2 kon 2:23-24 de beren (berinnen) zijn los!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hanz
Verkenner
Verkenner

2 kon 2:23-24 de beren (berinnen) zijn los!

Berichtdoor hanz » 07 feb 2011 23:23

Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben een geinteresseerd bijbellezer, niet "gehinderd" (niet vervelend bedoeld) door enige theologische scholing of religieuze opvoeding. Vanuit de media ken ik vormen van christendom die een liefhebbende en barmhartige God, (de Vader) predikt. Nu lees ik kriskras door mijn bijbels (ik heb versch. vertalingen) en stuit op mooie en indrukwekkende dingen, maar ook op moeilijk te verteren passages. Ik kwam zo ook bij 2 kon. 2: 23-24. Elisa wordt uitgescholden voor kaalkop door een paar kwajongens, en het vervolg is werkelijk verschrikkelijk. Pratende hierover met een Christen collega, kreeg ik te horen dat dit bijbelgedeelte werd gebruikt in de opvoeding: Zo straft de HEERE ongehoorzame kinderen! Ik heb hier toch wel mijn vraagtekens bij. Zijn er onder u mensen die dit herkennen? Mijn concrete vraag: hoe moeten we dit bijbelgedeelte verstaan?

Boekenstek
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: 2 kon 2:23-24 de beren (berinnen) zijn los!

Berichtdoor Boekenstek » 07 feb 2011 23:33

God laat niet met Zichzelf en Zijn knechten spotten. Volgens mij kun je dat op bijna iedere bladzijde van de Bijbel lezen.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 08 feb 2011 07:32

Soms straft God daadwerkelijk, maar Zijn wezen is Liefde, Rechtvaardigheid en Heiligheid.
Ananias en Saffira zijn ook gedood als voorbeeld in de eerste Gemeente dat God de leugen van christenen en niet-christenen haat en soms ter waarschuwing een oordeel uitvoert.
zie ook 1 Cor. 10
Maar daarboven staat de Liefde van God, ge-openbaard in Jezus Christus, Hem geloven is eeuwig behoud, Hem verwerpen ja dan is er alleen maar eeuwig oordeel, omdat die iemand niet geloofd en beleden heeft dat Jezus Koning is.
Een ieder ontvangt uiteindelijk naar zijn of haar geloof of ongeloof....ook al is het genade...dat iemand gelooft..

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 feb 2011 09:20

Wij leven nu (nog) in de genadebedeling, wanneer de gemeente is opgenomen, zal God weer straffen en oordelen, en de heidenen zullen met ijzeren staf gehoed worden.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 feb 2011 09:43

hanz schreef:Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben een geinteresseerd bijbellezer, niet "gehinderd" (niet vervelend bedoeld) door enige theologische scholing of religieuze opvoeding. Vanuit de media ken ik vormen van christendom die een liefhebbende en barmhartige God, (de Vader) predikt. Nu lees ik kriskras door mijn bijbels (ik heb versch. vertalingen) en stuit op mooie en indrukwekkende dingen, maar ook op moeilijk te verteren passages. Ik kwam zo ook bij 2 kon. 2: 23-24. Elisa wordt uitgescholden voor kaalkop door een paar kwajongens, en het vervolg is werkelijk verschrikkelijk. Pratende hierover met een Christen collega, kreeg ik te horen dat dit bijbelgedeelte werd gebruikt in de opvoeding: Zo straft de HEERE ongehoorzame kinderen! Ik heb hier toch wel mijn vraagtekens bij. Zijn er onder u mensen die dit herkennen? Mijn concrete vraag: hoe moeten we dit bijbelgedeelte verstaan?

Het beste is om de kanttekeningen van de staten vertaling er bij te lezen.
Het heeft een vele malen diepere oorzaak waarom God die kinderen strafte.
Je kan het daarom niet zomaar één op één toepassen zoals die christen collega zei.
Wij leven nu in een genade tijd, dat was in de tijd van Eliza en Elia anders.
Om kort hier over te zijn.
Die kinderen deden heel bewust iets wat zij niet mochten doen en daar waren zij in hun geweten (consciëntie) van overtuigd.
Die kinderen bespotten in wezen niet Eliza maar God zelf en daarom kwam die straf direct.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 08 feb 2011 17:21

Het verhaal is een legende die al eeuwenlang gebruikt wordt om kinderen de stuipen op het lijf te jagen. Maar het is zo goed als zeker nooit echt gebeurd.

Dit soort dingen staan in de Bijbel omdat de Bijbel een boek van menselijke verbeelding is.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2011 19:01

Cicero schreef:Het verhaal is een legende die al eeuwenlang gebruikt wordt om kinderen de stuipen op het lijf te jagen. Maar het is zo goed als zeker nooit echt gebeurd.

Dit soort dingen staan in de Bijbel omdat de Bijbel een boek van menselijke verbeelding is.

En waarom is het volgens jou waarschijnlijk niet echt gebeurd?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 feb 2011 19:08

Cicero schreef:Het verhaal is een legende die al eeuwenlang gebruikt wordt om kinderen de stuipen op het lijf te jagen. Maar het is zo goed als zeker nooit echt gebeurd.

Laat me raden, je bent katholiek of anglicaans of zo...

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 08 feb 2011 19:18

@Bastiaan30: neen.
@TheKeimpe:
Het boek Koningen zoals wij dat kennen is ongeveer rond 400 v.C. ontstaan. Daarvoor waren er al eerdere versies, en de tradities over Eli(s)a stammen waarschijnlijk uit uit noordrijk vóór 722 v.C. Als het verhaal over de beren toen al bekend was, zit je nog met een kloof tussen eind 8e eeuw v.C. en de 9e eeuw waarin Elia en Elisa optraden.
Ten tweede is het een type verhaal dat mensen geneigd zijn te verzinnen: "Spot niet met de profeet, anders....!"
Dus de datering van de bronnen (waardoor er ruim voldoende tijd is voor legendevorming) plus het type verhaal doen mij besluiten dat we waarschijnlijk niet te maken hebben met een historisch verhaal. (De schrijvers zullen het trouwens wel zo bedoeld hebben.)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 feb 2011 19:41

een boek wat niet (helemaal) waar is, gaat bij mij de vuilnisbak in.
Gelogen word er al genoeg .

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 feb 2011 20:00

Bastiaan30 schreef:een boek wat niet (helemaal) waar is, gaat bij mij de vuilnisbak in.

En waarheid kan volgens jou enkel een letterlijk verslag zijn van feiten? Dan schat ik zo dat het enige boek wat jij in huis hebt het telefoonboek is. Wat een armoede om dingen als beeldspraak en dergelijke gelijk weg te zetten als niet waar. Erg eendemensionaal en daarmee een verplatting van de Bijbel.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 feb 2011 20:04

Faramir schreef:
Bastiaan30 schreef:een boek wat niet (helemaal) waar is, gaat bij mij de vuilnisbak in.

En waarheid kan volgens jou enkel een letterlijk verslag zijn van feiten? Dan schat ik zo dat het enige boek wat jij in huis hebt het telefoonboek is. Wat een armoede om dingen als beeldspraak en dergelijke gelijk weg te zetten als niet waar. Erg eendemensionaal en daarmee een verplatting van de Bijbel.

Als je ooit nog een keer totaal onbereikbaar bent, moeten mensen gewoon het woord katholiek of rooms intikken hier en voila, Faramir popt op..Briljant!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 feb 2011 20:09

Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:

Als je ooit nog een keer totaal onbereikbaar bent, moeten mensen gewoon het woord katholiek of rooms intikken hier en voila, Faramir popt op..Briljant!

En nu je weer even stoom afgeblazen hebt ga je daadwerkelijk inhoudelijke reageren op hetgeen ik schrijf? Bij voorbaat dank.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 feb 2011 20:14

Als ik zie hoe o.a.roomsen de beeldspraak van het stoffelijke Israel nauwelijks hebben verwezenlijkt van voorafschaduwing naar geestelijkheid, ben ik bang dat we hier een beetje balk splinter vehaal hebben.
zo hebben een priester, de sabbat op zondag en de rituele kinderdoop nog steeds de waarden van het oude verbond....

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 feb 2011 20:21

Bastiaan30 schreef:Als ik zie hoe o.a.roomsen de beeldspraak van het stoffelijke Israel nauwelijks hebben verwezenlijkt van voorafschaduwing naar geestelijkheid, ben ik bang dat we hier een beetje balk splinter vehaal hebben.
zo hebben een priester, de sabbat op zondag en de rituele kinderdoop nog steeds de waarden van het oude verbond....

Ja, leuk, de gebruikelijke tirade. Kennen we alleen al en begint een beetje op een oude versleten grammofoonplaat te lijken waarop je stokpaardjes staan.

Ga je nu dan daadwerkelijk in op hetgeen ik schreef. Zo moeilijk lijkt het me toch niet namelijk om gewoon eens antwoord te geven zonder er andere dingen bij te betrekken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”