Dag des Heeren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Dag des Heeren

Berichtdoor Bastiaan30 » 27 jun 2010 22:32

Na wat studie kom ik toch echt tot de conclusie dat de term "dag des Heeren" niets te doen heeft met de zondag , maar met de oordeelsdag.

reden:1e Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen allen verhevene, opdat hij vernederd worde. Jesaja 2:12
2e Huilt gijlieden, want de dag des HEEREN is nabij, hij komt als een verwoesting van den Almachtige. Jesaja 13:6
3e Ziet, de dag des Heeren komt, gruwelijk, met verbolgenheid en hittigen toorn, om het land te stellen tot verwoesting, en deszelfs zondaars daaruit te verdelgen. Jesaja 13:9
4e Want de dag is nabij, ja, de dag des Heeren is nabij, een wolkige dag, het zal der heidenen tijd zijn. Ezech. 30:3
5e Ach, die dag! want de dag des Heeren is nabij, en zal als een verwoesting komen van den Almachtige. Joel 1:15
6e Blaast de bazuin te Sion, en roept luide op de berg Mijner heiligheid, laat alle inwoners des lands beroerd zijn, want de dag des Heeren komt, want hij is nabij. Joel 2:1
7e En de HEERE verheft Zijn stem voor Zijn heir henen, want Zijn leger is zeer groot, want Hij is machtig, doende Zijn woord, want de dag des HEEREN is groot en zeer vreselijk, en wie zal hem verdragen. Joel 2:11
8e De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt. Joel 2:31
9e Menigten, menigten in het dal des dorswagens, want de dag des HEEREN is nabij, in het dal des dorswagens. Joel 3:14
10e Wee dien, die des HEEREN dag begeren! Waartoe toch zal ulieden de dag des HEEREN zijn? Hij zal duisternis wezen en geen licht. Amos 5:18-20
11e Want de dag des HEEREN is nabij, over al de heidenen, gelijk als gij gedaan hebt, zal u gedaan worden, uw vergelding zal op uw hoofd wederkeren. Obadja 15
12e Zwijgt voor het aangezicht des Heeren HEEREN, want de dag des HEEREN is nabij, want de HEERE heeft een slachtoffer bereid, Hij heeft Zijn genoden geheiligd. Zefan. 1:7
13e De grote dag des HEEREN is nabij, en zeer haastende, de stem van de dag des HEEREN, de held zal daar bitterlijk schreeuwen. Zefan. 1:14
14e Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal. Mal. 4:5
15e De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des HEEREN komt. Hand. 2:20
16e Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des HEEREN alzo zal komen, gelijk een dief in de nacht. 1 Thes. 5:2
17e Maar de dag des HEEREN zal komen als een dief in de nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. 2 Petr. 3:10
18e En ik was in den geest in den dag des HEEREN, en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin. Openb.1:10 (voor twijfel over deze laatste en enige eventuele andere betekenis nl de rustdag, OF zondag, zie ik dan toch dat de vermelding van de bazuin en bovendien het hele boek Openbaring gaat over de Grote Dag des Heeren,en het was de Heere Jezus Zelf die Johannes dit alles vroeg op te schrijven!!!)
BEn benieuwd wat anderen denken.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Laodicea » 28 jun 2010 01:26

Wat wordt volgens jou dan bedoeld met Op. 1:10?
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

mohamed

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor mohamed » 28 jun 2010 07:11

Bastiaan30 schreef:Na wat studie kom ik toch echt tot de conclusie dat de term "dag des Heeren" niets te doen heeft met de zondag , maar met de oordeelsdag. (....)
BEn benieuwd wat anderen denken.

Ben het er helemaal mee eens.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Bastiaan30 » 28 jun 2010 17:25

Laodicea schreef:Wat wordt volgens jou dan bedoeld met Op. 1:10?
Precies hetzelfde als in ALLE andere gevallen in de Schrift wanneer er staat "Dag des Heeren"; OORDEELSDAG dus, en niet zondag (of sabbat/zaterdag).
Want op wat voor dag Jezus tot Johannes in den geest komt, is totaal irrelevant aan waar het daar over gaat, en als inleiding tot waar het hele Boek Openbaring over gaat.
Zeer opmerkelijk trouwens dat niemand een reaktie geeft, ik kan er dus vanuiut gaan dat ik het bij het rechte eind heb?
Zondag de dag des Heeren noemen is dus onbijbels.

mohamed

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor mohamed » 28 jun 2010 18:32

Ik heb nooit geweten dat men de zondag de dag des Heeren noemt, maar dat kan aan mij liggen.

mohamed

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor mohamed » 28 jun 2010 18:33

Bastiaan30 schreef:
Laodicea schreef:Zeer opmerkelijk trouwens dat niemand een reaktie geeft, ik kan er dus vanuiut gaan dat ik het bij het rechte eind heb?
Zondag de dag des Heeren noemen is dus onbijbels.

Dit is al mijn derde reactie, ben je leesblind? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Laodicea » 28 jun 2010 18:56

mohamed schreef:Ik heb nooit geweten dat men de zondag de dag des Heeren noemt, maar dat kan aan mij liggen.

Het is een bijnaam van zondag, domweg omdat ze op die dag samenkwamen. De eerste vermelding van die bijnaam vindt je, buiten Op. 1:10 wellicht, in de Didache (70 AD-120AD)
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Laodicea » 28 jun 2010 19:02

Bastiaan30 schreef:Precies hetzelfde als in ALLE andere gevallen in de Schrift wanneer er staat "Dag des Heeren"; OORDEELSDAG dus, en niet zondag (of sabbat/zaterdag).
Want op wat voor dag Jezus tot Johannes in den geest komt, is totaal irrelevant aan waar het daar over gaat, en als inleiding tot waar het hele Boek Openbaring over gaat.
Dat zal, maar zou je daar dan iets meer over uit willen leggen? Want ik vind dat je het wel heel snel op zij legt. Juist omdat die tekst in de inleiding staat, en het feit dat er grote consensus bestaat in de Bijbelwetenschap dat hier de zondag wordt bedoelt, geeft op z'n minst wel aan dat er veel voor valt te zeggen.

En, wat eigenlijk mijn hoofdpunt is, waarom kunnen die twee niet naast elkaar staan? Zo is het mij geleerd.
Zeer opmerkelijk trouwens dat niemand een reaktie geeft, ik kan er dus vanuiut gaan dat ik het bij het rechte eind heb?
Beetje vervelende reactie voor de mensen die wél op je reageren. :-k
Zondag de dag des Heeren noemen is dus onbijbels.

Ja, wat is onBijbels? Een discussie op zich. De canon van de Bijbel staat niet in de Bijbel, er staat zoveel niet in de Bijbel, maar dat wil nog niet zeggen dat het daarmee in strijd hoeft te zijn
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Mortlach » 28 jun 2010 20:43

Laodicea schreef:
Bastiaan30 schreef:Zeer opmerkelijk trouwens dat niemand een reaktie geeft, ik kan er dus vanuiut gaan dat ik het bij het rechte eind heb?
Beetje vervelende reactie voor de mensen die wél op je reageren. :-k


Je kunt ook denken dat de stelling te vaag/niet interessant genoeg is om op te reageren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Bastiaan30 » 28 jun 2010 23:51

sorry voor het negeren van de 2 eerste reakties, ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat ik het opmerkelijk vond dat er geen gefundeerde tegenargumenten kwamen.
Vooral vanuit de hoek van mensen die aan zondagsheiliging doen, wat m.i. onbijbels is.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Speedy » 29 jun 2010 07:01

Mortlach schreef:
Laodicea schreef:
Bastiaan30 schreef:Zeer opmerkelijk trouwens dat niemand een reaktie geeft, ik kan er dus vanuiut gaan dat ik het bij het rechte eind heb?
Beetje vervelende reactie voor de mensen die wél op je reageren. :-k


Je kunt ook denken dat de stelling te vaag/niet interessant genoeg is om op te reageren.


En vergeet niet dat het weer de zoveelste discussie er over is, want uiteindelijk kom je toch weer bij de sabbat en de zondag uit.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Cicero » 29 jun 2010 09:26

@Bastiaan30: heb je ook de grondtalen bestudeerd? Want als je dat gedaan zou hebben, zou je verschil gemerkt hebben tussen beide termen.

De 'dag des Heeren' in het OT is de dag waarop de Heer beslissend ingrijpt. Dat is later uitgelegd als 'oordeelsdag', maar dat hoeft van oorsprong niet altijd zo te zijn. Het kan ook een dag in de geschiedenis zijn waarop de Heer de geschiedenis een andere wending geeft.
In het NT wordt de Griekse vertaling van 'dag des Heeren' gebruikt voor de oordeelsdag. Maar er is verschil met een andere term voor 'dag des Heeren', maar dat kun je in het Nederlands niet goed zien:

a) hêmera kuriou
b) hêmera kuriakê

a) is een zelfst. nw. met een ander zelfst. nw. in de 2e naamval => "dag van de Heer"
b) is een zeflst. nw. met een bijv. nw. => "dag die Heer is toegewijd", "Heer-lijke dag", "dag van de Heer"

Beide dagen zijn dus van de Heer, alleen de ene is oordeelsdag en de andere is toewijdingsdag. Het bijv. nw. kuriakê gebruikt Paulus ook om de maaltijd die aan de Heer is gewijd (het H. Avondmaal/ de H. Mis) aan te duiden.

Het is dus begrijpelijk dat je op basis van het Nederlands gaat denken dat het allemaal hetzelfde is, maar dat is niet het geval. Als ondersteunend argument voor mijn punt kunnen nog gelden de kerkvaders (Didache, Barnabas etc.) die de zondag met 'dag des Heeren' (b) aanduiden of meedelen dat op de 8e dag de christenen samenkomsten hielden.

Overigens impliceert dit alles niet dat je de sabbat dus niet meer moet houden of de zondag als rustdag moet zien. In Hand. 20 valt Eutychus op zondagavond uit het raam, waarschijnlijk omdat hij de hele dag gewerkt heeft!

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Bastiaan30 » 29 jun 2010 15:26

Cicero schreef:@Bastiaan30: heb je ook de grondtalen bestudeerd? Want als je dat gedaan zou hebben, zou je verschil gemerkt hebben tussen beide termen.

De 'dag des Heeren' in het OT is de dag waarop de Heer beslissend ingrijpt. Dat is later uitgelegd als 'oordeelsdag', maar dat hoeft van oorsprong niet altijd zo te zijn. Het kan ook een dag in de geschiedenis zijn waarop de Heer de geschiedenis een andere wending geeft.
In het NT wordt de Griekse vertaling van 'dag des Heeren' gebruikt voor de oordeelsdag. Maar er is verschil met een andere term voor 'dag des Heeren', maar dat kun je in het Nederlands niet goed zien:

a) hêmera kuriou
b) hêmera kuriakê

a) is een zelfst. nw. met een ander zelfst. nw. in de 2e naamval => "dag van de Heer"
b) is een zeflst. nw. met een bijv. nw. => "dag die Heer is toegewijd", "Heer-lijke dag", "dag van de Heer"

Beide dagen zijn dus van de Heer, alleen de ene is oordeelsdag en de andere is toewijdingsdag. Het bijv. nw. kuriakê gebruikt Paulus ook om de maaltijd die aan de Heer is gewijd (het H. Avondmaal/ de H. Mis) aan te duiden.

Het is dus begrijpelijk dat je op basis van het Nederlands gaat denken dat het allemaal hetzelfde is, maar dat is niet het geval. Als ondersteunend argument voor mijn punt kunnen nog gelden de kerkvaders (Didache, Barnabas etc.) die de zondag met 'dag des Heeren' (b) aanduiden of meedelen dat op de 8e dag de christenen samenkomsten hielden.

Overigens impliceert dit alles niet dat je de sabbat dus niet meer moet houden of de zondag als rustdag moet zien. In Hand. 20 valt Eutychus op zondagavond uit het raam, waarschijnlijk omdat hij de hele dag gewerkt heeft!

of het was de samenkomst die begon op de avond vlak na dat de sabbat voorbij was, de eerste dag der week begon in Israel en volgens God's inzettingen nl al bij zonsondergang.Het zou dan dus zaterdagvond geweest zijn, voordat de apostel de volgende dag op reis ging.
Vergeet niet dat Pinksteren een joods feest is, wat 50 dagen na pascha werd gevierd wat altijd op 14 nissan was, niet gebonden aan een dag.
Dit wekenfeest had 7 sabbatten, vandaar b.v. dat er in hand 20:7 staat "'mia ton sabbaton", wat NIET betekent eerste dag der week, maar een der sabbatten, in vers 16 wordt duidelijk dat dit dus alles in het wekenfeest viel, voor zover dat in vers 6 al niet duidelijk was geworden.
Jezus is de Heer van de sabbat, dus is het Zijn dag. De dag des Heren is dus de sabbat. Maar gaat het in die tekst van Opb.1:10 over de sabbat/zondag? Ik geloof dat hier iets anders bedoeld wordt met "dag des Heeren".
Vrijwel heel Openbaringen gaat over "de dag des Heeren", en dat is niet de zondag en ook niet de sabbat, maar het is de dag van zijn wraak. Maar ook de dag van het Godsrijk hier op aarde. Het duizendjarig vrederijk waarin Jezus zal regeren vanaf zijn troon in Jeruzalem. Het is de dag waarin gebeurt wat in Openbaringen beschreven wordt.

PS:Het avondmaal wordt niet gewijd aan de Heer, maar de Heere's Nieuwe Verbond wordt herdacht.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Cicero » 29 jun 2010 16:09

de eerste dag der week begon in Israel en volgens God's inzettingen nl al bij zonsondergang.Het zou dan dus zaterdagvond geweest zijn, voordat de apostel de volgende dag op reis ging.
In de hellenstische tijd volgden de Joden gewoon de Romeinse tijdrekening, dus het was zondagavond.

b.v. dat er in hand 20:7 staat "'mia ton sabbaton", wat NIET betekent eerste dag der week
Hoe weet je dat zo zeker? Op verzoek kan ik wel aantonen dat die uitdrukking wel eerste dag der week betekent.

Je gaat niet in op het genoteerde verschil in de grondtekst. Op basis daarvan kun je wel degelijk een onderscheid maken tussen de uitdrukking in Op. 1:10 en de rest van Openbaring.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Dag des Heeren

Berichtdoor Bastiaan30 » 29 jun 2010 21:54

Cicero schreef:@Bastiaan30: heb je ook de grondtalen bestudeerd? Want als je dat gedaan zou hebben, zou je verschil gemerkt hebben tussen beide termen.

De 'dag des Heeren' in het OT is de dag waarop de Heer beslissend ingrijpt. Dat is later uitgelegd als 'oordeelsdag', maar dat hoeft van oorsprong niet altijd zo te zijn. Het kan ook een dag in de geschiedenis zijn waarop de Heer de geschiedenis een andere wending geeft.
In het NT wordt de Griekse vertaling van 'dag des Heeren' gebruikt voor de oordeelsdag. Maar er is verschil met een andere term voor 'dag des Heeren', maar dat kun je in het Nederlands niet goed zien:

a) hêmera kuriou
b) hêmera kuriakê

a) is een zelfst. nw. met een ander zelfst. nw. in de 2e naamval => "dag van de Heer"
b) is een zeflst. nw. met een bijv. nw. => "dag die Heer is toegewijd", "Heer-lijke dag", "dag van de Heer"

Beide dagen zijn dus van de Heer, alleen de ene is oordeelsdag en de andere is toewijdingsdag. Het bijv. nw. kuriakê gebruikt Paulus ook om de maaltijd die aan de Heer is gewijd (het H. Avondmaal/ de H. Mis) aan te duiden.

Het is dus begrijpelijk dat je op basis van het Nederlands gaat denken dat het allemaal hetzelfde is, maar dat is niet het geval. Als ondersteunend argument voor mijn punt kunnen nog gelden de kerkvaders (Didache, Barnabas etc.) die de zondag met 'dag des Heeren' (b) aanduiden of meedelen dat op de 8e dag de christenen samenkomsten hielden.

Overigens impliceert dit alles niet dat je de sabbat dus niet meer moet houden of de zondag als rustdag moet zien. In Hand. 20 valt Eutychus op zondagavond uit het raam, waarschijnlijk omdat hij de hele dag gewerkt heeft!
De jongen, Eutiches, die bij de rede van Paulus uit het raam viel is waarschijnlijk bewusteloos geraakt door kolendampvergiftiging omdat er gesproken wordt over vele lichten die aan waren, al deze vlammetjes hebben een zodanige hoeveelheid kolendamp geproduceerd dat dat voor de jongen die boven zat teveel werd.Johannes kwam “in” of “op” (Grieks: en, dat zowel in als op kan betekenen) “de dag des Heren”. De meesten denken dat hier de eerste dag van de week, de zondag, is bedoeld, maar anderen geven er de voorkeur aan om in Op 1:10 aan de alom bekende “dag des Heren” (OT: “dag van Jahweh”) te denken, het thema van het boek Openbaring.
In tegenstelling tot het wetsverbond is er in het nieuwe verbond (Nieuwe testament) geen enkele dag ingesteld, en dus ook geen dag des Heeren. Men kan wel spreken van een ingestelde Avondmaalviering (1 Kor. 11:23-26) en een vroeg gebruik (Hand. 20:7) om op de eerste dag van de week het Avondmaal te vieren. Maar in de gehele Bijbel slaat de uitdrukking “de dag des Heeren” altijd op de tijd van de eindgerichten, en nooit op iets anders. Johannes kwam in de geest IN “de dag des Heren”, de eindtijd van de gerichten; hij kwam niet OP de zondag “in de geest”. Trouwens, er is iets wat dit kracht bijzet: Johannes hoorde achter zich “een luide stem, als van een bazuin”. De Bazuin kondigt altijd “de dag des Heeren” aan: Joël 2:1-2; Zefanja 1:14-16. Zie verder alle schriftplaatsen over “de Dag des Heren”: Js 2:12; Js 13:6, 9, 10; Ez 13:5; 30:3; Jl 1:15; 2:1, 11, 31; 3:14; Am 5:18-20; Ob 15; Zf 1:7, 14; Ml 4:5; Hd 2:20; 1Th 5:2; 2Pt 3:10; Op 1:10.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten