Mag je als Christen wierook branden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Witte Raaf
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:41

Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor Witte Raaf » 08 jun 2011 19:01

Hallo iedereen,

ik ben een beetje in verwarring of een Christen nu wel of niet wierook mag branden?
wierook heeft voor mij eigenlijk totaal geen symbolische betekenis :) ik voel me er gewoon lekker ontspannen bij en vind het heerlijk ruiken.
Maar mag een Christen nu wel wierook branden?
Mag je ook een bidden tijdens het branden van wierook? ik heb ergens gelezen dat wierook rook symboliek staan aan de gebeden die 'opstijgen' naar God.
Mag je wierook branden voor God en zijn prachtige werken?

Groetjes

WR :)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor schaapje » 08 jun 2011 19:24

Waarom zou je wierook branden voor God ? de enige opdracht is tot God te bidden.

Ik weet dat voor het Joodse volk strenge regels waren voor het branden van wierook
en dat op de juiste manier gedaan moest worden.

Ik denk dat het verkeerd is, maar misschien kan iemand anders het beter uitleggen.
Ik hoop alleen dat er niet vanuit de RK hier een bericht gepost wordt :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Witte Raaf
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:41

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor Witte Raaf » 08 jun 2011 19:36

Bedankt voor je reactie Schaapje

Nah ik zelf zou geen wierook gaan branden speciaal voor God en om God te eren. Ik vind dit niet nodig.
Ik heb het een beetje verkeerd gepost lees ik net :p

ik bedoelde meer dat ik op andere Christelijke forums heb gelezen dat sommige mensen juist speciaal voor God wierook branden.
Menig beschrijving bij wierook meld ook dat het veel gebruikt word vanuit het Christelijke geloof (dat we het in kerken zouden branden, maar dit is gelukkig niet het geval in onze eigen kerk)

Ik bedoel eigenlijk: Mag iemand wierook branden voor God en Zijn werken. Mag iemand dan ook bidden?

Ik zelf, nogmaals, hecht geen symbolische betekenis aan wierook. Ik wilde het alleen weten omdat andere mensen beweren dat bidden tijdens het branden van wierook het gebed 'intenser zou maken' nu vraag ik me af of dit wel Christelijk is.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor schaapje » 08 jun 2011 19:53

quote="Witte Raaf" Ik wilde het alleen weten omdat andere mensen beweren dat bidden tijdens het branden van wierook het gebed 'intenser zou maken' nu vraag ik me af of dit wel Christelijk is

Ik vind het een rare gedachte dat het gebed intenser zou maken door wierook te branden.
In de eerste plaats vinden we dit nergens terug in het NT.
En waar en hoe is het wierook
gemaakt, ik heb me wel eens laten vertellen dat wierook wat uit het oosten komt, gewijdt
zou zijn aan verschillende goden.
Dus niet doen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor Faramir » 08 jun 2011 19:57

Goed, omdat er zo specifiek om gevraagd wordt.

Wikipedia:

Christendom
Wierook die men laat smeulen op een luchtig kooltje wordt gebruikt in katholieke, oosters-orthodoxe, oudkatholieke en anglicaanse erediensten. Door het zwieren met het wierookvat door de misdienaar, blijft het kooltje gloeiend. Dit is echter geen vereiste. Een kooltje brandt circa een uur, maar door de constante toevoer van lucht wordt de brandtijd ongeveer gehalveerd. Wierookkorrels (meestal circa 2 mm groot) smeulen ongeveer 10 minuten. De wierook in een kerk is een reukoffer dat symbool staat voor het ten hemel opstijgende gebed.

Wierook komt meer dan honderd keer voor in de Bijbel: vanaf het boek Exodus in het Oude Testament waar God het zelf voor Zijn heiligdom eist tot in de Openbaring van Johannes.

Ex. 25:1-8 Toen sprak God tot Mozes: 'Zeg aan de Israelieten dat zij een bijdrage aan Mij moeten afstaan; van iedereen die daartoe bereid is moet gij voor Mij een bijdrage in ontvangst nemen. Het volgende kunt gij van hen in ontvangst nemen: goud, zilver en brons, paarse, karmijnrode en scharlaken wol, linnen, kleden van geitenhaar, gelooide ramsvellen, fijn leer en acaciahout; ook olie voor de verlichting, geurige kruiden voor de bereiding van zalfolie en welriekende wierook; kornalijn en edelstenen voor de efod en de orakeltas. Dan kunnen zij voor Mij een heiligdom bouwen en zal Ik in hun midden wonen.'

In de Psalmen haalt David het aan als offer voor God:

Ps. 141:2 Laat mijn gebed mogen stijgen als wierook omhoog tot uw aanschijn; moge het, als mijn handen ik ophef, tot een avondoffer U zijn.
In het Evangelie volgens Matteüs in het Nieuwe Testament geven de drie koningen het aan de pasgeboren Jezus:

Mat. 2:11 Zij gingen het huis binnen, zagen er het Kind met zijn moeder Maria en op hun knieën neervallend betuigden zij het hun hulde. Zij haalden hun schatten tevoorschijn en boden het geschenken aan: goud, wierook en mirre.

In het boek Openbaring gebruiken de engelen het voor bewieroking van God in de hemel:

Apok. 8:3 En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan. Hem werd veel reukwerk gegeven, om het met de gebeden van al de heiligen te offeren op het gouden altaar voor de troon.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wierook

Het branden van wierook is aan bepaalde voorwaarden gebonden en ik ken eigenlijk geen christenen die thuis wierook branden om religieuze redenen. Maar als het jou helpt bij gebed oid dan zie ik geen reden om het niet te doen. Het is een mooi symbool.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor meribel » 08 jun 2011 19:59

als jij wierook lekker vind ruiken en je er ontspannen van wordt zie ik echt geen probleem, vooral omdat je zegt dat je er zelf geen symbolische waarde aan hecht. Weer een ander heeft een ambipur luchtverfrisser in huis of graag een bos bloemen , tsja, smaken verschillen.

en volgens mij komt de wierook die je in nederland komt gewoon uit een fabriek en niet uit het oosten of is speciaal gewijd. maar nogmaals, geld wordt ook door velen aanbeden toch gebruik ik het om mijn boodschappen mee te betalen. het is wat je er zelf mee doet/hoe je het zelf gebruikt.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor schaapje » 08 jun 2011 20:03

quote="meribel" geld wordt ook door velen aanbeden toch gebruik ik het om mijn boodschappen mee te betalen. het is wat je er zelf mee doet/hoe je het zelf gebruikt.

:lol: :lol: :lol:
Ben het met je eens hoor Meribel, maar tijdens het bidden met het idee dat voor God
het gebed intenser is, dat is toch niet goed ?

Ik heb wierook wel eens gebruikt op het toilet voor nare luchtjes :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor meribel » 08 jun 2011 20:08

maar tijdens het bidden met het idee dat het voor God
het gebed intenser is, dat is toch niet goed ?


ik denk niet, als je het met het idee doet dat het voor God intenser is, dat het goed is, maar wellicht helpt het jezelf tot rust te komen om zo je beter te concentreren...zoals sommige mensen liederen zingen of iets anders doen om tot rust te komen voordat ze gaan bidden....zolang je maar geen symbolische waarde aan de wierook gaat hangen , maar ik heb niet het idee dat witte raaf dat heeft.

en het is maar hoe ik erover denk, wellicht denken anderen daar anders over, en als je bang bent dat het een "afgod" voor je gaat worden of is dan moet je het inderdaad maar laten.

Gebruikersavatar
Witte Raaf
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:41

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor Witte Raaf » 08 jun 2011 20:15

zolang je maar geen symbolische waarde aan de wierook gaat hangen , maar ik heb niet het idee dat witte raaf dat heeft.



Nee ik hecht er zelf geen symbolische waarde aan of religieuze. Ik vind het gewoon lekker ruiken.
Ik vroeg me alleen af of ik het wel mag doen ^^ (je weet maar nooit)

En ik stuitte op het volgende artikel:

http://www.thefreelibrary.com/Should+a+Christian+Use+Incense-a01073945200

During my time of research I decided to burn the Frankincense during my intimate times with the Lord. I also decided to ask some friends to do the same and report back to me how they liked the incense. In my own experience I was amazed the times with the Lord went into deep deep times of intercession, revelations that I found later confirmed out with His word, and visions that I found later confirmed in His word. As for the others? They each were equally amazed to find the same thing happening to them.

Another interesting thing was each of us also found that the environment in our homes were changing, each of us in a different way, according to the desire of the Lord. My house became a place of sanctuary, peace, and ministry.


Volgens mij is wat deze persoon zegt niet echt de bedoeling... en hecht hij er juist wel een spirituele betekenis aan :-k .
Vroeg me af of meerdere Christenen dit ervaarde.


zelf ben ik het eens met Meribel, het is maar net welke waarde je er aan hecht.
Misschien dat ik het zelf een keertje ga maken van wat kaneel en arabische gom.

(bedankt voor de snelle reacties overgins)

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor Jozo » 08 jun 2011 21:03

In de Syrisch-orthodoxe kerk gebruiken ze wel wierook. Het kan denk ik zelfs geen kwaad als je het als ritueel gebruikt als je gebed maar oprecht is.

Zelf zou ik het nooit gebruiken omdat het gewoon niet heel erg lekker ruikt :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2011 21:40

Ik moet stiekem altijd een beetje lachen als ik vragen zie langskomen die beginnen met 'Mag je als Christen...' (niet disrespectvol bedoeld trouwens, WR).
Alles komt langs, van MjaC... naar de sportschool, ...eten met zilveren bestek, ...aan yoga doen, ...in de buurt van een andere kerk gaan wonen, etc, etc, ad inf.

Over alles wat je je kunt bedenken zijn er wel mensen die zich er zorgen om maken. Ik zou zelf zeggen, joh, rieleks!, maar helaas zijn er altijd wel mensen te vinden die zeggen 'Nee, mag niet, want ...' en dan een hoop blabla waar meestal de duivel of demonische krachten aan de haren wordt bijgesleept.

Het zal aan mijn gebrekkige inlevingsvermogen liggen, maar ik kan me toch slecht voorstellen dat zoiets futiels (in mijn ogen dan) zo veel zorg kan opwekken dat je gerustgesteld dient te worden. Alsof God op je oordeelsdag door een lijstje gaat, alles prima in orde natuurlijk, wel wat zonde gedaan maar geloofd in Jezus' offer, ja, allemaal prima. Maar, o, o, wat zie Ik hier... wierrook gebrand? ja maar dat gaat zomaar niet...

Ik maak een beetje een grapje, maar goed, ik zei al dat ik altijd een beetje moest lachen om dit soort vragen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor Flavius » 08 jun 2011 22:23

In Matteüs 6 lees ik hoe je moet bidden en ik lees daar niets over wierook, ik zie daardoor dan ook geen reden om het wél te gebruiken. In het Oude-Testament lees je wierook voornamelijk in combinatie met een offer, dus naar mijn mening is het beter om het gewoonweg niet te doen.

2 Korinthiërs 2:15
Wij zijn de wierook die Christus brandt voor God, zowel onder hen die worden gered als onder hen die verloren gaan.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor Jozo » 08 jun 2011 22:28

Wat vind je dan van het goud, de wierook en de mirre die wijzen uit het oosten brachten?

Ook staan er in openbaringen een aantal teksten die het gebruik van wierook zeker niet afkeuren maar eerder aanprijzen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan deze tekst:
De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen uit de hand van de engel op naar God.


Ik zie er dus niets kwaads in maar eerder iets goeds, ook al vind ik het zelf een vreemd ritueel en zou ik het niet gebruiken.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor schaapje » 08 jun 2011 22:32

Openb.5:8
En toen het de boekrol nam wierpen de vier dieren en de vierentwintig oudsten zich neder voor het
Lam, hebbende elk een citer en gouden schalen, vol reukwerk; dit zijn de gebeden der heiligen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Mag je als Christen wierook branden?

Berichtdoor Flavius » 08 jun 2011 22:34

Jozo schreef:Wat vind je dan van het goud, de wierook en de mirre die wijzen uit het oosten brachten?
Dus blijkbaar is het dan toch niet erg om stinkend rijk te worden, zolang het maar in goud is? :D

Overigens zijn die giften van voor het offer van Jezus Christus.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten