Het Kerkgebouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor esli » 17 mei 2011 11:07

[quote=Flavius Constantinus]Het zijn prachtige kunstwerken, maar naar mijn mening respresenteren ze niet wat de Bijbel zegt; namelijk dat geen enkele steen zal blijven staan op deze aarde. Dus waarom zoveel geld in dergelijke gebouwen steken? Het gaat er toch om dat ze functioneel zijn en kunnen dien als onderkomen voor de wáre tempels van God?

Schelpje
Persoonlijk kerk ik liever in een boerenschuur als daar de zuivere Waarheid wordt verkondigt.
Hele oude kathedralen zijn mooi, maar wat mij betreft zijn de moderne bouwsels enigszins "over the top" hier en daar.
Het moet allemaal opgebracht worden door een groep mensen.[/quote]

Ik vind zelf ook dat je je geld beter ergens anders aan uit kan geven en ik vind het dan ook niet erg dat wij gewoon in een school kerk hebben. Maar dat neemt niet weg dat de intentie waarmee je iets doet wel belangrijk is. Zoals Maria (?) super dure olie over Jezus giet. Vervolgens hebben de leerlingen dezelfde logische reactie als wij: dat geld kan je beter besteden door het aan de armen te geven. Maar Jezus zegt dat het goed is wat ze gedaan heeft. Dus als mensen hele mooie kerken bouwen voor de eer van God dan is daar denk ik niet zoveel mis mee. En als ik nu op vakantie ben en je ziet al die mooie kerken waar veel toeristen in aanraking komen met de kerk en wellicht even rust vinden is dat toch ook heel mooi. Dat zou denk ik niet gebeuren als we alleen maar goedkope, functionele gebouwen hadden neergezet.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor RogierV » 17 mei 2011 11:18

`Bidhokjes` langs de snelweg idee krijg ik er een beetje bij
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor schelpje3 » 17 mei 2011 14:00

esli schreef:


Ik vind zelf ook dat je je geld beter ergens anders aan uit kan geven en ik vind het dan ook niet erg dat wij gewoon in een school kerk hebben. Maar dat neemt niet weg dat de intentie waarmee je iets doet wel belangrijk is. Zoals Maria (?) super dure olie over Jezus giet. Vervolgens hebben de leerlingen dezelfde logische reactie als wij: dat geld kan je beter besteden door het aan de armen te geven. Maar Jezus zegt dat het goed is wat ze gedaan heeft. Dus als mensen hele mooie kerken bouwen voor de eer van God dan is daar denk ik niet zoveel mis mee. En als ik nu op vakantie ben en je ziet al die mooie kerken waar veel toeristen in aanraking komen met de kerk en wellicht even rust vinden is dat toch ook heel mooi. Dat zou denk ik niet gebeuren als we alleen maar goedkope, functionele gebouwen hadden neergezet.


Dan zal ik mijn posting nog even nuanceren :D Er is niks mis met een mooie kerk, die in het landschap past. Ook als het een rijkere gemeente betreft. Maar je hoort wel eens dat er van alles uit de zak geklopt moet worden, om een kerk te kunnen bouwen. Of dat de predikant met zn 6 kindjes beslist een eigen slaapkamer voor ieder kind wil. Ik gun elke gemeente een mooie kerk EN pastorie, maar soms is het geld er niet.
Dan zie je ook wel eens dat een kerk verbouwd wordt of uitgebreid.
Maar de Heere is overal ! Ook tijdens de "hagepreken" die ze in verre landen moeten houden, omdat het te gevaarlijk is om in een gebouw samen te komen. In zo'n oude domkerk hangt vaak een ontzettend fijne sfeer. Dan kan ik echt genieten van de schoonheid van de glas-in-loodramen. Of de mooie preekstoel.
Maar stoppen wij niet al onze opgehaalde centjes in een hardhouten kansel en laten de arme mensen een beetje verhongeren ? Je kunt het ook doen met een goedkopere houtsoort nl.
En als het over het milde geven gaat, moet je de geschiedenis van de arme weduwe maar eens lezen, zij bezat slechts 2 penninkjes en die gaf ze beiden in de tempel weg !
Wie doet dat nog ? De kerken halen steeds minder op, want een ieder houdt toch de hand op de knip.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor esli » 17 mei 2011 14:30

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Ik hoef ook niet zo nodig een mooie kerk. En het lijkt mij ook veel belangrijker om bewust met geld om te gaan en daar het goede mee te doen (zoals zorgen voor de armen). Maar voor sommigen is dat goede wellicht een geweldig bouwwerk neerzetten voor God. Ik ken geen intenties.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor TheKeimpe » 24 mei 2011 09:02

schelpje3 schreef:Maar stoppen wij niet al onze opgehaalde centjes in een hardhouten kansel en laten de arme mensen een beetje verhongeren ? Je kunt het ook doen met een goedkopere houtsoort nl.

Hmm, dat is maar net hoe lang je hoopt dat je kerk mee moet gaan :wink: Laat het wel FSC-hardhout zijn!

Maar serieus, ik snap wel wat je bedoelt.
Een kleine illustratie: onze kerk krijgt een nieuw orgel, kosten €500.000,-
In een andere plaats, met een iets grotere gemeente, kostte het nieuwe orgel al weer heel wat jaren terug €2.000.000,-
Dan vraag ik me af waar dat geld toch in zit...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor Race406 » 24 mei 2011 09:33

schelpje3 schreef:Maar stoppen wij niet al onze opgehaalde centjes in een hardhouten kansel en laten de arme mensen een beetje verhongeren ? Je kunt het ook doen met een goedkopere houtsoort nl.
TheKeimpe schreef:Hmm, dat is maar net hoe lang je hoopt dat je kerk mee moet gaan :wink: Laat het wel FSC-hardhout zijn! Maar serieus, ik snap wel wat je bedoelt. Een kleine illustratie: onze kerk krijgt een nieuw orgel, kosten €500.000,- In een andere plaats, met een iets grotere gemeente, kostte het nieuwe orgel al weer heel wat jaren terug €2.000.000,-
Dan vraag ik me af waar dat geld toch in zit...
Jahaa, en gij zult sober en matiglijk leven... Behalve als het gaat om een kerkgebouw of een orgel o.i.d.
Begrijp me goed: Een kerkgebouw mag mooi zijn. Ik vind het nieuwe kerkgebouw van de GG in Gouda best mooi.
Een orgel mag ook geld kosten, maar 2 miljoen voor een orgel? Dat is omgerekend in guldens (ach, die goeie ouwe tijd... :mrgreen: ) bijna 4,5 miljoen!!!!
Ik weet nog dat 10 jaar geleden ons orgel aan vervanging toe was. De vraag was: Nemen we een pijporgel dat met de nodige aanpassingen (aan orgel en kerkgebouw) € 200.000 gaat kosten, of kopen we weer een "elektronisch muziekapparaat"? Het is het laatste geworden. Voor een ton hebben we een prachtig orgel, met mooi pijpenfront (het oog wil toch ook wat... 8) ), en wat stemmen betreft zitten er meer mogelijkheden op dan op menig orgel van 10x zoveel. Ben wel benieuwd wat voor brulboei jullie krijgen voor 500K...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor RogierV » 24 mei 2011 11:04

Een orgel is best een ingewikkeld stukje mechanica naar dat ik weet.
Elke pijp moet op maat gesneden worden naar gelang de akkoestiek in het gebouw voor het beste effect.

Orgels lijken mij erg duur. Hoe goedkoop je het ook probeert te doen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor TheKeimpe » 24 mei 2011 13:41

@Race406:
Zo te lezen is jullie kerkgebouw wat kleiner dan het onze. Wij krijgen een, voor zover ik het in kan schatten, redelijk normaal orgel. Het is een orgel wat bedoelt is om de gemeentezang goed te kunnen begeleiden, maar niet om concerten op te geven.
Het schijnt, maar dan praat ik mensen na die er wat meer verstand van hebben, dat je met meer dan 750 man niet meer zo goed zingt bij een electronicum. De grens ligt, zegt men, rond de 300 a 400 mensen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor schelpje3 » 24 mei 2011 13:47

TheKeimpe schreef:Hmm, dat is maar net hoe lang je hoopt dat je kerk mee moet gaan :wink: Laat het wel FSC-hardhout zijn!

Maar serieus, ik snap wel wat je bedoelt.
Een kleine illustratie: onze kerk krijgt een nieuw orgel, kosten €500.000,-
In een andere plaats, met een iets grotere gemeente, kostte het nieuwe orgel al weer heel wat jaren terug €2.000.000,-
Dan vraag ik me af waar dat geld toch in zit...

Zo duur :shock:
Maar ja als het goed is kan een orgel eeuwen mee, toch ?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor Race406 » 24 mei 2011 13:49

TheKeimpe schreef:@Race406:
Zo te lezen is jullie kerkgebouw wat kleiner dan het onze. Wij krijgen een, voor zover ik het in kan schatten, redelijk normaal orgel. Het is een orgel wat bedoelt is om de gemeentezang goed te kunnen begeleiden, maar niet om concerten op te geven.
Het schijnt, maar dan praat ik mensen na die er wat meer verstand van hebben, dat je met meer dan 750 man niet meer zo goed zingt bij een electronicum. De grens ligt, zegt men, rond de 300 a 400 mensen.

Zou kunnen. Wij hebben een kerk waar 350 mensen in kunnen, en als er wat gegoocheld wordt met de zitplaatsen en wat stoelen erbij dan kunnen er 500 mensen in. De electronische orgels van tegenwoordig zijn wel veel beter dan wat we hadden (een Johannus orgel uit 1974..).
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor Race406 » 24 mei 2011 13:50

TheKeimpe schreef:Hmm, dat is maar net hoe lang je hoopt dat je kerk mee moet gaan :wink: Laat het wel FSC-hardhout zijn! Maar serieus, ik snap wel wat je bedoelt. Een kleine illustratie: onze kerk krijgt een nieuw orgel, kosten €500.000,- In een andere plaats, met een iets grotere gemeente, kostte het nieuwe orgel al weer heel wat jaren terug €2.000.000,- Dan vraag ik me af waar dat geld toch in zit...
schelpje3 schreef:Zo duur :shock: Maar ja als het goed is kan een orgel eeuwen mee, toch ?
Voor dat geld mag je wel wat kwaliteit verwachten ja.... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor TheKeimpe » 24 mei 2011 14:39

Dat lijkt mij ook ja. Kijk, er zit enorm veel handwerk in een orgel, en de grondstoffen zijn tegenwoordig ook niet meer gratis (metalen/hout (hardhout! ;) ) ). Als ik het goed begrepen heb kosten de grondstoffen alleen al zo'n anderhalve ton.

De kast wordt iets groter gemaakt dan wat nu nodig is, omdat de kerk ook zo gebouwd is dat hij qua zitplaatsen nog fors wordt uitgebreid. Anders had het misschien nog net iets goedkoper gekund.

Maar waar hebben wij het hier over. Toen iemand die ik goed ken in Ethiopië was, kwam hij ook bij een kerk. Dat wil zeggen, een paar palen met een zeil erop. Op de vraag waarmee de gemeente geholpen zou zijn, was het antwoord: een stevig zeil voor het dak, het huidige is lek. Geen banken cq zitplaatsten, geen orgel, geen preekstoel, geen muren, maar gewoon een stuk zeil zodat met in de regentijd samen kan komen...
Misschien maar goed ook dat ze geen muren hebben. De gemeente is nu al in enkele jaren van 0 naar 120 gegroeid, dan blijf je uitbreiden...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 45 gasten