Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 16:34

Filosoof schreef:
discipel2011 schreef:Een mens, die God niet kent en ook niet wil kennen in en door de Zoon Jezus Christus, heeft een verduisterd verstand en begrip over God en Zijn handelen.

Soms leer je iemand kennen en kom je erachter dat diegene toch niet het type is waarmee je je leven wilt delen, op wat voor manier dan ook. Dat kan evengoed gelden voor Christus. Juist door iemand te leren kennen, kom je soms tot de conclusie dat diens handelen niet binnen de kaders van je eigen moraal valt.

Er zijn genoeg mensen die teleurgesteld zijn geraakt in God. Betekent dit dat God de schuld is van alles? Niet perse, denk ik.
Maar je kunt als mens je eigen ethische waarden niet verloochenen omwille van een ander. Jezelf een geforceerde moraal opleggen werkt averechts. Je kunt je eigen identiteit niet verloochenen, hooguit kneden. En hoe je het ook kneedt of vormt, het is altijd mogelijk dat het niet voor 100% synchroon is aan die van God. Net als het niet altijd voor 100% synchroon is aan die van je medemens.

Wie niet vóór Jezus Christus is, is tegen Hem, er is geen neutraal terrein, waarop mensen kunnen ronddolen in hun eigen filosofie...
Of Satan, middels je eigen ik handhaven met zijn of haar ongeloof en filosoferen of Christus omhelzen aan het Kruis van Golgotha, Die voor mijn zonden heeft willen sterven en daardoor ook Zijn Leven in mij wil openbaren, dan ben je van dood levend geworden.
Ieder mens is dood in en door zijn zonden en ongehoorzaamheid aan God's wil en Woord, maar Christus is Degene, Die het Leven is en brengt, waar eerst Dood en De Dood heerste.
Dood is dood en blijft dood, want een dode, zoals de bijbel de mens zonder God en in Adam beschrijft, kan niets en wil niets van het Leven, daarom is er wedergeboorte nodig door het Levenwekkende Spreken van God, door Jezus Christus.
Deze Roepstem negeren in ongeloof, houdt een mens in De Dood, en uiteindelijk in de Tweede, eeuwige Dood.
Geloof in de Here Jezus Christus en je hebt en ontvangt eeuwig Leven en komt niet meer in ,dan wel om in het oordeel!

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor marin » 19 jan 2011 16:36

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:1 gebod overtreden is alle geboden overtreden.

Wat een rare uitspraak. Stel dat ik morgen thuiskom van mijn werk en mijn vrouw heeft vies gekookt, dan zeg ik, om haar niet te kwetsen, dat ik onderweg al een sandwich op heb en dus geen honger heb. Oftewel: ik lieg, waarmee ik één van de tien geboden overtreedt. Betekent dat dan gelijk dat ik mijn naasten vrouw begeer, iemand heb doodgeslagen, van mijn vrouw ben gescheiden, etc.?





Filosoof,

Er zijn niet negen Geboden maar tien Geboden.
Struikelen wij in één Gebod van de Wet der Tien Geboden, zijn wij schuldig geworden aan alle Geboden.
Jakobus zegt het zó in Jakobus 2:10 t/m 12: "Want wie de gehele Wet houdt, MAAR OP ÉÉN PUNT STRUIKELT, IS SCHULDIG GEWORDEN AAN ALLE (GEBODEN). Want Hij, Die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft óók gezegd: Gij zult NIET DOODSLAAN. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag, ZIJT GIJ TOCH EEN OVERTREDER VAN DE WET GEWORDEN. SPREEKT ZÓ EN HANDELT ZÓ ALS (MENSEN PAST), DIE DOOR DE WET DER VRIJHEID ZULLEN GEOORDEELD WORDEN."
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schaapje » 19 jan 2011 16:45

@filosoof

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je jezelf gaat kneden en vormen zodat je een beetje
op Jezus gaat lijken.'Het is niet mogelijk om jezelf te veranderen, misschien is het mogelijk
jezelf te verbeteren, maar verder zal een mens niet komen.

Nieuw leven ontvangen betekent je onder Gods gezag gehoorzaam bent aan zijn wil.
Dan is het mogelijk voor God de mens te veranderen, en dat zal bij de één snel gaan,
bij de ander langzamer, al naar gelang je achtergrond en opvoeding.

Zo zijn we een nieuwe schepping.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 16:46

mohamed schreef:Leuk dat je weer terug bent!

Hartelijk bedankt daarvoor! Ik ben toch een beetje een zwart schaap, als agnost tussen de christenen. Een warm welkom is mede om die reden erg leuk om te krijgen en getuigt van een warme houding t.o.v. andersdenkenden.
;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 16:48

Filosoof schreef:
discipel2011 schreef:Een mens, die God niet kent en ook niet wil kennen in en door de Zoon Jezus Christus, heeft een verduisterd verstand en begrip over God en Zijn handelen.

Soms leer je iemand kennen en kom je erachter dat diegene toch niet het type is waarmee je je leven wilt delen, op wat voor manier dan ook. Dat kan evengoed gelden voor Christus. Juist door iemand te leren kennen, kom je soms tot de conclusie dat diens handelen niet binnen de kaders van je eigen moraal valt.

Er zijn genoeg mensen die teleurgesteld zijn geraakt in God. Betekent dit dat God de schuld is van alles? Niet perse, denk ik.
Maar je kunt als mens je eigen ethische waarden niet verloochenen omwille van een ander. Jezelf een geforceerde moraal opleggen werkt averechts. Je kunt je eigen identiteit niet verloochenen, hooguit kneden. En hoe je het ook kneedt of vormt, het is altijd mogelijk dat het niet voor 100% synchroon is aan die van God. Net als het niet altijd voor 100% synchroon is aan die van je medemens.

Waarom raken mensen teleurgesteld ? Omdat zij hun zin niet krijgen. Veel mensen hebben een sinterklaasgeloof, bidden als zij in nood zijn (in de laatste oorlog puilden de kerken uit) beloven God van alles als Hij hun wens vervult, maar dat gebeurt dus vaak niet.
Dan kun je de gelijkenis van het huis op de rots lezen. Als je teleurgesteld raakt, is je huis op zandgrond gebouwd. Er komt storm en de fundamenten spoelen weg. Veel rampen zijn des vromen lot, maar uit die allen red hen God.
Er is zo'n tegeltjeswijsheid: ons is geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst, zoiets ?
Ik hou er niet zo van, maar het geeft wel aan dat geloof geen garantie geeft voor een heerlijk rustig leven zonder tegenspoed. Integendeel ! Het kan er soms diep doorgaan ! In het persoonlijke vlak, maar ook wereldwijd.
Als een tsunami Indonesie treft, of een aardbeving Haiti, dienen wij ons te verootmoedigen.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 16:49

marin schreef:Er zijn niet negen Geboden maar tien Geboden.
Struikelen wij in één Gebod van de Wet der Tien Geboden, zijn wij schuldig geworden aan alle Geboden.
Jakobus zegt het zó in Jakobus 2:10 t/m 12: "Want wie de gehele Wet houdt, MAAR OP ÉÉN PUNT STRUIKELT, IS SCHULDIG GEWORDEN AAN ALLE (GEBODEN). Want Hij, Die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft óók gezegd: Gij zult NIET DOODSLAAN. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag, ZIJT GIJ TOCH EEN OVERTREDER VAN DE WET GEWORDEN. SPREEKT ZÓ EN HANDELT ZÓ ALS (MENSEN PAST), DIE DOOR DE WET DER VRIJHEID ZULLEN GEOORDEELD WORDEN."

Ik vind het prima dat Paulus dat zegt, maar het is een simpel op zichzelf staand feit dat iemand die liegt, niet per definitie moordenaar is.
Paulus' opvatting is ofwel volstrekt onlogisch, ofwel figuurlijk om aan te tonen dat de overtreding van één wet tevens de verloochening van álle wetten betekent. Dat laatste lijkt me een stuk waarschijnlijker dan dat eerste.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 16:50

Filosoof schreef:
mohamed schreef:Leuk dat je weer terug bent!

Hartelijk bedankt daarvoor! Ik ben toch een beetje een zwart schaap, als agnost tussen de christenen. Een warm welkom is mede om die reden erg leuk om te krijgen en getuigt van een warme houding t.o.v. andersdenkenden.
;)

Ook agnosten zijn hier van harte welkom :D Evenals zwarte schaapjes. (of tegelijk :wink: )
Maarre... wat drijft jou hier naar toe :?:

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 16:51

schelpje3 schreef:Waarom raken mensen teleurgesteld ? Omdat zij hun zin niet krijgen.

Of omdat hun idee van ethiek niet strookt met die van hun medemens óf met die van God. Daar is niets vreemds aan hoor. Dat staat los van het feit dat ze hun zin niet krijgen, of wat dan ook. Het zegt gewoon dat de opvattingen van het ene individu kunnen afwijken van die van het andere individu.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 16:53

schelpje3 schreef:Maarre... wat drijft jou hier naar toe :?:

Nieuwsgierigheid naar geloofsvisies en een liefhebberij voor debat. ;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 16:57

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Waarom raken mensen teleurgesteld ? Omdat zij hun zin niet krijgen.

Of omdat hun idee van ethiek niet strookt met die van hun medemens óf met die van God. Daar is niets vreemds aan hoor. Dat staat los van het feit dat ze hun zin niet krijgen, of wat dan ook. Het zegt gewoon dat de opvattingen van het ene individu kunnen afwijken van die van het andere individu.

Dacht je dat ik het altijd eens ben ?
Nee hoor, we komen soms heel makkelijk in opstand, waarom ik ? Waarom dat ?
Paulus had een doorn in het vlees (niet letterlijk) hij heeft driemaal gebeden, maar de Heere nam het niet weg. Mijn genade is u genoeg !
Dat klinkt hard zeker voor jou ? Maar het was om Paulus afhankelijk te houden, klein te houden, dat hij niets van zichzelf heeft. Ook dat gaat helemaal tegen de mens in, wij zijn jong en sterk en kunnen alles zelf.
Totdat...

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 16:58

Niemand kent de Waarheid, dan die De Waarheid heeft!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 16:59

@Filosoof: heb jij geen mogelijkheid om jou een pb te sturen ? Zomaar een vraag...

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 17:02

schelpje3 schreef:@Filosoof: heb jij geen mogelijkheid om jou een pb te sturen ? Zomaar een vraag...

Ik ga de instellingen even raadplegen. Ben niet zo'n techneut, dus kan even duren.
;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Jozo » 19 jan 2011 17:10

Ik vind het prima dat Paulus dat zegt, maar het is een simpel op zichzelf staand feit dat iemand die liegt, niet per definitie moordenaar is.
Paulus' opvatting is ofwel volstrekt onlogisch, ofwel figuurlijk om aan te tonen dat de overtreding van één wet tevens de verloochening van álle wetten betekent. Dat laatste lijkt me een stuk waarschijnlijker dan dat eerste.


Dat lijkt mij ook een stuk logischer. Dat een agnost dat moet uitleggen aan christenen :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 17:31

Jozo schreef:Dat lijkt mij ook een stuk logischer. Dat een agnost dat moet uitleggen aan christenen :wink:

Sommige lieden denken nog een beetje pre-reformatorisch en vinden de vrije interpretatie van de Schrift een zodanig 'eng' gebied is dat ze alles liever volledig letterlijk nemen. Ach, ieder z'n ding. Het is in feite net zo goed een vorm van interpretatie, al lijkt 'ie verstoken van enige logica.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten