Zetten meningen op Refoweb aan tot geloofstwijfel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Zetten meningen op Refoweb aan tot geloofstwijfel?

Berichtdoor JeeWee » 10 nov 2011 15:42

Ik was wel getroffen door een opmerking elders dat bepaalde visies die hier verkondigd worden, mensen errg aan het twijfelen zetten over bijvoorbeeld het waarheidsgehalte van de Bijbel.
'Rijp en groen' kan hier natuurlijk zijn al dan niet gefundeerde mening geven.

Mensen die dachten heel zeker te staan, komen in verwarring en raken misschien wel hun geloof kwijt.
Dat betekent ook het ondergraven van zekerheden die je dacht te hebben.

Is dat gevaarlijk?
Raakt het jou?
Of ga je misschien genuanceerder denken?
Verzand je in discussies over uiterlijkheden?
Of brengt dit forum je dichter bij God?
Ga je twijfelen over over zaken als schepping, bestaan van God enz...

Probeer eens hardop te denken zonder te verzanden in een welles/nietes verhaal.
Realiseer jij je verantwoordelijkheid voor de dingen die je opschrijft?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Luke.
Mineur
Mineur

Re: Zetten meningen op Refoweb aan tot geloofstwijfel?

Berichtdoor Luke. » 10 nov 2011 16:03

absoluut niet.

ik vind het juist een mooie opsomming van argumenten over een bepaald onderwerp. Je moet alleen uitkijken dat iemands zelfverzekerde opmerking niet voor waar aangenomen wordt puur omdat deze overtuigend gebracht wordt. Alles toetsen aan de Bijbel, en als je merkt dat je huidige ideeën niet met de Bijbel stroken: ideeën veranderen.

Hoe genuanceerd je denkt hangt natuurlijk ontzettend af van met wie je te maken hebt. Soms wordt je ook wel een beetje uitgedaagd; dan is het lastig om voorzichtig te blijven.

JeeWee:

Lijkt me lastig om beide te doen. Als je hardop denkt wil er nog wel eens iets uitkomen dat niet helemaal verantwoord is.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 nov 2011 16:06

Hoewel het mij zeer doet als er mensen zijn die het bestaan van God ontkennen, (daarmee ga je over de streep, vind ik) vind ik dit forum wel lovenswaardig vanwege de ''open deuren''.
Als ik zie bij 2 andere fora, dat het durven betwijfelen van de onfeilbaarheid van de mening van een paar langharige dominees uit 1618 al een permanente ban oplevert, vraag ik me werkelijk af hoe je jezelf christelijk, zachtmoedig en verdraagzaam kunt noemen.In feite doen degenen heir hetzelfde als de roomsen, we plaatsen een extra factor tussen de gemeente en haar Heer.
Een waar gelovige kan niet gaan twijfelen, hoogstens anders gaan denken over het geheel.
maar ons kennen en profeteren is onvolkomen , zegt de Schrift. dus helemaal perfekt weten zullen we het gewoon niet, terwijl we hier nog op aarde zijn en dat hoeven we ook niet, want ons word afgeraden bovenmatig wijs te (willen) zijn.
Of is afval van het geloof wel mogelijk?
Volgens mij was het dan nooit echt, maar slechts een onnadenkend opvolgen van tradities of een nasleep van de catechesatie die erin gestampt werd.

mensen kunnen er dus alleen maar gemotiveerder door raken om zelf de Bijbel te gaan onderzoeken en bijbelstudie te gaan volgen, geloof is alleen iets waard wanneer het getest wordt, tenslotte.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 10 nov 2011 16:10

boer schreef:Een waar gelovige kan niet gaan twijfelen, hoogstens anders gaan denken over het geheel...

...ons word afgeraden bovenmatig wijs te (willen) zijn...

...Of is afval van het geloof wel mogelijk?
Volgens mij was het dan nooit echt, maar slechts een onnadenkend opvolgen van tradities of een nasleep van de catechesatie die erin gestampt werd...

Hmja ik twijfelde dus eigenlijk over hierover beginnen in het kader van de oproep tot nuance, maar nu het er toch al uit is:

Als een forum met de meningen van anderen alles is dat nodig is om jou van je geloof af te krijgen, moet je je toch echt eens gaan afvragen hoe diep dat geloof zat.

Verder zou ik wel heel graag willen weten dat ons afgeraden wordt te zoeken naar wijsheid? Niet verwijtend hoor ;) maar ik ben die tekst zelf nog niet tegen gekomen en hij raakt me wel.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 10 nov 2011 16:14

Om deze reden blijf ik netjes op het open forum. Een ieder die bang is dat hij/zij het geloof verliest moet dat forum dan niet lezen.

Al vraag ik me altijd af wat het geloof nu precies inhoud op het moment dat "nieuwe" ideëen over de Bijbel je van je geloof laten vallen. Ik dacht dat het christelijk geloof ging over een relatie met God en Jezus Messias en niet over de vraag of je Genesis 1 nu als een historisch feit ziet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2011 16:16

JeeWee schreef:Ik was wel getroffen door een opmerking elders dat bepaalde visies die hier verkondigd worden, mensen errg aan het twijfelen zetten over bijvoorbeeld het waarheidsgehalte van de Bijbel.
'Rijp en groen' kan hier natuurlijk zijn al dan niet gefundeerde mening geven.

Mensen die dachten heel zeker te staan, komen in verwarring en raken misschien wel hun geloof kwijt.
Dat betekent ook het ondergraven van zekerheden die je dacht te hebben.

Is dat gevaarlijk?
Raakt het jou?
Of ga je misschien genuanceerder denken?
Verzand je in discussies over uiterlijkheden?
Of brengt dit forum je dichter bij God?
Ga je twijfelen over over zaken als schepping, bestaan van God enz...

Als een van de personen wiens visie anderen - waarschijnlijk - zo nu en dan aan het twijfelen brengt, wil ik het volgende zeggen.

Er is niets mis met twijfel, al is het zeker niet mijn bedoeling iemand van zijn geloof af te helpen. Maar twijfelen, zeker! Twijfel zorgt ervoor dat je over je standpunten blijft nadenken, dat je niet verzandt in dogma's, in ideeën die je gelooft omdat je ze nou eenmaal altijd hebt geloofd (of die je ouders geloven). Jezelf afsluiten voor twijfel is de eerste stap richting een cultus.

Je houdt jezelf voor de gek als je (impliciet) beweerd dat je alles over een bepaald onderwerp al weet. Twijfel maakt uiteindelijk je positie sterker, niet zwakker. Daarnaast is het ook helemaal niet verkeerd om een keer tegen jezelf en anderen toe te geven "ik weet het niet".

Twijfel gevaarlijk? Nee, het is juist goed. Het is wel ongemakkelijk en lastig. Maar je bent het aan jezelf verplicht. Een positie innemen en blijven innemen omdat je jezelf niet toestaat aan die positie te twijfelen... wat heb je daar nou weer aan? Onderzoek alles en behoudt het goede, toch?

Luke schrijft:
Alles toetsen aan de Bijbel, en als je merkt dat je huidige ideeën niet met de Bijbel stroken: ideeën veranderen.

Op mij komt dat over als "als de werkelijkheid en de Bijbel niet overeenkomen, heeft de werkelijkheid het mis" :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 10 nov 2011 16:20

@Mortlach

laat ik het zo stellen:

aan de hand van filosofische, theologische en wetenschappelijke argumenten heb ik gekozen voor het Christendom. Dit betekent dat ik geloof in een God die groter en een stuk intelligenter is dan ik, en als ik iets niet strookt met de Bijbel geef ik het Woord van God het voordeel van de twijfel.

Jij gelooft niet in God, en vind daarom jouw visie op de werkelijkheid superieur aan een eeuwenoud boek dat op menselijke wijze samengesteld is uit door mensen geschreven documenten, die ook nog eens niet allemaal met elkaar overeenkomen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 10 nov 2011 16:34

durf vraagtekens achter je eigen gelijk te zetten! de waarheid is tegen een stootje bestand.
weglopen voor de oppositie is voor mij bijna gelijk aan het niet helemaal overtuigd zijn van de waarheden waar je je leven op baseert.

het voordeel van geloof twijfel is dat als je die serieus neemt je daardoor uitkomt bij een sterker geloof. :)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 10 nov 2011 18:12

Ik kan me best voorstellen dat mensen aan het denken en vervolgens aan het twijfelen komen. Dat geeft in mijn ogen niet zoveel. Je moet vind ik wel weten wat je gelooft. Als je op vrijwel alles als argument geeft "ja maar Calvijn/Luther/Smytegelt zegt dat...." of "ja maar dat doen we nu eenmaal zo" dan zijn stukken van je geloof toch gebouwd op zand ipv. rots.
Enige kennis kan ik zelf wel waarderen, alleen al omdat je verschillende discussies dan beter kan plaatsen.
En ja...kennis brengt denk ik twijfel met zich mee. Maar als je geloof echt en oprecht is zal het je denk ik alleen maar sterken.

Waar ik persoonlijk (let wel....puur mijn beleving) veel meer aan ga twijfelen, als ik fora als deze, lees, is de mens zelf. In naam van het geloof worden nu nog steeds hele groepen mensen buiten gezet. Denk aan : andere geaardheid/andere kerkelijke gezinte/....
De (geestlijke) flexibiliteit van en looden deur. Dan twijfel ik echt wel eens aan de wereld en haar bewoners.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 10 nov 2011 18:38

Wie de liefde van Christus in zijn hart draagt weet dat deze sterker is dan welke twijfel de mens ook teweeg kan brengen.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 nov 2011 18:58

maboc schreef:Waar ik persoonlijk (let wel....puur mijn beleving) veel meer aan ga twijfelen, als ik fora als deze, lees, is de mens zelf. In naam van het geloof worden nu nog steeds hele groepen mensen buiten gezet. Denk aan : andere geaardheid/andere kerkelijke gezinte/....
De (geestlijke) flexibiliteit van en looden deur. Dan twijfel ik echt wel eens aan de wereld en haar bewoners.

twijfelen aan de goedheid van de mens? of juist meer en meer overtuigd raken en inzicht krijgen in de zondige aard van de mensheid.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 10 nov 2011 19:06

meribel schreef:twijfelen aan de goedheid van de mens? of juist meer en meer overtuigd raken en inzicht krijgen in de zondige aard van de mensheid.

Aan de goede intenties van de aardbewoners. We leven niet voor/met/door elkaar, maar leven voor ons zelf.
(Die twijfels voeren gelukkig niet altijd de boventoon :-) Gelukkig zie ik ook heel veel goeds)
En inderdaad zie ik langzaamaan steeds meer handvatten om de zondige aard van de mens te beamen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 10 nov 2011 20:02

Janvanverweg schreef:durf vraagtekens achter je eigen gelijk te zetten!

Het gaat mij niet zozeer om mijn eigen gelijk.
Het gelijk van de Bijbel wordt ook vaak ter discussie gesteld,
En dan heb ik het niet over het gelijk van 'hoedjes, hele noten en fitsen op zondag'.
Maar ik heb het over het bestaan van God, over alverzoenng, over schepping, de almacht van God...

Natuurlijk is er niets nieuws onder de zon. Johannes de Doper zond z'n volgelingen naar Jezus met de vraag: "Zijt Gij het die komen zou of verwachten wij een ander".

We hebben ons verstand uiterraard niet voor niks gekregen, maar door hier heel veel te redeneren, kan het link worden omdat er wellicht wel eens niet of te weinig wordt geredeneerd vanuit een onvoorwaardelijk geloof in de God van de Bijbel...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2011 21:57

JeeWee schreef:We hebben ons verstand uiterraard niet voor niks gekregen, maar door hier heel veel te redeneren, kan het link worden omdat er wellicht wel eens niet of te weinig wordt geredeneerd vanuit een onvoorwaardelijk geloof in de God van de Bijbel...

Waarmee er zorgvuldig paaltjes worden geslagen om het gebied waar twijfel met tegenzin wordt gedoogd en om het gebied waar het zeer zeker niet welkom is.

Zeg me eens, hoe kan het toch dat er zo veel mensen "onvoorwaardelijk [geloven] in de God van de Bijbel" maar toch heel verschillend kunnen denken over tal van onderwerpen.

We hebben ons verstand inderdaad niet voor niets gekregen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 10 nov 2011 22:06

om eerlijk te zijn ja. ik schrijf zeer zelden iets op het religie forum, maar ik zie de topic titels wel, sommigen spraken/spreken me wel aan en ging ik toch lezen. Ik moet zeggen dat ik echt een tijd het hele forum heb vermeden omdat uitspraken me echt te erg deden twijfelen.
Verder spreek ik ook niet mee in het religie forum, omdat het me vaak `boven de pet `gaat. De eerste dingen gaan nog wel, maar er zijn zoveel mensen heel erg bijbel onderlegd, en soms ook moeilijke woorden, dat ik al snel de draad kwijt raak..

Terug naar “[Religie] - Open forum”