Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 17:38

De feesten staan niet los van elkaar.
Zonder Pasen is Kerst niks, zonder Pasen is Pinksteren niks.

Het centrale in het Evangelie is en blijft: de dood en opstanding van Christus.
Kerst: als het blijft bij een Kind dat geboren is, is God wel mens geworden, maar verder gaat het niet.
Pinksteren: de apostelen konden alleen maar spreken over Christus omdat Hij is opgestaan.
Johannes 3: 1 "want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe..."
DAT en niks anders is het centrum van ons geloof.
De opgestane Christus die gepredikt wordt - met Pinksteren kwamen velen tot bekering en geloof.
Omdat de apostelen vol waren van die Opstanding en de Heilige Geest ze de kracht heeft gegeven daarvan te getuigen en de wereld in te gaan met die bevrijdende boodschap.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2011 17:40

Riska schreef:De feesten staan niet los van elkaar.
Zonder Pasen is Kerst niks, zonder Pasen is Pinksteren niks.

Het centrale in het Evangelie is en blijft: de dood en opstanding van Christus.
Kerst: als het blijft bij een Kind dat geboren is, is God wel mens geworden, maar verder gaat het niet.
Pinksteren: de apostelen konden alleen maar spreken over Christus omdat Hij is opgestaan.
Johannes 3: 1 "want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe..."
DAT en niks anders is het centrum van ons geloof.
De opgestane Christus die gepredikt wordt - met Pinksteren kwamen velen tot bekering en geloof.
Omdat de apostelen vol waren van die Opstanding en de Heilige Geest ze de kracht heeft gegeven daarvan te getuigen en de wereld in te gaan met die bevrijdende boodschap.

Riska: wat arm.
Het volledige evangelie is zo rijk, en jij blijft steken in gebeurtenissen.
Want het is niet statisch, het moet doorgaan.

Riska

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 17:59

Nou breekt mijn klomp.
Sorry, ik begrijp er echt helemaal niks meer van...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2011 18:24

Riska schreef:Waarom val je er gelijk over als ik zeg dat het niet om Pinksteren gaat maar om Goede Vrijdag en Pasen? Je bent er iedere keer als de kippen bij om mij te betrappen of iets van ongeloof of raar geloof.
Voor mij is de omslag van OT naar NT gemaakt bij Goede Vrijdag en Pasen. Dat is HET feest binnen de kerk. Pinksteren is: Gods gave aan de mens om aan anderen te kunnen en mogen vertellen van de bevrijding van zonde en dood.


Ik denk dat je hier een punt hebt. Dit is 1 van de redenen dat de Puriteinse gemeenten nooit aparte feesdagen hield. Het belangsrijkste was de opstanding uit de doden, dat is het fundament voor hemelvaart en voor pinksteren.

Ik kan er in meekomen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor meribel » 13 jun 2011 20:22

het heeft totaal niet meer met de scheppingsordening te maken, maar ook ik ben het eens dat Pasen voor mij persoonlijk het allerbelangrijkste is, zonder dat stort alles in. En kerst is leuk hoor, maar zijn geboorte vieren is niet iets wat de eerste gemeente's deden volgens mij.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Race406 » 14 jun 2011 10:22

schelpje3 schreef:Riska: wat arm. Het volledige evangelie is zo rijk, en jij blijft steken in gebeurtenissen. Want het is niet statisch, het moet doorgaan.
Hoezo arm? Als iemand uit genade mag leven in de kracht van de opstanding van Christus, dan is dat niet arm...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 15:40

Nogmaals, als je uitsluitend daar uit leeft, is dat arm. Want wat doe je dan met de geboorte van het Kind. Zijn rondwandeling op aarde. Je kunt toch niet 1 gedeelte uit een heel evangelie uitsluiten, om daar uit te kunnen leven ? Dat begrijp ik niet. Wie dat wel lukt, leg mij dat dan eens uit.
Ik heb al heel vaak het kerstevangelie gehoord, het is elk jaar anders. Dat komt omdat je het van verschillende predikanten hoort in de loop van de jaren, en je wordt zelf ouder. Dan ga je sowieso anders tegen de zaken aankijken, ook je beleving verdiept, als het goed is.
Maar het kan ook dat je onverschilliger wordt. (hoe ouder hoe kouder)
Dan wordt het maart/april en komt de Goede Vrijdag er aan. Een kostelijk evangelie. Maar het moet wel elk jaar verteld en beleefd worden !
Het is bij vernieuwing. Of er wordt langs elkaar gepraat, of dit wordt niet begrepen.
Ik heb zondag thuis nog wat aantekeningen gemaakt, direct uit de kerk, er werd toch echt gesproken over vernieuwing. Met kracht van de Heilige Geest. Dat dit dagelijks aan ons gegeven en bekrachtigd moet worden.

Samanthi

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Samanthi » 14 jun 2011 19:00

1 Kor 2: 2
Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Riska

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Riska » 15 jun 2011 10:17

schelpje3 schreef:Nogmaals, als je uitsluitend daar uit leeft, is dat arm. Want wat doe je dan met de geboorte van het Kind. Zijn rondwandeling op aarde. Je kunt toch niet 1 gedeelte uit een heel evangelie uitsluiten, om daar uit te kunnen leven ? Dat begrijp ik niet. Wie dat wel lukt, leg mij dat dan eens uit.
Ik heb al heel vaak het kerstevangelie gehoord, het is elk jaar anders. Dat komt omdat je het van verschillende predikanten hoort in de loop van de jaren, en je wordt zelf ouder. Dan ga je sowieso anders tegen de zaken aankijken, ook je beleving verdiept, als het goed is.
Maar het kan ook dat je onverschilliger wordt. (hoe ouder hoe kouder)
Dan wordt het maart/april en komt de Goede Vrijdag er aan. Een kostelijk evangelie. Maar het moet wel elk jaar verteld en beleefd worden !
Het is bij vernieuwing. Of er wordt langs elkaar gepraat, of dit wordt niet begrepen.
Ik heb zondag thuis nog wat aantekeningen gemaakt, direct uit de kerk, er werd toch echt gesproken over vernieuwing. Met kracht van de Heilige Geest. Dat dit dagelijks aan ons gegeven en bekrachtigd moet worden.
Volgens mij lees jij wat je wilt lezen. Ik kan er niks anders van maken.
Natuurlijk vier ik Kerstfeest. Ik blijf niet staan bij één ding. Alles hoort bij elkaar, maar gefundeerd op slechts één ding: De Opstanding van onze Heer Jezus Christus.
Nogmaals: als we blijven bij het Kind, hebben wij geen verzoening in Christus. God mag dan mens zijn geworden, en dus met ons meeleven, want Hij kent dan ook alles waar wij mee te kampen hebben in dit leven. Maar er is geen bevrijding.
Van de 'grote daden van God' spreken - Pinksteren - kan uitsluitend en alleen omdat de Heer gekruisigd is en opgestaan! Dat Hij Zijn "lichaam en bloed gegeven heeft tot een volkomen verzoening van al onze zonden"
Dat doet het Kind niet, dat doet Pinksteren niet.
De drie feesten kun je onmogelijk los van elkaar vieren, want zonder Pasen zijn de andere inhoudsloos.
Dat is niet arm, dat is rijk - want het verdiept elk Christelijk feest!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2011 10:32

Riska: als je denkt dat ik verkeerd lees, kun je dat toch gewoon zeggen ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2011 10:33

Samanthi schreef:1 Kor 2: 2
Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Het is nooit goed om teksten zo uit een verband te halen. Dat doen de Jeh get ook.
Met welk resultaat :-&
Voor en na een tekst, staat nl ook iets !

Samanthi

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Samanthi » 15 jun 2011 20:21

Het is nooit goed om teksten zo uit een verband te halen. Dat doen de Jeh get ook.
Met welk resultaat
Voor en na een tekst, staat nl ook iets !


Klopt:

1 Korinthe 2





De aard van Paulus' prediking te Korinthe
2
1 En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.

2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

3 En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.

4 En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;

5 Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods.

6 En wij spreken wijsheid onder de volmaakten; doch een wijsheid, niet dezer wereld, noch der oversten dezer wereld, die te niet worden;

7 Maar wij spreken de wijsheid Gods, bestaande in verborgenheid, die bedekt was, welke God te voren verordineerd heeft tot heerlijkheid van ons, eer de wereld was;

8 Welke niemand van de oversten dezer wereld gekend heeft; want indien zij ze gekend hadden, zo zouden zij den Heere der heerlijkheid niet gekruist hebben.

9 Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.

10 Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.

11 Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;

13 Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.

14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.

16 Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2011 21:36

Samanthi: voor wie schrijf je dit op ?
Ik heb nl zelf een Bijbel waar ik dagelijks in lees :)

Samanthi

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Samanthi » 16 jun 2011 17:14

Tja als je me voor wachttoren aanhangers uitmaakt, dacht ik ik zet het hele stuk er in.
Dan is het geen losse tekst
maar ja dan is het nog niet goed. 8-[

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor schelpje3 » 16 jun 2011 17:16

Samanthi schreef:Tja als je me voor wachttoren aanhangers uitmaakt, dacht ik ik zet het hele stuk er in.
Dan is het geen losse tekst
maar ja dan is het nog niet goed. 8-[

Daarom vroeg ik voor wie je het doet :D
Als je het voor mij doet, dank je wel, maar dan had je kunnen volstaan met Bijbelboek en nrs.
Maar het geeft niet hoor.
Wie weet kan het nog tot Zegen strekken van een lezer !


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten