Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
hanz schreef:Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben een geinteresseerd bijbellezer, niet "gehinderd" (niet vervelend bedoeld) door enige theologische scholing of religieuze opvoeding. Vanuit de media ken ik vormen van christendom die een liefhebbende en barmhartige God, (de Vader) predikt. Nu lees ik kriskras door mijn bijbels (ik heb versch. vertalingen) en stuit op mooie en indrukwekkende dingen, maar ook op moeilijk te verteren passages. Ik kwam zo ook bij 2 kon. 2: 23-24. Elisa wordt uitgescholden voor kaalkop door een paar kwajongens, en het vervolg is werkelijk verschrikkelijk. Pratende hierover met een Christen collega, kreeg ik te horen dat dit bijbelgedeelte werd gebruikt in de opvoeding: Zo straft de HEERE ongehoorzame kinderen! Ik heb hier toch wel mijn vraagtekens bij. Zijn er onder u mensen die dit herkennen? Mijn concrete vraag: hoe moeten we dit bijbelgedeelte verstaan?
Cicero schreef:Het verhaal is een legende die al eeuwenlang gebruikt wordt om kinderen de stuipen op het lijf te jagen. Maar het is zo goed als zeker nooit echt gebeurd.
Dit soort dingen staan in de Bijbel omdat de Bijbel een boek van menselijke verbeelding is.
Cicero schreef:Het verhaal is een legende die al eeuwenlang gebruikt wordt om kinderen de stuipen op het lijf te jagen. Maar het is zo goed als zeker nooit echt gebeurd.
Dit soort dingen staan in de Bijbel omdat de Bijbel een boek van menselijke verbeelding is.
Bastiaan30 schreef:een boek wat niet (helemaal) waar is, gaat bij mij de vuilnisbak in.
Gelogen word er al genoeg .
Faramir schreef:Bastiaan30 schreef:een boek wat niet (helemaal) waar is, gaat bij mij de vuilnisbak in.
En waarheid kan volgens jou enkel een letterlijk verslag zijn van feiten? Dan schat ik zo dat het enige boek wat jij in huis hebt het telefoonboek is. Wat een armoede om dingen als beeldspraak en dergelijke gelijk weg te zetten als niet waar. Erg eendemensionaal en daarmee een verplatting van de Bijbel.
Bastiaan30 schreef:Faramir schreef:Bastiaan30 schreef:een boek wat niet (helemaal) waar is, gaat bij mij de vuilnisbak in.
En waarheid kan volgens jou enkel een letterlijk verslag zijn van feiten? Dan schat ik zo dat het enige boek wat jij in huis hebt het telefoonboek is. Wat een armoede om dingen als beeldspraak en dergelijke gelijk weg te zetten als niet waar. Erg eendemensionaal en daarmee een verplatting van de Bijbel.
Als je ooit nog een keer totaal onbereikbaar bent, moeten mensen gewoon het woord katholiek of rooms intikken hier en voila, Faramir popt op..Briljant!
Bastiaan30 schreef:Als ik zie hoe o.a.roomsen de beeldspraak van het stoffelijke Israel nauwelijks hebben verwezenlijkt van voorafschaduwing naar geestelijkheid, ben ik bang dat we hier een beetje balk splinter vehaal hebben.
zo hebben een priester, de sabbat op zondag en de rituele kinderdoop nog steeds de waarden van het oude verbond....
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten