Gedoopt met de Heilige Geest.!?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Gedoopt met de Heilige Geest.!?

Berichtdoor Pasker » 03 mei 2011 17:03

Wie kan er over mee praten?

Wie is zich ervan bewust gedoopt te zijn met de Heilige Geest?

Mat 3,11
Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.

Gedoopt zijn met de Heilige Geest wil voor mij zeggen dat we nàvolgers zijn van Jezus Christus.
Nàvolgers wil voor mij zeggen dat we Jezus Christus nà-volgen of met andere woorden dat Jezus ons voorbeeld is.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: Gedoopt met de Heilige Geest.!?

Berichtdoor Jozo » 03 mei 2011 17:32

Elke gelovige (of noem het bekeerde) christen is gedoopt met de Heilige Geest

Gedoopt zijn met de Heilige Geest wil voor mij zeggen dat we nàvolgers zijn van Jezus Christus.

Helemaal mee eens. Jezus is mijn voorbeeld en hem wil ik volgen.

Waar wou je het verder over hebben :mrgreen:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mei 2011 18:02

Ik durf wel te beweren dat ik de Heilige Geest ontvangen heb...daar ben ik zeker van.
Maar gedoopt in de Heilige Geest? dat weet ik eigenlijk niet, voor mij houd dat in
dat je helemaal vol bent van de Geest, en als ik eerlijk ben ontdek ik wel eens dat
dat niet zo is, er is nog steeds een oude mens aanwezig.
Maar in de Bijbel staat ook: wordt vervuld met de Heilige Geest.

Ik heb iemand wel eens het voorbeeld horen geven van een glas met stenen
doe er water bij en je ziet dat er niet zoveel water in gaat. Als je de stenen eruit
haald is er veel meer ruimte voor het water.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 mei 2011 18:44

Christenen worden gedoopt in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Maar ze worden bij mijn weten niet gedoopt met de Heilige Geest. Maar het kan zijn dat er simpelweg sprake is van spraakverwarring en dat we hetzelfde bedoelen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mei 2011 19:05

quote="Faramir"Christenen worden gedoopt in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Maar ze worden bij mijn weten niet gedoopt met de Heilige Geest. Maar het kan zijn dat er simpelweg sprake is van spraakverwarring en dat we hetzelfde bedoelen.

In mijn geval is het met een duidelijke ervaring (is altijd gevaarlijk om te zeggen dat weet ik)
maar de Heilige Geest kan ook ongemerkt en "langzaamaan"komen in heb dit in de topic
getuigenissen weleens gelezen.
Je weet gewoon dat het zo is, want anders kan men niet geloven, ik weet de tekst niet uit
mijn hoofd maar Johannes zei dat niemand kan zeggen dan door de Heilige Geest ;
Jezus Christus is de Heer, en voor het woordje "zeggen"zou ik willen invullen "weten"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 mei 2011 19:09

Vanuit mijn perspectief weet ik dat ik (de kracht van) de Heilige Geest heb ontvangen door handoplegging door de bisschop tijdens het sacrament van het vormsel.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mei 2011 19:25

quote="Faramir"Vanuit mijn perspectief weet ik dat ik (de kracht van) de Heilige Geest heb ontvangen door handoplegging door de bisschop tijdens het sacrament van het vormsel.
Nou dan weet je het toch! :D

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 mei 2011 19:25

schaapje schreef: Nou dan weet je het toch! :D

Niet helemaal, want dat is natuurlijk geen doop.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mei 2011 19:29

Ja de waterdoop is wat anders dan het ontvangen van de Heiige Geest.
Maar ontvangen doen we Hem wel.

Ik denk dat mensen zoals Paulus of andere evangelisten gedoopt worden met de Geest.
Maar dat is iets wat ik persoonlijk denk omdat het werk wat ze moeten doen
wel heel moeilijk is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 03 mei 2011 22:47

Jozo schreef:Elke gelovige (of noem het bekeerde) christen is gedoopt met de Heilige Geest
, , , , ,
Waar wou je het verder over hebben :mrgreen:

Dat we de Heilige Geest uit louter genade hebben ontvangen en dus niet uit eigen werken zo als een vermeende bekering of door ons geloof.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 03 mei 2011 23:13

Faramir schreef:Vanuit mijn perspectief weet ik dat ik (de kracht van) de Heilige Geest heb ontvangen door handoplegging door de bisschop tijdens het sacrament van het vormsel.

Een gebeurtenis rond het twaalfde levensjaar bij de geestelijke bewust of volwassenwording.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 mei 2011 10:14

Faramir schreef:Maar ze worden bij mijn weten niet gedoopt met de Heilige Geest. Maar het kan zijn dat er simpelweg sprake is van spraakverwarring en dat we hetzelfde bedoelen.

Johannes de Doper zei dat degene die na hem kwam (Jezus) hen zou dopen met Geest en met vuur, wie denk jij dan dat er met Geest en met vuur gedoopt werden, de joden die het evangelie ongehoorzaam waren? :mrgreen:

'Want Johannes doopte wel met water, maar gij zult met de Heilige Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen.' (Hand 1,5)

'En ik werd gedachtig aan het woord des Heeren, hoe Hij zeide: Johannes doopte wel met water, maar gij zult gedoopt worden met de Heilige Geest.' (Hand 11,16)

'Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen.' (Jes 44,3)

'En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien' (Joel 2,28)

'En Ik zal Mijn aangezicht voor hen niet meer verbergen, wanneer Ik Mijn Geest over het huis Israëls zal hebben uitgegoten, spreekt de Heere HEERE.' (Ez 39,29)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 mei 2011 10:32

Pasker schreef:Wie kan er over mee praten?

Wie is zich ervan bewust gedoopt te zijn met de Heilige Geest?

Mat 3,11
Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.

Nàvolgers wil voor mij zeggen dat we Jezus Christus nà-volgen of met andere woorden dat Jezus ons voorbeeld is.

De Bijbel leert duidelijk dat de gelovigen met de Heilige Geest gedoopt werden, dat is zo zeker als één en één twee is. Echter wat Johannes heeft gezegd is: die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.'

Wat houdt die vuurdoop in beste Pasker? Wie werden met vuur gedoopt?

Heb 12
18 Want gij zijt niet gekomen tot de tastbare berg, en het brandende vuur, en donkerheid, en duisternis, en onweder,
19 En tot het geklank der bazuin, en de stem der woorden; welke die ze hoorden, baden, dat het woord tot hen niet meer zou gericht worden.
20 (Want zij konden niet dragen, hetgeen er geboden werd: Indien ook een gedierte de berg aanraakt, het zal gestenigd of met een pijl doorschoten worden.
21 En Mozes, zo vreselijk was het gezicht, zeide: Ik ben gans bevreesd en bevende).
22 Maar gij zijt gekomen tot de berg Sion, en de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen;
23 Tot de algemene vergadering en de Gemeente der eerstgeborenen [Vgl Rom 8,23; Jak 1,18; Op 14,4.] (klik), die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, de Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen;

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 04 mei 2011 11:01

pasker schreef:Dat we de Heilige Geest uit louter genade hebben ontvangen en dus niet uit eigen werken zo als een vermeende bekering of door ons geloof.

De doop met de Heilige Geest wordt ontvangen op het moment dat je begint te geloven. Dat is inderdaad pure genade en niet omdat we de Heilige Geest verdiend hebben. De doop in de Heilige Geest maakt ons deel van het lichaam van Christus.

Wat bedoel je met een vermeende bekering door ons geloof?
Het "bekeert u" blijft gewoon overeind staan. Het feit dat we moeten geloven ook. Maar dat betekent niet dat we Gods genade verdiend hebben, dat blijft altijd een gift.

Om een voorbeeldje te geven:
21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft. 26
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 04 mei 2011 16:47

Jozo schreef: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.

Let eens op de woorden: vrijspraak en genade.
Dat zijn woorden van een veroordeeld en verloren mens zonder enige hoop of houvast.
En nou wil jij mij wijsmaken dat die voor God verloren mens zich nog net op tijd kon bekeren waardoor hij genade kon ontvangen??? Snap je dan niet dat zolang een mens zich nog kan bekeren, hij nog helemaal niet verloren is en dus géén genade nodig heeft.

Terug naar “[Religie] - Open forum”