Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor JHM » 26 mei 2011 21:14

Allen,

Graag wil ik in dit topic kijken of we aan de hand van de Bijbel tot een antwoord kunnen komen of wij zelf de keuze maken om gelovig te zijn of dat God deze keuze voor ons maakt.

Ik las laatst een reactie op een forum van een man die niet uitsluit dat god bestaat. Echter stelde hij de mensen op het forum of zij geloven in kabouters of elfen? Al zouden velen dit willen ze kunnen het niet, en zo is het ook gesteld met hem en God.

Dus brand los, is geloof een keuze of worden wij gekozen?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor scheermes » 26 mei 2011 21:25

Gevaarlijk om te denken dat God de mensen zou kiezen. Dat zou namelijk kunnen impliceren dat God de rest niet goed genoeg zou vinden om mee te nemen naar het paradijs. Je zou dan kunnen denken dat je superieur bent aan een niet gelovige.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 21:29

Ik denk dat de zoekende mens een houding/hart moet hebben van, God als U bestaat dan wil
me over geven aan U.
Denk dat de meeste dit wel herkennen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 26 mei 2011 21:29

scheermes schreef:Gevaarlijk om te denken dat God de mensen zou kiezen. Dat zou namelijk kunnen impliceren dat God de rest niet goed genoeg zou vinden om mee te nemen naar het paradijs. Je zou dan kunnen denken dat je superieur bent aan een niet gelovige.

Klopt Scheermes, ik sluit me volledig aan bij je opmerking. Ik denk zelf dat iedereen een keus heeft. Maar hoe plaatsen we dan de tekst uit openbaring (symbolisch?), daar kunnen we lezen dat wie niet vanaf het begin in het boek des levens staat, het beest zal aanbidden.

Alle mensen die op aarde leven zullen het beest aanbidden, iedereen van wie de naam niet vanaf het begin van de wereld in het boek van het leven staat, het boek van het lam dat geslacht is. -- Openbaring 13:8

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 26 mei 2011 21:33

scheermes schreef:Gevaarlijk om te denken dat God de mensen zou kiezen. Dat zou namelijk kunnen impliceren dat God de rest niet goed genoeg zou vinden om mee te nemen naar het paradijs. Je zou dan kunnen denken dat je superieur bent aan een niet gelovige.

Als ik op biblija.net even zoek op het woord uitgekozen dan vind ik heel veel teksten waaruit duidelijk blijkt dat God wel degelijk kiest! Als voorbeeld noem ik:
Deut 7,7

Niet omdat u groter was dan al de andere volken heeft de HEERE liefde voor u opgevat en u uitgekozen, want u was het kleinste van al de volken.
(zomaar willekeurig een gepakt, er staan er veel meer)
Neeltje Jans

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 26 mei 2011 21:38

Er staan ook teksten die duiden dat wij zelf kiezen, bijvoorbeeld

- Voor wie geen verstand heeft, is dwaasheid een vreugde, een mens met inzicht kiest de juiste weg. Spreuken 15:21
- Als je het wilt kun je de geboden naleven, hem trouw zijn omdat je daarvoor kiest. Sirach 15:15
- Vóór de mens liggen het leven en de dood, hij krijgt waar hij voor kiest. Sirach 15:17

Romeinen laat iets anders zien, dat God ons roept (ik vind vreemd dat Hij niet met een kapitaal staat omdat het betrekking op God heeft als ik de statenvertaling er naast leg).

- en al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept. Romeinen 9:11
Laatst gewijzigd door JHM op 27 mei 2011 07:15, 4 keer totaal gewijzigd.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 26 mei 2011 21:50

Elk mens op aarde weet diep vanbinnen dat er een God bestaat, na de zondeval zijn de overblijfselen van Godsbesef voor iedereen gebleven.
De mens wil het alleen niet beseffen, maar door Gods genade in het hart wil Hij zondaren trekken.
Alleen aan God alle eer, geen mens kan uitzichzelf tot God komen, als de mens God waarlijk zoekt dan kwam dat omdat God hem eerst opgezocht heeft!
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 26 mei 2011 22:06

JHM schreef:Klopt Scheermes, ik sluit me volledig aan bij je opmerking. Ik denk zelf dat iedereen een keus heeft. Maar hoe plaatsen we dan de tekst uit openbaring (symbolisch?), daar kunnen we lezen dat wie niet vanaf het begin in het boek des levens staat, het beest zal aanbidden.

Alle mensen die op aarde leven zullen het beest aanbidden, iedereen van wie de naam niet vanaf het begin van de wereld in het boek van het leven staat, het boek van het lam dat geslacht is. -- Openbaring 13:8

Ik ben niet zo'n bijbelkenner, maar is het stukje "vanaf het begin van de wereld" er niet sinds de nieuwe bijbelvertaling bij gekomen?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 mei 2011 23:01

ik zie het in de HSV en de SV ook staan, alleen dan "vanaf de grondlegging der wereld " , lijkt me hetzelfde betekenen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 27 mei 2011 06:10

Marieke1984 schreef:Elk mens op aarde weet diep vanbinnen dat er een God bestaat, na de zondeval zijn de overblijfselen van Godsbesef voor iedereen gebleven.
De mens wil het alleen niet beseffen, maar door Gods genade in het hart wil Hij zondaren trekken.
Alleen aan God alle eer, geen mens kan uitzichzelf tot God komen, als de mens God waarlijk zoekt dan kwam dat omdat God hem eerst opgezocht heeft!

Dus jij denkt dat God kies met wie Hij door wilt Marieke?

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 27 mei 2011 07:11

meribel schreef:ik zie het in de HSV en de SV ook staan, alleen dan "vanaf de grondlegging der wereld " , lijkt me hetzelfde betekenen.

Ik zie het nu ook, overheen gelezen :oops:

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mei 2011 07:53

Neeltje Jans schreef:Als ik op biblija.net even zoek op het woord uitgekozen dan vind ik heel veel teksten waaruit duidelijk blijkt dat God wel degelijk kiest! Als voorbeeld noem ik: Deut 7,7

Niet omdat u groter was dan al de andere volken heeft de HEERE liefde voor u opgevat en u uitgekozen, want u was het kleinste van al de volken. (zomaar willekeurig een gepakt, er staan er veel meer)

Niet alle teksten die over het kiezen van God gaan, gaan over de persoonlijke verkiezing, over wie er uiteindelijk zalig worden.

Ik geloof niet in de uitverkiezing, maar wel in de God die kiest.
En die God roept ons ons op om te kiezen: Deut.30:19 Ik roep heden de hemel en de aarde tot getuigen tegen u: het leven en de dood heb ik u voorgehouden, de zegen en de vloek! Kies dan het leven, opdat u leeft, u en uw nageslacht.
Joz.24:15 Maar als het in uw ogen kwalijk is de HEERE te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen:..... (de afgoden of de Heere)

Het is dus allebei, God kiest en de mens kiest ook.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 27 mei 2011 11:31

JHM schreef:Dus jij denkt dat God kies met wie Hij door wilt Marieke?

Gods Woord spreekt erover.

Romijnen 8: 28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Romijnen 9:11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?

Efeze 1: 4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.

spreuken 16: 4 De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.
5 Al wie hoog is van hart, is den HEERE een gruwel; hand aan hand, zal hij niet onschuldig zijn.
6 Door goedertierenheid en trouw wordt de misdaad verzoend; en door de vreze des HEEREN wijkt men af van het kwade.
7 Als iemands wegen den HEERE behagen, zo zal Hij ook zijn vijanden met hem bevredigen.
8 Beter is een weinig met gerechtigheid, dan de veelheid der inkomsten zonder recht.
9 Het hart des mensen overdenkt zijn weg; maar de HEERE stiert zijn gang.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 mei 2011 16:17

Marieke (en anderen), dus God kiest lijkt de Bijbel ons te leren. En hoe zit het dan met mensen die goed leven maar niet kunnen geloven. Worden die mensen niet geroepen, en waarom niet? Leert de Bijbel daar ook iets over.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 28 mei 2011 20:05

Mattheüs 11 En als de koning ingegaan was, om de aanzittende gasten te overzien, zag hij aldaar een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed;
12 En zeide tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde.
13 Toen zeide de koning tot de dienaars: Bindt zijn handen en voeten, neemt hem weg, en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal zijn wening en knersing der tanden.
14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Johannes 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Romeinen 8:29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.

@JHM Jij hebt het over goed leven, aan de buitenkant kan alles goed lijken, wij weten niet wat er in een mens leeft, alleen God kent ons hart waarlijk.
Geen mens heeft recht ergens op, we mogen nog dankbaar zijn voor Gods genade.

Efeziërs 2:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

Terug naar “[Religie] - Open forum”