dt topic gaat niet om een specifieke kerkorde, of over een bepaald kerkgenootschap.
elke kerk, refo, evangelisch, methodistisch, orthodax, vrijzinnig, pinkster, charismatisch etc etc etc heeft een kerk orde. ik wil al die ordes aan de kaak stellen.
ht ND artikel lezend kwam er een vraag/idee in mij op dat ik hier neer wil leggen. in hoeverre komen onze denominaties overeen met de partijschappen waar in de bijbel tegen gewaarschuwt wordt.
het heeft geen zin om 'hullie' te roepen, want we zijn zelf immers toch ook deel van een kerkverband? of zijn er hier luitjes die uit totaal onafhankelijke kerken komen en alle andere kerken zonder meer als gelijken zien?
uit het bijbelboek handelingen: 2
en dat terwijl er juist een roep van de strekkelen uit ging om meer te verbieden, meer regels op te leggen!8 Want het heeft den Heiligen Geest en ons goed gedacht, ulieden geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: 29 Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij;van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
Luk 11,46 Doch Hij zeide: Wee ook u, wetgeleerden! want gij belast de mensen met lasten, zwaar om te dragen,
Regels opleggen is de mens die de regie wil voeren en de controle wilt houden. regels opleggen gaat uit van wantrouwen. Wat een geloof hadden de apostelen om de kerken zo vrij te laten. ik hoop dat de nieuwe kerkorde ook op dat geloof gebaseerd is en niet door angst.
ik doe mijn ogendicht en droom dat alle kerkordes zo zouden luiden. hoe zou het dan met de eenheid in de kerken zijn?
is het de taak van de oudsten om regels op te leggen of om het denken van de gelovigen te verandren zodat hun handelen daarin mee gaat? is het de gemeenteleiding die de regie in handen heeft of de Heilige Geest?
in handelingen kozen de apostelen etc. ogenschijnlijk voor chaos en wanorde; 4 regeltjes maar. Ze vertrouwden wel heel erg op het veranderde leven van de gelovige om het zo los te laten.
wat zou er vandaag da dag gebeuren met alleen deze 4 regels in de kerkorde?