Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Galateia » 03 jun 2011 16:17

Wij leven volgens de omgekeerde scheppingsordening 8)

Waar staat trouwens, dat er geen herkenning zal zijn in de hemel?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Samanthi

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Samanthi » 10 jun 2011 12:56

Galateia schreef:Wij leven volgens de omgekeerde scheppingsordening 8)

Waar staat trouwens, dat er geen herkenning zal zijn in de hemel?


Nergens
De rijke man uit de gelijkenis herkende Abraham wel en Lazarus ook, dus ik denk dat het er wel is een gelijkenis is geen fabel, maar toch denk ik dat het ondergeschikt zal zijn bij het zien van de Heiland

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Galateia » 11 jun 2011 17:41

Nou, dan hoop ik dat er wel herkenning is. Ik ben blij, als er nergens staat dat het niet zo zou zijn. Maar hoe komt men er dan bij? Het wordt hier toch best stellig beweerd, dat er geen herkenning zal zijn. Vreemd dan.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Cicero » 12 jun 2011 19:33

De vraag 'zal er herkenning zijn in de hemel' is typisch zo'n vraag die nergens over gaat, maar die bij elke vragensessie op catechisatie of bij een jeugdbondbijeenkomst gesteld wordt zo'n beetje.

Het antwoord is trouwens simpel: natuurlijk is er herkenning in de hemel, want als je alle apocriefe boeken leest zie je dat men op tochten door de onderwereld en de hemel allerlei mensen herkent. Even zoeken levert in de Bijbel hetzelfde beeld op.

Dit wil overigens niet zeggen dat het zo is, natuurlijk, alleen voor mensen die de Bijbel als ultieme autoriteit zien.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Galateia » 12 jun 2011 20:56

Toch blijf ik benieuwd naar de argumenten/teksten waarop het beeld gebaseerd zou zijn. In mijn idee van de hemel - maar ik heb geen idee waar dat op gebaseerd is, misschien is het wel te herleiden tot dat wat mijn moeder mij vroeger vertelde toen mijn opa dood ging - is er wel degelijk herkenning. Dat biedt mij in dit leven ontzettend veel troost. 'We zullen elkaar weer zien'. Dat idee. Dus ik ben echt heel erg verbaasd, dat bij veel christenen kennelijk een ander beeld bestaat over herkenning in de hemel.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor meribel » 12 jun 2011 21:34

het enige argument die ik ken waarom er geen herkenning zou zijn in de hemel ( niet een bijbelse, maar een vaak gehoorde )
Als je mensen zou herkennen dan zou je mensen ook missen ( die er dus blijkbaar niet zijn ) en als je mensen mist zou dat veel verdriet geven als het bijv. je kind is, en in de hemel heb je geen verdriet. dus daarom dan ook waarschijnlijk geen herkenning.

snap je de redenering?

( ik ben het hier niet mee eens verder, maar dat is een vaak gehoord argument )

Gebruikersavatar
Fluitje
Mineur
Mineur
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 feb 2004 22:54
Locatie: Bunsburg
Contacteer:

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Fluitje » 12 jun 2011 21:41

Waarom ben je er niet mee eens, Meribel?

Ik denk trouwens dat als er herkenning zou zijn dat je verbaasd zou zijn wie je tegen zou komen en wie je zou missen.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Galateia » 12 jun 2011 22:01

Ik ga nu echt even teruggrijpen op de troostende verhalen van mijn moeder over de hemel. Ze schetste altijd het beeld, dat er geen verdriet is in de hemel. Dus dat we geen mensen missen, maar wel herkennen. Overigens: dat baseert ze nergens op, hoor, maar als klein meisje met veel verdriet kon ik daardoor weer slapen. Dat beeld van de hemel heeft mij altijd op de been gehouden in moeilijke tijden - en nu nog. De hemel is een perfecte plaats. Waar we volmaakt gelukkig zullen zijn.

Ik heb geen idee, hoe het zal zijn. Maar het kan denk ik geen kwaad om je een perfecte voorstelling van de hemel te maken. Voor mij is dat nou precies het stuk van het geloof, waardoor ik geloof, waar ik mijn troost in vind. Zonder die hoop... ik weet het niet. De hemel is voor mij de hemel. En zonder concrete Bijbelteksten... laat ik dat maar gewoon lekker mijn hemel zijn. Want ik geloof ook, dat de hemel zo gaaf is en perfect, dat zelfs al is het anders, ik daar niet mee zal zitten.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor meribel » 12 jun 2011 22:06

@fluitje
nou, ik ben het er niet persé wel of niet mee eens. Ik denk dat we de situatie in de hemel gewoon niet voor kunnen stellen, dus zulk soort ideeën," nou als er herkenning is is er gemis dus verdriet", is veel te kort door de bocht. Maar ook ideeën als: : als er geen herkenning zou zijn zou verschrikkelijk zijn dus dat wil ik niet want ik wil mijn overleden pa/ma terug zien" is ook te kort door de bocht.
Je kan het je gewoon niet voorstellen denk ik. dus allebei de redenaties gaan niet op, wat we weten is dat het daar ongelooflijk fijn is, de rest, wel of geen herkenning ( bijbels gezien neig ik naar wel herkenning maar toch geen verdriet op één of andere manier ) het maakt gewoon niets uit.

het hele begrip "herkenning" , misschien bestaat dat gewoon niet daar, misschien bestaat er nog wat anders..wie weet.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Cicero » 12 jun 2011 23:12

Het orthodox-gereformeerde antwoord is:

Als er mensen die je gekend hebt in de hemel ontbreken, dan heb je daar geen verdriet over, want je verheugt je dan in de soevereine God die hen in zijn rechtvaardigheid en tot eer van Zichzelf naar de eeuwige verdoemenis heeft gestuurd.

Lees maar na bij G.H. Kersten.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Flavius » 12 jun 2011 23:55

Waarschijnlijk heeft de nieuwe mens niet eens de emotie die wij nu als verdriet aanduiden. Dat is in ieder geval het beeld dat ik heb, namelijk dat je bepaalde emoties gewoonweg niet meer hebt en in totale blijdschap/vreugde zult leven samen met God.

Je kunt je misschien al die nare dingen herinneren, dat weet ik niet, maar dan kun je je er waarschijnlijk niet verdrietig of dergelijks van worden omdat je gewoon de emotie niet meer hebt.

Vraag die je overigens kunt stellen: moeten wij dit soort aardse gedachtes wel hebben? Is het daadwerkelijk zo belangrijk om mensen te willen herkennen? Ik betwijfel het.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Riska

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 08:39

Wat ik me al heel lang afvraag: wat heeft dit alles te maken met de scheppingsordening? :wink:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2011 09:27

Cicero schreef:Het orthodox-gereformeerde antwoord is:

Als er mensen die je gekend hebt in de hemel ontbreken, dan heb je daar geen verdriet over, want je verheugt je dan in de soevereine God die hen in zijn rechtvaardigheid en tot eer van Zichzelf naar de eeuwige verdoemenis heeft gestuurd.

Lees maar na bij G.H. Kersten.


Zo, die kun je in je zak steken... Kind kwijt? Haleluja, God is rechtvaardig... loof loof prijs prijs.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Galateia » 13 jun 2011 09:55

Nou, Mortlach, dat vind ik ook een vreselijke visie op God. Staat er niet ergens, dat God verdriet heeft/voelt om wat mensen doen. Ik kan niet - ik weiger! - te geloven, dat God zich een soort van zou verkneukelen om de mensen die verloren gaan. Dat gaat er bij mij echt niet in!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Cicero » 13 jun 2011 10:25

Er staat geschreven "Hij zal lachen als hun verderf komt."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten