Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor Faramir » 12 jun 2011 10:23

JHM schreef:Daarom stel ik de vraag meribel. Als je geroepen wordt is geloof toch geen keuze meer? Denk jij als God je roept dat geloof nog een keuze is?

Ondanks dat de vraag niet aan mij gericht is; ik denk van wel. God kan roepen en je kan ervoor kiezen Hem niet te verstaan. Of wellicht roept God wel, maar versta je het om wat voor reden dan ook niet.

Gebruikersavatar
Fluitje
Mineur
Mineur
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 feb 2004 22:54
Locatie: Bunsburg
Contacteer:

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor Fluitje » 12 jun 2011 10:28

Faramir schreef:Ondanks dat de vraag niet aan mij gericht is; ik denk van wel. God kan roepen en je kan ervoor kiezen Hem niet te verstaan. Of wellicht roept God wel, maar versta je het om wat voor reden dan ook niet.


God roept altijd zondaren tot bekering.
En wat een wonder, vandaag vieren we dat Hij ook Zijn Geest schonk die juist ons wil leren om dat te verstaan.
Als je bidt om de werking van die Geest zodat je Zijn roeping mag verstaan zal Hij het verhoren, daar ben ik van overtuigd.
Terug naar de titel, ik heb niet alles gelezen.

Wij kiezen niet voor God. Wij kiezen juist tegen God.
Maar God kiest ons. En dat alleen uit genade. Wat een rijkdom.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor schaapje » 12 jun 2011 12:19

qu
ote="Fluitje"

God roept altijd zondaren tot bekering.


Daar ben ik het helemaal mee eens, of alle zondaren dat roepen horen is een andere zaak.

Hebr. 11: 6

Maar zonder geloof is het onmogelijk Hem welgevallig te zijn, Want wie
tot God komt, moet geloven dat Hij bestaat en een beloner is voor wie
Hem ernstig zoeken.

De Bijbel spreekt over Gods waarheden soms lijken deze waarheden elkaar
tegen te spreken. Door één waarheid te benadrukken en daar voortdurend
het accent op te leggen wordt een andere waarheid volledig weggedrukt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor gravo » 12 jun 2011 13:31

De vraag uit de topic-titel is: " Kiezen wij God of kiest God ons?".


Het antwoord zou volgens mij ook zo kunnen luiden:

Wij kiezen ervoor om God ons te laten kiezen of wij kiezen ervoor om de mens God te laten kiezen.

Dat moet ik natuurlijk even toelichten. Al onze theologische uitspraken (want bovenstaande vraag is een theologische vraag, waarop een theologisch antwoord verwacht wordt) zijn menselijke uitspraken. Voor de christelijke theologie betekent dit, dat ze gedaan worden aan de hand van de christelijke heilige teksten, het OT en NT. Die teksten dienen te worden geinterpreteerd, hoewel ze soms zonneklaar schijnen te zijn. Om een theologie te ontwerpen moeten bijbelse teksten ook nog eens onderling in verband worden gebracht. Veel theologie streeft immers een systematische bijbeluitleg na, waarbij bijbelsteksten, hoe verschillend ze ook van karakter kunnen zijn (en soms zelfs hoe tegenstrijdig ze ook zijn), toch in één theologie worden ondergebracht.
Naar mijn gevoel is dit theologiseren, dit vervaardigen van een theologie, mensenwerk. In de loop van de tijd zijn er zeer veel theologiën bedacht en geschreven. Ze proberen allemaal iets over God te zeggen. Maar ze zijn onderling vaak heel verschillend. Men hanteert andere uitgangspunten (met name de visie op de bijbelse tekst is van belang), men legt andere accenten, men schrijft ze in verschillende tijden en het zijn soms totaal verschillende mensen die ze schrijven. Kortom, er is in de geschiedenis van het christendom een bont palet te vinden aan verscheidenheid in theologien en theologen, niet in het minst in de Nederlandse situatie, met haar vele kerkgenootschappen en theologische inzichten. De Bijbel zelf levert niet één uniforme kerk of één uniforme theologie op, maar er is een zeer grote verscheidenheid aan christenen en theologen die zich allen op de Bijbel beroepen.

Hieruit volgt wel, dat elke uitspraak die over God gedaan wordt, ook beinvloed is door de omgeving waarin die uitspraak werd gedaan. Sommige christenen zeggen het altijd zo, andere christenen zullen het nooit zo zeggen. Al die uitspraken zijn menselijke uitspraken. Zij hebben er over nagedacht, de Bijbel geinterpeteerd en een theologie ontworpen, waarvan zij vonden dat die de bijbelse waarheid het dichtst benaderde.

Ook het antwoord op de vraag uit de topic-titel, zal dus altijd een antwoord zijn dat afkomstig is uit een bepaalde achtergrond, die eigen accenten legt en eigen overtuigingen heeft.

Daarom is mijn antwoord op de gestelde vraag als volgt:

Wij kiezen ervoor om God ons te laten kiezen of wij kiezen ervoor om de mens God te laten kiezen

Wij stellen dit soort theologische vragen zelf. De Bijbels geeft aanleiding om die vraag op verschillende manieren te beantwoorden. Dus het komt uiteindelijk toch weer op onszelf aan: wij moeten zelf kiezen hoe we die vraag gaan beantwoorden.

Wie zijn eigen antwoord als een van God zelf gegeven antwoord wil presenteren, heeft het nog niet helemaal door.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor schaapje » 12 jun 2011 13:48

quote="gravo"

Wie zijn eigen antwoord als een van God zelf gegeven antwoord wil presenteren, heeft het nog niet helemaal door.

gravo


Haha, gravo :shock: deze uitspraak ga ik onthouden, ..... wat een waarheid zeg !!!
bedankt. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor meribel » 12 jun 2011 14:35

@JHM,
ik ben het denk ik eens met Faramir, ik zou hetzelfde antwoord hebben gegeven.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor schaapje » 12 jun 2011 15:22

Ik heb net het topic "uitverkiezing" eens door gelezen, en ben heel wat wijzer geworden.
En ook wel blij dat mijn idee over verkiezing overeen komt met de meeste anderen.
Ik vind dat prettig elkaar herkennen in geloof.
Dus ik laat het verder bij.
groetjes. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor JHM » 12 jun 2011 16:19

gravo schreef:Wie zijn eigen antwoord als een van God zelf gegeven antwoord wil presenteren, heeft het nog niet helemaal door.


Bedankt, volstrekt mee eens. Soms kun je een precies antwoord niet vinden maar dat hoeft ook niet. Ik vertrouw volledig op God.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2011 14:36

schaapje schreef:Ik heb net het topic "uitverkiezing" eens door gelezen, en ben heel wat wijzer geworden.
En ook wel blij dat mijn idee over verkiezing overeen komt met de meeste anderen.
Ik vind dat prettig elkaar herkennen in geloof.
Dus ik laat het verder bij.
groetjes. :D

Als de meesten zo denken, wil dat niet zeggen dat het per definitie juist is :!:
Men kan gezamenlijk dwalen.
Vanmorgen beluisterde ik een dienst via internet en hoorde de dominee daar o.a. zeggen: dat we soms te klein denken van de Heere.
Hij wil niet dat wij verloren gaan. Hij heeft er geen lust in !!

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor JHM » 13 jun 2011 14:41

schelpje3 schreef:Als de meesten zo denken, wil dat niet zeggen dat het per definitie juist is :!:
Men kan gezamenlijk dwalen.


En niemand kan het antwoord op dit topic met 100% zekerheid beantwoorden. Dwalen doen we allen, ik denk niet dat er ook maar één iemand die de Schrift volledig correct kan intepreteren. Dus is het een kwestie van zorgen dat je zo weinig mogelijk dwaalt.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2011 14:46

Dwalen wordt niet altijd als zodanig gezien !

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor JHM » 13 jun 2011 15:00

schelpje3 schreef:Dwalen wordt niet altijd als zodanig gezien !


En weet jij waar je dwaalt?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor schaapje » 13 jun 2011 15:02

quote="schelpje3"
Hij wil niet dat wij verloren gaan. Hij heeft er geen lust in !!


Des te meer reden om te zoeken in Gods Woord en op Zijn belofte te gaan staan
en Hem persoonlijk te vragen de zekerheid van jouw Heil en redding te geven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2011 16:59

JHM schreef:
En weet jij waar je dwaalt?

Volgens jou of volgens Gods Woord ?

Liam

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor Liam » 13 jun 2011 17:34

Wat een moeilijke vraag of wij God kiezen of Hij ons.
Ik ervaar wel een duidelijke bevestiging van de Here God voor mij.

Er is trouwens een lied waar de titel van is : Why me Lord ? "
Dat bedenk ik weleens als het erg goed met me gaat, ik voel dan wel dat de Here God met mij bezig is.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten