Het Verlossingsplan voor/van de mens, door wie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Het Verlossingsplan voor/van de mens, door wie?

Berichtdoor marin » 06 okt 2011 10:32

In de discussies op refoweb en andere forums worden vaak andere oplossingen en bestemmingen van de mens naar voren gebracht dan Christus en dien gekruisigd.

Zijn de oplossingen tot verlossing van de mens door verschillende goden aanvaardbaar of verwerpelijk?

Het Christendom (met zijn verschillen) kunnen elkaar toch vinden onder kruis van Christus, (ik vraag mij daarbij af of de Verzoening van Christus daar bij stilstaat of verder Zijn Verzoening in het Hemels Heiligdom verder bewerkt in de harten van Zijn kinderen), en hoe? Daar wordt heel weinig over gesproken.

Laten we duidelijker zijn of de totale Verlossing door Christus of door andere hoe goed bedoelde ervaringen van verschillende religie’s die buiten Gods Woord om hun verlossing kunnen bewerkstelligen.

Dus kan de mens zichzelf verlossen? Of heeft de mens een Verlosser nodig?
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Het Verlossingsplan voor/van de mens, door wie?

Berichtdoor knor183 » 06 okt 2011 14:38

Omdat de mens heeft gezondigd staat hij schuldig voor God die niet kan zondigen.
God kan de zonden niet door de vingers zien.
Vroeger moest men hiervoor een offer brengen. een dier slachten e.d.
Nu Jezus Christus onze zonden heeft gedragen en aan het kruis is gestorven hoeven wij dit niet meer te doen.

Door in dat wonder te geloven verlost Hij ons van onze zonden.
Dus ja... we hebben een verlosser nodig.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 06 okt 2011 16:24

marin schreef:Dus kan de mens zichzelf verlossen? Of heeft de mens een Verlosser nodig?

Je gaat helemaal voorbij aan het volbrachte werk van Christus.
God heeft ons van Zijn Geest gegeven waardoor we Hem nu mogen aanroepen met "Vader".
God heeft ons macht gegeven om de zonden te vergeven.
God heeft ons macht gegeven om onze naaste lief te hebben.
God heeft ons macht gegeven om Zijn Wil te kunnen en mogen doen.
een oud gezegde: Mijn liefje wat wil je nog meer?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 06 okt 2011 20:33

@knor183 @pasker
Zoals dit topic ter discussie stelt is er een verlossingsplan, alleen wil ik graag duidelijkheid op de manier hoe de totale Verlossing tot stand komt.

@Knor183 geeft al aan dat God de Vader geen zonde kan zien, maar de mens lief heeft, en geeft dat door de offerdiensten daar van blijk, dat nodig was tot verzoening, de bijdrage die @knor183 geeft zegt dat Jezus door aan het kruis voor de mens te sterven de zonden vergeven zijn.
Dus God de Vader ziet de mens die dat aanvaart door Zijn Zoon aan, want God kan geen zonde zien zegt @knor183.
Maar de Geest van de Here Jezus wil daardoor het verstand het hart van de mens doen veranderen naar het beeld van Zijn Zoon, en die verandering ontstaat in een relatie met de Here Jezus doordat berouw en bekering een dagelijks gebeuren moet zijn.

@knor183 zegt ook, door in dat wonder te geloven verlost Hij ons van onze zonden.
Zeker, dat een God van de Drie Eenheid, die Zoon voor ons geworden is om de mens te redden van de macht en de vloek van de zonde in hemel en op de aarde een wonder dat kan een mens niet begrijpen.

@pasker begrijpt niet goed de intentie van deze topic, nog even opnieuw lezen.

@pasker zegt, je gaat helemaal voorbij aan het volbrachte werk van Christus.

@pasker ik kan je zeggen, dat het volbrachte werk van Christus houdt niet op bij het sterven en opstaan van onze Heiland maar Zijn werk wordt voortgezet voor Zijn kinderen om hen te begeleiden om een volk tot stand te brengen die Hem verwacht en zich richt op Zijn wederkomst.
Als dit werk van Christus tot een einde zal zijn in het Hemels Heiligdom dan zal Jezus Zijn Hoge Priesterlijk werk voltooid zijn om als Koning der Koningen Zijn volk te willen ontmoeten die door Zijn werk het Beeld van Hem dragen en door het volle Licht de aarde zal verlichten met de Boodschap van Heil om diegenen die oprecht God zoeken te verlichten met deze boodschap.

Want er zijn veel oprechte kinderen van God die gevangen zitten in menselijke theorieën van “verlossing” die zij door eigen werken proberen tot stand te brengen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 okt 2011 00:24

marin schreef:@pasker ik kan je zeggen, dat het volbrachte werk van Christus houdt niet op bij het sterven en opstaan van onze Heiland maar Zijn werk wordt voortgezet voor Zijn kinderen om hen te begeleiden om een volk tot stand te brengen die Hem verwacht en zich richt op Zijn wederkomst.
Als dit werk van Christus tot een einde zal zijn in het Hemels Heiligdom dan zal Jezus Zijn Hoge Priesterlijk werk voltooid zijn om als Koning der Koningen Zijn volk te willen ontmoeten die door Zijn werk het Beeld van Hem dragen en door het volle Licht de aarde zal verlichten met de Boodschap van Heil om diegenen die oprecht God zoeken te verlichten met deze boodschap.

Tsja, dat had Christus nou ook weer niet verwacht dat Hem dat allemaal nog te wachten stond toen Hij sprak: Het is volbracht. Maar gelukkig is er @marin om Hem het een en het ander in herinnering te brengen. Ik wist trouwens niet eens dat Christus getrouwd was maar Hij blijkt zelfs al kinderen te hebben volgens jou.
Waaruit bestaat trouwens Zijn "volk" want ik neem aan dat dat niet Zijn kinderen zijn?

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 07 okt 2011 09:40

Pasker schreef:Tsja, dat had Christus nou ook weer niet verwacht dat Hem dat allemaal nog te wachten stond toen Hij sprak: Het is volbracht. Maar gelukkig is er @marin om Hem het een en het ander in herinnering te brengen. Ik wist trouwens niet eens dat Christus getrouwd was maar Hij blijkt zelfs al kinderen te hebben volgens jou.
Waaruit bestaat trouwens Zijn "volk" want ik neem aan dat dat niet Zijn kinderen zijn?

Haha die Pasker,

Bekeerde mensen worden ook wel kinderen van God genoemd.
Mattheus 5:9 Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.

Dus nee, Christus is niet getrouwd.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2011 09:54

knor183 schreef:
Dus nee, Christus is niet getrouwd.

Wablief? ](*,)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2011 09:55

Pasker schreef:Ik wist trouwens niet eens dat Christus getrouwd was maar Hij blijkt zelfs al kinderen te hebben volgens jou.

Volgens mij ook, lees Romeinen 7.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 okt 2011 10:08

Christus heeft aan het kruis niet alleen de schuld van de zonden weggenomen maar ook de zonden zelf zodat wij niet meer in de zonden leven. 1 Pet.2:24 Hij heeft in zijn lichaam onze zonden het kruishout op gedragen, opdat wij, dood voor de zonde, rechtvaardig zouden leven.
Door in Hem te geloven zijn wij bevrijd van de schuld, de straf maar ook van de zonden. We hebben een nieuwe identiteit in Hem. Wat uit Hem geboren is zondigt niet, is geheiligd en gerechtvaardigd.
Onze oude mens/natuur struikelt nog in veel opzichten volgens Jakobus en daarvan moeten we ons elke keer weer bekeren en die zonden belijden aan God die getrouw en rechtvaardig is de zonden te vergeven.
Maar de oude mens dat ben je zelf niet, het hoort niet bij je nieuwe identiteit en zal bij ons sterven voorgoed verdwijnen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 07 okt 2011 10:23

@pasker welke richting wil je uit, als je stemming niet optimaal is zou ik geen reactie plaatsen, ik begrijp hieruit dat je geen kind van God genoemd wil worden, ok jou keus, maar geef Jezus wel de waarde die Hem toekomt in je antwoorden.

Een tig-aantal van de vele teksten uit Gods Woord.

Rom 8,16
Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.
Rom 8,17
Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
Rom 9,8
Dat wil zeggen: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen Gods, maar de kinderen der belofte gelden voor nageslacht.
.

1 Joh 3,1
Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het (ook). Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent.
1 Joh 3,2
Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.
1 Joh 3,10
Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft.
1 Joh 5,2
Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 07 okt 2011 10:52

@1a2b3c, zeker Christus heeft voor diegene die berouw hebben van hun zonden en tekortkomingen de vloek en de straf te niet gedaan, zo kunnen zij tot de God komen door de Here Jezus, maar.. om bij God te kunnen blijven biedt de Here Jezus Zijn Leven aan en dan wordt het voor de mens moeilijker om de oude mens zijn zondige natuur door de Here Jezus laten bewerken, (wandel in Mijn voetsporen zij Jezus) de mens wil door zijn oude natuur altijd de randjes overschrijden terwijl hij de wil van God zou moeten doen.
Rechtvaardigmaking door het geloof in Christus is een geweldige boodschap maar moet de mens niet naar zijn eigen gedachten van de natuurlijke mens gaan uitleggen, want de Here Jezus wil een bijzonder werk in Zijn kinderen verrichten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 okt 2011 11:06

quote="marin"
Rechtvaardigmaking door het geloof in Christus is een geweldige boodschap maar moet de mens niet naar zijn eigen gedachten van de natuurlijke mens gaan uitleggen, want de Here Jezus wil een bijzonder werk in Zijn kinderen verrichten.

Zijn werk voor ons is volbracht, maar Zijn werk door ons is blijvend tot onze dood.
Is dat wat je bedoeld Marin?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 okt 2011 11:48

marin schreef:@1a2b3c, ... om bij God te kunnen blijven biedt de Here Jezus Zijn Leven aan en dan wordt het voor de mens moeilijker om de oude mens zijn zondige natuur door de Here Jezus laten bewerken, (wandel in Mijn voetsporen zij Jezus) de mens wil door zijn oude natuur altijd de randjes overschrijden terwijl hij de wil van God zou moeten doen.

God sluit met de gelovigen een nieuw verbond waardoor het mogelijk is om van harte Gods wil te doen Heb.8:10 Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven.
Elke dag vragen of God ook vandaag Zijn wil in het hart legt en in je verstand bekent maakt, dan is het niet moeilijk maar ervaar je dat Zijn juk zacht is en Zijn last licht.
Zelfverloochening door de oude natuur te negeren, dan wordt Hij meer en wij minder.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 07 okt 2011 12:27

@schaapje, die door berouw en bekering de Here Jezus als Verlosser en Middelaar aannemen in het geloof wil de Hij een bijzonder werk verrichten tot onze dood of dat wij bij leven Hem door Zijn wederkomst zullen ontmoeten, dat weten wij niet.
Wat is dat voor werk? Zijn kind die Hij verlost heeft van de macht van de zonde door Zijn Leven en sterven wil Hij op de weg naar de Hemel en nieuwe aarde van zonde en tekortkomingen proberen te overwinnen door dezelfde kracht die Jezus als mens ook dagelijks om vroeg naar Zijn Vader.

Dit overwinnend geloof in Christus komt tot stand in een dagelijkse relatie met Hem door het werk wat Jezus in de harten van Zijn kinderen wil bewerken en kan de Geest van de Here Jezus (die in ons wil wonen) met kracht de strijd aanbinden met ons eigen vlees.

Dus het volbrachte werk van Jezus (Zijn Leven en Sterven) is het middel om ons met God te verzoenen, maar om bij de Vader te kunnen blijven dienen wij het Leven van Jezus ons eigen te maken door de kracht van de Heilige Geest.

Daarom wil ik door dit onderwerp ook de verschillen aanduiden dat hoe goed ook bedoeld de mens zelf niet in staat is door wat voor middel ook terug te keren naar zijn oorspronkelijke staat die God bedoeld heeft en door satan (de vader der leugen) de mens misleidt heeft en nog doet tot de wederkomst van Christus.

Ieder mens is door zijn geboorte uniek en kan niet van een ziel of geesten proces in een ander persoon het leven van een persoon overdoen of beinvloeden tot zijn bestemming.

Jezus is en was de Schepper en Herschepper van de persoon die Hem als Redder en Verlosser wil aannemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2011 12:41

@ Marin, zijn we kinderen van de Vader of van de Zoon?

Terug naar “[Religie] - Open forum”