de tien geboden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jorden
Verkenner
Verkenner

de tien geboden

Berichtdoor Jorden » 04 feb 2011 20:05

Wat ik wel eens aan god zou willen vragen is waarom hij pas na tien dagen dat stenen tablet aan Mozes gaf, en waarom niet meteen een laptop?

Nu denkt iedereen toch dat Mozes dat tablet zelf gebeiteld heeft?

Althans, bijna iedereen..

Faramir

Re: de tien geboden

Berichtdoor Faramir » 04 feb 2011 20:11

Jorden schreef:Wat ik wel eens aan god zou willen vragen is waarom hij pas na tien dagen dat stenen tablet aan Mozes gaf, en waarom niet meteen een laptop?

Wat houd je tegen? Vraag het in gebed en wie weet krijg je antwoord.

Wie zijn iedereen?
Ik schat dat de zo'n 2 miljard christenen dat niet denken, ik schat dat de joden dat ook niet denken, en de moslims ook niet. Dan hebben we al meer dan de helft van de wereldbevolking. Ik neem aan dat het een hele rits hindoes en boeddhisten en andere mensen werkelijk niet zal interesseren. Dan blijft er een klein beetje westerse atheïsten over die zich er druk om maakt en gelooft dat Mozes het zelf heeft gebeiteld.

Hoezo bijna iedereen?

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 04 feb 2011 20:19

Heb jij dat nooit gedacht dan?

Jensje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jensje » 04 feb 2011 20:22

ik heb dat nog nooit gedacht nee:-)
Achter elke traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinneringen...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 feb 2011 20:30

Jorden schreef:Wat ik wel eens aan god zou willen vragen is waarom hij pas na tien dagen dat stenen tablet aan Mozes gaf, en waarom niet meteen een laptop?

Zal ik je, in de zelfde orde van grootte al wat nieuwe topictitels aanreiken?

Waarom gingen Jozef en Maria niet per taxi naar Bethlehem?
Waarom gebruikte Jozua niet gewoon een paar bommen om het Kanaän leeg te ruimen?
Waarom stuurde Johannes de Doper niet gewoon een sms'je naar zijn Meester?

En nu weer een serieus onderwerp?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 04 feb 2011 20:43

JeeWee schreef:

Zal ik je, in de zelfde orde van grootte al wat nieuwe topictitels aanreiken?

Waarom gingen Jozef en Maria niet per taxi naar Bethlehem?
Waarom gebruikte Jozua niet gewoon een paar bommen om het Kanaän leeg te ruimen?
Waarom stuurde Johannes de Doper niet gewoon een sms'je naar zijn Meester?

En nu weer een serieus onderwerp?

Zij konden dat niet, lijkt me simpel.

Als god zijn zoon allerlei wonderen kon laten verrichten, dan kon hij zelf toch wel met iets overtuigenders komen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 feb 2011 20:50

Jorden schreef:Als god zijn zoon allerlei wonderen kon laten verrichten, dan kon hij zelf toch wel met iets overtuigenders komen?

In de eerste eeuw zijn er vele christenen gedood vanwege hun getuigenis, dus het dunkt mij dat zij de wonderen behoorlijk overtuigend hebben gevonden, want wie sterft er nou voor iets waar hij niet in gelooft?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 feb 2011 20:54

Jij bent toch ook niet volwassen geboren. Alles heeft zijn bestemde tijd. Mozes zijn tabletten en jij je laptop
en Mozes heeft ook de tabletten zelf gebeiteld, zie Exodus 34: 27 Verder zeide de HEERE tot Mozes: Schrijf u deze woorden; want naar luid dezer woorden heb Ik een verbond met u en met Israël gemaakt.

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 04 feb 2011 21:04

Nou dan is Jensje weer wat wijzer geworden =P~

Dat verklaart in ieder geval een hoop.
Praat god alleen af en toe tegen mensen, laat hij zich nooit zien?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 04 feb 2011 21:24

Jorden schreef:Nou dan is Jensje weer wat wijzer geworden =P~

Zou het teveel moeite zijn om God gewoon met een hoofdletter te schrijven, of zit je nog op de lagere school ?

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 05 feb 2011 01:11

Bastiaan30 schreef:
Jorden schreef:Nou dan is Jensje weer wat wijzer geworden =P~

Zou het teveel moeite zijn om God gewoon met een hoofdletter te schrijven, of zit je nog op de lagere school ?

OK, geen probleem. =P~

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2011 02:29

Omdat dan na een dag of wat de batterij leeg zou zijn. Daarbij komt er ook een hoop zand in een laptop in de woestijn. Steen is dus veel duurzamer en praktischer. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jensje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jensje » 05 feb 2011 08:35

Jantjes schreef:

Jij bent toch ook niet volwassen geboren. Alles heeft zijn bestemde tijd. Mozes zijn tabletten en jij je laptop
en Mozes heeft ook de tabletten zelf gebeiteld, zie Exodus 34: 27 Verder zeide de HEERE tot Mozes: Schrijf u deze woorden; want naar luid dezer woorden heb Ik een verbond met u en met Israël gemaakt.

En in vers 28 staat: Hij was daar namelijk veertig dagen en veertig nachten bij de HEERE. Hij at geen brood en dronk geen water. En God schreef op de tafelen de woorden van het verbond, de Tien Woorden.
Achter elke traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinneringen...

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 05 feb 2011 09:23

Jensje schreef:En in vers 28 staat: Hij was daar namelijk veertig dagen en veertig nachten bij de HEERE. Hij at geen brood en dronk geen water. En God schreef op de tafelen de woorden van het verbond, de Tien Woorden.

Dat ligt aan de vertaling die je gebruikt. In de Hebreeuwse tekst en de Septuaginta staat er slechts een werkwoord (geen losstaand onderwerp) in de derde persoon enkelvoud (Heb: mannelijk: hij, Sept. hij/zij/het)

Dus vertaal je met: hij schreef. Aangezien Mozes in heel het voorgaande het onderwerp is, lijkt waarschijnlijk dat hier dan ook
met "hij" Mozes wordt bedoeld.

@Faramir: zou niet alle christen en ook de joden niet op een hoop gooien. Lijkt me dat er genoeg christenen en joden zijn die de bijbel niet overal letterlijk opvatten en niet geloven dat dit verhaal historisch is.
Laatst gewijzigd door blijblij op 05 feb 2011 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 05 feb 2011 09:24

Jensje schreef:
Jantjes schreef:Jij bent toch ook niet volwassen geboren. Alles heeft zijn bestemde tijd. Mozes zijn tabletten en jij je laptop

En in vers 28 staat: Hij was daar namelijk veertig dagen en veertig nachten bij de HEERE. Hij at geen brood en dronk geen water. En God schreef op de tafelen de woorden van het verbond, de Tien Woorden.

Dat beitelen lijkt me wel een werkje, was ie daarom 40 dagen bij de HEERE? God heeft die tijd natuurlijk niet nodig, maar waarom staat er dan "En God schreef"? Waarom zou God letterlijk(;)) gaan schrijven? Komt gelijk het volgende omhoog: Heeft God een handschrift?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Terug naar “[Religie] - Open forum”