De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan wordt)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan wordt)

Berichtdoor Janvanverweg » 27 mar 2011 02:57

Deze week drie keer verbijsterende uitspraken gelezen. Twee over de reden waarom er belijdenis gedaan wordt en de derde als reden om toch de doopraktijk erin te houden.
Nadat de doop een verbondsdoop geworden was omdat elk kind van gelovige ouders er toch immers bijhoort. (waarom met er dan gedoopt worden, is dat een voorwaarde dan?? Het tuintje?)
Blijkt nu dat de belijdenis ook van betekenis verandert is. Waar ooit (en in vele gevallen ook nu nog) de belijdenis een geloofs bevestiging was, is het vaak verworden met lid worden van de club. Te vergelijken met een inwijdings ceremonie van een studentenvereniging. Of het aanklikken van ‘I accept’ na het instaleren van een nieuw programma. (wie leest die lap tekst eerst?)
Het tweede fragment lijkt mooi, al op 12 jaar mag het geloof beleren worden. Het addertje is de onbeschreven tweede fase: het echte belijdenis doen.
Als het geloof beleden wordt dan is dat belijdenis! Alles wat daar boven op komt is teveel!

Hier de fragmenten:
Uit het antwoord bij ‘Belijdenis des geloofs en doop’
Bij de afgescheiden kerken is het afleggen van belijdenis des geloofs een voorwaarde om een kind te mogen laten dopen. Meestal wordt de belijdenis des geloofs dan gezien als een zaak van ja-zeggen tegen de leer van de kerk/Gods Woord, zonder dat degene die belijdenis aflegt, daarmee ook belijdt persoonlijk en van harte de Heere te kennen. Dan gaat het dus om het belijden van een historisch geloof.

Uit : http://www.nd.nl/artikelen/2011/maart/2 ... ofsgesprek
Dat het momen van belijdenis doen, moet blijven, stond ook voor de anderen vast. Het uitspreken van de belijdenis een bewust moment van ja-zeggen tegen God. Daarnaast commiteer je je aan God en de gemeente. ‘Je zegt dat je bereid bent te getuigen van de Here Jezus en je spreekt je trouw aan Hem uit. Je neemt ook je verantwoordelijkheid voor de dienst in de gemeente’, zei dr. Jos de Kock, universitair docent aan de Protestantse Theologische Universiteit.
Een opvallend catechese-initiatief presenteerde ds. Hans Schaap van de kleine protestantse gemeente in Nigtevecht. Twee jaar geleden werd gefaseerd belijden ingevoerd. Na een jaar catechese en een gesprek, kunnen twaalfjarigen een persoonlijke geloofsbelijdenis doen in de kerk. Daarna mogen ze aan het avondmaal gaan. Of jongeren vanaf hun achttiende de tweede fase doen – de ‘echte’ belijdenis – daar is nog geen ervaring mee. ‘Maar het wordt door jongeren zelf als bijzonder moment ervaren’, aldus Schaap.

Uit het ‘Refoschool in De Valk?’ topic
Jantjes schreef:Het argument dat: ‘de kinderen niet in het verbond komen door de doop’ is de leer van de Gereformeerde Gemeente. De kinderen zijn daardoor geen schaapjes van de goede Herder. Het typische of uitzonderlijke hierin is dat de ouders van de Gereformeerde Gemeente wel allen de kinderen laten dopen maar dat niet allen aan het avondmaal gaan.
Mijn mening en de Bijbelse is dat je je kinderen niet kan laten dopen als je niet deel neemt aan het avondmaal.

De oplossende uitvinding voor dit probleem vind zich in een dogma van de Ger.Gem. dat de kinderen na hun doop op de erven (tuin van een huis en niet in het huis) van het verbond komen en niet in het verbond door hun ouders.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan word

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mar 2011 12:22

Dat de geloofsbelijdenis gebruikt (om niet te zeggen misbruikt) wordt om je kinderen te laten dopen is wel heel erg triest.
M.i. moet het zo zijn:
-Lid worden van een kerk/gemeente kan alleen als je instemt met de leer van die kerk/gemeente: leerbelijdenis.
-krijg je kinderen dan zijn die geboortelid.
-Ben je tot persoonlijk geloof gekomen: geloofsbelijdenis en dopen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 mar 2011 13:01

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er zo vaak twist is binnen het calvinisme, nu over de doop. In het toch ook protestantse lutheranisme komt dat veel en veel minder voor.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mar 2011 13:27

Faramir schreef:Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er zo vaak twist is binnen het calvinisme, nu over de doop. In het toch ook protestantse lutheranisme komt dat veel en veel minder voor.

Misschien wel omdat sommigen meer navolgers zijn van Calvijn dan van Christus.
Ondanks veel goede dingen van Calvijn (en vele anderen) had hij ook zijn fouten en ipv alleen het goede te behouden wordt zijn hele leer 'heilig' verklaard.
Overigens gaat het niet alleen over de doop maar ook over geloofsbelijdenis en/of 'geloofsbelijdenis' van de leer van de kerk, en lid zijn van een kerk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mar 2011 14:09

Het merendeel van de calvinisten stemt in met het oude, christelijke gebruik om kinderen te dopen. Een enkele doe-het-zelf-gelovige vindt echter zijn weg naar dit forum en maakt dan zoveel herrie dat het lijkt alsof "refo's" tegen de kinderdoop zijn.

Het is net als een zomeravond in de polder: je hoort enorm veel kikkers, maar als je bij je vijver gaat kijken, zitten er maar twee groene kikkers opgeblazen te kwaken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 27 mar 2011 17:08

Optimatus schreef:Het merendeel van de calvinisten stemt in met het oude, christelijke gebruik om kinderen te dopen. Een enkele doe-het-zelf-gelovige vindt echter zijn weg naar dit forum en maakt dan zoveel herrie dat het lijkt alsof "refo's" tegen de kinderdoop zijn.

als we de doop kwestie even laten voor wat het is en naar de blijdenis kijken.
de belijdenis is officieel de bevestiging van de doop. maar de belijdenis is verworden tot volledig lid worden. belijdenis geeft toegang tot de tafel en het recht om je kinderen te dopen. als je je kind niet doopt rust er een grote culturele druk op je om dat wel te doen. en die druk wordt vervolgens op belijdenis doen gelegd. comformatie aan de groep! uit de gekopieerde fragmenten blijkt dat dit niet incidenteel is maar een oud, christelijk gebruik!

en nu terug naar de doop. waarom mogen gedoopte kinderen niet aan het avondmaal? geld voor het avondmaal niet dezelfde voorwaarde als voor de doop? werd de maaltijd niet aan huis gehouden? zouden daar geen babies in die huizen geweest zijn????
als je voor kinderdoop bent wees dan consequent en laat de kinderen aan tafel gaan omdat ze door hun gelovige ouders geheilgd zijn! als de kinderen heilig zijn dan zit het toch snor met dat zelf ondezoek.

wat is trouwens een doe-het-zelf gelovige? iemand die zelf zijn bijbel leest en zelf Christus kent inplaats van een gelovige in een verzorgings tehuis waar de gelovige op gezette tijd een voorgekauwde maaltijd voortgezet krijgt?

Optimatus schreef:Het is net als een zomeravond in de polder: je hoort enorm veel kikkers, maar als je bij je vijver gaat kijken, zitten er maar twee groene kikkers opgeblazen te kwaken.

heeft de meerderheid gelijk? dan konden de OT profeten wel inpakken. toch spraken ze Gods woorden tegen alle gevestigde onwil in.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mar 2011 17:33

Optimatus schreef:Het merendeel van de calvinisten stemt in met het oude, christelijke gebruik om kinderen te dopen. Een enkele doe-het-zelf-gelovige vindt echter zijn weg naar dit forum en maakt dan zoveel herrie dat het lijkt alsof "refo's" tegen de kinderdoop zijn.

Het is net als een zomeravond in de polder: je hoort enorm veel kikkers, maar als je bij je vijver gaat kijken, zitten er maar twee groene kikkers opgeblazen te kwaken.

Nou nou, dat klinkt lief!! Ik zit hier nog niet zo lang, dat klopt en misschien blijf ik hier ook wel niet zo lang.
Ik heb een andere mening over de kinderdoop dan de meeste refo's, moet je daarbij dan een vergelijking maken van herriemakende opgeblazen kikkers?
Om even in je kikker beeldspraak te blijven: Calvijn en Luther hebben toch heel wat teweeg gebracht onder al die roomsen.
Al moet ik zeggen dat het niet zo eenzaam is bij de kikkervijver als jij doet voorkomen. Er worden veel mensen uit traditionele kerken gedoopt in evangelische gemeentes, ook al worden ze daar geen lid.

Een doe-het-zelf gelovige...omdat ik niet uit gewoonte of bijgelovigheid ...enz (zie doop formulier) omdat ik als de Bereërs onderzoek of de dingen alszo zijn???
Ik heb maanden lang de kinderdoop en geloofsdoop onderzocht, en niet als een doe het zelver want ik heb gebeden om de hulp en leiding van de Heilige Geest.
En voor mij is het uiteindelijk heel duidelijk geworden dat de geloofsdoop de Bijbelse is.
Ik geloof dat er heel wat broeders en zusters in Christus zijn die de kinderdoop aanhangen, en al ben ik het op dat punt niet met hen eens, ik zal ze niet naar de kikkervijver verwijzen maar ze gewoon liefhebben en eventueel op een respectvolle manier van gedachten wisselen.
Blessings!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 mar 2011 22:29

1a2b3c schreef:

Nou nou, dat klinkt lief!! Ik zit hier nog niet zo lang, dat klopt en misschien blijf ik hier ook wel niet zo lang.
Ik heb een andere mening over de kinderdoop dan de meeste refo's, moet je daarbij dan een vergelijking maken van herriemakende opgeblazen kikkers?
Om even in je kikker beeldspraak te blijven: Calvijn en Luther hebben toch heel wat teweeg gebracht onder al die roomsen.
Al moet ik zeggen dat het niet zo eenzaam is bij de kikkervijver als jij doet voorkomen. Er worden veel mensen uit traditionele kerken gedoopt in evangelische gemeentes, ook al worden ze daar geen lid.

Een doe-het-zelf gelovige...omdat ik niet uit gewoonte of bijgelovigheid ...enz (zie doop formulier) omdat ik als de Bereërs onderzoek of de dingen alszo zijn???
Ik heb maanden lang de kinderdoop en geloofsdoop onderzocht, en niet als een doe het zelver want ik heb gebeden om de hulp en leiding van de Heilige Geest.
En voor mij is het uiteindelijk heel duidelijk geworden dat de geloofsdoop de Bijbelse is.
Ik geloof dat er heel wat broeders en zusters in Christus zijn die de kinderdoop aanhangen, en al ben ik het op dat punt niet met hen eens, ik zal ze niet naar de kikkervijver verwijzen maar ze gewoon liefhebben en eventueel op een respectvolle manier van gedachten wisselen.
Blessings!

Toch nog een echt christelijke houding en standpunt.
Ik ben eenzelfde mening toegedaan en heb er ook wel een jaar op gestudeerd, en ben tot dezelfde conclusie gekomen.
Mensen met kikkers vergelijken en doe het zelvers noemen ,omdat ze zelf nadenken en onderzoeken, zoals de Bereers,ipv klakkeloos een religie opvolgen , die wel weet wat het beste voor je is en vervolgens totaal verdeeld is en scheuring op scheuring veroorzaakt, heeft dat de Geest?
Een geloofsbelijdenis is niet genoeg, wij dienen onszelf te veroordelen en verloochenen, we gaan een huwelijkscontract aan, waarop het bruiloftskleed gegeven zal worden.
In Rom 11:27 kun je trouwens lezen dat het verbond met Israel is en niet met de heidenen.
Aan de gemeente wordt iemand toegevoegd wanneer hij zich bekeert.Niet door geboorte.
Joh 1:12
Hand 2:41

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 28 mar 2011 07:26

Een refangelische die het ook eens met 1a2b3c en boer.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 mar 2011 08:08

ooit dezelfde strijd doorgemaakt als boer 1a2b3c en dalethvav

maar ik hoop hier specifiek te kijken naar de opvolging of bevestiging van de kinderdoop.
als die niet functioneerd zoals dat oorspronkelijk bedoelt was, wat voor consequenties heeft dat?

het lijkt mij erop, maar wie ben ik, dat er misschien teveel naar de kerk gekeken wordt en dat bij de kerk horen in plaats van bij Jezus horen gekomen is. vandaar de veranderde betekenis van belijdenis doen.
kan je bij de kerk horen zonder te geloven? wat betekent kerklidmaatschap?
zijn er zaken (zoals het willen dopen van je kinderen) die mensen onder druk zetten om ongelovig zijnde toch lid van de kerk te worden?

en wat zou er gedaan kunnen worden om dit te voorkomen.
in de titel van dit topic geef ik aan wat mij de beste oplossing lijkt. m.i. schept de verbonds gedachte dusdanige verwarring dat deze ellende er wel van moest komen.
(met verwarring bedoel ik wel geheiligd maar niet gered, wel erbij horen maar geen toegang tot avondmaal etc.)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 mar 2011 08:50

Janvanverweg schreef:in de titel van dit topic geef ik aan wat mij de beste oplossing lijkt. m.i. schept de verbonds gedachte dusdanige verwarring dat deze ellende er wel van moest komen.
De ellende waar bijv. dit artikel over spreekt, wordt niet veroorzaakt door "de verbondsgedachte", maar door de secularisering, lossere kerkelijke binding en ontkerkelijking. Daar liggen tegenwoordig de fronten. En verder is de Bijbelse opvatting over het verbond natuurlijk helemaal niet verwarrend. :) Het is in elk geval niet zo dat sinds de jaren 60 van de vorige eeuw honderdduizenden mensen de kerk vaarwel hebben gezegd omdat ze de "verbondsgedachte" niet meer begrepen. Integendeel, dat kwam door het verlichtingsdenken dat sinds die jaren is doorgebroken en zijn duizenden heeft verslagen.
Hoe de lossere binding tussen doop en belijdenis voorkomen kan worden? Door een goede christelijke opvoeding, m.n. ook het voorleven door de ouders van hoe het is om met God te leven. Dat werkt aanstekelijk. Een andere oplossing is er niet. Er is niets zo funest voor het geloofsleven van de kinderen, als wanneer de ouders zelf geen vitaal geloof hebben.

Janvanverweg schreef:Meestal wordt de belijdenis des geloofs dan gezien als een zaak van ja-zeggen tegen de leer van de kerk/Gods Woord, zonder dat degene die belijdenis aflegt, daarmee ook belijdt persoonlijk en van harte de Heere te kennen.
Dat is in lang niet alle afgescheiden kerken het geval, in sommige (de meest rechtse) is dat helaas wel de officiële praktijk. Misschien dat daar je opmerking vandaan komt dat "de belijdenis van betekenis veranderd is". In de meerderheid van kerken (zeker getalsmatig qua leden) geldt echter nog steeds dat het gaat om een beleden persoonlijk geloof en niet om iets anders. Dat is de lijn die al sinds de Reformatie (en daarvoor) wordt aangehouden.

Janvanverweg schreef:Het tweede fragment lijkt mooi, al op 12 jaar mag het geloof beleren worden. Het addertje is de onbeschreven tweede fase: het echte belijdenis doen.
Als het geloof beleden wordt dan is dat belijdenis! Alles wat daar boven op komt is teveel!
De woordkeus is in elk geval niet gelukkig: het "echte" belijdenis doen, is geen goede uitdrukking. Overigens was het in de tijd van de Reformatie zo dat mensen op hun 12e/13e/14e al belijdenis deden en vanaf die tijd als belijdende leden golden. Misschien dat we daar weer naar terug moeten.
Verder is het natuurlijk wel zo dat belijden iets is dat niet beperkt is tot een keertje "ja" zeggen voor in de kerk. Belijden is iets dat we ons hele leven hebben te doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2011 09:25

Janvanverweg schreef:

als we de doop kwestie even laten voor wat het is en naar de blijdenis kijken.
de belijdenis is officieel de bevestiging van de doop. maar de belijdenis is verworden tot volledig lid worden. belijdenis geeft toegang tot de tafel en het recht om je kinderen te dopen. als je je kind niet doopt rust er een grote culturele druk op je om dat wel te doen. en die druk wordt vervolgens op belijdenis doen gelegd. comformatie aan de groep! uit de gekopieerde fragmenten blijkt dat dit niet incidenteel is maar een oud, christelijk gebruik!

Met conformatie is niets mis, iedereen conformeert zich aan de groep waar hij of zij bijhoort - tenzij hij of zij een volstrekte heremiet is. Ik ben overigens niet tegen kinderen aan het H. Avondmaal, immers, Christus heeft zelf gezegd: "Laat de kinderen tot Mij komen." en dan is het nogal aanmatigend dat kerkbesturen kinderen botweg de toegang tot Hem menen te kunnen weigeren (wellicht op grond van Paulus' opmerking aangaande het zich een oordeel eten.

Janvanverweg schreef:en nu terug naar de doop. waarom mogen gedoopte kinderen niet aan het avondmaal? geld voor het avondmaal niet dezelfde voorwaarde als voor de doop? werd de maaltijd niet aan huis gehouden? zouden daar geen babies in die huizen geweest zijn????
als je voor kinderdoop bent wees dan consequent en laat de kinderen aan tafel gaan omdat ze door hun gelovige ouders geheilgd zijn! als de kinderen heilig zijn dan zit het toch snor met dat zelf ondezoek.

Zie boven.

Janvanverweg schreef:wat is trouwens een doe-het-zelf gelovige? iemand die zelf zijn bijbel leest en zelf Christus kent inplaats van een gelovige in een verzorgings tehuis waar de gelovige op gezette tijd een voorgekauwde maaltijd voortgezet krijgt?

Een doe-het-zelf-gelovige is een figuur dat op grond van de Bijbel de kerkelijke gemeente te vuur en te zwaard gaat belasteren. We hebben er hier op Refoweb meer dan genoeg van gehad en meer dan genoeg van.

Janvanverweg schreef:
Optimatus schreef:Het is net als een zomeravond in de polder: je hoort enorm veel kikkers, maar als je bij je vijver gaat kijken, zitten er maar twee groene kikkers opgeblazen te kwaken.

heeft de meerderheid gelijk? dan konden de OT profeten wel inpakken. toch spraken ze Gods woorden tegen alle gevestigde onwil in.

Er is een aantoonbaar verschil tussen profeten en wannabe-profeten. Een profeet is door God gezonden, een willekeurige Bijbellezer is daarmee niet te vergelijken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mar 2011 10:12

Optimatus schreef:Er is een aantoonbaar verschil tussen profeten en wannabe-profeten. Een profeet is door God gezonden, een willekeurige Bijbellezer is daarmee niet te vergelijken.

Elke denominatie werpt zich op als profeet en in de praktijk volgen de schapen hen en NIET de profeten en de apostelen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 mar 2011 12:15

elbert schreef: Hoe de lossere binding tussen doop en belijdenis voorkomen kan worden? Door een goede christelijke opvoeding, m.n. ook het voorleven door de ouders van hoe het is om met God te leven. Dat werkt aanstekelijk. Een andere oplossing is er niet. Er is niets zo funest voor het geloofsleven van de kinderen, als wanneer de ouders zelf geen vitaal geloof hebben.

U bent het eens met in het artikel met Ds. P. Verhoeff, synodepreses van de PKN

Ik ben het eens met Voor dr. ir. Jan van der Stoep, lector religie in media en publieke ruimte aan de Christelijke Hogeschool Ede,

Als het geloof van binnen uit komt kun je een gemeente in stand houden maar als het geloof niet van binnen uit komt kun je een kerk ook niet in stand houden.

Doop, belijdenis en avondmaal zijn dan tot tradities vervallen zonder inhoud. Mijn mening is dat eerst Ir. Jan van der Stoep zijn lezing als grond beginsel moet zijn dan heeft Ds. P. Verhoeff recht van spreken. En…. wij hebben het hier weldegelijk over een ‘verbondsgedachten’.

.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 mar 2011 12:20

Optimatus schreef:
Janvanverweg schreef:wat is trouwens een doe-het-zelf gelovige? iemand die zelf zijn bijbel leest en zelf Christus kent inplaats van een gelovige in een verzorgings tehuis waar de gelovige op gezette tijd een voorgekauwde maaltijd voortgezet krijgt?

Een doe-het-zelf-gelovige is een figuur dat op grond van de Bijbel de kerkelijke gemeente te vuur en te zwaard gaat belasteren. We hebben er hier op Refoweb meer dan genoeg van gehad en meer dan genoeg van.

Je bedoelt zoiemand als bijv. Luther en Calvijn!

Er is niets mis om op grond van de Bijbel kerkelijke dwalingen aan de kaak te stellen, wat overigens iets anders is dan belasteren.
Ben je het ergens niet mee eens, kom dan ook op grond van de Bijbel met je tegenargumenten.
Op zo'n manier kun je op een normale manier met elkaar van gedachten wisselen en kunnen we eventueel van elkaar leren.
En als beide partijen bij zijn/haar eigen mening blijft: een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekert.

Terug naar “[Religie] - Open forum”