Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2011 14:44

Marieke1984 schreef:@petra777 & @mortlach

Ik heb 1 boek in de boekenkast met meerdere ernaast ;)
Jullie hebben het erover dat je optijd moet wegzappen, maar dan is het toch eigenlijk al te laat!
Tuurlijk zullen er ook mooie programma's, maar naast die programma's ook een hoop verschikkelijke programma's.
Ik keek zelf ook tv, dus ik weet wel hoe is.
Als je iets kijkt wat onschuldig lijkt, en er wordt gevloekt, tuurlijk zapte ik dan weg, maar voor mij wel te laat, ik had het wel gehoord en vond het een verschikking!
Er wordt tegenwoording echt zoveel gevloekt, alsof het normaal is!
Onverwachts komt het je kamer binnen.
Op internet is ook veel moois te vinden te horen, dus daar maak ik gebruik van, zo weet ik wat ik zie/hoor!
Ik kan niemand vertellen hoe het moet, maar dit is hoe ik erover denk.
Ieder zal er voor zich een eigen gevoel over hebben.

In feite kunnen we de radio ook niet meer aanhebben. Ik zet hem aan 10 minuten voor het nieuws begint, de NCRV is bezig met uitzenden, dan denk je dat dat iig verantwoord is. Dus niet !! De journalist interviewde iemand die de naam van het hoogste Opperwezen als stopwoordje gebruikte. Je kent dat wel, g.. ja, o g.. dat weet ik niet hoor. Ik heb wel eens mails gestuurd naar columnisten van de regionale omroep, die spotten of vloekten, maar je krijgt niet eens antwoord. Of een dooddoener, tjoh wat vervelend voor u :?
Toen ik pas kon mailen, vond ik het mijn missie om allerlei mensen aan te schrijven, maar daar stop je wel mee, als je in het niets schrijft.
Christenen vormen een minderheid in Nederland, dus de meerderheid is de baas. Zo lijkt het. Zouden moslims ook wel eens een brief schrijven als er gespot wordt met Allah ?
Maar ook mensen die regelmatig naar de kerk gaan, bezondigen zich aan verkeerd taalgebruik. Mensen hebben het niet eens in de gaten dat ze verbasteringen van een vloek gebruiken. Jeetje, dat is dan nog de minst erge :(
Ik had het zelfs een keer bij de dokter, die was ook behoorlijk grof in de mond. Ik heb hem erop gewezen. Hij had niet in de gaten dat hij vloekte en schaamde zich eigenlijk. Hij nam het sportief op en beloofde beterschap. Het heeft dus wel zin om iemand er op te wijzen, soms beseft men het niet !!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2011 14:52

schelpje3 schreef:Zouden moslims ook wel eens een brief schrijven als er gespot wordt met Allah ?


Wat wil je hier nou precies mee zeggen?

Maar ook mensen die regelmatig naar de kerk gaan, bezondigen zich aan verkeerd taalgebruik. Mensen hebben het niet eens in de gaten dat ze verbasteringen van een vloek gebruiken. Jeetje, dat is dan nog de minst erge :(


Tja, mensen die zich daar druk om maken hebben wel erg lange tenen hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2011 15:16

Wat ik er mee bedoel ? Ik denk dat als een moslim een brief schrijft, dit "bedreigender" over kan komen dan dat een christen dat doet. En t.o.v. moslims wordt altijd omzichtig gepraat, vooral met veel respect, wat ik vaak t.o.v. christenen mis.
Deze week hoorde ik bijv nog: ach, 1 zwarte kous is in staat om de boel te saboteren.
Nu eens: 1 hoofddoekje is in staat...... hoor ik nooit !

Nee Mortlach, zo iemand heeft geen lange tenen ! Het doet letterlijk pijn als je de Naam van God zo lasterlijk en makkelijk hoort MISbruiken.
Het gaat niet om wat die iemand persoonlijk daarover voelt, maar het bestaan van God wordt ontkend, maar wel Zijn Naam te pas en te onpas gebruikt om dingen kracht bij te zetten. :-&

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2011 15:46

schelpje3 schreef:Wat ik er mee bedoel ? Ik denk dat als een moslim een brief schrijft, dit "bedreigender" over kan komen dan dat een christen dat doet. En t.o.v. moslims wordt altijd omzichtig gepraat, vooral met veel respect, wat ik vaak t.o.v. christenen mis.
Deze week hoorde ik bijv nog: ach, 1 zwarte kous is in staat om de boel te saboteren.
Nu eens: 1 hoofddoekje is in staat...... hoor ik nooit !


Goed, dus je zou het wenselijk vinden als mensen zich dusdanig door christenen bedreigd zouden voelen dat ze hen hetzelfde zouden behandelen als moslims?

Nee Mortlach, zo iemand heeft geen lange tenen ! Het doet letterlijk pijn als je de Naam van God zo lasterlijk en makkelijk hoort MISbruiken.
Het gaat niet om wat die iemand persoonlijk daarover voelt, maar het bestaan van God wordt ontkend, maar wel Zijn Naam te pas en te onpas gebruikt om dingen kracht bij te zetten. :-&


Ik let over het algemeen extra op om in mijn bijdragen hier dat soort termen te vermijden, maar over het algemeen vind ik woorden als 'jeetje' en 'goh' gewoon kunnen. We zitten niet meer in de jaren 40, termen als grutjes en drommels hoeven echt niet meer. Het is vervelend als dit je zo hard raakt, maar om eerlijk te zijn zou ik een brief of e-mail daarover ook negeren. Trouwens, als je soms hoort hoe christenen over niet-gelovigen spreken... daar maakt toch ook niemand zich druk om. (ik denk dan met name aan de term 'heiden')
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:44
Contacteer:

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Marieke1984 » 27 mei 2011 18:04

Spons schreef:je kan ook in een klooster gaan zitten.. zeker weten dat er dan geen afleiding is ](*,)

Er is nog zoiets als een tv gids... he ... dus een zender als national geographic, of animal planet , het journaal, per seconde wijzer (leerzaam ) actualiteiten rubriek, nederland zingt, de kist , , de wandeling ..

uiteraard is er meer troep, echter op internet 10 x erger, als je daar bewust naar zoekt of per ongeluk..

Volgens mij kan de TV een machtig mooi medium zijn om dingen van elkaar of van de mens te weten te komen, zo is er een fascinerend programma wat gaat over het brein, hoe we denken, wat we nadoen, etc.. zeer leerzaam , hoe gecompliceerd we in elkaar steken , hoe ong, onze hersenen werken is dat dan geen Godswonder ?

Zwaardere kerken zijn zo kortzichtig omdat ze bang zijn dat mensen werelds worden, de kerk verlaten, etc... Dat noem ik mond dood maken . Als iemand geen TV wil kijken prima, maar ga niet alles op een hoop gooien en zeggen dat alles slecht is, Leer het echter als een instrument te gebruiken dan wordt je er wijzer van.

Marieke , jij hebt een computer he ! ... ik zou zeggen bekijk dan eens de DVD Serie Planet Earth en stap er even over heen in het 1e deel dat de aarde ontstaan is volgens de bang Theorie , omdat wij als Christen dat zien als Gods werk .. en geniet van de natuur zoals je nog nooit gedaan hebt.


Ik zou niet weten waar een klooster goed voor is?jij?
Overal komt het voor als je de deur uit gaat kunnen er ook van alles voorvallen, maar je kunt niet alles tegenhouden, maar wel in je eigen huis.
Ik blijf er bij, ieder heeft zijn eigen gevoel erbij, ik wil niet zeggen dat het fout/slecht is ofzo.
Maar ik vind het voor mezelf niet meer kunnen, het voelt niet goed meer!

Ik heb wel eerder mooie natuurprogramma's gezien, het is ook prachtig.
maar genieten van de natuur doe ik elke dag.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Gebruikersavatar
Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:44
Contacteer:

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Marieke1984 » 27 mei 2011 18:10

Mortlach schreef:
Tja, als dat je argument is kun je eigenlijk je huis niet eens uit.


In je eigen huis ben je zelf verantwoordelijk, je maakt eigen keuzes, als je iets niet in huis wilt hebben dan kun je daar zelf voor kiezen.
Maar buitenshuis is het anders, daar kun je niet verwachten dat iedereen alles doet zoals jij dat wilt.
Maar thuis kan ik dat wel zelf bepalen.
Dus ik zou niet weten waarom je dan je huis niet meer uit zou kunnen.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2011 18:17

Afat82 schreef:Uhm...Afat is geen hij, Afat is een zij! [-X
(dacht dat mijn avatar wel voor zich sprak... :lol: )

Sorry :oops:
Maarrum... Er zijn genoeg mannen geweest die graag een vrouw tekende, dus wat zegt je avatar eigenlijk? :)

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor RogierV » 27 mei 2011 18:23

Zolang ze Bassie en Adriaan niet terugbrengen koop ik geen tv.
Zwaardere kerken zijn zo kortzichtig omdat ze bang zijn dat mensen werelds worden

Denk dat het dieper gaat dan dat.
Tv is een kennis/uitleg medium als geen ander, het kan natuurlijk niet zo zijn dat iemand blootgesteld word aan andere meningen. Of dat iemand een vraag steld waar de Dominee geen raadt mee weet.:wink:

Maar als mensen onder elkaar, Tv vandaag is troep tenzij documantaires(ook niet allemaal)of de nog echt onschuldige kindertelevisie ala Bassie en Adriaan.
Maar het ernstige is natuurlijk het morele verval, waar ik als heidene ook bezwaar op heb.
Dit is niet alleen televisie natuurlijk, maar het is zeker een grote bron van `cultuurverspreiding`.
De grond waarop je tegenwoordig `beroemd` kan worden is verbazingwekkend laagdrempelig.
Al die roddels en die showbiznieuws achtige industrie. Ik zou me geen leger bestaan kunnen voorstellen dan om daar oprecht geinterreseerd in te zijn. Complete randebielen(excuseer frans)zijn wereldberoemd voor wat?(niet allemaal overigens)

Als Socrates en Plato vandaag nog onder ons waren hadden ze zichzelf gelijk van het leven beroofd. Zodra ze constateerden dat de meerderheid van de populatie zich NA AL DIE JAREN nog steeds(en nog erger) met die leeghoofdige onzin bezig hield.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

SmackyWacky
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2004 20:32
Locatie: omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor SmackyWacky » 27 mei 2011 18:59

Bekend probleem. Om deze reden mogen mijn man en ik geen belijdenis doen. (HHK)
Het was eerst ook nog zo dat je niet in de kerk mocht trouwen als je van plan was om tv te nemen of wanneer je niet wou beloven dat je nooit een tv in huis zou halen.
Deze regel is gelukkig geschrapt maar voor het doen van belijdenis geldt het nog steeds, helaas.

Gesprekken gehad met ouderling maar hun standpunt is dat je met de tv in huis voor de wereld kiest en per definitie niet voor God.
En het wrange is ook wel dat het verder niet veel uitmaakt wat je doet of laat, daar wordt ook niet naar gevraagd / naar gekeken.

En ik ken een hele vracht mensen die geen tv hebben maar vervolgens de programma's die wij op de tv bekijken gewoon via internet bekijken, maarja die mogen zonder probleem belijdenis doen......
En we proberen ook echt wel bewust tv te kijken, eigenlijk kijken we niet eens zoveel tv, we komen niet aan de 5 uur per week.

Wij hebben er nog geen oplossing voor gevonden, voor mijn part gaat die tv dan maar de deur uit maar mijn man weigert dat, hij vind het gewoon een waardeloze regel. En we willen ook niet zo schijnheilig zijn om dat ding maar op zolder te verstoppen als de kerkenraad op huisbezoek oid komt.

Maargoed...kerkenraden hebben eigenlijk belachelijk veel macht, ze zullen wel eens even beslissen of je aan het HA mag of belijdenis mag doen of weet ik wat allemaal.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor coupe soleil » 27 mei 2011 20:29

Inderdaad is het niet specifiek iets wat alleen in de GG zou spelen. Daarnaast: in heel veel GG-gemeenten speelt het helemaal niet. Er is een grote diversiteit wat dat betreft. En dat is maar goed ook.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Race406 » 28 mei 2011 10:27

SmackyWacky schreef:Bekend probleem. Om deze reden mogen mijn man en ik geen belijdenis doen. (HHK)
Het was eerst ook nog zo dat je niet in de kerk mocht trouwen als je van plan was om tv te nemen of wanneer je niet wou beloven dat je nooit een tv in huis zou halen.
Deze regel is gelukkig geschrapt maar voor het doen van belijdenis geldt het nog steeds, helaas.

Gesprekken gehad met ouderling maar hun standpunt is dat je met de tv in huis voor de wereld kiest en per definitie niet voor God.
En het wrange is ook wel dat het verder niet veel uitmaakt wat je doet of laat, daar wordt ook niet naar gevraagd / naar gekeken.

En ik ken een hele vracht mensen die geen tv hebben maar vervolgens de programma's die wij op de tv bekijken gewoon via internet bekijken, maarja die mogen zonder probleem belijdenis doen......
En we proberen ook echt wel bewust tv te kijken, eigenlijk kijken we niet eens zoveel tv, we komen niet aan de 5 uur per week.

Wij hebben er nog geen oplossing voor gevonden, voor mijn part gaat die tv dan maar de deur uit maar mijn man weigert dat, hij vind het gewoon een waardeloze regel. En we willen ook niet zo schijnheilig zijn om dat ding maar op zolder te verstoppen als de kerkenraad op huisbezoek oid komt.

Maargoed...kerkenraden hebben eigenlijk belachelijk veel macht, ze zullen wel eens even beslissen of je aan het HA mag of belijdenis mag doen of weet ik wat allemaal.

Goed, als je het er niet mee eens bent dan moet je toch op zoek naar een andere kerk. Een kerk waar je niet beknot wordt en waar je jezelf kunt zijn. Als je wel mag trouwen met tv maar geen avondmaal vieren, dat is toch krom? Mag je met tv wel je kinderen laten dopen?
Kortom: Ik zou daar al heel lang geleden zijn weggegaan.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Race406 » 28 mei 2011 10:31

Marieke1984 schreef:@petra777 & @mortlach

Ik heb 1 boek in de boekenkast met meerdere ernaast ;)
Jullie hebben het erover dat je optijd moet wegzappen, maar dan is het toch eigenlijk al te laat!
Tuurlijk zullen er ook mooie programma's, maar naast die programma's ook een hoop verschikkelijke programma's.
Ik keek zelf ook tv, dus ik weet wel hoe is.
Als je iets kijkt wat onschuldig lijkt, en er wordt gevloekt, tuurlijk zapte ik dan weg, maar voor mij wel te laat, ik had het wel gehoord en vond het een verschikking!
Er wordt tegenwoording echt zoveel gevloekt, alsof het normaal is!
Onverwachts komt het je kamer binnen.
Op internet is ook veel moois te vinden te horen, dus daar maak ik gebruik van, zo weet ik wat ik zie/hoor!
Ik kan niemand vertellen hoe het moet, maar dit is hoe ik erover denk.
Ieder zal er voor zich een eigen gevoel over hebben.

Datzelfde heb je ook als je wat via internet kijkt. Als je iets kijkt waarin een verkeerd woord/gebaar o.i.d. voorkomt, die je dan ook internet weg? Want ook daar is dan die glijdende schaal aanwezig.. Of kijk je dan het programma waar het verkeerde in voorkomt niet meer via internet terug? Dat kan ook met tv, is er een programma wat niet goed is, wat je tegen de borst stuit, dan kijk je dat toch niet meer?
Zomaar een vraagje..
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2011 11:45

SmackyWacky schreef:Bekend probleem. Om deze reden mogen mijn man en ik geen belijdenis doen. (HHK)
Het was eerst ook nog zo dat je niet in de kerk mocht trouwen als je van plan was om tv te nemen of wanneer je niet wou beloven dat je nooit een tv in huis zou halen.
Deze regel is gelukkig geschrapt maar voor het doen van belijdenis geldt het nog steeds, helaas.

Gesprekken gehad met ouderling maar hun standpunt is dat je met de tv in huis voor de wereld kiest en per definitie niet voor God.
En het wrange is ook wel dat het verder niet veel uitmaakt wat je doet of laat, daar wordt ook niet naar gevraagd / naar gekeken.

En ik ken een hele vracht mensen die geen tv hebben maar vervolgens de programma's die wij op de tv bekijken gewoon via internet bekijken, maarja die mogen zonder probleem belijdenis doen......
En we proberen ook echt wel bewust tv te kijken, eigenlijk kijken we niet eens zoveel tv, we komen niet aan de 5 uur per week.

Wij hebben er nog geen oplossing voor gevonden, voor mijn part gaat die tv dan maar de deur uit maar mijn man weigert dat, hij vind het gewoon een waardeloze regel. En we willen ook niet zo schijnheilig zijn om dat ding maar op zolder te verstoppen als de kerkenraad op huisbezoek oid komt.

Maargoed...kerkenraden hebben eigenlijk belachelijk veel macht, ze zullen wel eens even beslissen of je aan het HA mag of belijdenis mag doen of weet ik wat allemaal.

Die macht is aan hen dus gegeven !! Kijk maar in het formulier van bevestiging. Maar daarmee laden ze ook een grote verantwoordelijkheid op hun schouders. Ze dienen zelf ook een onberispelijk leven te leiden, ook hun echtgenotes en kinderen. DAT zie ik helaas niet altijd zo.
Ik ken een ouderling (niet in onze gemeente) van wie 2 kinderen ongehuwd samenwonen. Geheel tegen de lijn van die kerk in. Hij is er op aangesproken, dat weet ik, maar hij maakte zich er van af door te zeggen dat zijn kinderen nu eenmaal volwassen zijn.
Ja dat is waar, maar is hij het er mee eens of niet ? Zo ja, hoort hij dus geen ouderling in DIE gemeente te zijn.
Hij kan ook NEE zeggen, dat hij zijn kinderen gewaarschuwd heeft en dus is hij wat dat betreft vrijgemaakt.
Zo ook met tv en andere dingen. Niet te snel zeggen dat een k.r. macht heeft en als een scherpslijper bij iedereen op bezoek komt om te koekeloeren. Het is ook hun opdracht !

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor RogierV » 28 mei 2011 12:53

Beetje vreemd verhaal als je het mij vraagt.
Wat kan de beste man er nu aan doen als zijn volwassen kinderen niet doen wat hen `opgedragen` word.
Zullen we anders totaal terug naar de patriarchische dictatuur ofzo? Kunnen alle vrouwen binnen 4 jaar hun stemrecht inleveren.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Mortlach » 28 mei 2011 13:07

RogierV schreef:Beetje vreemd verhaal als je het mij vraagt.
Wat kan de beste man er nu aan doen als zijn volwassen kinderen niet doen wat hen `opgedragen` word.
Zullen we anders totaal terug naar de patriarchische dictatuur ofzo? Kunnen alle vrouwen binnen 4 jaar hun stemrecht inleveren.


En worden kinderen die niet luisteren gewoon weer gestenigd :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Race406 en 31 gasten