Eerbied voor alles wat leeft

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 01 jun 2011 09:48

Noir schreef:Maar... ik lust toch elke avond graag een stukje vlees op mijn bord.

De prijs voor dat "lusten" is alleen erg hoog. De vraag is bovendien of wij ons zo tot lustelijke dwalingen moeten laten verleiden. Moet wij ons door lust laten verblinden? Dat is mijns inziens niet de weg des Heren.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Noir » 01 jun 2011 10:12

@Eerbied: dat vind jij. Ik kan me nog steeds verantwoorden als ik een stukje vlees op mijn bordje heb liggen. De dieren zijn er voor de mensen hoor en niet andersom. Moet je gewoon biovlees eten. Het probleem daarmee is alleen dat het bijna niet te betalen is wanneer je een gezin van 7 personen moet onderhouden.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Peter_K
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:29

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Peter_K » 01 jun 2011 10:25

Ik ben ook een echte carnivoor maar probeer soms bewust wat minder of geen vlees te eten. Vlees is echter bij ons zo ingeburgerd dat je er moeite mee hebt afstand ervan te doen.

Verder denk ik dat er ook een verkeerd aanbod wordt gegeven. Als ik over Hoog Catherijne weer eens naar de bus toe slenter wordt je bedolven onder de eettentjes, snackbars, hamburgertenten. Werkelijk nergens kun je iets warms en vegetarisch halen. Als er al iets duurzaams te krijgen is dan is het of heel duur of het bestaat uit een bak sla die zijn smaak moet krijgen van een zakje E-nummers-saus.

Afgelopen zaterdag stond ik met een stand op Insectexperience en heb gegeten van alle insectenhapjes die als je het mij vraagt prima als vleesvervanger kunnen dienen. Het is misschien voor sommige mensen vies om een krekel of meelworm te eten maar zodra het eruit ziet als een balgehakt en je hebt het een keertje geprobeerd kan het je echt niet meer schelen wat er door zit.

Helaas gaan de ontwikkelingen rond insecten-eten erg langzaam, een kookboek moeten we nog een jaar op wachten (ik heb wel wat losse recepten dus als er mensen geïnteresseerd zijn kunnen we een topic openen) en het enige restaurant wat ze permanent op het menu had staan is failliet gegaan.

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 01 jun 2011 10:34

Noir schreef:@Eerbied: dat vind jij. Ik kan me nog steeds verantwoorden als ik een stukje vlees op mijn bordje heb liggen. De dieren zijn er voor de mensen hoor en niet andersom.

Waar het om gaat is dat het mijns inziens zo is dat de schaalgrootte waarop er vlees geconsumeerd wordt ten koste gaat van mensen.

Noir schreef:Moet je gewoon biovlees eten. Het probleem daarmee is alleen dat het bijna niet te betalen is wanneer je een gezin van 7 personen moet onderhouden.

Ook biovlees is geen alternatief, want biovlees of geen biovlees, het maakt geen enkel verschil met hoeveel aardse voorraden of landbouwgronden voor veevoer daarvoor nodig zijn. De grootschalige vleesconsumptie trekt een zware wissel op aardse goederen en put de aarde uit. Riep Jozef ook niet op tot verstandig handelen door te waarschuwen voor de 7 magere jaren? Laten wij daarom verstandig zijn.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Mafketel

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Mafketel » 01 jun 2011 12:42

Ik snap eigenlijk het punt niet dat je wilt maken

Daarom ben ik een tegenstander van het kwellen van mensen, maar ook een tegenstander van het kwellen van dieren. Ook het plantenleven dient ontzien te worden.


Wat versta je onder 'kwellen'? En wat versta je onder 'ontzien'?

Ook biovlees is geen alternatief


Vind je dat we helemaal geen vlees meer moeten eten?

Riep Jozef ook niet op tot verstandig handelen door te waarschuwen voor de 7 magere jaren?


Wat zie je als de vette en wat als de magere jaren?

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 01 jun 2011 14:47

Mafketel schreef:Wat versta je onder 'kwellen'? En wat versta je onder 'ontzien'?

Kwellen: onnodig laten lijden.
Ontzien: niet meer dan een noodzakelijk gebruik van iets maken.

Mafketel schreef:Vind je dat we helemaal geen vlees meer moeten eten?

Laat ik voorop stellen dat het volgens mij inderdaad geheel zonder vlees kàn. Ik zeg daarmee niet dat het daarom geheel zonder vlees moet, maar een drastische vermindering van de vleesconsumptie zie ik wel als positief.

Wat zie je als de vette en wat als de magere jaren?

Als we zo doorgaan met het uitputten van de aarde (die je nu nog enigszins vet zou kunnen noemen, hoewel het vetste er allang vanaf is) dan wachten ons jaren van grote schaarste. De vergelijking met de situatie die Jozef behandelde is niet helemaal vergelijkbaar, maar je snapt hopelijk wel dat de overeenkomst is dat wie zuinig is en (in dit geval) aardse goederen spaart voor later ook nog voldoende aardse goederen heeft om later te kunnen gebruiken.
Laatst gewijzigd door Eerbied op 01 jun 2011 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Jerommel » 01 jun 2011 15:13

Neem dan een klein stukje vlees. :wink:

Maarre, moesten de mensen nog zelf op vlees jagen en slachten, werd er een stuk minder vlees gegeten, me dunkt.
Maarja, het draait om geld he...

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor RogierV » 01 jun 2011 21:08

Vandaag een heerlijk broodje falafel gehaald voor lunch. Kikkererwten zijn geweldig!

Overigens moet je vooral niet denken dat je de Aarde vernietigd op deze manier.
De Aarde zal jou vernietigen maar echte schade zal je haar nooit berokkenen wees daar maar gerust op.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2011 12:23

Eerbied schreef:Het schijnt dat consumenten ongeveer 10% aan voedsel verspillen door een slechte inkoop- en verbruiksplanning. Helaas is dat slechts een kleine fractie van wat die enorme veestapel verslindt. Bij het productieproces van voedsel schijnt ook nog wel het één en ander verbeterd te kunnen worden. Toch blijft het alles bij elkaar opgeteld ruim achter bij de aanslag die door veeteelt gepleegd wordt. Daarbij komt nog dat dierlijk voedsel veel gemakkelijker bederft en dat er om dat bederf tegen te gaan veel energie (o.a voor koeling) nodig is.


We doen ons best, maar toch...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Horeb » 08 jun 2011 20:58

Eerbied schreef:De prijs voor dat "lusten" is alleen erg hoog. De vraag is bovendien of wij ons zo tot lustelijke dwalingen moeten laten verleiden. Moet wij ons door lust laten verblinden? Dat is mijns inziens niet de weg des Heren.

je roept allerlei ongefundeerde kreten maar er klopt weinig van

1) na de zondvloed gaf God zelf de mens de dieren tot voedsel. we hebben de plicht er goed voor te zijn......wel ik kan je geruststellen.....de dieren in west-europa hebben nog nooit zo'n goed leven gehad als heden ten dage.
2)verder produceren agrarische bedrijven precies datgene wat de consument in de winkel wenst te kopen. dus graag geen vingertjes omhoog tegen de boeren.
3)tenslotte.....het is maar net wat je onder "natuur " verstaat. voor mij is natuur de keurige onderhouden landsschap elementen zoals we deze in het grootste gedeelte van ons land aantreffen. nuttig tot voedselvoorziening en mooi om te zien. ook erg goed rentmeesterschap omdat de agrarische bedrijven de gronden zo onderhouden dat alles maximaal floreert. dus geen uitbuiting van gronden,maar zo boeren dat over honderd jaar nog steeds maximale producties kunnen worden gerealiseerd. er zijn ook mensen die natuur honderden hectares brandnetel vinden met hier en daar een uitheems beest.

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 08 jun 2011 21:40

Horeb schreef:je roept allerlei ongefundeerde kreten maar er klopt weinig van

Het feit dat de wereldbevolking alsmaar doorgroeit en dat het veevolume 7 keer zo groot is als de menselijke wereldbevolking zijn geen ongefundeerde kreten.

Horeb schreef:wel ik kan je geruststellen.....de dieren in west-europa hebben nog nooit zo'n goed leven gehad als heden ten dage.

Er nog vanaf gezien of dat waar is of niet, de veeteelt eist wereldwijd in de huidige en geprognotiseerde omvang een veel te zware tol.

Horeb schreef:verder produceren agrarische bedrijven precies datgene wat de consument in de winkel wenst te kopen.

Alleen zal de aarde op een geven moment niet meer op kunnen brengen wat de consument vraagt. Dáár zit het probleem. Verder is veeteelt economisch gezien een enorm verspillend proces.

Horeb schreef:dus graag geen vingertjes omhoog tegen de boeren.

Zal ik ook niet doen, want de boeren zijn slachtoffers van het systeem waarnaar ze geacht worden zichzelf te richten.

Horeb schreef:tenslotte.....het is maar net wat je onder "natuur " verstaat. voor mij is natuur de keurige onderhouden landsschap elementen zoals we deze in het grootste gedeelte van ons land aantreffen. nuttig tot voedselvoorziening en mooi om te zien. ook erg goed rentmeesterschap omdat de agrarische bedrijven de gronden zo onderhouden dat alles maximaal floreert. dus geen uitbuiting van gronden,maar zo boeren dat over honderd jaar nog steeds maximale producties kunnen worden gerealiseerd.

Allemaal heel mooi, maar de aarde trekt het op een gegeven moment niet meer.

Horeb schreef:er zijn ook mensen die natuur honderden hectares brandnetel vinden met hier en daar een uitheems beest.

Tussen uitersten kun je proberen een gulden middenweg te vinden.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Noir » 09 jun 2011 07:46

@Eerbied: ga voor mijn part bij zo'n 'groene club'. Ik snap je punt echt niet. Waarom een hele topic hierover? :-k
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 09 jun 2011 08:14

Noir schreef:@Eerbied: ga voor mijn part bij zo'n 'groene club'. Ik snap je punt echt niet. Waarom een hele topic hierover? :-k

Is goed rentmeesterschap volgens jou niet iets waar juist een goed christen ernstig bij moet stilstaan?
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Noir » 09 jun 2011 09:25

Zeer zeker moet je rentmeester zijn voor de natuur. Maar Eerbied: bij ons gaat elk stukje vlees op hoor. We gooien nooit wat weg. Ik vind dat ik verantwoord een stukje vlees kan eten zonder dat ik me daar schuldig over moet voelen. En ik ben zeer zeker niet van plan vegetariër te worden.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Eerbied » 09 jun 2011 10:44

Noir schreef:Zeer zeker moet je rentmeester zijn voor de natuur. Maar Eerbied: bij ons gaat elk stukje vlees op hoor. We gooien nooit wat weg. Ik vind dat ik verantwoord een stukje vlees kan eten zonder dat ik me daar schuldig over moet voelen. En ik ben zeer zeker niet van plan vegetariër te worden.

Ik zeg niet dat iedereen vegetariër moet worden, maar wèl dat we onze vleesconsumptie drastisch moeten inperken om te kunnen zorgen voor een leefbare wereld voor onze kinderen en kleinkinderen.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 98 gasten