Is het een probleem voor de zondvloed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Is het een probleem voor de zondvloed

Berichtdoor antoon » 17 aug 2011 07:12

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/06/100617143926.htm
Volgens een onderzoek vermeld in bovenstaande site regeerde Farao Djoser ongeveer 2600 BC
dat is ruimschoots voor de bijbelse vloed vermeld in Genesis, ik hou het even kort, voor mij staat de bijbel vast, daarom wil ik veel meningen over het onderzoek, bij voorbaat dank
Ps lees eerst de site goed en blijf bij het onderwerp aub.

ik heb al heel wat problemen moeten oplossen en meestal kom ik er wel uit nu lijkt het een Patstelling, tenminste als de onderzoekers niet gesjoemeld hebben, daar zijn nu geen aanwijsbare redenen voor, ik ziu daarom graag een second opinion zien van een geleerden die van de bijbel uitgaan.

Voor de goede verstaander ik hou onverkort aan het bijbelse verslag vast dat heeft mij nog steeds niet teleurgesteld, wat ik zeer vreemd vind van het onderzoek is dat het zo dicht bij de conventionele historische benadering komt een benadering die gebaseerd is op een verhaal van sothis verschijningen wat bedenkelijk overkomt, nu lijkt dat verhaal door metingen bevestigd te zijn , ik geloof het niet het komt zo gemaakt over, maar ik realiseer dat er nu geen tegenargumentatie aanwezig is, maar mogelijk vergis ik mij en heeft iemand nog iets in te brengen

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: Is het een probleem voor de zondvloed

Berichtdoor Sabra » 17 aug 2011 09:48

Als de bijbel voor jou vast staat, zou ik mij niet druk maken om welk onderzoek dan ook. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan onderzoeksresultaten die gefundeerd zijn op solide wetenschappelijk onderzoek.

Misschien zou je eens het boek van Karel van de Toorn moeten lezen: Wie schreef de bijbel?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2011 09:49

antoon schreef:http://www.sciencedaily.com/releases/2010/06/100617143926.htm
Volgens een onderzoek vermeld in bovenstaande site regeerde Farao Djoser ongeveer 2600 BC
dat is ruimschoots voor de bijbelse vloed vermeld in Genesis, ik hou het even kort, voor mij staat de bijbel vast, daarom wil ik veel meningen over het onderzoek, bij voorbaat dank
Ps lees eerst de site goed en blijf bij het onderwerp aub.

Niets in de Egyptische geschiedenis wijst op een massale uitsterving rond 2600 BC. Of Djoser nou een paar jaar eerder of later regeerde maakt niet zo heel veel uit. Misschien zette de Zondvloed wel heel de wereld onder water behalve Egypte. :-oo

Voor jou staat de Bijbel vast. Prima. Dan kun je alleen maar concluderen dat Egyptologen wereldwijd al 100 jaar lopen aan te modderen en allemaal een enorme catastrofe over het hoofd zien...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 17 aug 2011 12:57

Het schijnt dat koolstof onderzoek ook niet altijd even zuiver is:

1898, er wordt een foto gemaakt van de lijkwade door Secondo Pia, in een negatief werd de afbeelding die op het doek staat duidelijk zichtbaar!

Vanaf dit moment werden er vele onderzoeken gedaan naar het doek. Uit de meeste van die onderzoeken kwam uit dat het doek echt de lijkwade can Jezus zou zijn… dit geloofden de mensen tot het koolstofonderzoek uit 1988

Uit de test kwam dat het doek in de middeleeuwen gemaakt zou zijn maar dat zou niet kunnen door een aantal redenen:
- er zit perspectief in het doek, dat wisten ze in de middeleeuwen nog niet te maken
- er zit geen verf op, er zitten geen contouren in terwijl je deze wel krijgt bij alle vormen van schilderen
- er zijn veel duidelijke details zoals bijv. de nagels door de pols van Jezus, in de middeleeuwen hadden ze nog niet veel oog voor detail.
- De afbeelding is in 3D, dit is tot op de dag van vandaag nog niet te schilderen.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 17 aug 2011 13:11

Ligt het aan mij? wat heeft de datering van Djoser te maken met de zondvloed?

antoon

Berichtdoor antoon » 17 aug 2011 14:02

Ligt het aan mij? wat heeft de datering van Djoser te maken met de zondvloed?

Het is niet zo moeilijk als de datering voor Djoser werkelijk klopt, dat kan er geen zondvloed geweest zijn, de Egyptische bevolking kwam pas na de zondvloed op het toneel.

Als de bijbel voor jou vast staat, zou ik mij niet druk maken om welk onderzoek dan ook. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan onderzoeksresultaten die gefundeerd zijn op solide wetenschappelijk onderzoek.

Misschien zou je eens het boek van Karel van de Toorn moeten lezen: Wie schreef de bijbel?

Persoonlijk hecht ik ook veel waarde aan onderzoeksresultaten die gefundeerd zijn op solide wetenschappelijk onderzoek, waardoor veel dingen uit de bijbel juist bevestigd worden.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 17 aug 2011 14:08

antoon schreef:de Egyptische bevolking kwam pas na de zondvloed op het toneel.

Op het bijbelse toneel of op het historische toneel?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 aug 2011 14:16

Misschien moeten mensen eens ophouden de Bijbel te gebruiken als wetenschappelijk handboek. Natuurlijk kun je aan de hand van de Bijbel archeologisch onderzoek doen, net zoals dat met de boeken van Homeros kan, maar voor exacte wetenschappen is de Bijbel mijns inziens niet bedoeld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

antoon

Berichtdoor antoon » 17 aug 2011 14:22

Misschien moeten mensen eens ophouden de Bijbel te gebruiken als wetenschappelijk handboek. Natuurlijk kun je aan de hand van de Bijbel archeologisch onderzoek doen, net zoals dat met de boeken van Homeros kan, maar voor exacte wetenschappen is de Bijbel mijns inziens niet bedoeld.

Schreef Optimatus
Dat is zo maar de bijbel geeft wel steeds richting aan, een richting die veelal ook onderschreven wordt door wetenschappelijk en archeologisch onderzoek, alleen nu hebben we een punt waar het lijkt dat de bijbel onderspit delft, ik zeg lijkt het hoeft niet zo te zijn de schrift heeft wel meer voor hete vuren gestaan en is er triomfantelijk uitgekomen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 aug 2011 14:33

antoon schreef:Dat is zo maar de bijbel geeft wel steeds richting aan, een richting die veelal ook onderschreven wordt door wetenschappelijk en archeologisch onderzoek, alleen nu hebben we een punt waar het lijkt dat de bijbel onderspit delft, ik zeg lijkt het hoeft niet zo te zijn de schrift heeft wel meer voor hete vuren gestaan en is er triomfantelijk uitgekomen.

Dat laatste is enkel jouw mening. Gelukkig zijn er wetenschappers die hier onderzoek naar doen, zodat we een reëel beeld krijgen van de geschiedenis, en het niet hoeven doen met jouw analyses.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 aug 2011 14:33

Vandaar mijn opmerking aangaande archeologie en mijn kanttekening bij de exacte benadering van de Schrift.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2011 14:36

blijblij schreef:Ligt het aan mij? wat heeft de datering van Djoser te maken met de zondvloed?

Die hele zondvloed en haar datering is een probleem als je hem legt naast de echte geschiedenis. Zo blijken de Egyptenaren TIJDENS de Zondvloed de piramide van Cheops te hebben gebouwd. Dat zullen ze dan wel met duikuitrusting hebben gedaan of zo.

@Antoon: Dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bepaalde dingen in de Bijbel kloppen (Jeruzalem bestaat écht, wauw), betekent niet dat alles klopt. Dat jij dat wel denkt heeft eerder te maken met een zorgvuldig selectieproces dat je toepast op welke feiten je wenst te erkennen en welke je straal negeert.

De Zondvloed is nou zo'n typisch voorbeeld. Nooit gebeurt maar toch waar. Leer ermee leven. Hard en vaak roepen dat het allemaal wél waar is, echt waar, welles! is ten eerste niet behulpzaam in een ware relatie met God (wat jij nu hebt is een verzinsel waarvan JIJ meent te kunnen bepalen hoe het eruit dient te zien. Ik durf haast te zeggen dat God daar weinig in heeft in te brengen. Jij hebt geen relatie met God, jij hebt een Bijbelfetish) en ten tweede wordt het een beetje genant.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 17 aug 2011 14:39

Dat laatste is enkel jouw mening. Gelukkig zijn er wetenschappers die hier onderzoek naar doen, zodat we een reëel beeld krijgen van de geschiedenis, en het niet hoeven doen met jouw analyses.

ALDUS SABRA
Tot nu toe heb ik laten zien dat die analyses gewoon niet kloppen.ik geef een realistisch beeld wat niet te weerleggen is, maar blijf aub topics als het kan

Mortlach ik negeer niets ook dit punt van metingen niet vandaAR DIT TOPIC

De Zondvloed is nou zo'n typisch voorbeeld. Nooit gebeurt maar toch waar. Leer ermee leven. Hard en vaak roepen dat het allemaal wél waar is, echt waar, welles! is ten eerste niet behulpzaam in een ware relatie met God (wat jij nu hebt is een verzinsel waarvan JIJ meent te kunnen bepalen hoe het eruit dient te zien. Ik durf haast te zeggen dat God daar weinig in heeft in te brengen. Jij hebt geen relatie met God, jij hebt een Bijbelfetish) en ten tweede wordt het een beetje genant.

iK herken mij daar absoluut niet in, als je de zondvloed enof schepping verwerpt heb je pas een probleem en heelveel uit te leggen, Jezus de apostelen en andere bijbelschrijvers hadden dat probleem niet die geloofden de schrift wel incl. wat jullie verwerpen, het is geen belediging naar jullie, maar houd het wel in gedachten.is het dus verkeerd dat ik geloof wat Jezus ook onderwees, lijkt mij niet.
de verhouding is dus wel goed, goed tussen haakjes want geen mens is goed we zijn allemaal zondig
Laatst gewijzigd door antoon op 17 aug 2011 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 aug 2011 14:48

antoon schreef:Tot nu toe heb ik laten zien dat die analyses gewoon niet kloppen.ik geef een realistisch beeld wat niet te weerleggen is, maar blijf aub topics als het kan

Je hebt laten zien dat je eigen analyses niet kloppen?

Los gezien daarvan, ik heb inderdaad een hoop jaartallen van jou voorbij zien komen, echter die stroken niet met de jaartallen zoals gepresenteerd door respectabele wetenschappers.

Je kunt wel de overtuiging hebben dat jouw weergave van de geschiedenis de juiste is, maar ik denk dat jij één van de weinigen bent die waarde hecht aan jouw weergave.

iK herken mij daar absoluut niet in, als je de zondvloed enof schepping verwerpt heb je pas een probleem en heelveel uit te leggen

Wat voor een probleem heb je dan? Ik geloof in zondvloed noch schepping, maar ervaar geen enkel probleem.

antoon

Berichtdoor antoon » 17 aug 2011 14:50

Beter lezen Sabra of geef een voorbeeld dat het niet klopt daar hebben we meer aan, je wordt een beetje raar op deze manier, maar kunnen we niet beter bij het punt blijven waar het omgaat
Laatst gewijzigd door antoon op 17 aug 2011 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”