Eerbied voor alles wat leeft

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 30 mei 2011 11:18

Als je uitgaat van God's schepping, dan heb je ook eerbied voor Zijn schepselen. Daarom ben ik een tegenstander van het kwellen van mensen, maar ook een tegenstander van het kwellen van dieren. Ook het plantenleven dient ontzien te worden.

Goed rentmeesterschap sluit blind kapitalisme uit waarbij men economisch door wil groeien totdat de aarde door nietsontziende roofbouw volledig is kaalgegeten.

In Genesis 9:7 staat:

Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de hele aarde.

Maar bedoelde Hij daarmee ook het vee of slechts de mensen?

Hier staat:

Humans comprise about 100 million tonnes of the Earth's biomass, domesticated animals about 700 million tonnes

Dus is er 7 keer zoveel vee op de wereld als dat er mensen zijn. Voor de groeiende veestapel wordt kostbare grond in beslag genomen dat ten koste gaat van vele van God's schepselen, zowel dieren als planten.

Een goed christen, die zich terdege rekenschap geeft van goed rentmeesterschap en de daarbij horende grote verantwoordelijkheid die God hem gegeven heeft, kan dus best met wat minder dierlijk voedsel toe.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Bertiel » 30 mei 2011 11:28

is dit je welkomsboodschap of moeten we ergens over discussiëren?
domesticated animals, is daar ook de hond van m'n buurvrouw bij?? zo te zien op het stoepje, is die voor de helft verantwoordelijk...

maar: van harte welkom!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor meribel » 30 mei 2011 11:55

was gister een interessante docu over:

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=12627395&md5=dcea9a76d7f5532834735f3af06efa88


verder ben ik het persoonlijk met je eens, maar het is een heikel onderwerp om met iemand over te beginnen, want 7 dagen vlees lijkt erg heilig voor mensen ( sorry voor de uitdrukking )

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Jozo » 30 mei 2011 12:12

Als je uitgaat van God's schepping, dan heb je ook eerbied voor Zijn schepselen. Daarom ben ik een tegenstander van het kwellen van mensen, maar ook een tegenstander van het kwellen van dieren. Ook het plantenleven dient ontzien te worden.

Eerbied voor de natuur, daar ben ik het wel mee eens. Maar hoe zie je het voor je om het plantenleven te ontzien? Dat wordt lastig bij het grasmaaien of als je 's avonds een maaltijd wilt eten :wink:

Goed rentmeesterschap sluit blind kapitalisme uit waarbij men economisch door wil groeien totdat de aarde door nietsontziende roofbouw volledig is kaalgegeten.

Op dit moment is vooral de voedseldistributie het grote probleem. Er zijn gebieden op deze aarde waar schuren vol voedingsmiddelen liggen weg te rotten terwijl er andere gebieden zijn waar honger geleden wordt.
Verder zou de een vermindering in het nuttigen van dierlijk voedsel zeker kunnen bijdragen aan het voedselprobleem als deze productie wordt vervangen door agrarische productie (verhouding ongeveer 1:4)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 30 mei 2011 12:17

Bertiel schreef:is dit je welkomsboodschap of moeten we ergens over discussiëren?

Het zegt iets over waar ik mij erg mee bezig houd.

Bertiel schreef:domesticated animals, is daar ook de hond van m'n buurvrouw bij?? zo te zien op het stoepje, is die voor de helft verantwoordelijk...

Natuurlijk spelen honden en katten en andere huisdieren ook een rol. We kunnen mijns inziens ook zeker wel met minder huisdieren (ook wel gezelschapsdieren genoemd) toe.

Volgens deze informatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek hadden we in Nederland aan landbouwdieren in 2010:
4 miljoen runderen, 12 miljoen varkens, 101 miljoen kippen, 1,1 miljoen schapen, 350.000 geiten, 140.000 paarden en pony's.

Volgens deze informatie van de Rijksoverheid hebben we in Nederland aan huisdieren:
1,8 miljoen honden, 3,3 miljoen katten, 1 miljoen konijnen, 800.000 knaagdieren, 19 miljoen vissen, 5 miljoen vogels, 250.000 reptielen en amfibieën.

Zeker als je ook kijkt naar de grootte van de dieren (een rund is bijvoorbeeld veel groter dan een kat) dan wordt wel duidelijk dat het gewicht van landbouwdieren vele malen zwaarder weegt dan dat van huisdieren.

Met al die honden en katten die in een dierenasiel komen, omdat mensen hun "dierenliefde" willen botvieren ben ik uiteraard ook niet blij. Ik ken een jonge vrouw die voor het derde jaar achtereen 6 jonge katjes erbij heeft gekregen. Allemaal heel schattig hoor, maar waar leidt dat toe? Er wordt ook heel onverantwoordelijk en onnadenkend met huisdieren omgesprongen. Zelf heb ik geen huisdieren. Dat is maar goed ook, want er zijn al veel te veel huisdieren.
Laatst gewijzigd door Eerbied op 30 mei 2011 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 30 mei 2011 12:39

Jozo schreef:Eerbied voor de natuur, daar ben ik het wel mee eens. Maar hoe zie je het voor je om het plantenleven te ontzien? Dat wordt lastig bij het grasmaaien of als je 's avonds een maaltijd wilt eten :wink:

Je moet natuurlijk ergens een grens stellen. Maar door het overmatig fokken van dieren verdwijnt er heel veel levende natuur (waaronder ook veel planten) door het eten wat aan die dieren gevoerd moet worden. En dat is mijns inziens geheel onnodig.

Jozo schreef:Op dit moment is vooral de voedseldistributie het grote probleem. Er zijn gebieden op deze aarde waar schuren vol voedingsmiddelen liggen weg te rotten terwijl er andere gebieden zijn waar honger geleden wordt.

Honger is zeker ook een probleem dat hier meespeelt, waarbij voedseldistributie inderdaad een belangrijke rol speelt. De wereldbevolking groeit echter ook nog steeds maar door, zodat de voedselhoeveelheid op termijn ook een probleem kan worden. Hiervan staat nog los de verspilling die het fokken van enorme hoeveelheden vee en huisdieren op zichzelf met zich meebrengt, waarvoor enorme oerwouden tegen de vlakte gaan.

Soms ook wordt kostbare grond in landen waar honger heerst bestemd voor vee en/of veevoer.
Laatst gewijzigd door Eerbied op 30 mei 2011 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Optimatus » 30 mei 2011 12:45

Ik denk dat eerbied voor alles wat leeft een regel voor elke christen zou moeten zijn. De vraag is wel hoe je een en ander vormgeeft - je moet immers ook eten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 30 mei 2011 13:05

Optimatus schreef:Ik denk dat eerbied voor alles wat leeft een regel voor elke christen zou moeten zijn. De vraag is wel hoe je een en ander vormgeeft - je moet immers ook eten.

Zeker. Iedere christen moet voor zichzelf bezien hoe dat het beste vormgegeven kan worden. In mijn beleving is er echter in de huidige tijd, óók bij christenen, vaak sprake van onnodige overdaad, en dan niet alleen in enkelvoud maar soms ook in meervoud.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Optimatus » 30 mei 2011 13:26

Ik kijk al enige tijd met afschuw naar wat er over de datum gaat bij ons thuis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mei 2011 15:26

Even ruiken, klein stukje proeven, en lekker opeten!

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Jozo » 30 mei 2011 15:30

Gewoon halen wat je nodig hebt, verder niet :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 30 mei 2011 19:43

Optimatus schreef:Ik kijk al enige tijd met afschuw naar wat er over de datum gaat bij ons thuis.

Het schijnt dat consumenten ongeveer 10% aan voedsel verspillen door een slechte inkoop- en verbruiksplanning. Helaas is dat slechts een kleine fractie van wat die enorme veestapel verslindt. Bij het productieproces van voedsel schijnt ook nog wel het één en ander verbeterd te kunnen worden. Toch blijft het alles bij elkaar opgeteld ruim achter bij de aanslag die door veeteelt gepleegd wordt. Daarbij komt nog dat dierlijk voedsel veel gemakkelijker bederft en dat er om dat bederf tegen te gaan veel energie (o.a voor koeling) nodig is.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor RogierV » 30 mei 2011 20:46

Vegetariers hebben het grootste gelijk van de wereld, maar gelijk kun je niet eten.
--Midas Dekkers--
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor schelpje3 » 31 mei 2011 14:32

Er wordt door veel mensen idd slordig omgesprongen met voedsel, maar ook met (huis)dieren. Een gruwel ! Door een massahysterie worden er nu honderdduizenden goede komkommers in de container gegooid ! Er is in Nederland nog niets aangetoond, er worden steeds monsters genomen. Aan het kweken van komkommers in Nederland komt geen dierlijke mest bij te pas. Er zijn hele strenge regels voor het betreden van de kassen, geen dieren in de kas !!
Zo zijn ook eens vele liters melk de sloten in gegaan, tomaten doorgedraaid.
De EHEC bacterie is ernstig, maar wat er nu gebeurt, slaat nergens op.

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Noir » 31 mei 2011 15:42

Ja je bent zeer zeker rentmeester over de natuur. Maar... ik lust toch elke avond graag een stukje vlees op mijn bord.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten