Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
freebird
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 apr 2011 19:56
Locatie: Rotterdam

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor freebird » 10 mei 2011 09:34

Welke bijbelteksten zijn er over de scheppingsorde?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is!!!

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Galateia » 10 mei 2011 09:36

blompje schreef:Ga eerst eens op een creche kijken en kom dan terug met je mening. Mijn kind gaat er een paar dagen in de week met veel plezier heen en wordt echt gewoon door mij opgevoed hoor! Jouw beeld is compleet misplaatst zoals ajl ook zei!

Ik kan gewoon niet geloven wat ik hier lees over de scheppingsorde e.d. Ik ben blij dat mijn man mij anders ziet!


Ik heb geen ervaring met hele dagopvang, enzo, maar mijn zoon is altijd met heel veel plezier naar de peuterspeelzaal gegaan. Daar vergelijk in het een beetje mee.

En inderdaad: je man zal je maar zo zien, zoals hier boven beschreven door sommigen. Dat vind ik echt erg!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 09:37

freebird schreef:Welke bijbelteksten zijn er over de scheppingsorde?


Ik geloof dat deze discussie is ontstaan uit het topic over de pil ( zie psych en gezondheid), waarin Steenblokkiaan suggereerde dat de vrouw is geschapen tot hulp van haar man en dat zij als 2e mens geschapen is. Dat zou impliceren ( niet mijn woorden) dat de vrouw minder belangrijk was dan de man.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 09:39

Mijn zoon gaat vanaf dat hij 12 weken is 3 dagen in de week naar het kdv. Hij heeft het enorm naar zijn zin en ik vind het eigenlijk wel heel goed voor zijn vaardigheden. En zoals Blompje zegt. "wij voeden onze kinderen op en niet het kdv'. daarnaast weten ze op het kdv wat wij goed vinden en wat niet en waar wij de nadruk op leggen in de opvoeding en proberen dit eveneens te sturen bij de kinderen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor schaapje » 10 mei 2011 09:41

Genesis 3:16 b
en naar uw man zal uw begeerte uitgaan en hij zal over u heersen.

Het deze tekst die zo misbruikt is.
n.m.i. wordt hier met heersen "besturen" bedoelt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor blompje » 10 mei 2011 09:45

Dan denk ik nog altijd aan een man die met liefde voor zijn vrouw zorgt en haar niet als huissloof gebruikt!!!! Haar waardeert in dingen die zij doet wat dat ook is, werk of zorg voor gezin.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor elbert » 10 mei 2011 09:45

freebird schreef:Welke bijbelteksten zijn er over de scheppingsorde?
Bijv. 1 Kor. 11, Ef. 5:22-33, 1 Petr. 3:1-7
Bijv. Ef. 5 geeft op evenwichtige wijze de verhoudingen weer. De man is het hoofd van de vrouw, zoals Christus het Hoofd is van de gemeente. Daarmee is de roeping van de man niet om te overheersen, maar wel om de vrouw lief te hebben, zoals Christus Zijn gemeente. En als de man zo is, is het voor de vrouw niet moeilijk om haar man onderdanig te zijn. Als de man niet zo is, lopen de zaken scheef in het huwelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor blompje » 10 mei 2011 09:47

ajl schreef:Mijn zoon gaat vanaf dat hij 12 weken is 3 dagen in de week naar het kdv. Hij heeft het enorm naar zijn zin en ik vind het eigenlijk wel heel goed voor zijn vaardigheden. En zoals Blompje zegt. "wij voeden onze kinderen op en niet het kdv'. daarnaast weten ze op het kdv wat wij goed vinden en wat niet en waar wij de nadruk op leggen in de opvoeding en proberen dit eveneens te sturen bij de kinderen.


Idd, er wordt gevraagd naar onze mening en zo worden de kinderen behandeld. Waarom kunnen je kinderen dan wel als ze 4 zijn naar school toe? Voed de juf ze dan ineens ook op? Als je zo tegen deze vorm van opvang bent, dan snap ik niet dat nagenoeg alle kinderen wel naar school toe gaan ipv thuisonderwijs krijgen..

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 09:48

blompje schreef:Dan denk ik nog altijd aan een man die met liefde voor zijn vrouw zorgt en haar niet als huissloof gebruikt!!!! Haar waardeert in dingen die zij doet wat dat ook is, werk of zorg voor gezin.


Ik denk dat de voorstanders van 'leven volgens de scheppingsorde'dan zullen zeggen dat ze hun vrouw ook niet zo zien en haar van harte liefhebben, maar dat zij het hoofd zijn, zoals God het heeft bedoeld. Met andere woorden zij bepalen wat er gebeurd.

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Neeltje Jans » 10 mei 2011 09:49

@Galateia: door elk dubbeltje om te draaien. Bij ons niet traditioneel maar wel kostwinner/thuisblijver. En het kan net, maar het maakt je wel heel afhankelijk. We zien ook duidelijk Gods zorg voor ons in alle omstandigheden.

@Freebird: bijbelteksten: misschien deze?
Gen 3,16

Tegen de vrouw zei Hij: Ik zal uw moeite in uw zwangerschap zeer groot maken; met pijn zult u kinderen baren. Naar uw man zal uw begeerte uitgaan, maar hij zal over u heersen.

Ik denk echter niet dat dit een opdracht is, maar een straf. Je bent ook niet verplicht om maar zo zwaar mogelijke zwangerschap en bevalling te hebben.

Wat schaapje zegt kan ik me wel in vinden:
Maar wat ik wel zie dat de man vanuit de Bijbel het hoofd is van het gezin, de verantwoordelijkheid
draagt, en zoals de Bijbel zegt (weet de tekst niet) priester is van zijn gezin.
Ik vind dat in veel gezinnen totaal niet meer terug, soms lijkt het dat de mannen onderdanig
zijn aan de vrouwen, ik bedoel ze nemen hun taak niet op zoals de Bijbel bedoelt en volgen
hun vrouwen.

Ik vind dat vrouwen als ze over hun mannen praten vaak best neerbuigend doen. Bij m'n zus hangt een tegeltje in de wc: ik ben de baas in huis, ik mag dat zeggen van m'n vrouw. Dat soort dingen. Het zijn natuurlijk als grapje bedoeld maar ik vind dat soort dingen niet grappig (kan ook aan mij liggen natuurlijk :lol: )

Ik moet mezelf best bij de les houden trouwens hoor, om niet te dominant te gaan doen, want dat zit wel een beetje in mijn karakter, en bij mijn man juist minder.

O ja en mijn jongste zoontje zit op een MKD (medisch kinderdagverblijf), als ik zie hoe hij daar behandeld wordt en wat ze hem leren, dan vermoed ik dat het op een gewoon dagverblijf ook wel zoiets gaat, en dan zijn kinderen daar echt niet zo slecht mee af.
Neeltje Jans

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Janvanverweg » 10 mei 2011 10:29

wow wat een reacties :D
eerst: hebben jullie goed gelezen dat dit een vrijwillge keuze van mijn vrouw was? niet iets wat van haar gevraagd werd?
vervolgens: toen we in nederland woonden werkten we beide partime en zorden op de andere dagen voor kids en huishouden. ik ben goed in het schoonmaken van toiletten, maar vrouwlief vond dat ik te slordig de kamer zoog :)
nog steeds heb ik een vrouw die haar talenten ten volle benut, ze vliegt b.v. vaker de grens over voor conferenties etc. dan ik.

maar ze leeft vanuit een keuze om haarzelf niet te laten gelden. eerst de huwelijksharmonie en daarna haarzelf. Voor mij geld hetzelfde. omdat er nu eenmaal geen 2 kapiteins op een schip kunnen staan en ze al ver voordat ze mij leerde kennen besloten had om geen huwelijk aan te gaan waarin alles bevochten moet worden heeft ze gewacht totdat ze een vent trof aan wie ze zich toe durfde te vertrouwen. vervolgens deed ze dat!

Ef 5 was voor haar de reden om in een 'deadlock' de keuze aan mij te laten. ik zie dat als een van de redenen dat we een harmonieus huwelijk hebben. we staan nooit tegenover elkaar. vrouwlief weet dat haar 'welzijn' een zaak is die ons beide lief is en vice versa is dat ook zo. daarom kent ons huwelijk geen loopgraven, geen onderhuidse onlusten ofzo. vertrouwen is de basis. een basis die mogelijk werdt door een geschenk dat vrouwlief het huwelijk inbracht. onverdient respect en eer. (onverdient omdat het niet gegeven wordt op basis van prestatie oid)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Neeltje Jans » 10 mei 2011 10:33

Ik vind dat juist heel mooi zo, Jan!
Neeltje Jans

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Bertiel » 10 mei 2011 10:36

Jan: prachtig als het bij jullie zo is, maar pas wel op dat het geen stilzwijgen voor de lieve vrede wordt, dan kun je nog beter af en toe een flinke discussie hebben, je blijft allebei je eigen mening houden. Hou voor anderen er rekening mee dat in ons mooie Nederland van 2011 zolang de man beneden de EUR 60.000 bruto per jaar verdiend het onmogelijk is om op 1 inkomen te wonen en te leven!!!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 10:40

Ehm, het klinkt allemaal wel heel mooi hoor, over onderling vertrouwen, respect en eenheid, maar het komt voor mij toch wel vreemd over. Misschien is jouw vrouw van nature een wat volgzamer type dan ik ben, maar ik kan mij niet voorstellen dat je je zo zonder commentaar of inbreng voegt naar een man. . Ik kan mij ook niet voorstellen dat je als je eerst als zelfstandige vrouw geleefd hebt met een eigen inkomen en sociaal leven je vervolgens automatisch zonder strijd voegt naar je partner. Je blijft ook binnen een relatie toch een eigen individu met eigen wensen en behoeftes.

Luna26

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Luna26 » 10 mei 2011 10:42

Ik ben het absoluut een met Elbert.

Overigens... het valt me op dat wanneer er over een scheppingsorde/de rol van de man/vrouw gesproken wordt het bijna uitsluitend gaat over de situatie waarin men getrouwd is. Ik vraag mij af (als vrijgezel zijnde) of die orde waarover gesproken is alleen getrouwden aangaat. Wie is het hoofd van de vrouw als zij geen man heeft? Of is het zo dat zijn die man als 'schakel' mist en direct staat onder het Hoofd van Christus? Maar dan neemt mijn inziens de vrouw teveel de rol op van de man...
En mocht het zo zijn dat de man in algemene zin hoofd moet zijn van een ongetrouwde vrouw, hoe moet je dit dan in de praktijk brengen?

Ik ben hier nooit echt over uit gekomen :(


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten