Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Janvanverweg schreef:ik snuffelde wat rond en vond het topic beroepingswerk...
ik voelde me een oelewapper omdat ik wel snap waar het omgaat, het aanstellen van dominees in gemeenten, maar geen weet heb van de procedure.
hoe wordt er b.v. beroepen, waarom kan er bedankt worden.
van de kerk van mijn ouders weet ik dat er een beroepings commisie was die predikanten voor spreekbeurten uitndigden of naar een predikant in zijn eigen gemeente gingen luisteren. maar deze informatie is wel wat magertjes.
ik begrijp dat elk kerkgenootschap voorwaarden heeft voor het predikantschap en daar gaat het ws in het beroepen dus niet om.
maar een vraag die, uit ontwetendheid, bij me op komt is 'kan een kerk de predikant van een andere kerk beroepen en hem zo 'stelen'??
schelpje3 schreef:Jan: als het goed is, moet het geen mensenwerk zijn, maar een roeping van Godswege. Maar helaas, zo werkt dat vaak niet. Meestal gaan jongere predikanten van een kleinere naar een grotere gemeente. Ook kunnen sommige nogal wat noten op hun zang hebben, dus niets menselijks is ook bij hen niet vreemd![]()
jaapo schreef:Ja, hoe werkt dat? Heel vaak werkt het heel vervreemdend. De geur van oonoprechtheid hangt eromheen. Het wordt lastig, als je bedankt als predikant, om dat met redenen te omkleden. Gewoon praktische zaken als de school van de kinderen, of de gezondheid van de partner, of het aangeboden huis is echt niet geschikt, mogen in veel gemeentes niet genoemd worden, het is immers de Heer (Heere) die je roept. Het komt ook voor, dat predikanten een beroep aannemen en erbij zeggen, dat de Here heeft besloten, dat zijn weg hierheen moest voeren en binnen een jaar of 2 breken er grote conflicten uit. Ook opmerkingen uit de gemeente, als een dominee bedankt heeft, dat hij het wel om materialistische redenen gedaan zal hebben, zijn kwetsend en onheilig. Wie durft een mening te hebben over al of niet persoonlijke worstelingen met God, of je het doen moet of niet? Nee, geef mij maar gewoon een nuchtere, zakelijke beroepingscommissie of een sollicitatie, die tot een voordracht leidt en dan van BEIDE kanten op een nuchtere manier kijken of het wat kan worden. Uiteindelijk laat je het maar aan de Heilige Geest over, hoe het dubbeltje rolt. Uit mijn posting of de andere moge blijken, dat het in diverse gemeenten heel verschillend toegaat. De al gegeven voorlichting aan de vraagsteller is lang niet volledig. En het stemmen (alleen de mannen stemmen!) over een tweetal komt alleen voor bij een paar kleine rechtzinnige kerken. Hebben die tweetallen dan bij voorbaat al een toezegging gedaan? Weet ik eigenlijk ook niet. Ik kom uit een andere hoek, waar (foei!) ook vrouwelijke of homoseksuele predikanten beroepen worden en daar voel ik me zeer wel bij.
mw schreef:
Dat er ook bij predikanten niets menselijk hun vreemd is, is uiteraard waar. Ze zijn net zoals jij en ik mensen...
Maar verder vind ik dit een hele gewaagde uitspraak. Ook wij kijken niet in het hart van de predikant als ze een beroep naar een grote(re) gemeente aannemen...
Pas toch a.u.b. op het zulke uitspraken!
In het RD is momenteel een serie gaande over gemeenten die lange tijd vacant zijn/waren.
Petra777 schreef:en er zijn ook dominees die er heel zorgvuldig mee omgaan, zo ken ik er één die expres de pastorie niet wilde zien, omdat hij bang was dat het zijn besluit zou beinvloeden.
Ook wel gehoord van een dominee die voor een beroep bedankte en daar op terug moest komen omdat God wel wilde dat hij ging..
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten