JeeWee schreef:Ik was wel getroffen door een opmerking elders dat bepaalde visies die hier verkondigd worden, mensen errg aan het twijfelen zetten over bijvoorbeeld het waarheidsgehalte van de Bijbel.
'Rijp en groen' kan hier natuurlijk zijn al dan niet gefundeerde mening geven.
Mensen die dachten heel zeker te staan, komen in verwarring en raken misschien wel hun geloof kwijt.
Dat betekent ook het ondergraven van zekerheden die je dacht te hebben.
Is dat gevaarlijk?
Raakt het jou?
Of ga je misschien genuanceerder denken?
Verzand je in discussies over uiterlijkheden?
Of brengt dit forum je dichter bij God?
Ga je twijfelen over over zaken als schepping, bestaan van God enz...
Probeer eens hardop te denken zonder te verzanden in een welles/nietes verhaal.
Realiseer jij je verantwoordelijkheid voor de dingen die je opschrijft?
Als een van de personen wiens visie anderen - waarschijnlijk - zo nu en dan aan het twijfelen brengt, wil ik het volgende zeggen.
Er is niets mis met twijfel, al is het zeker niet mijn bedoeling iemand van zijn geloof af te helpen. Maar twijfelen, zeker! Twijfel zorgt ervoor dat je over je standpunten blijft nadenken, dat je niet verzandt in dogma's, in ideeën die je gelooft omdat je ze nou eenmaal altijd hebt geloofd (of die je ouders geloven). Jezelf afsluiten voor twijfel is de eerste stap richting een cultus.
Je houdt jezelf voor de gek als je (impliciet) beweerd dat je alles over een bepaald onderwerp al weet. Twijfel maakt uiteindelijk je positie sterker, niet zwakker. Daarnaast is het ook helemaal niet verkeerd om een keer tegen jezelf en anderen toe te geven "ik weet het niet".
Twijfel gevaarlijk? Nee, het is juist goed. Het is wel ongemakkelijk en lastig. Maar je bent het aan jezelf verplicht. Een positie innemen en blijven innemen omdat je jezelf niet toestaat aan die positie te twijfelen... wat heb je daar nou weer aan? Onderzoek alles en behoudt het goede, toch?
Luke schrijft:
Alles toetsen aan de Bijbel, en als je merkt dat je huidige ideeën niet met de Bijbel stroken: ideeën veranderen.
Op mij komt dat over als "als de werkelijkheid en de Bijbel niet overeenkomen, heeft de werkelijkheid het mis"