Wat is een Geestelijk Christen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schaapje » 29 dec 2010 12:00

Als men veel kennis over de bijbel heeft ben je dan "geestelijk"

Ben heel nieuwsgierig naar Uw reactie.

Zelf heb ik de bijbel uitgelezen en raak eigenlijk nooit uitgelezen.

Haha ben ik dan geestelijk???

Nog even vermelden....ik ben een bekeerd christen...zoals ze dat noemen.
Laatst gewijzigd door schaapje op 29 dec 2010 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2010 12:04

schaapje schreef:Ik stel deze vraag aan al die knappe "koppen"die elkaar de loef af steken

met hun kennis over de Bijbel.

Als men veel kennis over de bijbel heeft ben je dan "geestelijk"

Ben heel nieuwsgierig naar Uw reactie.

Zelf heb ik de bijbel uitgelezen en raak eigenlijk nooit uitgelezen.

Haha ben ik dan geestelijk???

Nog even vermelden....ik ben een bekeerd christen...zoals ze dat noemen.

Wel een ingewikkelde vraag :wink:
Maar ik hoop dat het ik het goed begrijp, nee al ken je de bijbel uit je hoofd, ben je nog niet geestelijk.
Je bent wel met geestelijke zaken bezig ! Dat wel.
Maar we kunnen met ons verstand alles geloven, maar dan toch geestelijk blind zijn !

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schaapje » 29 dec 2010 12:44

@schelpje3

Ik kan me helemaal vinden in wat je antwoord.

Ben alleen bang dat er niet veel "schriftgeleerden"zullen reageren :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schaapje » 29 dec 2010 14:16

Nou dat valt me toch tegen van alle "schrifgeleerden" ....heeft nou niemand
een antwoord op mijn vraag, misschien bedoel ik het een beetje sarcastisch,
maar er is ook een oprechte vraag.
Ik vind het zelf vaak moeilijk om geestelijk te zijn, of moet ik zeggen blijven.
Vaak ben ik vl(R)eeselijk....herkent niemand zich hierin????
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor Flavius » 29 dec 2010 18:44

Ik ervaar het geestelijke als een stem die mij erop wijst als ik iets doe [of wil doen] dat niet strookt met de Bijbel [c.q. Christelijke moraal?] - geweten?
Het zet mij tot denken, tot onderzoeken en zodoende 'goed' te doen.

Volgens mij is dat een goed begin... :wink:
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schaapje » 29 dec 2010 18:53

@Flavius Constantinus

Ja ik ervaar het precies zo, een stem een soort signaal die je waarschuwt, ik denk in je geweten.

Als er momenten zijn dat ik niet wil luisteren en mijn eigen zin doe, is er grote onvrede in mij.

Als ik luister naar de "Stem"is er rust.

Dank je voor reactie en groet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2010 20:17

Flavius Constantinus schreef:Ik ervaar het geestelijke als een stem die mij erop wijst als ik iets doe [of wil doen] dat niet strookt met de Bijbel [c.q. Christelijke moraal?] - geweten?
Het zet mij tot denken, tot onderzoeken en zodoende 'goed' te doen.

Volgens mij is dat een goed begin... :wink:

Beste Flavius C, het zou je eigenlijk uit handen geslagen moeten worden, DAN ben je goed "bezig".!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schaapje » 29 dec 2010 20:48

@schelpje3

Zou je dat me uit willen leggen wat je bedoelt met dat het uit handen geslagen zou moeten worden?

Ik snap het niet :?:

groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2010 21:16

Schaapje, we willen zo graag zelf iets doen aan onze zaligheid.
Maar als het goed is, komen we erachter dat juiste onze goede werken in de weg staan :)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schaapje » 29 dec 2010 21:40

@schelpje

Oh ik begrijp je...ja die "goede werken kunnen danig in de weg staan" ben ook wel eens
op dat level geweest. Tot dat je merkt dat we in onze eigen aard niet in staat zijn tot iets
goeds. Dan laat de Heere (haha) God zien wat je motieven zijn, tja en dan sta je met lege
handen.
Maar we hebben een gevende God, en geen eisende God.

groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2010 23:34

d:)b :D

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor elbert » 30 dec 2010 11:40

Een geestelijk christen is iemand die niets anders wil weten dan Jezus Christus en die gekruisigd en die daar uit leeft:

1 Kor. 2:1 En ik, broeders, toen ik bij u kwam, ben niet gekomen om u met voortreffelijkheid van woorden of van wijsheid het getuigenis van God te verkondigen,
2 want ik had mij voorgenomen niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.
3 En ik was bij u in zwakheid, met vrees en veel beven.
4 En mijn spreken en mijn prediking bestonden niet in overtuigende woorden van menselijke wijsheid, maar in het betonen van geest en kracht,
5 opdat uw geloof niet zou bestaan in wijsheid van mensen, maar in kracht van God.
6 En wij spreken wijsheid onder de geestelijk volwassenen, maar een wijsheid niet van deze wereld, en ook niet van de leiders van deze wereld, die tenietgedaan worden.
7 Wij spreken echter de wijsheid van God, als een geheimenis; een wijsheid die verborgen was en die God vóór alle eeuwen voorbestemd heeft tot onze heerlijkheid;
8 een wijsheid die niemand van de leiders van deze wereld gekend heeft. Immers, als zij die gekend hadden, zouden zij de Heere der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.
9 Maar het is zoals geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben.
10 Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God.
11 Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God.
12 En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn.
13 Van die dingen spreken wij ook, niet met woorden die de menselijke wijsheid ons leert, maar met woorden die de Heilige Geest ons leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken.
14 Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.
15 De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.
16 Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend, dat hij Hem zal onderrichten? Maar wij hebben de gedachten van Christus.

Merk op dat in dit gedeelte de geestelijke mens wordt gesteld tegenover de natuurlijke mens, de Geest van God tegenover de geest van de wereld, de menselijke wijsheid tegenover de goddelijke wijsheid. De geestelijke mens is op Christus betrokken en op wat Hij gedaan en ons geschonken heeft, de natuurlijke mens is betrokken op zichzelf en op deze wereld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2010 11:47

Dank, Elbert ! Heel helder.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schaapje » 30 dec 2010 12:31

@elbert,

Bedankt,...ken de teksten, en heb ze vaak gelezen, maar op één of andere manier
blijft het theorie.
Ik denk dat mijn probleem is dat ik de natuurlijke mens direct opmerk in mezelf,
maar de Geestelijk mens niet.
De natuurlijke mens is springlevend, terwijl in de romeinenbrief staat dat de oude
mens is meegekruisigd.
Wat een worsteling kan het zijn.

Toch weet ik zeker dat ik de Geest van God heb ontvangen, want anders kan ik niet weten
wat ik steeds weer verkeerd doe, het is de Heilige Geest die overtuigd van zonde.

Het kan soms heel moeilijk zijn, maar ik zal wel niet de enige zijn die dat vind.


Groeten
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat is een Geestelijk Christen

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2010 12:49

schaapje schreef:@elbert,

Bedankt,...ken de teksten, en heb ze vaak gelezen, maar op één of andere manier
blijft het theorie.
Ik denk dat mijn probleem is dat ik de natuurlijke mens direct opmerk in mezelf,
maar de Geestelijk mens niet.
De natuurlijke mens is springlevend, terwijl in de romeinenbrief staat dat de oude
mens is meegekruisigd.
Wat een worsteling kan het zijn.

Toch weet ik zeker dat ik de Geest van God heb ontvangen, want anders kan ik niet weten
wat ik steeds weer verkeerd doe, het is de Heilige Geest die overtuigd van zonde.

Het kan soms heel moeilijk zijn, maar ik zal wel niet de enige zijn die dat vind.


Groeten

Ik herken het hoor en volgens mij is dat een teken van (beginnend) leven, zeg ik heel voorzichtig.
Als je geen strijd kent, is het lauw.
Paulus zegt het ook, als ik het goede wil doen, achtervolgt het kwade mij juist.
Misschien begin je een dag ook wel eens met de allerbeste bedoelingen, bij het ontbijt, of misschien ervoor zelfs al, kom je met een schok tot de ontdekking dat het niet lukt ! Je uit een bastaardvloek, hebt al kwade gedachten....


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Teus en 102 gasten