnen.

Netjes en neutraal samengevat. Er zitten zeker overeenkomsten in en gelukkig is er dan ook wederzijdse dooperkenning.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor JHM » 05 jan 2012 17:12

mohamed schreef:Paulus schreef:

'Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen...' (1 Kor 1,17)

Wat is belangrijk?


Ons geloof in Jezus Christus is belangrijk. De doop is daar onderdeel van (Efe 4:5). Dus de doop is zeker belangrijk, waarom anders liet Jezus zich dopen (Matt 3:16) of gaf Hij Zijn leerlingen opdracht volken tot leerling te maken en ze te dopen (Matt 28:19).
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Flavius » 05 jan 2012 18:17

1 Petrus 3
21 en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten