Celibaat

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Celibaat

Berichtdoor Janvanverweg » 22 mei 2011 13:52

niet het celibaat is het probleem, maar het priesterschap zoals dat ik de kerken ingeburgerd is!.
in Christus zijn alle christenen koninklijke priesters! niets geen aparte klasse van zgn priesters!
De bijbel leert in het NT twee ambten (ouderling en diaken) en verschillende functies (leraar, herder, profeet, evangelist en apostel)
over de twee ambten wordt nauwkeurig beschreven wie er voor in aanmerking komen.
Door daar een nauwere maat bovenop te leggen doe je de gemeente van Christus te kort en komt er een eenzijdig accent in de kerk.
b.v. als theologisch onderwijs verplicht wordt, dan komt er scheefgroei in theorie en leer. er onstaat muggezifterij over details (b.v. help je mee als je iets accepteerd wat je vrijelijk aangeboden wordt?) terwijl 'vruchtdragen', discipelschap, evangelisatie etc ondergesneeuwd raken.
Weg met die zgn priesters die zich tussen God en gelovigen geplaatst hebben met hun gewichtigdoenerij en zelf verheerlijking.
(en dit gaat niet alleen de rkk aan. de discussie over de HBO-predikant geeft al aan dat predikanten de gelederen sluiten door zichzelf te verheffen boven de anderen. (wij kennen de grobdtalen immers)
ik ken honderden predikanten die de grondtalen niet kennen; wel weten ze hun kuddes zo te leiden dat die dichter naar Christus toegroeien in spreken, doen en laten.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Celibaat

Berichtdoor Pasker » 22 mei 2011 17:09

Pasker schreef: Als daarmee het probleem uit de wereld zou zijn dan is daar misschien wat voor te zeggen.

Als argument vóór het Celibaat zou ik de woorden van Paulus aan willen halen: 1 Kor.7: Wie niet getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan de zaak des Heren, hoe hij de Here zal behagen. 33 Maar hij, die getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan aardse zaken, hoe hij zijn vrouw zal behagen, en hij is verdeeld.

En wat te denken van de woorden van Jezus: Luc 14,26
Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.


Maar veel Christenen hangen zelf nog te veel aan het vleselijke (zondige) leven en om de aandacht van zich zelf af te leiden grijpt men de zonde van een Pastoor aan.
Flavius Constantinus schreef:Dat zijn sterke 'argumenten' voor het celibaat. :mrgreen:

Maar mij gaat het overigens niet zozeer om het idee dat iemand celibatair wil leven, maar meer om het gegeven dat het verplicht wordt door een instituut om in dienst te zijn. Maar goed, ik moet toegeven dat ik nu niet meer zo zeker ben van mijn standpunt.

Als een kerk het voorbeeld wil geven aan de woorden van Jezus en Paulus zo als ik schreef dan is het natuurlijk niet vreemd dat de kerk als instituut die zelfde woorden als eisen mag stellen aan haar voorgangers.
Voor alle anderen die toch graag eerst willen genieten van een vleselijk (lees zondig) leven en vleselijke genoegens zijn er weer andere "kerken" of instituten die dat natuurlijk toestaan.
Het is maar net hoeveel waarde je hecht aan de woorden van Jezus of Paulus.
En, als we ons nou eens afvragen hoevelen van ons Christenen door de mand zullen vallen omdat onze vleselijke verlangens groter zijn dan ons geloof in de woorden Christus of Paulus dan zal die zonde van mijnheer pastoor waarschijnlijk in het niet vallen.
Maar ja, dat is iets van balk en splinter.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten

cron