Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 17:06

We lezen in de Bijbel het volgende nogal vreemde vers:

Luk 14,26
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Maar Jezus zei ook:

Mat 15,4
Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal de dood sterven.

En apostel Johannes schreef:

'Een ieder, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende. ' (1 Joh 3,15)

Als ik mijn broeder haat ben ik een doodslager die het eeuwige leven niet heeft en als ik mijn ouders niet eer zal ik de dood sterven, doch als ik hen niet haat ben ik geen discipel van Jezus! Help, hoe zit dit??

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 17:14

Beetje vragen naar de bekende weg :)
Maar ik zal het proberen. Je ouders heb je gekregen van de Heere. Zij zijn over je gesteld, zoals dat heet. Je dient hen te respecteren, hun gezag te erkennen, rekening houden met hun gebreken. Maar daar staat tegenover dat ouders hun kinderen niet tot toorn mogen verwekken ! Daar wordt wel eens te makkelijk overheen gelezen. Ouders kunnen niet het onmogelijke van hun kinderen eisen en zullen ze op bestemde tijd los moeten laten.
Dus niet het gestook in het huwelijk van dochterlief. Of je schoondochter iedere keer afvallen als ze volgens jou de kinderen verkeerd opvoedt.
Maar als je je ouders, of je vrouw of wie dan ook, BOVEN de Heere stelt, DAT is niet goed.
In de eerste plaats dient je hart vervuld te zijn van Hem.
En ja, als je je broer haat, ben je al een doodslager ! Want hij is voor jou als het ware "dood".
God eist niet van ons dat wij met een broer, die echt helemaal van het pad af is, om te gaan, zeker als je dat niet op kunt brengen. Maar houd dan afstand en blijf voor hem bidden ! En blijft hem als je broer zien, zonder zijn daden goed te keuren.
Heb ik zo voldoende geantwoord ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2011 17:25

Je kunt ook gewoon accepteren dat zelfs de redacteuren van de Bijbel niet alles consequent wisten te krijgen, dat daarmee de ultraletterlijke lezing niet de enige is die waardevol is en gewoon proberen te achterhalen wat er met de tekst wordt bedoeld (in plaats van alleen te lezen wat er staat).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 17:28

schelpje3 schreef:Beetje vragen naar de bekende weg :)
Maar ik zal het proberen. Je ouders heb je gekregen van de Heere. Zij zijn over je gesteld, zoals dat heet. Je dient hen te respecteren, hun gezag te erkennen, rekening houden met hun gebreken. Maar daar staat tegenover dat ouders hun kinderen niet tot toorn mogen verwekken ! Daar wordt wel eens te makkelijk overheen gelezen. Ouders kunnen niet het onmogelijke van hun kinderen eisen en zullen ze op bestemde tijd los moeten laten.
Dus niet het gestook in het huwelijk van dochterlief. Of je schoondochter iedere keer afvallen als ze volgens jou de kinderen verkeerd opvoedt.
Maar als je je ouders, of je vrouw of wie dan ook, BOVEN de Heere stelt, DAT is niet goed.
In de eerste plaats dient je hart vervuld te zijn van Hem.
En ja, als je je broer haat, ben je al een doodslager ! Want hij is voor jou als het ware "dood".
God eist niet van ons dat wij met een broer, die echt helemaal van het pad af is, om te gaan, zeker als je dat niet op kunt brengen. Maar houd dan afstand en blijf voor hem bidden ! En blijft hem als je broer zien, zonder zijn daden goed te keuren.
Heb ik zo voldoende geantwoord ?

Nee, want Jezus roept niet alleen op om vader en moeder te haten maar ook je kinderen, broeders en zusters, terwijl Johannes zegt dat een ieder die zijn broeder haat het eeuwige leven niet heeft! Hoe kan ik dan gehoor geven aan Jezus zijn oproep en toch het eeuwige leven beërven?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor Bastiaan30 » 25 jan 2011 17:28

mohamed schreef:We lezen in de Bijbel het volgende nogal vreemde vers:

Luk 14,26
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Maar Jezus zei ook:

Mat 15,4
Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal de dood sterven.

En apostel Johannes schreef:

'Een ieder, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende. ' (1 Joh 3,15)

Als ik mijn broeder haat ben ik een doodslager die het eeuwige leven niet heeft en als ik mijn ouders niet eer zal ik de dood sterven, doch als ik hen niet haat ben ik geen discipel van Jezus! Help, hoe zit dit??


"'ik kom niet om vrede te brengen , maar het zwaard'', zei Jezus, dochter tegen moeder en zoon tegen vader.
Wie zijn vader of moeder belangrijker vindt dan Mij, is Mij niet waard.

mohamed

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 17:32

Mortlach schreef:Je kunt ook gewoon accepteren dat zelfs de redacteuren van de Bijbel niet alles consequent wisten te krijgen, dat daarmee de ultraletterlijke lezing niet de enige is die waardevol is en gewoon proberen te achterhalen wat er met de tekst wordt bedoeld (in plaats van alleen te lezen wat er staat).

Sterker nog: je eigen ouders haten is bijten naar de hand die je voedt en ik kan niet geloven dat Jezus zulk gedrag van zijn discipelen verlangde!

Overigens moest ik wel even grinniken bij je opmerking redacteuren van de Bijbel, die houden we er in! :lol:

mohamed

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 17:33

Bastiaan30 schreef:
mohamed schreef:We lezen in de Bijbel het volgende nogal vreemde vers:

Luk 14,26
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Maar Jezus zei ook:

Mat 15,4
Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal de dood sterven.

En apostel Johannes schreef:

'Een ieder, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende. ' (1 Joh 3,15)

Als ik mijn broeder haat ben ik een doodslager die het eeuwige leven niet heeft en als ik mijn ouders niet eer zal ik de dood sterven, doch als ik hen niet haat ben ik geen discipel van Jezus! Help, hoe zit dit??


"'ik kom niet om vrede te brengen , maar het zwaard'', zei Jezus, dochter tegen moeder en zoon tegen vader.
Wie zijn vader of moeder belangrijker vindt dan Mij, is Mij niet waard.

Ja en Johannes zei dat een ieder die zijn broeder haat het eeuwige leven niet in zich heeft! Dus hoe zit het nou?

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor Pasker » 25 jan 2011 17:55

Mohamed:
Als ik mijn broeder haat ben ik een doodslager die het eeuwige leven niet heeft en als ik mijn ouders niet eer zal ik de dood sterven, doch als ik hen niet haat ben ik geen discipel van Jezus! Help, hoe zit dit??

Wat maakt het uit, wil jij je soms rechtvaardigen door de werken der Wet?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 18:04

mohamed schreef:
Bastiaan30 schreef:
mohamed schreef:We lezen in de Bijbel het volgende nogal vreemde vers:

Luk 14,26
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Maar Jezus zei ook:

Mat 15,4
Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal de dood sterven.

En apostel Johannes schreef:

'Een ieder, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende. ' (1 Joh 3,15)

Als ik mijn broeder haat ben ik een doodslager die het eeuwige leven niet heeft en als ik mijn ouders niet eer zal ik de dood sterven, doch als ik hen niet haat ben ik geen discipel van Jezus! Help, hoe zit dit??


"'ik kom niet om vrede te brengen , maar het zwaard'', zei Jezus, dochter tegen moeder en zoon tegen vader.
Wie zijn vader of moeder belangrijker vindt dan Mij, is Mij niet waard.

Ja en Johannes zei dat een ieder die zijn broeder haat het eeuwige leven niet in zich heeft! Dus hoe zit het nou?

Je moet je broeder ook niet haten om het haten !
Het gaat om het liefhebben van God. Hij is het allerbelangrijkste. Al die andere mensen om je heen, je ouders, broers en zusters, mogen een waardevol aandeel in je leven hebben, vaak is dat ook zo, soms niet. Dan kan het nog een vloek zijn ook.
Dat komt nu eenmaal omdat het hier op aarde nooit volmaakt wordt.
Dus ook ouders zijn niet volmaakt, ik houd zielsveel van mijn kinderen, doe alles voor ze, maar voor hen de marteldood sterven ?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor Evelien » 25 jan 2011 18:05

tsja.... een vraag: Waarom zou je iemand (ouders/broers/zussen...en vul maar in) haten?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor Bastiaan30 » 25 jan 2011 18:45

Evelien schreef:tsja.... een vraag: Waarom zou je iemand (ouders/broers/zussen...en vul maar in) haten?

je moet er afstand van nemen, en alleen je hemelse Vader alle eer en gehoorzaamheid geven.

mohamed

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 18:57

Pasker schreef:Mohamed:
Als ik mijn broeder haat ben ik een doodslager die het eeuwige leven niet heeft en als ik mijn ouders niet eer zal ik de dood sterven, doch als ik hen niet haat ben ik geen discipel van Jezus! Help, hoe zit dit??

Wat maakt het uit, wil jij je soms rechtvaardigen door de werken der Wet?

Wat een onzin zeg, speculeren over mijn intenties omdat je het antwoord niet weet!

mohamed

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 19:03

schelpje3 schreef:Je moet je broeder ook niet haten om het haten !
Het gaat om het liefhebben van God. Hij is het allerbelangrijkste. Al die andere mensen om je heen, je ouders, broers en zusters, mogen een waardevol aandeel in je leven hebben, vaak is dat ook zo, soms niet. Dan kan het nog een vloek zijn ook.
Dat komt nu eenmaal omdat het hier op aarde nooit volmaakt wordt.
Dus ook ouders zijn niet volmaakt, ik houd zielsveel van mijn kinderen, doe alles voor ze, maar voor hen de marteldood sterven ?

Nee Schelpje, er staat:

'En gij zult de Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.' (Mat 12,30-31)

Kortom, wat is het nu: moet ik mijn ouders en broeders haten of liefhebben?

mohamed

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 19:04

Evelien schreef:tsja.... een vraag: Waarom zou je iemand (ouders/broers/zussen...en vul maar in) haten?

Het antwoord is mij vooralsnog een mysterie en zoals het nu lijkt komen we ook niet veel verder!

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor haring » 25 jan 2011 20:08

Bastiaan30 schreef:"'ik kom niet om vrede te brengen , maar het zwaard'', zei Jezus, dochter tegen moeder en zoon tegen vader. Wie zijn vader of moeder belangrijker vindt dan Mij, is Mij niet waard.


Belangrijker vinden is nog wat anders dan haten.
*onderschrift verwijderd door moderator*


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten